Viktoperation

Sv: Viktoperation

Jag tycker det är synd att en del hamnar i den gropen som din tredje vän. Det verkar vara en del som faller i den gropen.

Min erfarenhet är att en majoritet av de som är (ganska mycket) överviktiga lever med just exakt den där typen av förnekelse kring sambandet mellan vad de själva faktiskt äter och vad de väger. Det svåra verkar inte vara att lära sig hur man borde äta, det svåra verkar vara att se sig själv (som i så många sammanhang).

Jag har svårt att förstå hur en operation skulle kunna göra något åt det kognitiva felslutet.

Det förvånar mig att så många känner flera som har genomgått den här typen av operation. Jag är rätt säker på att jag endast känner till en enda, och det är en mycket avlägset bekant.

Jag menar, hur stor andel av befolkningen kan det rimligtvis handla om?
 
Sv: Viktoperation

Det är nog bara de som svarar ;) fast själv känner jag ingen, eller kanske en avlägset bekant, så jag är nog också lite förvånad.
 
Sv: Viktoperation

Rekommendationen jag fick av Aleris är att äta var 3:e timma då jag äter så lite varje gång.
Nu behöver jag personligen äta så ofta, annars tryter orken för mycket och jag blir okoncentrerad.

Jo jag vet att dom rekomenderade det förut, men studien om jag förstått det var ganska så ny.
 
Sv: Viktoperation

JA, jag är hellre överviktig och mätt än hungrig och smal. Det är självklart att alla inte är hungriga, det begriper jag också, men av de jag pratat med så tycker de att det är jobbigt att äta så lite eftersom de fortfarande efter måltiden är hungriga.

Dom som är hungriga, är det psykiskt eller fysiskt? För jag kan inte förstå hur man kan vara hungrig när dom minskat ner magsäcken såpass mycket? Det är ju därför man gör operationen för att man inte helt enkelt ska vilja äta lika mycket, känna att det räcker med en mindre portion och det är ju därför folk går ner.
 
Sv: Viktoperation

Jag känner alltför många som gjort denna operation. Kan lätt räkna upp 7personer som jag känner väl och det är säkert någon jag inte vet om också. Antar det är lättare i vissa landsting, detta är Jönköpings landsting.

Själv fick jag erbjudandet att göra en när jag hade 25 kgs övervikt, men jag var alldeles för feg för lägga mig under kniven och läste om allt som faktiskt kan hända under och efter denna operation.
 
Sv: Viktoperation

Jag kan inte ens räkna upp sju personer jag känner väl som är så överviktiga att en operation ens skulle komma på fråga. Jag kan lätt räkna upp fler än 7 personer som väger några kilo för mycket, men det är ju en annan sak.

För mig är det konstigt att du erbjöds något så drastiskt som en operation vid 25 kilo för mycket, det är ju inte en extrem övervikt alls. Dessutom är du ju rätt ung och frisk så vitt jag vet och bör ha alla förutsättningar att leva mer hälsosamt och rörligt på egen hand (precis som du nu också gör).

Har du fått någon annan hjälp för din övervikt, såsom dietist, sjukgymnastik eller kanske något slags samtalshjälp för att komma underfund med hur du tänker kring mat och varför det blir för mycket?
 
Sv: Viktoperation

Av dessa sju personer så är det nog minst två som legat i min viktklass med 25 kgs övervikt typ. En tjatade säkert till sig det. Jag fick erbjudandet i samband med ryggproblem, jag blev nog mest sur. Tog tag i det själv och körde viktklubben vilket går ut på att räkna kalorier. Att jag gått upp så mycket är först och främst att jag har alltid haft några extra kilon.

Depression har gjort sitt eftersom jag är tröstätare. Dock har jag koll på det nu. Men så blev jag gravid och hormoner flödade hit och dit. Vips 20 kg plus igen, men nu är det bara 6,5 kg kvar!
 
Sv: Viktoperation

Jag känner till 4 som jag säkert vet har gjort operationen. Det kanske har att göra med om man bor på landsbygd eller i storstad, eftersom övervikt är ett mycket större problem på landsbygden. Dessutom är det en klassfråga också, det är flera överviktiga inom arbetarklassen än de övre samhällsskikten. Det kan ju vara förklaringar till varför du inte känner till så många.
 
Sv: Viktoperation

Jag tycker nog du använder klassbegreppet en aning yxigt i inlägget, men jag förstår ju ungefär vad du menar. Tex är övervikt mer utbrett på landsbygden än i städerna, och mer utbrett bland lågutbildade än högutbildade.

Men övervikt är ju bara det ena villkoret för att en överviktsoperation ska komma på fråga.

Det andra villkoret är att personen (och läkarna för all del) ser just operation som lösning på problemet. För mig känns just det oerhört främmande, mycket mer främmande än att någon väger 25 kilo för mycket.

Naturligtvis delvis för att jag inte kommer i kontakt med personer som genomgått en sådan operation, så känns det för mig som en väldigt drastisk lösning. Inte minst därför att jag tycker att det är så uppenbart både från mig själv och andra att vi är kognitivt rätt illa rustade att riktigt se oss själva i relation till vad vi äter, hur mycket och varför.

Operation som svar på kognitiva felslut, känns ju lite underligt.
 
Sv: Viktoperation

Jag tycker det är synd att en del hamnar i den gropen som din tredje vän. Det verkar vara en del som faller i den gropen.

Ja, självklart är det synd om henne. Men jag kan tycka att det är såna här fall som borde få hjälp av dietist/kurator/psykolog för att få ordning på sitt ätande. Vi kan titta på typ "Du är vad du äter" och hon funderar på hur det kommer sig att hon ser ut som hon gör när "hon inte ens äter hälften av det de gör", säger hon samtidigt som det står 1½ liters cola på vardagsrumsbordet och en chipsskål med dip framför näsan som hon trycker i sig....
 
Sv: Viktoperation

Ja, självklart är det synd om henne. Men jag kan tycka att det är såna här fall som borde få hjälp av dietist/kurator/psykolog för att få ordning på sitt ätande. Vi kan titta på typ "Du är vad du äter" och hon funderar på hur det kommer sig att hon ser ut som hon gör när "hon inte ens äter hälften av det de gör", säger hon samtidigt som det står 1½ liters cola på vardagsrumsbordet och en chipsskål med dip framför näsan som hon trycker i sig....

De har inte den insikten. Det är som en av mina bekanta som lägger ut bilder nästan dagligen på någon bakelse och sen skriver "Äter det för jag kan". Jo men visst äta kan vi alla men bör man det om man vill behålla sin vikt? Jag äter bakelse någon gång, men inte varje vecka äter sällan kakor på vardagar osv.
 
Sv: Viktoperation

Dom som är hungriga, är det psykiskt eller fysiskt? För jag kan inte förstå hur man kan vara hungrig när dom minskat ner magsäcken såpass mycket? Det är ju därför man gör operationen för att man inte helt enkelt ska vilja äta lika mycket, känna att det räcker med en mindre portion och det är ju därför folk går ner.

Aptitregleringen har långt ifrån bara med sträckreceptorerna i magsäcken att göra. Alltså kan man vara hungrig fast magen är full. :)
 
Sv: Viktoperation

Jag vet två, en vän till en vän som mig gick ner en massa och mig veterligt fortfarande hållit sin vikt 2 år senare samt min moster som visserligen gått ner en del och lyckats få bukt på en del sjukdomar men som nästan dog i eftersviterna av operationen.
 
Sv: Viktoperation

Aptitregleringen har långt ifrån bara med sträckreceptorerna i magsäcken att göra. Alltså kan man vara hungrig fast magen är full. :)

Vad är det som avgör sånt? Nu blev jag lite nyfiken.

Jag har ju visserligen aldrig haft riktigt det problemet men jag har ju alltid kännt att jag är mätt, alltså det får inte plats mera mat utan att jag blir proppmätt och börjar må dåligt istället och då slutar jag äta.

Däremot så kan jag ju vara sugen på saker och ting, och är maten väldigt god så kan jag knö ner en del till men då mår jag inte bra efteråt. Jag tror det är lite det man får lära sig att stå emot, att sluta äta även ifall man vill ha mera för att det är gott, det är ju även pga det som man blir överviktig..bortsett från dom som är sjuka eller liknande då.
 
Senast ändrad:
Sv: Viktoperation

Jag vet två, en vän till en vän som mig gick ner en massa och mig veterligt fortfarande hållit sin vikt 2 år senare samt min moster som visserligen gått ner en del och lyckats få bukt på en del sjukdomar men som nästan dog i eftersviterna av operationen.
Jag skulle nog vilja påstå att 2 år är ganska kort tid i sammanhanget. En av de jag nämnt i tidigare inlägg gick fortfarande ner i vikt efter 2 år.... Men någonstans är det ju sen en brytpunkt, när man inte längre går ner i vikt. DÅ gäller det att stanna där och inte börja belöna sig med mat för att man varit så duktig att man gått ner så mycket...
 
Sv: Viktoperation

Jag gick igenom en nästan 3 år lång process innan det blev dags för operation. Är du nyfiken? Ta kontakt med din vårdcentral så kan de skicka en remiss till en lämplig avdelning. Där kommer du få prata med läkare, sjuksköterska, dietist och psykolog innan det ens beslutas om du är "kandidat" för operationen eller inte. Om det inte är aktuellt med en operation kan de hjälpa dig vidare, kanske med fler dietist-besök eller liknande.

*knapplån*
Hos mig, och nästan alla i min närhet som gjort operationen, så har problemet inte legat i att man varit hungrig utan snarare brist på hunger. Vissa spyr upp i princip allt de äter, andra kan inte äta ens 50% av vad de ska äta. Jag har haft stora problem med att äta som jag ska vilket gjort att jag har brist av i princip alla vitaminer, mineraler osv.
 
Sv: Viktoperation

Nej du har framhållit det i nästan varje inlägg.

Jag förstår hur du tänker även om jag tycker du fokuserar enbart på dom med dålig erfarenhet och att det är närmre sanningen, men du får tro och göra som du vill jag ville bara förklara att alla inte alls känner så som du pratat med.
 
Sv: Viktoperation

För inte så länge sedan läste jag i DN om en undersökning som visade att en stor andel av de personer som gjort en GB-operation behövde MER sjukhusvård 2-3 år efter operationen än vad de hade behövt före... Med tanke på att man inte kan ångra en sådan operation, utan "gjort är gjort", tycker jag det känns som att man tar VÄLDIGT stora risker...

Några långtidsstudier avseende konsekvenserna verkar heller inte finnas...
 
Sv: Viktoperation

Jag känner till 4 som jag säkert vet har gjort operationen. Det kanske har att göra med om man bor på landsbygd eller i storstad, eftersom övervikt är ett mycket större problem på landsbygden. Dessutom är det en klassfråga också, det är flera överviktiga inom arbetarklassen än de övre samhällsskikten. Det kan ju vara förklaringar till varför du inte känner till så många.

Fast de två personer jag känner har båda magisterexamen med råge... Om det nu spelar nån roll... Med tanke på arbetare/akademiker.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag och grannen funderar på vad sjutton den används till. Den låter hemskt högt när man snurrar den, så frågan är om den är till för att...
Svar
4
· Visningar
281
Skola & Jobb Jobbar i nuläget skift och går på timme, vilket knappt ger några timmar öhvt. Trivs heller inte med att jobba skift så behöver hitta...
2
Svar
22
· Visningar
829
Senast: lizzie
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
12
· Visningar
391
Mat Nubråkar det vara så att jag fixk en göassmaskin igår 😇. Har bara hunnit testa en snabb vaniljglass men tyckte det blev jättebra. Jag...
Svar
14
· Visningar
238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp