Bukefalos 28 år!

Vikttråden 2013 nr 2

Sv: Vikttråden 2013 nr 2

I morgon åker jag och barnen till Kanarieöarna för en veckas semester i solen. Vi kommer att bo på ett hotell med all inclusive, ska bli väldigt intressant att se hur det kommer att påverka vikten. Jag vägde mig i morse och vägde då 76,3 nästa invägning kommer att bli nästa lördag.
 
Sv: Vikttråden 2013 nr 2

Usch jag känner att denna veckan inte går så bra :( Äter helt fel och har fikat en del. Jag är nog inne i en svacka vad gäller motivation och diseplin :( Inte en enda dag har jag ätit rätt. Hoppas det beror på min lingonvecka! Jag blir ett monster då! Allt sött slinker ner och måtta finns bara inte :(
Får försöka hitta motivationen och ta nya tag gissar jag.
 
Sv: Vikttråden 2013 nr 2

77,6 kg efter en veckas all inclusive och helg med kusinbesök och ohejdad frossande.

Heja Kajsa, du fixar det. Det är okej att vara omotiverad i bland försök i alla fall det kommer att vända.
 
Sv: Vikttråden 2013 nr 2

0,6 kg plus efter det är ju helt okej faktiskt :)

Idag stod vågen på 74.9 så jag är väll på rätt spår igen.
Jag ser ett litet mönster med mig och det är att jag får dippar lite då och då. Men jag antar att jag i det hela stora går ner i vikt iallafall. Lite upp ibland och lite ner oftast.
 
Sv: Vikttråden 2013 nr 2

Jag tror att man måste tillåta dipparna utan att bli allt för nere utan istället försöka acceptera att nu är det som det är och sedan försöka komma igen med att äta sunt och lagom portionsstorlekar. Jag kan ju bara se till mig själv om jag aldrig mer kommer kunna unna mig något ut över det vanliga utan att noja så känns det inte särskilt kul, motivationen brukar ju komma tillbaka.

73,9 kg är väl en jättebra siffra, heja du.
 
Sv: Vikttråden 2013 nr 2

Precis. Hade man aldrig kunnat äta lite onyttigt ibland så hade det varit väldigt deppigt.

Just nu nojjar jag mig lite över när julen kommer. Blir mkt onyttigheter med sambons familj då. Vi har tex som tradition att träffas och baka julgodis. Och svärmor är mkt för kvantitet istället för kvalitet. Jag nöjer mig med några olika sorter men hon vill gärna att vi ska göra väldigt många olika. Sen när vi bakat så delar vi upp allt på tre olika familjer. Så det blir massor som ligger i kylen och lockar. Och att bara ta lite går inte för sig för svärmor. Då lägger hon ner resten till en ändå. Men jag har sagt till min sambo tt han får säga till henne! Att vi tar lite och lägger hon ner mer slänger vi det.

Min tanke är även att försöka träna lite extra hela december. Och äta nyttigt då ju. Så kan man unna sig lite extra på alla julbord och alla andra träffar som blir.
 
Sv: Vikttråden 2013 nr 2

Det viktigaste är inte VAD du äter bara du har koll på mängden! Det är när det rinner iväg man tappar kontrollen på kcal-intaget.
Träning är bra för välbefinnandet men kompenserar ganska dåligt såvida man inte tränar på riktig elitnivå. Det är också vanligt att man överskattar hur mkt träning förbränner.

Jag har tidigare gått ner ca 25 kilo (under ett par månaders tid, jag bara bestämde mig). Nu skulle jag vilja ner ca 6 kilo men det är svårare med motivationen när man är inom normalviktsspannet
 
Sv: Vikttråden 2013 nr 2

2/9 79,6 kg
9/9 80,3 kg
16/9 79,1 kg
23/9 79,6 kg
30/9 78,6 kg
7/10 79,0 kg
14/10 77,3 kg
22/10 76,7 kg
29/10 77,1 kg
4/11 77,0 kg
8/11 76,3 kg
18/11 77,6 kg
25/11 75,6 kg

Mycket intressant hur vikten ändrar sig. Jag väger mig varje dag och de 4 senaste dagar har jag vägt 76,4 kg också i dag på morgonen vägde jag 75,6 kg. Jag var tvungen att dubbelkolla, men det stämde så nu är jag full av motivation inför den kommande veckan.

Jag har också lite nojja över julen, men då min mamma stöttar mig och dessutom själv behöver gå ned något kilo blir hon bara glad ju mindre julgodis vi gör. Jag funderar också över att leta reda på recept på lite LCHF-inspirerat julgodis för att komma bort från sockret, så i vårat hem kommer det att finnas pepparkakor, lussebullar och nötter (ev lite LCHF-godis) över julen inte mer än så för att jag inte ska frossa i julkakor och godis (skumtomtar och chokladaskar smaskens). Vi tillbringar julafton hos mamma och pappa så jag låter julmaten och julgodiset stanna kvar där.

Tornblomma var det länge sedan du gick ner i vikt och har det varit svårt att behålla vikten?
 
Sv: Vikttråden 2013 nr 2

Tips!

Mixa dadlar, mandel, pepparkakskryddor och lite vatten/smaklös kokosolja. Rulla till bollar, förvara i kyl.
Svingott!
 
Sv: Vikttråden 2013 nr 2

Det var 2-3 år sedan jag tog tag i det. Vägde 74 kilo och gick raskt ner 25 kilo till 49. det gick snabbt när jag väl bestämde mig. Förde matdagbok, förbjöd inget dvs åt "vad som helst" men räknade kalorier. Efter ett tag börjar man göra smarta val för att slippa gå hungrig. Men jag tycker samtidigt att det känns skönt att kunna äta vad som helst inom rimliga gränser.
Nu väger jag nog runt 55, normalviktig men tycker att jag är snyggare lite slankare. Räknar inte kalorier och för inte matdagbok. Äter typ vad jag vill, men inom rimliga gränser.
 
Sv: Vikttråden 2013 nr 2

2/9 79,6 kg
9/9 80,3 kg
16/9 79,1 kg
23/9 79,6 kg
30/9 78,6 kg
7/10 79,0 kg
14/10 77,3 kg
22/10 76,7 kg
29/10 77,1 kg
4/11 77,0 kg
8/11 76,3 kg
18/11 77,6 kg
25/11 75,6 kg
1/12 74,4 kg
Efter förra veckans glädje vägning var jag övertygad om att nästa vägning skulle vara lite upp, men en kräksjuka gjorde att det blev fortsatt nedgång. Jag har haft måndagar som vägnings- och nedskrivningsdagar men då jag börjar jobba i morgon kommer jag ändra det till söndagar i stället.
 
Sv: Vikttråden 2013 nr 2

Det är min målsättning att kunna äta vad jag vill inom rimliga gränser och göra bra val så man är mätt och får i sig den näringen man behöver utan extra energin.
 
Sv: Vikttråden 2013 nr 2

Har med bestämt mig för att byta dag. Innan vägde jag mig bara en gång i veckan men sista veckan har det blivit lite då och då. Och mitt i veckan väger jag alltid som minst och då är det så tråkigt att väga sig på måndagen och inse att man gått upp lite. Så min nya vägar dag blir torsdagar :) Gissar att det är så eftersom helgerna ibland kan innebära lite onyttigare mat än i veckorna.
Så på måndagar är det nog lite extra bukfylla liksom. Men ändå roligast att väga sig när man väger som minst. Och så slipper jag ångesten på alla söndag kvällar att jag ätit något fel. I slutänden verkar jag ju gå ner ändå så detta är nog lite psykologiskt :)
 
Sv: Vikttråden 2013 nr 2

KL
Nu gör jag ett nytt försök att hänga på här.
Gick ner 7kg i våras med lchf.
Gick upp 4kg under semestern.
Orkade inte bry mig så mycket, men nu är jag redo igen!
Jag vill gå ner 15kg.
Jag vill, jag vill, jag vill!!!!!
Mitt stora problem är att jag inte tycker att jag är tillräckligt fet,
så därför blir jag väldigt lätt bekväm.
Men nu har jag jo-jo bantat i fem år, så det är dags att ta tag i det på riktigt!
Det mesta jag lyckats gå ner är 11 kg. Då med hjälp av gi.
Men så fort jag gått ner, så har jag gått upp igen.
För att jag slutar med den kosthållning som fått mig att gå ner.
Så nu måste jag hitta något som funkar i längden.
Är lite inne på 5:2
Vad säger ni? Funkar det?
 
Sv: Vikttråden 2013 nr 2

För mig funkar 5:2 kanon. Gick ner 5 kg på 2månader med det och sen har jag kört lite andra "dieter" med grunden i 5:2, där har jag tappat ytterligare 6 kg.
För mig känns det skönt att det bara är 2 dagar som det är strikt och resten är lite friare. Kan unna mig en bulle någon gång utan att behöva ha dåligt samvete och ändå gå ner.
 
Sv: Vikttråden 2013 nr 2

Delvis KL
Men skulle det fungera att köra varannan dag?
Meningen är väl att kroppen inte ska ställa om sig till svältläge (sparlåga)
Hinner den göra det om man kör varannan dag?
Någon som vet?
 
Sv: Vikttråden 2013 nr 2

Under en period fungerar det nog att köra varannan dag. Men risken är väl att du tröttnar snabbt.
Jag har under hösten kört 2 dagar 500 kcal, 1 dag 1000 kcal, 2 dagar begränsat runt 1700 kcal och 2 dagar mer fritt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 162
Senast: EmmaW
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 239
Senast: skuggi
·
  • Låst
Övr. Barn misslyckades tyvärr :cry: Hur orkar man fortsätta på den här tunga resan, hur klarar man nederlag efter nederlag utan att veta om...
2
Svar
27
· Visningar
2 528
Senast: solbacka1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp