Vikttråden 2013 nr 2

Sv: Vikttråden 2013 nr 2

Över semestern har jag inte räknat kalorier, och faktiskt inte brytt mig ett dugg om jag ätit "för mycket". Det har blivit lite mycket några dagar, absolut. Under cykelsemestern blev det mycket glass och annan snabb energi efter vägen (50 mil på 6 dagar i omkring 27-30 graders värme. :p). Jag har gått upp 0.6 kg under fem veckors "grönbete" och jag känner att det är helt OK!

Nu väger jag 90.4, maxvikt var 118.8 och i mars vägde jag 100. Målsättningen nu är att väga 80 kg på min födelsedag, 11 oktober. Det gäller att satsa! :D

Du ska vara nöjd med endast uppgång på 0,6 kg. Fattar inte hur mycket jag har ätit faktiskt för att gå upp så in i bombens...

Bara ta nya tag med vikten Fraggel! Hoppas du går neråt igen snart. Själv är jag så förkyld hela tiden så min träning blir lidande, och det är jobbigt.

*KL*
Jag har inte skrivit här på länge då jag bara stod och stampade på samma vikt, men sedan drygt 2 månader tillbaka har jag kommit igång med styrketräningen ordentligt och även skärpt mig gällande maten. Resultat -16 cm i midjan, vilket gick ganska fort :)
Vikten har dock inte förändrats nämnvärt förrän nu sista månaden och går nu sakta nedåt (-3 kg). Vägde i morse mindre än på flera år trots 2 veckors träningsuppehåll p.g.a. semester och skada :banana:
Känner mig otroligt peppad att köra igång med träningen igen nu :bump:

*kl*

Hej, får jag också vara med? :)

Jag gick för 1,5 år sen på lchf och gick ned från 82 till 64 kg. Av olika orsaker (Började jobba rejält mycket mer än 100% bland annat) så smög sig en del av vikten tillbaka. För tillfället så har jag ingen våg men jag skulle tro att jag är tillbaka på ungefär 72kg, otroligt med tanke på en diet bestående av skräpmat, chips och choklad.. Så nu är jag igång med lchf igen sen en vecka och märker ännu inte så mycket skillnad. Magen har "sjukit" nedåt (dvs mindre fett över revbenen) så brösten ser lite större ut :D men det är nog det enda.

Tänkte försöka orka nedåt några kilon till, mest för att det börjar kännas tungt att röra sig igen och det blir till en ond cirkel..

Okej då får du ta nya tag :).*pepppepp*

Ralli: Just därför kommer jag aldrig börja med något liknande lchf/gi igen för jag tror att man har väldigt lätt att gå upp igen. Dock liknar väl min kost mycket gi men jag kör mitt egna rejs om man säger så.
Vet hur svårt det är att stoppa i sig något gott men försök inte att ha hemma det och försök inte vara superhungrig när du går in i mataffären. :)

*kl*
Jag tänkte passa på och fråga er som förhoppningsvis har bättre koll än vad jag har. Jag har kämpat med vikten länge (6 år), och har nu tagit hjälp av sjukvården. Det som har erbjudits har varit samtal kring kost och motion, och då har det tagits upp att jag äter för lite (1000-1200 kcal/dag), men jag har tyvärr svårt att äta mer nuförtiden. Jag ökar i vikt om jag äter 1600 kcal (de dagar jag tvingar i mig mer mat, men då blir jag fruktansvärt illamående dagen efter).

Jag trodde att den "myten", att man kan äta för lite och därmed gå in i svältläge, var krossad för länge sedan? Eller har jag fått något om bakfoten? Trodde det gällde om man åt 300 kcal/dag eller något liknande...

Äter för övrigt 5 ggr/dag och väger all mat, så jag är tämligen säker på att det är den mängden jag äter.

*kl*
Jag tänkte passa på och fråga er som förhoppningsvis har bättre koll än vad jag har. Jag har kämpat med vikten länge (6 år), och har nu tagit hjälp av sjukvården. Det som har erbjudits har varit samtal kring kost och motion, och då har det tagits upp att jag äter för lite (1000-1200 kcal/dag), men jag har tyvärr svårt att äta mer nuförtiden. Jag ökar i vikt om jag äter 1600 kcal (de dagar jag tvingar i mig mer mat, men då blir jag fruktansvärt illamående dagen efter).

Jag trodde att den "myten", att man kan äta för lite och därmed gå in i svältläge, var krossad för länge sedan? Eller har jag fått något om bakfoten? Trodde det gällde om man åt 300 kcal/dag eller något liknande...

Äter för övrigt 5 ggr/dag och väger all mat, så jag är tämligen säker på att det är den mängden jag äter.

Om du äter så pass lite är det nog något annat som spökar. Har du fått kolla upp sköldkörtelhormon eller dyl?

Min första tanke är att du behöver ändra något i ditt ätande ganska radikalt. En kostomläggning, helt enkelt. Man har olika insulinresistens och olika förmåga att lagra fett i kroppen, så det är inte så enkelt som att säga "kalori in-kalori ut", alla gånger. Har du testat att utesluta kolhydrater? Jag är absolut ingen LCHF-ivrare, men är medveten om att det för vissa helt enkelt är omöjligt att äta kolhydratrikt och gå ned i vikt, trots lågt kcal-intag.

Ett annat tips att testa kan vara det just nu ack så populära periodisk fasta. Jag märker tydligt att min förbränning går upp av att INTE äta så jävla ofta. Jag äter 8 timmar per dag och fastar 16, har gjort så i snart 4 månader tror jag, och märkte en tydlig skillnad i viktnedgången till det bättre.

Kl.
Har nu ätit enligt 5-2 dieten under 7 veckor (tror jag). Har gått ner 5 kg under den tiden och ca 10 cm i midjan. Har inte tränat alls på flera veckor och haft semester. Har inte begränsat mig alls förutom de två dagarna då.
Känns skönt att hitta något som jag kan följa utan att känna att jag är begränsad alla dagar.

Jag har bytt förstasiffra!!! :bump:

Stod ju länge och stampade på samma vikt men nu har det släppt. Slutade räkna kalorier när jag började träna rejält, kör minst två tuffa cirkelträningspass på gymmet per vecka plus lite annat, löpning simning osv. Kroppen behöver ju påfyllning när man tränar och jag har ätit vad jag vill. Dock inte socker och andra tomma kalorier.

Har gått ner ca 10 kg sen i mars. från 69 till 59!

Bra jobbat terwa och Maira! :banana:

kl

Jag har på något sätt lyckats ta mig ner till 66,6 :eek: Vilket betyder 8,5 kg ner sen januari, är så himla nöjd :)

kl

Jag var ju med i tråden från jan-mitt april utan att tappa speciellt mycket i vikt,trots att jag åt mellan 800-1100 kalorier.
I början på juli fick jag levaxin (sköldkörtel) och nu utan att ändra något har jag gått ner 4.5 kg :banana::banana:

-0,5 kg idag. Så nu är jag på 82 kg. Har haft en slapp vecka, men försökt hålla mig inom kaloriintaget. Ny vecka nya tag!

Min våg behöver nya batterier så jag har inte vägt mig idag som jag brukar. Men föregående vecka känns inte som någon hit, jag känner mig omotiverad dels beroende på att denna vecka kommer bli svår att hålla då vi har besök och ska ut och resa, vilket gör att det blir svårt att hålla rutinerna. Sedan jobbar sambon grymt mycket just nu så jag är ensam med barnen. Det far också mycket tankar i huvudet, jag känner mig misslyckad att förra veckan gick dåligt (jag har inte vägt mig så jag vet ju inte,men det känns så) med vikten och att jag inte klarar av att leva upp till den önskebilden jag har över hur en familj ska vara. Barnen äter skräpmat/godis/glass alldeles för ofta, tittar för mycket på TV/spelar osv, inga rutiner kan vi hålla (ex hur dags man ska sova) och som toppen på isberget ser det ut som en svinstia hemma. Nåja det är bara två veckor kvar till dagis börjar igen och då blir det bättre ordning på rutinerna och jag kan jobba på med vikten igen fram till dess är det bara att försöka hejda skadan så mycket det går.

Ja, jag känner också det är svårt när ens rutiner rubbas. Det är svårt att få allt att fungera. För inte tala om man åker iväg på utflyktsmål med några andra och det ska ätas jämt på detta jäkla McDonalds...

Ja, jag känner också det är svårt när ens rutiner rubbas. Det är svårt att få allt att fungera. För inte tala om man åker iväg på utflyktsmål med några andra och det ska ätas jämt på detta jäkla McDonalds...

6 bitar nuggets med en halv pommes är 470 kcal. 9 bitar med morötter/sallad till blir runt 420 kcal, om jag inte minns fel. Plus dipsåsen, men t.ex. curry eller sweetchili-dippen innehåller inte mycket.

Liknande trådar

Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med... 11 12 13
Svar
244
· Visningar
31 094
Senast: EmmaW
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare... 2
Svar
25
· Visningar
7 501
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 222
Senast: skuggi
·
Hundhälsa (Långt)Och jag har riktigt svårt att se på de få bilder som finns från den våren/sommaren, så himla svårt att tänka mig att min...
Svar
9
· Visningar
3 169
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Svensk Politik 4
  • Sony hörsnäckor

Hund, Katt, Andra Djur