Vikttråden 2013 nr 2

Sv: Vikttråden 2013 nr 2

Kommer man bara in i det så brukar det gå lättare. Hade flera bakslag i början men magsäcken blir mindre och du blir nöjd fortare efter ett tag. Jag får inte i mig samma mängder nu som jag fick innan sommaren. Då var det inga problem med en hel pizza, nu är jag mätt innan halva är uppäten.
Testa tycker jag, jag finns här och stöttar dig :-). Eller kolla grupperna på facebook om du har det.

Verkar som om det har blivit väldigt populärt att använda sig av 5:2-dieten (samt de olika varianterna av den) efter programmet i vetenskapens värld. Tycker att allt och alla pratar om den ;)
Jag har en kollega som också testar den och verkar vara nöjd, men hon sa att hon hade svårt att träna de dagarna som hon fastade, därav min fråga tidigare. Bra att det fungerar för dig! :)

Min uppfattning var att den inte främst används för att gå ner i vikt, utan för de positiva hälsoaspekterna. Sen är det ju förstås positivt om en viktnedgång kommer på köpet, om man vill det :) Men jag kan ha missförstått, har inte satt mig i det så noga.

Jag har svårt för att följa en utstakad diet, oavsett slag. Framförallt när det är många regler över vad man får och inte får äta, jag kan inte för mitt liv tro på det. Så länge allt äts med måtta och man äter varierat så räcker det nog långt.

Just nu är jag lite uppgiven efter två jobbnätter på rad. Trots att jag knappt äter något på natten, så går jag inte ner något alls när jag jobbar natt. Jag fattar inte varför. Jag har en tydlig nedåtgående trend på min dagliga vikt, men så fort det kommer en jobbnatt så går jag snarare upp (jag väger mig då efter att jag har sovit för att få så lika förutsättningar som möjligt). Det är inte så mycket det hoppar, men tillräckligt för att jag ska bli nojig och lite låg... nä, tålamodet är inte det bästa ;) jag vill att det ska gå snabbt och spikrakt ner! :mad:

Jag vet att det inte funkar så i verkligheten, jag vet, jag vet, jag vet...men åååå. Frustrationen :banghead:

Nu är jag ledig ett par dagar, sen en natt till på söndag. Sen är det dag- och kvällspass ett tag, då jäklar!!

Var ute och cyklade ca 7 km i kväll trots att jag var seg som sirap. Annars så har jag promenerat massor och kommit fram till att min grej är ljudböcker! Jag kan gå nästan hur långt som helst om jag får lyssna på en bra bo undertiden! :D

Shit vilket bra tips!!! Det blir ju som att man inte kan slita sig från en bok så man ligger i sängen hela dagarna tills den är slut, fast på ett positivt sätt!!
Men visst är det konstigt att vi gör foderstater till våra hästar på mm.
Men när det gäller oss själva, så åker allt möjligt ner?

Precis!
Och jag får bara lyssna när jag är ute och promenerar ;) Det är svårt att gå in ibland och det händer att jag längtar tills jag ska ut igen, har nog aldrig hänt innan!
I går lyssnade jag färdigt på en bok och blev lite rörd på slutet, som tur var så hade jag solbrillorna på så ingen jag mötte såg tårarna som typ sprutade ett tag :o

Haha, ja det har jag tänkt på många gånger när jag sitter och räknar till hästarna, tänk om vi var lika noggranna med oss själva! :)

Får man vara med här?
Jag har väl inte så jättemycket att gå ner men dom här sista kilona sitter som sten!

Väger nu 65 kg och vill helst ner till 60 kg men tänkte ha delmål på 63kg. Fick barn för 4 veckor sedan och ammar så jag ska ju inte banta men det här eländiga sötsuget hade varit bra att få bort:o

även jag är ute och promenerar en hel del och jag håller med om att ljudböcker är en himla bra grej när man är ute och går. Använder mig av runkeeper appen för att se hur långt och länge jag går :)

Ska ut och gå nu hade jag tänkt! Men behöver pepp för att inte hamna i sockerfällan! ;)

För mig fungerar det inte att dra ner på godsaker och bara äta på lördagar tex. Jag måste sluta helt.
Nu har jag inte ätit något sånt på ca 1 månad och sötsuget försvann redan efter ett par dagar.

Men jag har slutat äta "godis" flera gånger och den första gången var den värsta, jag var helt galet sugen de första dagarna och trodde aldrig att jag skulle klara det. Då gnagde jag i mig morötter, i massor, bara för att ha någonting att tugga på. Fungerade helt okej, tills jag insåg att man får väldigt ont i magen efter att ha tuggat i sig 2 kg på 2 dagar ;)

De senaste gångerna har det varit mycket lättare att bara utesluta sockret. Nu inser jag också att mönstret väldigt lätt kommer tillbaks. Om jag börjar äta godis (eller ostbågar som är min värsta fälla) så har jag svårt att hålla det på en bra nivå. Det bästa är nog om jag inte äter något alls, nånsin, men tänker jag så kommer jag säkert att misslyckas. Det blir en för stor grej. Så nu tänker jag att när jag har nått mitt mål så kan jag säkert äta nån gång ibland, sen får vi se hur det känns när jag väl är där. Jag kanske inte alls vill ha skiten i systemet längre... who knows?

När jag blir sugen nu så tänker jag på hur det påverkar min kropp, min mage blir uppblåst och jag blir trött. Jag kan också härleda till mitt jobb (jobbar på lab och analyserar blodprover), jag ser dagligen blodprover som innehåller väldigt mycket fett (vilket går att se med blotta ögat i plasman)... jag vill inte ha det pulserande runt i min kropp. Och det blir helt plötsligt lätt att låta bli.

För mig fungerar det ofta att dricka ett glas vatten om jag blir sugen, det kan vara så att jag egentligen är törstig och inte godissugen. Några vindruvor eller en liten mängd popcorn fungerar också för mig. Eller en liten näve med nötter om det blir väldigt illa.

Så fungerar jag, hoppas att det kan ge dig några tips på vägen! :)

Jo lite går jag ju ner när jag ammar. Har ju gått ner mina 8 kg på en månad nu som jag gick upp under graviditeten. Så nu är jag på min utgångsvikt som jag vägde innan jag blev gravid. Så jag ska väl egentligen inte klaga ;)

aida: Tack för tipsen! Det är nog så jag behöver göra. Ta bort alla godsaker ett tag. Helt utan godis vill jag ju egentligen inte vara, men jag vill inte äta dom mängder jag gör idag.

Blev iaf en promenad på 9km med vagnen. Mycket backar så jag blev lite svettig. Tyvärr dog min mobil så jag kunde inte lyssna på min ljudbok som nu börjar bli lite spännande! Nu hoppas jag på att regnet håller sig borta så det kan vara lite trevligt att gå ut, men sån tur har jag nog tyvärr inte.

Kl. Står på 60.1 kg efter tre veckors skärpning efter semestern. Känner mig inte längre som en flodhäst.

Grattis! :) idag har jag gråtit för att jag känner mig så fet!
Jag har alltid sagt att man inte ska klaga om man inte försöker göra något åt sin situation, men jag har inte kraften. Måste hitta den!!!!

Börja med en liten förändring på maten och lägg in lite motion. Ha inte för höga krav på dig själv om det känns jobbigt.

Jag har ändrat maten till sund och bra, men jag äter godis som aldrig förr!
Det har verkligen eskalerat! Måste bli av med sötsuget!
Och jag måste börja motionera som du säger. Ska försöka öka på lite.
Det blir lätt att jag strosar istället för att gå på.

Vet inte om man får "ragga" här, men om det finns någon/några i södraste Skåne som vill ha en träningskompis, så är jag på!!!!

Försök att byta ut godiset mot tex morotsstavar, blomkålsbitar eller något du tycker om.

Det där har jag varit med om förr.. Man sätter för stora krav på sig själv, sen kommer man över gränsen, tar lite chips eller godis, mår jättedåligt över det o sen vräker man i sig mer än nånsin förr!

Nu tänker jag såhär, Om jag är på fest tex o de ställer fram godis, så FÅR jag äta, men bara om jag är riktigt sugen o bara lite. Nu har jag då ätit kanske 10 chips o 5 godisar på lite mer än 12 veckor och har med hjälp av det o bättre kostkontroll gått ner 16 kg!

Psyket är oerhört viktigt, jag tror inte att man kan bearbeta "jag får aldrig mer äta nåt jag tycker om", men det går alldeles utmärkt att lära hjärnan "om jag verkligen är sugen, om jag verkligen vill fira nåt eller njuta av nåt en dag, så går det bra!"

Sen är det ju såklart oerhört bra o kombinera matintag med motion. Det finns även suveräna appar där man kan ha koll på sitt kaloriintag, och vad man förbrukar!

När jag jobbar äter jag såhär:
1 macka med valfritt pålägg i mindre mängd och ett glas juice.
fm ett äpple
lunch 1 frp kesella med lite bär
em 1 äpple
5-6 tiden middag
sen brukar jag klara mig till sängdags.

Sådär duktig är jag inte riktigt när jag är ledig... Men försöker iaf skärpa till mig. Kesellan är skitbra, visst en burk innehåller 400 kalorier, men också 17 g protein! Man blir mätt, o mättnaden varar ett tag.

Så nu har jag typ 15 kg kvar innan jag är på den nivå som jag vill vara! Det kommer o vara tufft, men lyckan av att kunna gå in till en märkesbutik o inte ens behöva köpa de största storlekarna är den största morot jag kan tänka mig!

2/9 79,6 kg

Känner mig så nöjd under 80 som var mitt ursprungliga mål, men det har justerats till 75 kg. Det är minskning av godis och fikabröd och kontroll på portionsstorlekarna som gett resultat. Jag tillåter mig själv lite godis/fika någon gång ibland, men försöker att avstå så ofta som möjligt. När jag blir sötsugen försöker jag tänka på allt roligt jag vill göra med mina barn som blir för jobbigt om jag skulle bli för stor ex paddla kanot, åka skridskor osv.

Vilken inspirerade tråd!
Under mina år på universitet gick jag upp något mellan 15-20 kg och nu vill jag bli av med dem. Igår nådde jag mitt första mål 80kg, nästa mål blir -5kg till.

Har satt -5kg mål för att motivera mig själv och för att mentalt känns lättare. Men slut målet är att nå 65 kg eller lite mindre.

Min taktik nu är att lämna busskortet hemma och cykla över allt, så att det ska bli en naturlig del av vardagen och att äta regelbundet. Tidigare kanske jag inte åt något på en heldag och blev super hungrig på kvällen, då jag tryckte i mig allt jag hittade. Samt sluta med kakor och godis.

Liknande trådar

Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med... 11 12 13
Svar
244
· Visningar
31 094
Senast: EmmaW
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare... 2
Svar
25
· Visningar
7 501
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 221
Senast: skuggi
·
Hundhälsa (Långt)Och jag har riktigt svårt att se på de få bilder som finns från den våren/sommaren, så himla svårt att tänka mig att min...
Svar
9
· Visningar
3 169
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka