Vikttråden 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vikttråden 2013

*KL*

Var på gymmet med sambon idag. Körde armar och mage. Kände mig hyfsat klen när jag körde 15 kg vikter på biceps och 20 kg på triceps när han körde typ 30 kg och 45 kg på samma övning (stång och kabelmaskin) :p men men, jag har ju knappt tränat på fyra månader så jag lär ju ha sjukt ont i armarna imorgon :cool:

Sen var jag ju bara tvungen att dra i mig en Guinness nu på kvällen men den glömmer vi va? ;)

Jag tycker att det är grymt bra! Tror att jag kanske skulle klara stången...
Klart du var värd en Guinness!

Det finns det alla möjligheter att göra, det gäller "bara" att definiera vad "leva" är för en själv och sedan göra de prioriteringar som krävs.

Jag har levt bra både under viktminskningsperioden (36 kg på 19 månader) och medan jag hållit vikten (sedan sommaren 2011). Träningen är dock en viktig faktor för att jag ska kunna hålla vikten, med allt från sju till tolv timmars träning per vecka kan man trots allt äta ganska mycket mer än om man inte tränar alls. Det är dessutom lättare, åtminstone för mig, att äta bra när jag tränar mycket. Träningen gör mig pigg vilket minskar godissuget, den gör mig mentalt avslappnad vilket minskar risken för tröstätande, en kropp som används kräver bra energi för att kunna prestera osv osv.

Så du gör helt rätt i att inte bara titta på kalorierna. Det är en mångfacetterad sten, det där.

Jag håller med dig helt och hållet när det gäller motion/träning.

MEN någon slags kalorikunskap tror jag ändå att man måste ha. Vet många som är knäckta över att dom inte går ner i vikt trots att dom tränar nästan varje dag. Men jag tror att många av dessa inte förstår hur lätt det är att äta upp kalorierna om man väljer dålig mat/godis.

Vad har du för program?

Jag använder cardiotrainer för android. Den är gratis.
Jag har testat några olika men alltid återkommit till denna för den är mest pålitlig tycker jag.

halvt kl

Skulle jag räkna kalorier på maten så skulle jag göra det med en matvåg och en miniräknare.
Har testat olika appar där med men tycker alla är dåliga. Gamla skolan är bäst där tycker jag!

För er som inte vet hur man räknar kalorier så titta på näringsvärdena på baksidan som den oftast är på på paketet.
Säg att det står 147 kcal per 100 gram.
Då räknar vi först ut hur många kcal det blir på 1 gram och det gör vi genom att räkna 147 delat på 100=1,47
säg då att ni ska ha 27 gram av det.
Då räknar ni 1,47 gånger 27=39,69 kcal
ska du ha 122 gram så räknar ni 1,47 gånger 122=179,34 kcal

Hänger ni med?
Inte svårt alls när man kommit in i det, men som jag sagt innan så räknar jag inte längre.

Jag håller med dig helt och hållet när det gäller motion/träning.

MEN någon slags kalorikunskap tror jag ändå att man måste ha. Vet många som är knäckta över att dom inte går ner i vikt trots att dom tränar nästan varje dag. Men jag tror att många av dessa inte förstår hur lätt det är att äta upp kalorierna om man väljer dålig mat/godis.

Ja, man måste helt klart vara medveten om hur lite choklad/vin/pommes/coca cola som varje löpt kilometer faktiskt ger.

En 200 grams chokladkaka motsvarar ungefär 1,5 mils löpning för mig.

Jag vill oxå hänga på :)

Fraggel_tess
Startvikt: 93 kg
Målvikt: 72 kg

Filuran
Startvikt: 70 kg
Målvikt: 60 kg

Kellie:
startvikt: 74 kg
Målvikt: 62 kg

Jennis
Startvikt 77,7kg
Målvikt: 65kg

Jerseyite
Nu: 131.8 pounds
Målvikt: 118 - 120 pounds

Anna-KarinO
Startvikt 73kg
Målvikt 68kg

Ankan
Startvikt:68kg
Målvikt: 55kg

Dessy
Startvikt: 86 kg
Målvikt: 68 kg

Katten
Startvikt: 80 kg
Målvikt: ca 65 kg

Hemlig
Startvikt: 54 kg
Målvikt: 62 kg (helst till sommaren)
Längd: 170 cm

LindgrenV
Startvikt: 85 kg
Längd: 180 cm

Chiara
Startvikt: 83,7 kg
Målvikt: 70 kg

Petronilla
Startvikt: 104 Kg
Målvikt 1: 98 kg

Frokennorlin
Startvikt: 67 kg
Målvikt: 60 kg

Svea:
Startvikt: X
Målvikt: X-10,4

Riverside:
Startvikt: 72 kg (Idag)
Målvikt: 59 kg
Längd: 159 cm

Cocos:
Längd: 172
Startvikt: 73
Målvikt: 62

Poisonous
Startvikt: Runt 104kg.
Målvikt: 80kg
Längd 171

Jemeni
Startvikt: 72kg
Målvikt:65kg

Understruken
Startvikt: 77kg
Målvikt: ca 68
Längd: 168cm

Musen21
3/1-13
Startvikt: ca 74 kg
Målvikt: 65 kg

Kviga
Svartvikt: 80
Målvikt: 65

Svarta Sara:
Startvikt: 102kg
Målvikt 1 delmål: 82 kg

Dobbis
StartVikt 80kg med kläder (och efter lunch)
Målvikt 65-68kg

Linnea F
Startvikt 77kg
Önskevikt 65kg

Terwa
Startvikt 69 kg
Målvikt 59kg
Längd 158

Sassiball
Startvikt 69kg
Mål 62kg
Längd 168

Lissie
Startvikt: 87 kg
Längd: 165 cm.

Prallan
Midjemått
Start:91cm
Mål: under 80cm

Lurv
Starvikt: 72 kg
Målvikt: 65 kg
Längd: 170 cm

KL

Vägning idag. -2,5 kg vecka 1. Det är jag riktigt nöjd med. Det är en jäkla skillnad på att se siffrorna 83 och 81 :D

Grattis!! :)
Det är alltid så himla skoj att man ser att det man gör ger verkan!

Ska masa mig upp ur sängen nu och äta frukost och sedan köra ett Crosstrainerpass :)

Tack, det känns fantastiskt :) Jag tar en promenad idag, orkar inte ta bussen in på jobbet för att gymma ngn halvtimme när jag är ledig. Nu äter jag inte kortison längre så det känns ju som att jag har förutsättningarna för att minska allt jag gick upp under den behandlingen :)

Egentligen så räknar jag inte kalorier utan är mer fokuserad på att röra mig mer. Jag tror att kommer man igång och rör på sig ordentligt så kommer förbränningen igång och då förbränner man ju mer.
Blev mest besviken över att runkeeper hade så dålig koll. Men nu har jag läst på nätet att den är väldigt bra på att mäta sträckor och det är viktigast.

Sedan säger det sig själv att man inte kan äta choklad och chips varje dag. Men jag tror att mitt största problem är att jag har rört mig för lite och njutit lite väl mycket av det goda på helgerna dvs fredag, lördag och söndag:angel:

Kl

Ska iväg på ett Corepass, planen var att ta 30 min på crosstrainern efteråt men kommer inte hinna :( Flickorna ska till stallet och sen ska sonen in och shoppa för sina julklappspengar :p

KL

Vägning idag. -2,5 kg vecka 1. Det är jag riktigt nöjd med. Det är en jäkla skillnad på att se siffrorna 83 och 81 :D

Grattis, bra jobbat!:bump:
Själv har jag fått en luftvägsinfektion, gubben har influensa så vi får se hur det utvecklas. Blir till att dra ner på matintaget istället :grin:

Men som sagt jag har läst i tråden om kaloriräkning, och jag skulle misslyckas direkt och få ångest och vräka i mig istället, det är ingen variant för mig. Självklart är det viktigt att kunna skilja på vad som är nyttigt och onyttigt. Men så tränar jag inte jätte mycket, då tid inte finns till annat än vardagsmotion och hästar.

Mer motion, nyttigare mat och framförallt MINDRE mat. Har fått verktyg hur jag blir mätt fortare, och minskat mitt sötsug genom att reducera mitt kolhydratintag till en lämplig nivå. Det viktiga är nog att hitta sin egen väg, vad som fungerar och använda sunt förnuft och inte hitta på undanflykter att lura sig själv med.

Senast ändrad:

Visst handlar det om sunt förnuft. Det är ju inkomster, utgifter. Alla vet ju att man inte kan vräka i sig massa onyttigheter utan att det visar sig på vågen. Det man äter måste man göra av med. Rätt enkelt. Jag är övertygad att alla kan, det handlar nog om att verkligen verkligen bestämma sig och tänka att man fixar det. Jag var så sjukt hungrig igår kväll. Hade kunnat äta vad som helst helt ärligt. Det var såå nära att jag tog en macka med massa smör och ost som hade slutat i att jag till sist hade ätit 3-4 mackor men jag behärskade mig och tog en clementin som var hur tråkig som helst och mättade inte ett dugg. Vad gör man såna ggr? Antingen äter man och mår skit efteråt för att man inte kunde stå emot..eller så... jaa står ut eller jag vet inte. Jag somnade iaf utan att äta mer.

Kl
Hann med 8 min crosstrainer före passet och 17 min efter, så 25 min blev det iaf :banana:

Men det är sånt som har gjort att jag har slutat försöka tidigare. Jag klarar inte av att vara hungrig. Då rör jag mig hellre. Däremot måste jag lära mig skillnaden på sug och riktig hunger.
Just nu försöker jag dra ner på kolhydraterna bara för att minska sötsuget. Det är helt galet svårt, särskilt nu när jag har pms! (åt godis och hamburgare igår:angel:) Men det är så bra att ha hittat den här tråden så att man får tips och idéer och inte minst peppning.

Har promenerat 5.5km med vovven och ska jogga med min kompis i em. snart bär det av mot husdjursmässan!

Visst handlar det om sunt förnuft. Det är ju inkomster, utgifter. Alla vet ju att man inte kan vräka i sig massa onyttigheter utan att det visar sig på vågen. Det man äter måste man göra av med. Rätt enkelt. Jag är övertygad att alla kan, det handlar nog om att verkligen verkligen bestämma sig och tänka att man fixar det. Jag var så sjukt hungrig igår kväll. Hade kunnat äta vad som helst helt ärligt. Det var såå nära att jag tog en macka med massa smör och ost som hade slutat i att jag till sist hade ätit 3-4 mackor men jag behärskade mig och tog en clementin som var hur tråkig som helst och mättade inte ett dugg. Vad gör man såna ggr? Antingen äter man och mår skit efteråt för att man inte kunde stå emot..eller så... jaa står ut eller jag vet inte. Jag somnade iaf utan att äta mer.

Du ska inte vara hungrig! Då tycker jag du ska äta på bestämda tider, med kortare mellanrum. Kanske lägga in nyttiga mellanmål också? Är du hungrig så slutar kroppen förbränna. Att vara sugen är en annan sak, det beror ju ofta på sockret.

Om jag måste lägga in ngt så tar jag gärna en knäckebrödssmörgås med avocado eller keso samt grönsaker på. Alternativt en fruktsmoothie.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka