Vikttråden 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vikttråden 2013

Men det är sånt som har gjort att jag har slutat försöka tidigare. Jag klarar inte av att vara hungrig. Då rör jag mig hellre. Däremot måste jag lära mig skillnaden på sug och riktig hunger.
Just nu försöker jag dra ner på kolhydraterna bara för att minska sötsuget. Det är helt galet svårt, särskilt nu när jag har pms! (åt godis och hamburgare igår:angel:) Men det är så bra att ha hittat den här tråden så att man får tips och idéer och inte minst peppning.

Har promenerat 5.5km med vovven och ska jogga med min kompis i em. snart bär det av mot husdjursmässan!

För mig har det räckt med att sluta äta pasta, som jag ALDRIG trodde jag skulle klara av. Älskar pasta....... Nä, älskade pasta, nu blir jag nästan äcklad :p
Och även vitt bröd. Allt annat äter jag men i måttliga mängder. Godis och glass fungerar för mig som belöning en dag i vecka. I lagom mängd.... Jag har min stränga övervakare hemma :angel: Men jag vet att det finns andra som har svårare med att tillåta sig det och istället falla tillbaka.

Men för mig så kan jag ju på en onsdag när jag blir frestad i affären säga till mig själv: Jamen det är ju inte fredag idag, så är det inget mer med det.....

Långhelger är det såklart svårare när godsaker hör till.

Välkommen till sjukstugeklubben ;)

Jag håller med dig! Jag hade misslyckats direkt om jag skulle börja räkna med kalorier... det hade blivit besvärligt, jobbigt, krångligt och tråkigt.

Jag vet ju hur jag har levt nu. Vad jag har ätit, hur och när samt hur mycket jag har rört på mig. Det tillsammans med hur jag har mått och hur vikten/kroppen har förändrats. Jag är inte så blåst att jag inte vet vad av det som jag har stoppat i mig som är kasst, jag har bara inte brytt mig. Jag har lätt struntat i middan en dag och satt i mig en påse chili ostbågar istället... :grin:

Om man går hungrig och inte vågar äta så kommer man att misslyckas, det är jag säker på.

Som Kellie skrev, små portioner ofta, håll förbränningen igång, bli inte hungrig.

Jag har varit precis där jag är nu en gång tidigare och det var inte några problem att lägga om matvanorna och börja träna och gå ner i vikt förra gången, utan att räkna kalorier. Så jag tror då verkligen inte att det kommer att vara ett problem den här gången heller. Och inte gick jag hungrig heller. Och jag åt ostbågar, ibland...

Jag tror inte att jag vill klara mig utan pasta. Men jag väljer fullkorn och som jag skrev i ett inlägg tidigare, lägger upp sallad på tallriken först, sedan lite pasta och vad det nu är som jag äter till. Om salladen redan tar all plats på tallriken så får det inte plats så mycket pasta :)

Har ni några speciella tips och trix för att motivera er så här i början?

Jag funderar på att sätta upp en bild på mig själv på kylen, en sån där sanningen gör lite ont ;)

Min bakgrundsbild på datorn är en mycket snygg och vältränad person. Kanske inte min egen målbild, men fungerar ändå som motivation.

Jag tror inte att jag vill klara mig utan pasta. Men jag väljer fullkorn och som jag skrev i ett inlägg tidigare, lägger upp sallad på tallriken först, sedan lite pasta och vad det nu är som jag äter till. Om salladen redan tar all plats på tallriken så får det inte plats så mycket pasta :)

Men då har du ju hittat vad som passar för dig :idea: tror det är det bästa och sedan bara hålla i......:)

kl

Jag hoppar också in här! :) Har en del kilon som har smugit sig på, väger i nuläget 75 kg vilket är ungefär 10 kg för mycket. Men jag har bestämt mig för att 68 kg ska vara mitt mål, blir det mer så är det bara en bonus.

aida: Sådär har jag också börjat göra! Väger dessutom pastan innan jag kokar, räknar med 50 g okokt pasta per portion.

Lägger till mig i listan :)

Fraggel_tess
Startvikt: 93 kg
Målvikt: 72 kg

Filuran
Startvikt: 70 kg
Målvikt: 60 kg

Kellie:
startvikt: 74 kg
Målvikt: 62 kg

Jennis
Startvikt 77,7kg
Målvikt: 65kg

Jerseyite
Nu: 131.8 pounds
Målvikt: 118 - 120 pounds

Anna-KarinO
Startvikt 73kg
Målvikt 68kg

Ankan
Startvikt:68kg
Målvikt: 55kg

Dessy
Startvikt: 86 kg
Målvikt: 68 kg

Katten
Startvikt: 80 kg
Målvikt: ca 65 kg

Hemlig
Startvikt: 54 kg
Målvikt: 62 kg (helst till sommaren)
Längd: 170 cm

LindgrenV
Startvikt: 85 kg
Längd: 180 cm

Chiara
Startvikt: 83,7 kg
Målvikt: 70 kg

Petronilla
Startvikt: 104 Kg
Målvikt 1: 98 kg

Frokennorlin
Startvikt: 67 kg
Målvikt: 60 kg

Svea:
Startvikt: X
Målvikt: X-10,4

Riverside:
Startvikt: 72 kg (Idag)
Målvikt: 59 kg
Längd: 159 cm

Cocos:
Längd: 172
Startvikt: 73
Målvikt: 62

Poisonous
Startvikt: Runt 104kg.
Målvikt: 80kg
Längd 171

Jemeni
Startvikt: 72kg
Målvikt:65kg

Understruken
Startvikt: 77kg
Målvikt: ca 68
Längd: 168cm

Musen21
3/1-13
Startvikt: ca 74 kg
Målvikt: 65 kg

Kviga
Svartvikt: 80
Målvikt: 65

Svarta Sara:
Startvikt: 102kg
Målvikt 1 delmål: 82 kg

Dobbis
StartVikt 80kg med kläder (och efter lunch)
Målvikt 65-68kg

Linnea F
Startvikt 77kg
Önskevikt 65kg

Terwa
Startvikt 69 kg
Målvikt 59kg
Längd 158

Sassiball
Startvikt 69kg
Mål 62kg
Längd 168

Lissie
Startvikt: 87 kg
Längd: 165 cm.

Prallan
Midjemått
Start:91cm
Mål: under 80cm

Lurv
Starvikt: 72 kg
Målvikt: 65 kg
Längd: 170 cm

zassoo
Startvikt: 75 kg
Längd: 165 cm

Jag fick en riktig kalldusch på nyår... Min son var här med sin sambo och ganska nyfödde son, och han ville visa sin sambo bilder från sin barndom.

Vi tittade på dem och så utbrister han: "Shit morsan vad snygg du var, det hade jag glömt, Vad hände egentligen?!" :crazy:

Och det kom verkligen från hjärtat. Kortet var 10 år gammalt, och min man fnissade lite diskret i soffan, han är heller inget fans av fruns utseende för tillfället. Gör ont, men ibland är sanningen bra. Trodde dock inte att det spelade så stor roll, då ingen påtalat det motsatta om utseendet när det var bra, men tänk så fel man kan ha :angel:

Så nu sitter kortet på nattduksbordet!

Hahaha! :rofl: Förlåt!

Ja men jag tror att det kan vara ganska så bra med en bild, en påminnelse till sig själv :idea:

Jag fick en riktig kalldusch på nyår... Min son var här med sin sambo och ganska nyfödde son, och han ville visa sin sambo bilder från sin barndom.

Vi tittade på dem och så utbrister han: "Shit morsan vad snygg du var, det hade jag glömt, Vad hände egentligen?!" :crazy:

Och det kom verkligen från hjärtat. Kortet var 10 år gammalt, och min man fnissade lite diskret i soffan, han är heller inget fans av fruns utseende för tillfället. Gör ont, men ibland är sanningen bra. Trodde dock inte att det spelade så stor roll, då ingen påtalat det motsatta om utseendet när det var bra, men tänk så fel man kan ha :angel:

Så nu sitter kortet på nattduksbordet!

Tänkte skriva ett inlägg ang detta, men vill inte ta ner tonen i tråden :crazy:

Nej det är just pasta och bröd samt öl som jag föräter mig på. Godis kan jag klara mig ifrån om jag inte har pms vill säga. Problemet är att jag gärna äter allt! Mycket matglad... Har jag ätit nått sött vill jag ha något salt, har jag ätit nåt salt vill jag ha nåt sött osv...

Skriv vad du tycker. Det är kanske jag som tänker fel...?

Jag gissar att det har att göra med att det inte är vikten som säger om du är snygg eller inte..? Och jag håller i så fall med.
Men någonstans så är det ju du själv som ska må bra med dig själv. Och om man kopplar i hop sin (över/under)vikt med dåligt mående ( i mitt fall: trötthet, dålig hy, mm..) Om jag inte kan förlika mig med mig själv så som jag är nu, hur ska jag då kunna må bra?

Visst jag hade kanske kunnat jobba med min egen självbild och acceptera/lära mig att tycka om min kropp i dagsläget. Men jag vill inte det, för min kropp mår inte bra på det här sättet och den förtjänar att må bättre.

På tal om kort så hittade jag ett kort på mig igår, två år gammalt bara. Där tänkte jag att jag var tjock, jag var ju smal ju!! Och ändå så ville jag DÅ gå ner i vikt...

Åh, att man aldrig kan vara nöjd... :p

Den gör inte ont, den suger!

Finns ingenting som gör mig så omotiverad till att träna som att höra om hur lite man förbränner.

Och man ovanpå det tänker på hur galet lite vikt i form av muskler man kan lägga på sig genom tex ett års relativt flitig träning, så blir man inte gladare. Att intala sig att vågen står stilla för att musklerna växer, är nog självbedrägeri i 99,9% av fallen (för kvinnor, möjligen kan det vara sant något oftare för män).

Men jag tycker faktiskt att det går rätt snabbt och lätt att få lite snyggare armar och ben genom träning! (I alla fall om man inte är supervältränad redan innan, den avtagande marginalnyttan är ju tyvärr en faktor att räkna med.) Det kan kanske motivera dig!?

På mig själv märker jag skillnad till det bättre vad gäller muskulaturen successivt trots att den enda ökningen av min träning hänger ihop med att min unghäst har blivit vuxen och ridningen blir stegvis mer krävande även för mig. Och då är ju ridning knappt träning, om man bara hobbyrider en häst.

Fast jag har en rivstart på måltidsersättningar nu så då är det ju naturligt att vara hungrig antar jag. Det blir annat när jag går över på normala maten. Det har gått förträffligt bra hela denna vecka förutom igår.

Men jag tycker faktiskt att det går rätt snabbt och lätt att få lite snyggare armar och ben genom träning! (I alla fall om man inte är supervältränad redan innan, den avtagande marginalnyttan är ju tyvärr en faktor att räkna med.) Det kan kanske motivera dig!?
Ja, det kan det faktiskt! Bra poäng, har inte tänkt på det så tidigare. Jag är slank men inte tränad och vill gärna hyfsa till armar, ben och mage och känna mig allmänt mer stark, bra och fräsch liksom.

Det gäller bara att släppa fokuset på kaloriförbränning antar jag..

Och ja, många verkar intala sig att de inte går ner i vikt för att de sätter muskler - nåt jag liksom inte köper.

Det handlar ju faktiskt inte bara om kalorierna man förbränner under träning utan att faktiskt dom flesta kroppar höjer den totala förbränningen om man håller i gång. På mig är det en otrolig skillnad på träning eller inte träning. Jag förbränner ca 5-600 kalorier 5-6 dgr i veckan. För min del mår jag bättre mentalt, äter bättre och känner mig piggare av träningen. Plus att det är en total hälsovinst!!!!*Pepp*

Jag faktiskt! Åldrandet kan man ju inte göra något åt, men hur man åldras ;)
Och faktiskt har jag sparat en hel del kläder sen den tiden, tänk om jag kan plocka fram dem igen om något år? :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka