Vikttråden 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vikttråden 2013

KL

Räknas 1,5 timmes rantade på shoppinggalleria som motion? Känns i fötterna i alla fall :D

/Lizzie

Klart det gör! Det tar på krafterna att gå i shoppingcentra :cool:

Själv blev dagens träning lite lätt stallfix (Svarta Sara hade gjort det mesta) och promenad med hästen som nu ska igång igen efter en allt för lång vila.

Matmässigt har jag hållit mig inom ramen för vad som är tillåtet för mig enligt vv :) Så jag är nöjd med dagen!

40 minuters ridning, skritt och trav bara visserligen, bör ju börja bygga lite muskler. Åtminstone om man fortsätter.
Och redan nu känner jag att muskler som inte varit använda på eeeevigheter fortfarande finns kvar, om än något otränade ;).

Gick åtta och en halv km. Det var satans halt så det tog alldeles för lång tid. Brände 600 kalorier som jag sedan åt upp igen i form av ett rejält mål mat från burger king plus smågodis i soffan...

Inte för att trycka ner någon men jag tror inte att man bränner 600 kal på att gå 8 km i måttligt tempo.

*kl*

Jag hakar också på, fast några dagar senare. ;)

Har knappt kunnat träna de senaste fyra månaderna på grund av konstanta förkylningar som förstörde åtminstone tre månader, därefter fortsatte jag vara enormt trött och det visade sig bero på blodbrist. Behandlas nu för det men är fortfarande enormt trött även om jag så smått börjar se en ljusning. Idag har jag promenerat runt halvmilen och före jul var jag helt död efter en sådan utflykt men nu känns det rätt okej.

Min trivselvikt är på 68 kg men just nu ligger jag på 71,4 kg. Jag är ärligt talat förvånad att det inte är mer; jag är van att äta - och har under hösten ätit - som om jag tränar åtta timmar i veckan. Har dessutom haft ett helt bisarrt sockersug eftersom jag varit så otroligt trött, många dagar har socker varit det enda som hindrat mig från att somna där jag sitter.

Planen är att under de närmsta veckorna öka på med promenaderna, sedan ska jag fasa in yoga och löpning.

Det långsiktiga målet, som jag vill nå till mitten av maj, är att vara tillbaka på att springa några mil, gå några promenader samt köra några yogapass varje vecka. Om jag fixar det kommer även vikten ha ordnat till sig. Tills jag kan träna ordentligt är det kaloriräkning som gäller.

Så...

Tassetass
Startvikt: 71,4 kg.
Målvikt: 68 kg.

Nej, det gör man inte. Mitt program säger att man förbränner 389 kcal i ett raskt tempo på 8,5 km.

Jag tycker mitt program är tillförlitligt och inte ger några lyckosiffror.

Låter rimligare. Är absolut inte ute efter att vara elak men det kan vara väldigt viktigt i slutändan om det diffar så på ens egna siffror och verkligheten.

Då har vi ungefär samma siffror. Ditt sätt att räkna ger 340 kcal.

Hoppas det har gått bra för er alla idag :)

Här har det gått bra med både mat och träning idag. Klarat en hel vecka utan godis nu så det är jag stolt över :)
Tänkte försöka köra godisfritt januari ut och sen får jag se hur jag gör. Sätter inga större mål på den fronten för då blir det dömt att misslyckas.

Delvis KL

Uj.. jag har aldrig räknat kalorier, känns vanskligt. Men det är väl för att jag inte fattar hur man gör.

Nä, jag håller mig nog till sunt förnuft och blir det några kalorier pluss en dag så är det nog inte hela världen.

Jag var inte så "frisk" som jag trodde, så någon promenad blev det inte. Tog ut och longerade min lilla nyblivna 3 åring med sadel och det var nog så jobbigt. Helt slut sen och det kändes nästan som om febern kom tillbaks. Så nu har jag vilat hela eftermiddan och kvällen med. Måtte skiten ge med sig snart!

Kl

Skulle ha tränat ett shapepass imorse men var tvungen att åka iväg oförutsett.. Men en barbackatur på eftermiddagen hann jag med :banana: Ska försöka orka upp till 2 pass imorgon bitti. Maten fick minskade portioner :bump:

Men attans! Vilket program ska man ha då? Inte runkeeper alltså? När jag joggade tre km igår så brände jag enligt samma program 240 men jag joggar nästan långsammare än jag går samt att jag går i terräng. Min kille har samma program och bränner ungefär detsamma.

Runkeeper ger även mig glädjesiffror.

Jag har sedan fler år tillbaka gått på följande formler:

Löpning: Förbränning = 1 kcal per kilometer och kilo kroppsvikt. En person på 70 kg förbränner 70 kcal per km eller 700 kcal per mil.

(Rask) gång: Förbränning = 0,5 kcal per kilometer och kilo kroppsvikt. En person på 70 kg förbränner 35 kcal per km eller 350 kcal per mil.

Får alltså lägga in en rättning för mitt inlägg ovan; det ska vara ca 35 kcal per km och inget annat. 40 kcal per km gällde när jag vägde lite mer.

Men åh så tråkigt! Jag väger närmare 80kg men det var då fasen inte mycket kalorier att skryta med. Nåja kondisen har blivit lite bättre i alla fall. Får väl låta bli att titta på kaloriräknaren i fortsättningen. Har en kompis som kör ett annat program men hon bränner ännu fler kalorier än jag och väger hälften så mycket så det är antagligen heller inget att hänga i julgranen...

Det finns en anledning till att många säger att det är svårt att träna sig ner i vikt. Det krävs mycket mer för att träna bort 500 kcal om dagen än att skära bort motsvarande mängd ur den dagliga kosten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka