Vikttråden 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vikttråden 2013

Du får försöka analysera dig själv! Jag vet att jag tröstäter och straffäter, det är stora problem. Just nu har jag tryckt i mig en halv sats chokladbollar...
 
Sv: Vikttråden 2013

Jag har svårt med lagom om men det sjuka är att jag äter även när jag är proppmätt. Vet inte om det är tröstät eller straffät eller vad det är.

När jag tidigare haft hiskeliga sug så sysselsätter jag mig en stund, tar en promenad, rensar en garderob, viker tvätt eller liknande. Då brukar jag glömma bort suget...
 
Sv: Vikttråden 2013

Problemet är att jag inte ens vet om det är ett sug. Om det är sug har jag inga svårigheter att låta bli om jag bestämmer mig för det. Men vill jag? Jättesvårt eftersom jag inte vet anledningen.
 
Sv: Vikttråden 2013

kl
Woop, woop! :banana: :bump: :banana:
troja-april_516511f9ddf2b31ad83015cb.jpg
 
Sv: Vikttråden 2013

Jag älskar dina bilder! :D
Så himla grym är du! Och fan vad kul det kommer vara att ha dem i efterhand så att du kan titta tillbaka och inse vilket fantastiskt jobb du har gjort!
 
Sv: Vikttråden 2013

Problemet är att jag inte ens vet om det är ett sug. Om det är sug har jag inga svårigheter att låta bli om jag bestämmer mig för det. Men vill jag? Jättesvårt eftersom jag inte vet anledningen.

Varför är det viktigt för dig att veta anledningen? Om du vet om du "straffäter" eller "tröstäter" eller något annat, vad kommer det att ge dig, tänker du?
 
Sv: Vikttråden 2013

Problemet är att jag inte ens vet om det är ett sug. Om det är sug har jag inga svårigheter att låta bli om jag bestämmer mig för det. Men vill jag? Jättesvårt eftersom jag inte vet anledningen.

Varför är det viktigt för dig att veta anledningen? Om du vet om du "straffäter" eller "tröstäter" eller något annat, vad kommer det att ge dig, tänker du?

Jag tror det är bra att nysta i varför man äter det man inte vill/ska. Det finns ett bra litet schema man kan ställa upp och skriva ned vad det är som händer.

Situation: Fundera på i vilken situation jag befinner sig i när suget att äta något jag inte vill/ska dyker upp. Är du hemma och har tråkigt? Ska du ringa ett jobbigt telefonsamtal? Är du på väg hem från jobbet? Osv. (Exempel från mig: På jobbet på eftermiddagen. Fastnat i en rapport som ska skrivas.)


Hunger eller sug: När åt jag senast? Är jag hungrig eller är det ett känslomässigt sug? (Sug. Åt lunch för två timmar sedan.)

Tanke: Vilken tanke dyker upp i samband med den här situationen? Ofta hinner man inte märka sina automatiska tankar, de bara finns där och du reagerar på dem. Men det kan vara bra att ställa sig den frågan. Vad tänkte jag i den här situationen? (Rapporten kommer bli jättedålig.)

Känsla: Sök efter det tillstånd du befinner dig i. Hur kände jag i den här situationen? Stressad, trött, rastlös, uttråkad? (Orolig, missmodig)

Hantering: Svara på hur du hanterade situationen. Åt du upp chokladbollarna eller lät du bli. (Köpte kaffe latte. En stor)

Försöker man jobba lite så här kommer det bli lättare att ändra sina vanor. Även misstag kan man dra lärdom av. Schemat kan man fylla i även efter att man ätit något man egentligen inte vill. Misstagen blir inte stora ångestungar och dåligt samvete utan nyttiga lärdomar.

Det är absolut superjobbigt att ändra vanor! Beteendena sitter i nervbanorna och mycket sker med autopiloten på. När man börjar ifrågasätta vanorna kan det dyka upp många oväntade tankar.

När jag började fundera på mitt latteslaskande på eftermiddagarna förstod jag till slut vad det handlade om. Istället för att gå och köpa vuxenvälling för att avleda mig från mitt problem reste jag mig upp och gjorde något annat en stund. Sorterade papper eller något annat hjärndött. Gick och pratade lite med en kollega. Det är ett exempel på hur man kan jobba.

En sammanfattning av det hela: Det är bra att veta varför. När man vet varför går det också att ändra ett beteende.

Beteendeschemat jag beskrev lite kortfattat kommer från en bok som heter Helhetsmetoden och beskriver hur man når sin drömvikt med KBT.
 
Sv: Vikttråden 2013

...och få med vad konsekvenserna blir på lång resp. kort sikt, det är jättebra!
T.ex. kort sikt: en trevlig stund med godis framför tv:n /eller annat, kanske kicken av allt socker)
Lång sikt: Viktuppgång och annat du kan komma på som är negativt för DIG.

VV: Det halvhjärtade gympasset sist tog jag igen idag :p

Och så blev det tomt i omklädningsrummet så jag passade på att fota...

906611_489610297771777_1953785389_o_5166a1dee087c36c7902f112.jpg


Före träning alltså... :D fick jättemånga fina kommentarer på fb, det värmer :love:
 
Sv: Vikttråden 2013

Sjukt bra jobbat!!

Jag har tappat träningsstinget sen påsk, sen avslutades mitt träningskort i.o.m att jag blev uppsagd, och nu har jag inte råd att förnya det just nu..

MEN jag fortfarande tappat några centimetrar runt midja och navel (ja, jag mäter både smalaste stället och naveln ;) ). Var på arbetsintervju idag och har höga förhoppningar eftersom de ringde upp mig och frågade om jag vill söka jobbet ;) Så får jag bara det och en stadigare inkomst ska jag fixa mitt träningskort igen. Sen har jag planerat att köra fitnessfighten i maj! Har en kompis som kört det i mars och fått sjukt bra resultat, så jag är aspeppad!!
 
Sv: Vikttråden 2013

Har inte uppdaterat på läääänge. Har jobbat som en galning då vi öppnat en ny verksamhet. Men jag har skött mig och rört mig mycket mer än jag gjort förut. Har väl gått ner 2-3 kg men framför allt mått bra.
 
Sv: Vikttråden 2013

Nu har jag testat BodyBalance, kul men svååååååååååååååårt!
Vissa saker försökte jag mig inte ens på och nacken fixade inte övningarna där vi skulle ligga ner - men det löser jag tills nästa gång för jag fick en massa tips och pepp från instruktören - så jag ska fortsätta ett tag till! :D
 
Sv: Vikttråden 2013

Jag har tappat 0,7 kg. Trots jag har Tant röd på besök. Egentligen är det mer, men får jag väl ha tillgodo nästa måndag. Totalt 12 kg nu sedan 1/1.
 
Sv: Vikttråden 2013

Duktiga du! :bump:


halvt kl
Jag skuuuulle ju bara vara nere på 67,9 kg idag... Så blev det dock inte. Tant röd, och att jag mått riktigt dåligt i veckan har gjort att viktnedgången inte har varit riktigt prioriterad. Men, vågen visar åtminstonde -0,1 kg, så jag har iallafall inte gått upp. Det är ju bra det iallafall. :)
Så vågen säger nu 68,4 kg. :)
 
Sv: Vikttråden 2013

Kl

Har först varit sjuk, sen försvann mitt nick :eek: Nu är jag iaf tillbaka men utan historiken :(

Nya friska tag, var och tränade igår och idag, måste "bara" skärpa till matintaget oxå...
 
Sv: Vikttråden 2013

Håller tummarna! Nya tag försöker jag ta varje måndag, även om vägningen går bra. Idag var grymt tungt att gå morgonpromenaden!
 
Sv: Vikttråden 2013

knapplån.
Jag kämpar på jag med me att nå målet, cardio i massor problemet just nu är att hitta motivation till att få iväg kroppen till att gååååå.. Fyy så tråkigt.. jag släpar med hunden så känns de liiiite roligare i alla fall.
Dom sista kilona är omöjliga att bli av med verkar det som.
målet är 63 kilo vågen visar 67 nu så nu är det nära.. startvikt 75,5 den 7 Jan.
 
Sv: Vikttråden 2013

Otroligt bra jobbat! (Jag hade velat stoppa in en smiley här, men jag pallar inte de nya, haha.)

För mig var förra veckan en +-/0. Har inte tid eller energi för att fokusera på diet, men jag försöker i alla fall. Ligger fortfarande borta på hotell och äter nästan all min mat ute.

I alla fall, denna veckas resultat: -1.1 kg. Nöjd!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 640
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 509
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 353
K
Övr. Barn Jag är och har i många år varit "rädd" för att gå upp i vikt. När jag gick i sexan gick jag upp rätt så mycket i vikt (hallå...
Svar
2
· Visningar
1 124
Senast: geggamojja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp