Vikttråden 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vikttråden 2013

Enda gången jag hållt med Göran Persson va när han va med i "Grynets show" ( sjuuuuuuuukt bra ;) ) när han säger: " frukt är gott MEN frukt är INTE godis" ;)

Bra gjort att ta ett äpple om man känner sig sugen!

Jag är ju en ostälskare.. äter 8-10 ostmackor dagligen i vanliga fall, mm jättenyttigt :grin: men jag har skippat osten nu ett par veckor men nu ikväll var jag så sugen så jag käkade 5 knäckebröd med ost på. Ush jag kunde bara inte låta bli, men nu känner jag mig nöjd.

Har ni ändrat mycket i era matvanor? vad äter ni under en dag?

jag har bytt bort mina ostmackor mot fil+solroskärnor ett mål och ett mål knäckebröd med keso på. Men nu ikväll så kunde jag bara inte motstå.

*KL*
Motionen har det inte blivit mycket av denna vecka heller, men jag har ätit nyttigt och plockade fram måttbandet för första gången sen i höstas och det visar -7 cm runt midjan iaf. Vågen visar på -0,4 kg. Inte mycket, men det går åtminstone åt rätt håll :)

Jag ändrar inget utom mindre portioner, hemlagat, ingen fan av halv/helfabrikat:D Har dragit ner på öl :o Jag älskar öl, lättöl eller folköl :laugh: Så nu bara till helgen.
Jag skulle ha dragit ner till 1 ostmacka, eller hellre, 2 skivor 2 ggr/dag :idea: skippa helt är svårt, brukar lätt få bakslag.

Mitt mål är inte rusa ner i vikt, jag vill gå ner lite i taget, sakta men säkert genom att ändra livsstil, så det är något bestående. Träna 2-3 pass i veckan och äta mindre, känns om en strategi jag kan hålla länge :)

Vad är det då för hemlagat? själv åt vi lax med lite ris o massa grönsaker ikväll, annars är jag helt värdelös i köket. Brukar göra pannkakor till ungarna eller färdiga köttbullar med spaghetti. Ush hatar matlagning.

Ändrat om nästan helt och hållet. Åt väldigt mycket pasta, av lathet kunde jag koka gammaldags idealmakaroner, låta smör smälta på makaronerna och sedan vräka på ketchup och grillkrydda, vilket jag sedan hetsåt upp och blev hungrig av lite senare :grin:

Potatiskroketter och smaksatt créme fraiche, ibland lax till, är också sånt som gått åt mycket av. Eller helt enkelt makaroner och smaksatt fräsis (creme fraiche). Mycket chips/ostbågar/ben&jerrys/godis åts också. Hämtpizza, max/mcdonalds, snabbnudlar... Onyttigt vareviga dag i princip.

Eftersom det också är väldigt dyrt att äta på detta vis, och jag framför allt nu när jag ska ta över utgifterna för hästen så ändrade jag om allt. Pastan såldes till pappa, all onyttig frysmat slängdes in i samma fack för att "aldrig mer öppnas". Onyttiga färskvaror slängdes. Satsar på att äta mycket protein och lite kolhydrater, förutom det jag får i mig i frukt och grönt. Håller en kaloribudget, äter inte nån speciell diet men tänker på vad jag stoppar i mig.

De två första dagarna utan onyttigheter är jobbiga, men så fort de är förbi blir jag väldigt stark mentalt och faller sällan dit.

Jag har hållit mig borta från godis i veckorna och godis + chips på helgerna. Likaså försöker jag hålla mig till en slät kopp kaffe om jag fikar.

Vad gäller maten så försöker jag äta ordentlig frukost varje morgon. Jag lyckas inte jämt, men jag har blivit bättre. Snabbmat går helt bort (*snyft*). Och så insåg jag i dag hur lätt det slinker ner en extra skiva mjukt bröd med enbart Bregott när jag har det hemma, istället för något mer proteinrikt eller lagad mat. Jag måste bättra mig på den punkten.

Tillägg: jag har alltså precis tagit mig ur en lååångdragen period då jag har ätit godis/fika i princip varje dag, ätit godis + chips (mycket godis och chips!) en till två helger i månaden samt ätit på McD lite för ofta. Helt otroligt egentligen att jag "bara" väger 66 när jag tänker tillbaka på det. :D

Senast ändrad:

Oj, inget speciellt, pasta m olika såser, korv på olika vis, stek/grillat kött med ungspotatis, fisk i ugn/gratäng/gryta, pyttipanna,grytor, wok, soppor. Idag blev det broccolisoppa :) ska tillägga att även sambon lagar, och visst händer det att fiskpinnar och färdiga köttbullar dyker upp även på vårt bord :D

Senast ändrad av en moderator:

Mitt mål är inte rusa ner i vikt, jag vill gå ner lite i taget, sakta men säkert genom att ändra livsstil, så det är något bestående. Träna 2-3 pass i veckan och äta mindre, känns om en strategi jag kan hålla länge :)

Då är vi två...börjat med att äta på en assiett...halva full med sallad och grönt..resten mat (endast hemlagad mat, även om de är köttbullar, hamburgare mm) och inte ta om..man lurar ögonen för tallriken är juh Full, och man blir mätt...om detta nu leder till långsam viktminskning blir jag glad...om inte annat så är det en viktig änding i mitt liv iaf! endast en "äta vad du vill dag"...

Vad jag äter nu:

Det kan t.ex vara havregrynsgröt till frukost. En laxfilé med sparris till middag. Sallad, keso och en qournfilé till lunch och liknande. Undviker pasta/potatis/ris, i skolan kan det vara svårt men då ser jag till att ta mycket lite. Vi har också en väldigt generös salladsbuffé så det brukar gå bra. Nolltolerans på chips/godis/glass, så länge det inte är något speciellt. Har en sprite zero här hemma som jag druckit lite av i flera dagar, det är allt (och den är ju sockerfri). Kommer dock synda och äta pizza i helgen med pappa. Så jag hoppas jag inte faller dit efter det.

Min största motivation är faktiskt att jag inte har RÅD att köpa en massa onyttigt, jag MÅSTE vara väldigt strikt för att få plats med hästen i budgeten. Jag måste även gå ned i vikt för att kunna börja rida henne, då jag är för tung just nu. Ytterligare en motivation är så klart polishögskolan, som jag ska söka till i höst.

Upp med humöret, det vänder snart :)
Vet hur tröstlöst det är när det inte händer något men tillslut så. Du fixar detta, heja heja dig Chiara.

Själv kom jag ut på en promenad ikväll. Eller började som en promenad men det var så j...a kallt så jag behövde springa för att få upp värmen. Orkade mer än jag trodde så jag är nöjd. Blev inte mer än 3,5 km varav kanske 1 km löpning men bättre att ta det lugnt i början så jag inte får ont i benhinnor som hänt förr vid för hård träning.

Kl

Jag svackar också nu och jag har knappt ens börjat. Jag äter fortfarande Mycket bättre, men jag har inte kommit igång med någon direkt träning. Det jobbiga just nu är att jag vet inte hur jag ska hinna! Jag vill så gärna, men hur sjutton hinner ni?

Jag känner att jag kanske har varit lite för tidsoptimistisk, lätt hänt när jag planerar samtidigt som jag är ledig/sjuk från jobbet :cool:

Jag börjar jobba mellan 7-7.30 och slutar 16-16.30 därefter så kör jag direkt ut till stallet och mina 3 hästar. På plats där och ombytt mellan 17-17.30 och kommer oftast inte därifrån innan 19.30. Hemma igen vid 20...
Jag vill ju träna gruppass på friskis! De stänger ju vid den tiden jag kommer hem :devil:

Behöver hjälp! Hur gör ni?

Men du, det finns faktiskt en gyllne medelväg. Jag tror inte på att neka sig allt. Själv tar jag en skål tinade hallon (djupfrysta alltså) och två matskedar Kesella Vanilj när det känns sådär.

Det handlar om smarta val, inte att ta livet ur livet.

Mums vad gott det lät!
Kalorier?

later som att det ar lite mycket nar det ar jobb dagar. Har du tid over pa helgerna? da kan du kanske planera in langre motions pass da. Och forsoka klamma in en halvtimme nu och da pa kvallen.

KL

Jag tog mig faktist ut och sprang idag :banana: fast det var lite smajobbigt nar det bloste sno i hela ansiktet/ogonen och det kommer en massa folk gaendes :rofl: korde efter nagot "borja springa" schema som jag hade en gang i tiden som jag modifierat om. Idag blev det 1:1 system, springa en minut sedan ga en minut. Nasta vecka utokar jag till 2:1, sen ska det byggas pa till man typ ar as bra pa att springa :angel:

kandes som en perfekt mjukstart i alla fall. Har ingen lust att borja om med en hel sjukdoms var+sommar som det blev forra aret :crazy:

kl
Idag har jag bara gått en promenad på 1 timme, men har skött maten bra.

Men jag äter för lite! Jag försöker äta mer, men jag är liksom inte hungrig... :crazy: Men det leder till att jag får lite ont i huvudet och blir otroligt snurrig huvudet när jag tränar = inte alls kul.

*dunkar in i huvudet att jag måste äta mer*

KL

Jag var snuvig och argsint i ett par dagar men idag bestämde jag mig för att träna bort snuvan istället för att låta den sitta fast i näsan, så det gjorde jag - 60 minuter med Tracy Anderson, tjoho!

(Roligt egentligen hur man så enkelt övertalar sig själv att man fortfarande är jäääättesjuk bara för att näsan inte känns sommarfräsch.)

KL

Jag kan sälla mig till den lilla lilla skaran som nog bara består av mig som ni andra går ned som har gått upp 1 kg. Tror jag ger upp nu.

Godmorgon!

chiara, nej inte ge upp redan vi har ju knappt kommit igång! Vänta en period med att väga dig, tänk bara bättre matvanor?

Roligt att ni skrivit ner lite vad ni ändrat på :), försöker också dra ner på kolhydraterna. Som sagt börjat med lite mer filmjölk o keso på jobbet istället för dessa mackor och det är då 3 resp 4 % fett. Inga lättprodukter där alltså.

Det jag däremot har hemma av lättprodukter är funlight saft, ibland stillar det sötsuget på kvällen med ett glas av den saften.

Jag blev nyfiken och har nu vägt mig tre dagar i rad. Resultat: Vikt ska ses över bra mycket längre tid än från dag till dag.

måndag: *8 kg
tisdag: *6 kg
onsdag: *2 kg

Jag bantar inte och har vägt mig vid samma tid på dygnet samtliga dagar. Ligger förvisso hemma sjuk, men inte i någon magåkomma som ovanstående skulle kunna tyda på...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet

Hästrelaterat

Tillbaka