Vikttråden 2014:2

@detordnarsig jag borde ju hålla mig undan från sötsaker inte bara p.g.a. min övervikt utan för att de faktiskt är skadliga p.g.a. min diabetes. Så jo i mitt fall är det dåligt att fika 3 dagar ;) Speciellt när ena dagen innebar att jag blev så trött på mig själv att jag överåt fikabröd när jag kom hem och var ensam. Och ska jag sitta där med mitt vanliga te och de andra äta muffins och latte så kan jag lika gärna skita i att fika överhuvudtaget :)

Varför då? Det är väl trevligt att sitta med och prata skit?

Här händer det inte mycket. Kanske 100 g har trillat av, vad vet jag.

Det är nog bara att inse att träningen bränner färre kalorier än vad jag räknar med. Inte för att tränar för att bränna kalorier, men det är ju ett riktmärke för hur mycket mat jag behöver kompensera med. Innan har jag räknat med att jag under ett lugnt distanspass på 10 km har förbrukat ungefär 450-500 kcal. Enligt någon slags standardformel så sägs det att man i grova drag förbränner 1 kcal/kg/km. Nu har jag skaffat en ny löparklocka och den har pulsmätare. Jag gillar egentligen inte att springa med pulsmätare, men igår ville jag göra ett pulstest och kolla vilket tempo jag hamnade på under en mil när jag höll mig strax under 75% av maxpuls (dvs. vanligt distanstempo). Som en bieffekt så får man även reda på energiförbrukningen, som då torde bli mer exakt än standardformler eftersom klockan även tar hänsyn till vilken pulszon man springer i. Hur mycket förbrände jag då under min 11,25 km (58 minuters lugn löpning)? Jo, ynka 283 kcal. :confused: :rofl: :banghead:

Jag har kvadrupelkollat att alla inställningar och, jodå, de är korrekta. Inte undra på att jag inte går ner i vikt. Nu springer jag som sagt inte för att gå ner i vikt, men jag vill gärna gå ner i vikt för att springa bättre, så helt oviktigt är det ju inte. Ska jag verkligen behöva svälta mig för att gå ner? :arghh:

Det tvivlar jag på om det stämmer?
Tror mer på 450-500.

Senast ändrad:
7.3 km joggingtur inklusive jobbiga backar blev det i dag. Jag jämför inte med någon utan får en rejäl kick när jag klarar saker och det tom känns helt ok.
Till diskussionen om brända kalorier så kanske man inte bränner så många där och då men i mitt fall gör det tydlig skillnad med motion. Den totala förbränningen är klart högre vad folk än säger.
Men struntsamma. Jag mår gott efter dagens pass!

@detordnarsig jag borde ju hålla mig undan från sötsaker inte bara p.g.a. min övervikt utan för att de faktiskt är skadliga p.g.a. min diabetes. Så jo i mitt fall är det dåligt att fika 3 dagar ;) Speciellt när ena dagen innebar att jag blev så trött på mig själv att jag överåt fikabröd när jag kom hem och var ensam. Och ska jag sitta där med mitt vanliga te och de andra äta muffins och latte så kan jag lika gärna skita i att fika överhuvudtaget :)

Har du diabetes så förstår jag att det är dåligt för dig med kak-fika och bakelse istället för middag-fika ;)

Hade mitt fikasällskap varit så tråkigt att det inte är värt att träffas om jag inte äter någon kaka så hade jag nog inte brytt mig om att träffas alls... Man kan ju prata lika mycket medan man dricker te, det är ju inte kakan det hänger på om det blir en trevlig fika.

Annars är ju en promenad tillsammans ett väldigt trevligt och hälsosamt(och billigt) alternativ till att fika, man kan umgås lika bra då plus att hälsosamvetet känns lite extra bra efteråt ;)

Hittar ingen innehållsförteckning för just det märket, men per 100 gram ligger vitlöksdressing på allt från 280 kcal till närmare (och en del till och med över) 600 kcal..

Dressing överlag är dolda kcal-bomber.

Kolla innehållsförteckningen nästa gång. Gammal kalorinörd som jag är så kan jag utifrån alldeles egna och totalt ovetenskapliga efterforskningar och erfarenhet säga att om något sorts fett står först och sedan vatten så ligger den nog runt 500 kcal/100 g. Står vatten först så är energimängden ungefär hälften.

Står något sorts fett först och det inte finns vatten alls så kan man nog halka uppåt 650 kcal/100 gr (sådana brukar dock bara återfinnas i kyldiskarna).

Detta är bara generellt, kan säkert slå åt flera håll men de dressingar och såser jag känner till följer ungefär det mönstret.

Jag åt en korv, när de andra fikade och åt bullar och festis. Det går om man ger sig fanken på det. Idag har träningen bestått av tömkörning och stalljobb. Väldigt trevligt sätt att träna på.

@lil-sis och @detordnarsig när jag fikar gör jag ju det med kollegor som jag ändå träffar nästan dagligen. Så om jag låter bli att fika betyder det inte att jag inte kommer träffa dem på länge, vi ses i regel nästa dag då istället.
Det handlar också om att känna sig "konstig"/"utanför" när man äter/dricker annat än de andra. Jag får i regel kommentarer varje vecka när jag inte äter lunch på mina 2 dagar och det är ganska jobbigt, att undvika att fika helt ger mindre "obehag" än att sitta med och fika med bara vanligt te. Plus att ju mindre frestelser jag utsätter mig för desto lättare tror jag jag kommer ha att faktiskt kunna skapa nya hälsosamma vanor :) Att undvika fika är en tillfällig strategi tills jag känner mig starkare i att kunna säga nej till mig själv och har lite mer disciplin :)

@lil-sis och @detordnarsig när jag fikar gör jag ju det med kollegor som jag ändå träffar nästan dagligen. Så om jag låter bli att fika betyder det inte att jag inte kommer träffa dem på länge, vi ses i regel nästa dag då istället.
Det handlar också om att känna sig "konstig"/"utanför" när man äter/dricker annat än de andra. Jag får i regel kommentarer varje vecka när jag inte äter lunch på mina 2 dagar och det är ganska jobbigt, att undvika att fika helt ger mindre "obehag" än att sitta med och fika med bara vanligt te. Plus att ju mindre frestelser jag utsätter mig för desto lättare tror jag jag kommer ha att faktiskt kunna skapa nya hälsosamma vanor :) Att undvika fika är en tillfällig strategi tills jag känner mig starkare i att kunna säga nej till mig själv och har lite mer disciplin :)

Det är så intressant hur olika man fungerar. Jag har jättelätt att säga nej i situationer med andra människor men svårare att låta bli att lägga ner dumheter i varukorgen när jag är hungrig.

Det är så intressant hur olika man fungerar. Jag har jättelätt att säga nej i situationer med andra människor men svårare att låta bli att lägga ner dumheter i varukorgen när jag är hungrig.

Ja, jag har väl lättare att säga nej/äta lite om jag har andra runt mig, men jag har ofta obehagskänslor/inbillar mig att andra stirrar när jag är ute och äter. Äter jag då onyttigt så glor de och tänker "ska det jävla fettot verkligen äta allt det?!" och äter jag "nyttigt" så tänker de "Ha mig lurar hon inte, sen åker hon hem och smäller i sig en chokladkaka, eller två!". Dessa tankar är ju säkerligen väldigt få/inga som har och de är säkert mina spöken, men det känns "lättare" i sådana situationer om jag då äter det onyttiga för det ger mig "tröst".

Därför tänker jag att om jag får träna på att vara "stark" och kunna tänka runt det här kanske jag kan komma till punkten då jag kan dricka en vanlig kopp te när de andra äter muffins :) Men att tills dess att jag tränat bort dem (ensam eller med familjen som sällskap) så är det nog bättre att tacka nej till fika :)

Klockan har information om vilopuls, maxpuls, VO2max, vikt, kön, så det borde inte bli helgalet. Men visst, jag håller med om att det låter ruskigt lågt.

Det var något vajsing. Idag sprang jag med pulsbandet igen och då mätte den helt plötsligt betydligt mer realistiskt (34,4 km gav en förbrukning på 1308 kcal). Pust!

Det var något vajsing. Idag sprang jag med pulsbandet igen och då mätte den helt plötsligt betydligt mer realistiskt (34,4 km gav en förbrukning på 1308 kcal). Pust!

Du menar inte 14,4 km? Eller 3108 kcal (eller något ditåt)? Annars tror jag att det fortfarande är något som är tokigt. ;)

Du menar inte 14,4 km? Eller 3108 kcal (eller något ditåt)? Annars tror jag att det fortfarande är något som är tokigt. ;)

Nej, inte supertokigt åtminstone. Jag är pytteliten, så trots att jag har några kilo för mycket så väger jag bara 47-48 kg. Hur många kcal man förbränner kopplas inte bara till vikt och sträcka utan även till den %VO2Max man förflyttar sig i. Nu sprang jag på en förhållandevis låg %VO2Max, vilket också ger en rätt låg kaloriförbrukning. Höftar man så kan man använda formeln 1 kcal/kg/km, men med låg intensitet så förbränner man mindre och med hög intensitet så förbränner man mer.

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är... 2
Svar
27
· Visningar
6 097
Senast: Cocos
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 780
Senast: Hedinn
·
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så... 5 6 7
Svar
124
· Visningar
18 379
Senast: Brandgul
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 512
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tar jag rätt beslut att avliva?
  • Vilken ras passar mig?