Här händer det inte mycket. Kanske 100 g har trillat av, vad vet jag.
Det är nog bara att inse att träningen bränner färre kalorier än vad jag räknar med. Inte för att tränar för att bränna kalorier, men det är ju ett riktmärke för hur mycket mat jag behöver kompensera med. Innan har jag räknat med att jag under ett lugnt distanspass på 10 km har förbrukat ungefär 450-500 kcal. Enligt någon slags standardformel så sägs det att man i grova drag förbränner 1 kcal/kg/km. Nu har jag skaffat en ny löparklocka och den har pulsmätare. Jag gillar egentligen inte att springa med pulsmätare, men igår ville jag göra ett pulstest och kolla vilket tempo jag hamnade på under en mil när jag höll mig strax under 75% av maxpuls (dvs. vanligt distanstempo). Som en bieffekt så får man även reda på energiförbrukningen, som då torde bli mer exakt än standardformler eftersom klockan även tar hänsyn till vilken pulszon man springer i. Hur mycket förbrände jag då under min 11,25 km (58 minuters lugn löpning)? Jo, ynka 283 kcal.
Jag har kvadrupelkollat att alla inställningar och, jodå, de är korrekta. Inte undra på att jag inte går ner i vikt. Nu springer jag som sagt inte för att gå ner i vikt, men jag vill gärna gå ner i vikt för att springa bättre, så helt oviktigt är det ju inte. Ska jag verkligen behöva svälta mig för att gå ner?