Vikttråden 2014:2

Fast det är väl inte så konstigt tycker jag. Det skulle ju bli lika dyrt, eller kanske till och med dyrare, att sy upp och hålla en butik med kläder som sitter som en smäck på alla människor. Nu finns det ju trots allt kläder som passar de flesta människor som har normalvikt, ett relativt stort utbud av plusstorlekar och undantagsvis även utbud för extralånga eller extrakorta personer.
Visserligen, men jag tycker att det är förhållandevis många av befolkningen som inte passar in i det utseendeidealet som mode världen har skapat. Och jag gillar inte vad det idealet gör med unga tjejer (o kanske killars) syn på sin egen kropp. Men visst, ser man det ur företagens vinkel med ekonomisk vinst som huvudintresse så förstår man ju varför. Och det har ju som sagt blivit mycket bättre. Generous avdelningen på Lindex, fler storlekar bland bh-ar, fler former och storlekar på jeans osv.

Fast det är väl inte så konstigt tycker jag. Det skulle ju bli lika dyrt, eller kanske till och med dyrare, att sy upp och hålla en butik med kläder som sitter som en smäck på alla människor. Nu finns det ju trots allt kläder som passar de flesta människor som har normalvikt, ett relativt stort utbud av plusstorlekar och undantagsvis även utbud för extralånga eller extrakorta personer.

Så här skulle det stå:
Det skulle ju bli lika dyrt, eller kanske till och med dyrare, att sy upp och hålla en butik med kläder som sitter som en smäck på alla människor än att få kläderna uppsydda hos en sömmerska/skräddare.

De senaste åren tycker jag större storlekar blivit mycket bättre, mer moderiktiga och mindre tält/tantvarning. Butiker som zizzi verkar gå jättebra (och de har snygga tjockiskläder). Tittar man på bloggvärlden då finns det många tjocka bloggerskor som är inriktade mot mode. Så mode för överviktiga är en växande och troligen lukrativ marknad.

Så här skulle det stå:
Det skulle ju bli lika dyrt, eller kanske till och med dyrare, att sy upp och hålla en butik med kläder som sitter som en smäck på alla människor än att få kläderna uppsydda hos en sömmerska/skräddare.

Problemet med plusstorlekarna är att det mest är tält. Inga former, ingenting. Det är rätt trist.

Att bara vara kort är ju lite lättare, det är inte så svårt att sy upp byxor. Brösten är svårare eftersom skjortor/blusar antingen är för stora överallt annars eller glipar över tuttarna :rofl:

(Problemet med brösten verkar ju dock inte kvarstå nu. :cautious: )

Visserligen, men jag tycker att det är förhållandevis många av befolkningen som inte passar in i det utseendeidealet som mode världen har skapat. Och jag gillar inte vad det idealet gör med unga tjejer (o kanske killars) syn på sin egen kropp. Men visst, ser man det ur företagens vinkel med ekonomisk vinst som huvudintresse så förstår man ju varför. Och det har ju som sagt blivit mycket bättre. Generous avdelningen på Lindex, fler storlekar bland bh-ar, fler former och storlekar på jeans osv.

Fast jag vet inte jag. Det är tudelat. Visst utseendeideal är inget att sträva efter, men nog har inte de flesta "normallånga" människor som har normalt BMI så svårt att hitta kläder?

Själv faller jag med mina 151 cm långt utanför utseendeidealet och har nog aldrig hittat kläder som sitter som en smäck, men det kan jag ju inte klandra klädindustrin för. Det skulle kännas märkligt att säga att klädindustrin inte ska bestämma hur jag ska se ut.

Problemet med plusstorlekarna är att det mest är tält. Inga former, ingenting. Det är rätt trist.

Att bara vara kort är ju lite lättare, det är inte så svårt att sy upp byxor. Brösten är svårare eftersom skjortor/blusar antingen är för stora överallt annars eller glipar över tuttarna :rofl:

(Problemet med brösten verkar ju dock inte kvarstå nu. :cautious: )

Ja? Men det finns ju ändå ett utbud. De flesta stora kedjor har ju ändå kläder som passar.

Ett par uppsydda byxor ser inte alls ut som ett par byxor som faktiskt passar. Jag gillar att ha jeans på mig och slitningarna hamnar på helt fel ställen. Proportionerna blir fel. Jag väljer bort minst 95% av alla kläder jag provar på grund av att de får fel proportioner.

Ja? Men det finns ju ändå ett utbud. De flesta stora kedjor har ju ändå kläder som passar.

Ett par uppsydda byxor ser inte alls ut som ett par byxor som faktiskt passar. Jag gillar att ha jeans på mig och slitningarna hamnar på helt fel ställen. Proportionerna blir fel. Jag väljer bort minst 95% av alla kläder jag provar på grund av att de får fel proportioner.

Om man med passar menar att de täcker det man tänkt sig täcka, så ja.

P

Pröva ta på dig en skjorta som är lagom i storlek när du är 151 cm lång. I barnstorlekarna får man inte plats med många bröst.

Pröva ta på dig en skjorta som är lagom i storlek när du är 151 cm lång. I barnstorlekarna får man inte plats med många bröst.

Jag är ju inte heller så himlans lång, som jag påpekade ;) 159cm över havet mäter jag och har haft bröst i strl E som minst. Det GÅR liksom inte...

Så här skulle det stå:

Jag är extremt normal i formatet, tycker jag, och det är då inte mycket kläder som "sitter som en smäck" på mig heller. Det hade ju krävt en osannolik tur med detaljerna, både på min kropp och hos kläderna.

Går jag upp i pris ordentligt, jämfört med kedjorna, så hittar jag säkert några märken där mycket sitter hur bra som helst, men det valet gör jag inte, förutom när det gäller ridbyxor.

Jag är kort sagt på din linje om att det känns lite överdrivet optimistiskt att tänka sig att kedjornas kläder skulle sitta perfekt hur udda kroppsform man än har, när de i själva verket inte sitter överdrivet perfekt på oss dussinmänniskor heller.

På mig tex: alla byxor för stora i midjan om de passar över höfterna, många tröjor/skjortor/kavajer har lite för korta ärmar om resten är lagom, många tröjor i kortare modeller blir för korta om resten är lagom.

Jag kan inte tänka mig att det finns många människor som inte har de här problemen, eller liknande. Särskilt om man inte vill/kan gå upp i pris.

Fast jag vet inte jag. Det är tudelat. Visst utseendeideal är inget att sträva efter, men nog har inte de flesta "normallånga" människor som har normalt BMI så svårt att hitta kläder?
Jag har ;) Jackor, jeans och bh-ar har alltid varit ett helvete. Grät inombords när jag hittade min senaste bh för 200 kr på Lindex, 80 E! :love:

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är... 2
Svar
27
· Visningar
6 103
Senast: Cocos
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 782
Senast: Hedinn
·
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så... 5 6 7
Svar
124
· Visningar
18 396
Senast: Brandgul
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 514
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka