Vikttråden 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vikttråden 2014

Tack för pepp!

Skönt att du inte gick över kcal-intaget ändå, det gör ju saken lite bättre :)

Borsta tänderna var ändå ett grymt smart måste jag säga :D Hejja på med vattnet!

Jag har bråkat på med min träningsvärk i helgen och gått mina promenader som planerat. Idag var jag på gymmet och hade precis fått upp tempot på löpbandet när det var en säkring som gick i halva gymmet så inte många apparater funkade. Så då blev jag lite grinig och tog och PowerWalkade hem istället på såphala gator. Men det gick ju det också. Träningsvärken var som bortblåst när jag fått upp farten så det stämmer nog bra att man kan träna bort träningsvärk :D
Skön känsla i benen nu i varje fall :)
Ska också borsta tänderna nu och hämta ett glas vatten :D

Haha ja men eller hur! :D Vad härligt att du gjorde det bästa av situationen, bra jobbat!

Gröt,cornflakes uppmjukade av mjölk/fil så behöver man bara svälja.
En macka doppad i kaffet/te/choklad,det klarar tom dom gamla tandlösa av :)

Gröt var ett bra förslag:).
Vet inte om det fortfarande är så stor risk att det kommer ner skit där, men jag är så himla nojjig. Det sista jag vill är att få problem.

Javisst men ändå inte bra. Att detta sötsuget ska vara så svårt att bli av med. Måste rycka upp mig och trolla bort min kassa karaktär när det gäller godsaker! Men i morrn är det en ny dag :)

Nu har jag gjort veckans vägning. En minskning med 0,5 kg. Hade hoppats på mer, men det är något med den vikten jag stått på för det är tvärsegt! Nu har i alla fall bara 9,5 kg kvar att tappa!

Bra jobbat!

Har också vägt in nu på morgonen. 108,2 dvs -0,8. Det får jag vara nöjd med tycker jag. 8,3 kvar till första delmål.

+ Alla andra som hunnitvha första invägningen.

Vad duktiga ni är! Måste komma ihåg att väga mig nu på onsdag. Hoppas att vågen visar minus då också.

---------

Här går det helt ok. Föll för frestelsen igår och festade på surdegsbröd hela dagen. Avslutade med tårta hos min bror >. < Det positiva i det hela är iallafall att jag tog en mindre bit än jag brukar och drack vstten istället för cider, så det är ju alltid något.

Senast ändrad:

Bra jobbat du också! :)

Ett tips som hjälpte mig under förra viktnedgången innan jag blev gravid var faktiskt som många har små delmål och en belöning som väntade vid delmålet. Belöningarna var ofta i form av att ta hand om sig lite extra till exempel gå på fotvård. Fötter behöver omvårdnad när man börjar träna och röra på sig mer. Frissan gick jag också till efter nått något delmål osv.

KL

Mitt och särbons nya GI-liv har nu startat. Det är ett 3-stegsprogramm som vi ska följa och första delen kallas "rivstartsfasen" och ska pågå i 2 veckor. Under dess veckor är det typ inga kolhydrater... Särbon som är smörgåsälskare börjar fundera på hur han ska överleva :p

Men 2 veckor - det är bara för honom att bita ihop. För övrigt är det inga problem att följa de föreslagna matsedlarna. Jag älskar verkligen att lätt och snabbt få koll över kaloriintaget utan att behöva räkna själv. Motionsformen har bestått av promenader och stalljobb. Lågintensiv träning är det som gäller under nästkommande två veckorna :)

Trots att jag är riktig sockerråtta och total brutalt brutit sockerintaget så går det bra och jag känner inget sötsug :)

/Lizzie

kl

Jag ger mig in i tråden, fast ni kommit en bit redan ;) (Känner dessutom igen en del från ÄUs beachtråd där jag hängde förr, men nu är det kanske dags att omfamna senioren i mig och vara här istället.)

Jag har en något pendlande vikthistoria. Alltid varit minst "rund" och ganska dåliga matvanor. Älskar bröd, ost, pasta och choklad...
Gick ner 10 kg för 1-2 år sedan, men efter senaste året (sjuk häst i drygt ett halvårs tid, som senare togs bort) tog jag nog begreppen tröstätning och obefintlig motion till nya nivåer.
Vägde in på 86 kg i förrgår, det är all time high (4 kg bara över jul, tack vare godis och julmat..) Är 1,77 lång så det syns kanske inte för den som inte är van att se mig, men jag känner mig plufsig, tung och inga kläder sitter bra längre.

Så nu kör jag nya tag med Shapeup-appen (min bästa vän i viktminskningssammanhang), kaloriräkning och mer motion. Tidigare har stallet varit en tidsbegränsande faktor som gjort att jag lätt skjutit upp annan motion, men nu har jag ingenting att "skylla" på. Har tagit upp joggandet igen, och för första gången i mitt liv vågat ge mig ut och jogga ensam, (en del från beachtråden kanske minns att jag våndades inför det) och det går över förväntan!

Vad gäller mat så gillar jag inte dieter eller att begränsa vad jag "får" äta (t.ex. lchf) utan äter med måtta istället. Försöker minska antalet kolhydrater dock, upplever att jag mår bättre på det och magen blir mindre uppblåst. Byter t.ex. gärna en del pasta/potatis/ris mot broccoli eller liknande.

Viktmål: i första hand att komma under 80 kg igen, alltså -6 kg.
Träningsmål: i första hand att jogga 5 km utan paus. Tempo bryr jag mig inte om just nu, det kan jag slipa på sen. I förlängningen skulle jag gärna klippa en mil också, eller iallafall förbättra 5km-tiden.

Ursäkta den smärre novellen... :angel:

Tycker riktigt synd om dig, finns få saker som är så jobbiga som att ha ont i munnen.

Och morotssugen!

Funkar det om du finriver moroten? Eller kanske rotmos till middag?

Vågade ställa mig på vågen idag, 87,8, vilket är nästan ett kilo mindre än innan jul! Är jätteglad, trodde jag skulle ha gått upp, det blev ju rätt mycket godis och så chips till nyår. Men jag stod still i vikt i 5 veckor i höstas, trots bra diet, så jag kanske har kommit över en puckel och det kan lossna lite lättare några kilo nu.

De där pucklarna/platåerna är verkligen inte bra för motivationen, men jag tänker verkligen inte ge mig den här gången!

Välkommen till tråden! Det är svårt att behålla vikten om man är en sån som går upp lätt. Men jag hoppas att det funkar för dig den här gången.

Kl
Vad duktiga ni andra är som lyckats rivstarta er viktnedgång. Jag fuskade lite igår när jag blev bjuden på mat, men försökte äta mindre kolhydrater än vanligt och ta mindre efterrätt.

Vägde mig nu och -0,4 kg i alla fall sedan i torsdags. Vet inte om det är mest fett eller vätska, men det visar ju åt rätt håll i alla fall :).

En smootie på kvarg/kesella bär saftsoppa och lite vetekli är en bra frukost eller kanske gröt men lite keso och saftsoppa.

Min diet börjar idag. Har hittills idag ätit en proteinrik smoothie till frukost och lunch bestående av kyckling, grönsaker och keso. Två koppar kaffe på det.
Nu måste jag börja hinka in vatten! 3-4 liter/dag är målet. Måste köpa mera toapapper...:o

Invägningen imorse visade på 75,9 jämt fördelade kilon på min 163 cm korta kropp...:wtf:
Kommer också att mäta mig och ta helkropps-selfies på eländet idag.

Tack!
Och jag var rätt bra på att hålla vikten, ett tag... :o Så länge jag tycker det är värt ansträngningen och faktiskt inte frossar i mackor eller godis höll jag mig relativt stabilt på 78-79 kg. Sen gick det utför med lösgodis och choklad, och då ska det nog mycket till om man inte går upp i vikt :D

Mitt problem är nog mycket att jag har en bild av mig själv som rund och helt oatletisk. Jag har länge påstått att jag har en jättedålig förbränning, men insåg sen att jag lurade mig själv, eftersom jag inte hade en aning om hur mycket kalorier det egentligen var i det jag åt. Äter jag normalt och rör mig normalt så går jag ner, precis som alla andra, och är dessutom rätt hyfsad på att bygga muskler :p

För övrigt är nog jag också en rivstartare, annars rinner det bara ut i sanden. Försöker dock hålla det på en rolig och lagom nivå, så att jag inte ska tröttna. T.ex. med motion så är det viktigaste att jag tar mig ut, inte hur mycket jag förbränner.

Förresten så tycker jag också det är svårt när man blir bjuden på mat. Som sagt, har svårt att begränsa mig att inte "få" äta vissa saker, som efterrätt, men att ta en mindre bit är ju en bra kompromiss :)

kl

Invägning igår, låg på -1kg
Så 81,6 till 178cm.

Sakta men säkert...

Idag ska jag laga massor, massor av soppa med en massa rotfrukter och tomat.
Good stuff! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka