Sv: Vikttråden 2014
kl
Jag ger mig in i tråden, fast ni kommit en bit redan

(Känner dessutom igen en del från ÄUs beachtråd där jag hängde förr, men nu är det kanske dags att omfamna senioren i mig och vara här istället.)
Jag har en något pendlande vikthistoria. Alltid varit minst "rund" och ganska dåliga matvanor. Älskar bröd, ost, pasta och choklad...
Gick ner 10 kg för 1-2 år sedan, men efter senaste året (sjuk häst i drygt ett halvårs tid, som senare togs bort) tog jag nog begreppen tröstätning och obefintlig motion till nya nivåer.
Vägde in på 86 kg i förrgår, det är all time high (4 kg bara över jul, tack vare godis och julmat..) Är 1,77 lång så det syns kanske inte för den som inte är van att se mig, men jag känner mig plufsig, tung och inga kläder sitter bra längre.
Så nu kör jag nya tag med Shapeup-appen (min bästa vän i viktminskningssammanhang), kaloriräkning och mer motion. Tidigare har stallet varit en tidsbegränsande faktor som gjort att jag lätt skjutit upp annan motion, men nu har jag ingenting att "skylla" på. Har tagit upp joggandet igen, och för första gången i mitt liv vågat ge mig ut och jogga ensam, (en del från beachtråden kanske minns att jag våndades inför det) och det går över förväntan!
Vad gäller mat så gillar jag inte dieter eller att begränsa vad jag "får" äta (t.ex. lchf) utan äter med måtta istället. Försöker minska antalet kolhydrater dock, upplever att jag mår bättre på det och magen blir mindre uppblåst. Byter t.ex. gärna en del pasta/potatis/ris mot broccoli eller liknande.
Viktmål: i första hand att komma under 80 kg igen, alltså -6 kg.
Träningsmål: i första hand att jogga 5 km utan paus. Tempo bryr jag mig inte om just nu, det kan jag slipa på sen. I förlängningen skulle jag gärna klippa en mil också, eller iallafall förbättra 5km-tiden.
Ursäkta den smärre novellen...