Vikttråden 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vikttråden 2014

Bra jobbat :) Gott med soppa, bra att ha hemma också!

kl

Jag stod emot suget igår :D Gick upp 9 i morse men väntade faktiskt två timmar med att äta frukost. I vanliga fall brukar jag vara vrålhungrig och kasta mig över frukosten, men idag var det inte alls så. Nästan 16 timmar mellan middag och frukost brukar vara en omöjlighet, kanske börjar jag vänja mig vid att inte ge in för hunger/sug direkt jag känner det. Känns välbehövligt, man ska ju inte gå hungrig men det är faktiskt inte farligt att det knorrar lite i magen.

Förhoppningsvis går maten bra idag också, jag är fortfarande förkyld men ska ut och knata en liten sväng tänkte jag, i mycket makligt tempo. Men det är skönt att komma ut medan det är ljust :)

Kl
Frukost = yoghurt och en ostsmörgås
Lunch = köttgryta
Middag = blir bjuden hos svägerskan.

Hann gå en kort sväng med vagnen i dag och sedan öppnade sig himmelen :( (totalt knappt en km)

Dessutom är jag sugen på både bullar och kakor som finns i frysen. Tur det snart är lunchdags så att suget kanske försvinner efter att jag ätit mat.

Detta regn förstör lite för en tycker jag. Men idag är det en bättre dag och jag är beslutsam om att inte ge efter för sötsuget idag.

Än så länge har jag ätit:
Frukost: 2 skivor lingonkusar (1hel) med äggröra på och 1 kopp kaffe.
Sen städade jag lite och nu har jag ätit
Lunch: 1 quornfilé med wokade grönsaker till (lite olivolja stekte och wokade jag i) 1 msk kall sås gjord på creme fraîche. Drack vatten till detta.

Nu ska jag strax ut och rida och sen får jag se om jag går en promenad ikväll.

Jag har inte vägt mig idag utan det blir på torsdag då jag även kommer mäta mig. Kommer mest gå efter mätningen tror jag även fast min belöning sker efter vikten.

Tycker alla som vägt sig och redan gått ner så mycket är riktigt duktiga!

Fick med mig sambon ut på promenaden, det är ett framsteg :D Lugnt tempo med tanke på bådas förkylning. Så skönt att komma ut i dagsljus och andas lite skogsluft :)

Precis, det är inte farligt att vara hungrig eller sugen. Det kan tom vara nyttigt för kroppen. Kanske lättare då att låta bli när man blir sugen.

*knapp*
Maten igår gick galant. Lite ostchips och porkchips på kvällen till teven eftersom karln kommit hem från fjälls efter en vecka. Promenad på nästan 5km igår.

Idag åt jag första gången för 45 minuter sen. Inte hungrig innan dess. Har sorterat ut en massa förstort och sånt jag inte använder i garderoben idag. Ska iväg på Crossträning ikväll.

Kul att läsa om era framsteg. Och intressant att se hur ni lägger upp det med mat och promenader :)

Jag vägde mig idag, fast jag förut sa att jag inte skulle väga mig mer än en gång i månaden... men jag har minsann gått ner 2 kg redan ! Kanske bara en tillfällighet, vet att det kan variera mellan dagar o så, men jag är ändå nöjd.

Frukost idag två falu rågrut med keso, kaffe.
Middag, kalops hos svärföräldrarna, mycket sallad och lite potatismos, lagom med kött.

Bra jobbat :) Nästan 16 timmar mellan middag och frukost brukar vara en omöjlighet, kanske börjar jag vänja mig vid att inte ge in för hunger/sug direkt jag känner det.

När jag gick hos dietist för några år sedan fick jag lära mig att uppehållet mellan måltider inte bör vara mer än 10 timmar. Jag var tidigare en sådan som gick i timtal utan att äta, men lärde mig sedan att äta mindre och oftare istället för att vräka in mat då jag blivit alldeles för hungrig. Till viss del funkade det väl men det var andra faktorer som avgjorde hur mycket jag gick ner. Då blev jag av med 19 kilo.

Igår vägde jag mig och vågen visade på 56½ kilo. Det innebär att åtminstone 3½ kilo ska väck. Midjemåttet var 75 cm. Av det drar jag slutsatsen att jag i nuläget har mindre muskler och mer fett än när jag förra gången vägde 56½ kilo.

Härligt att det går så bra för alla. :)

Har haft ett väldigt lugnt dygn sedan jag for av hästen igår. Har fortfarande ont, men det är bättre än igår. Dock har jag kört lite motionscykel, två lugna pass på 15 minuter vardera. Det gör inte speciellt ont när jag cyklar och jag tror rörelsen är bra för läkningen. Får se hur det går att jobba imorgon.

Har fått med sambon på 5:2 så idag är en nystart med det. Han prioriterar lunch och middag så för enkelhetens skull gör jag lika. Fick en receptbok med I Form där alla recept innehåller 250 kalorier.
Fick äntligen till en kort löprunda idag när barnen leker hos kompisar.

Det är nog väldigt individuellt, många mår ju till exempel oerhört bra på periodisk fasta enligt 8:16. Som du säger handlar det mest om att få i sig "lagom" mängd mat, sen kan man ju anpassa sig efter individuella preferenser vad gäller när på dygnet man äter eller vilket mål som är störst. Struntar man i frukost för att sedan vräka i sig mat resten av dagen så är det ju inte så himla lyckat ;)

Frukost idag blev mannagrynsgröt.
Lunchen bestod av tre små prinskorvar och lite makaroner.
Middagen kommer att bestå av ugnsbakad lax och jasminris.

Var ute och promenerade med dottern och hunden i förmiddags, men det blev bara 2 km för lillan tvunget skulle hem till sin pappa igen.

Teilani: Finrivet kanske kunde funka:). Ska prova till fisken ikväll.

Mitt problem med frukosten är att jag är lat. Och att jag ofta är stressad på morgonen.
Hade det fått stå till mig hade jag struntat i att äta vid 6 och bara ätit vid 9 när vi har frukost på jobbet.
Men dels så brukar jag bli hungrig runt 8, och dels så måste ju någon i detta hushållet föregå med gott exempel och äta frukost ihop med lillan.
Sambon äter inte förrän han kommit till jobbet.

Förr drack jag alltid saft till lunchen på jobbet, men sedan ett halvår tillbaka så dricker jag endast vatten.
Har fått lära mig att gilla vatten. Kolsyrat funkar bra, och det har vi på mitt nya jobb:).

Kan hålla med oxo om att regnet förstör för en.
Det dödar all min inspiration att ut och röra på mig.

I min diet ska man äta 5 gånger/dag ovh ha 2,5 - 4timmar mellan måltiderna.

Idag, min första dietdag, är jag smått hungrig och mycket sugen hela tiden. Det suget ska jag avhjälpa med vatten... Känner mig också tung i huvudet idag, men jag vet att det blir bättre om någon dag.

Idag har jag inte hunnit motionera innan mörkret kom, håller på och rotar med gamla hästsaker som ska säljas/magasineras här hemma, och jag har otroligt svårt att ta pauser då. Får försöka ta mig ut nu istället, det är ju inte mer än lite mörker, liksom, och jag bor ju i en tätort så det finns gott om gatlampor istället. Gillar dock inte heller regnet...

Idag har jag ätit kvarg med hallon + ett kokt ägg till frukost.
Mellanmål (lite utspritt under dagen): en clementin, tre punschpraliner samt ett Wasa delikatess med mjukost och lite hamburgerkött
(Sen) lunch blev klyftpotatis, sockerärtor och ugnsbakad rosépepparlax, samt en sås med kvarg och sweetchilisås. Tog halv portion klyftpotatis mot vad jag brukar och blev ändå proppmätt.
Måste övervinna huvudspökena om att jag går under av hunger om jag mot förmodan inte skulle äta "tillräckligt" en måltid! :p

*kl

Hoppar in jag oxå om det är okej :) Kämpar sen länge med att gå ner och det går trögt. Vägde 100 kg, fått ner mej till 80 och står still sen nåt år tillbaka.
Målet är 60 kg.

Sen mitten på november jul har jag haft en sträckt muskel, en dunderförkylning och en hjärnskakning så all träning har stått stilla och med all julmat va jag nervös att jag skulle ha gått upp men har klarat mej från det.

Idag kom jag ut i 55 minuter varav 40 sprang jag. Börjat om med squats och planka på schema. Hoppas jag får va frisk och oskadad nu..

Vad bra att du kom ut! Och duktigt att hålla vikten trots alla krämpor du haft. :)

kl

Jag tog mig också ut tillslut. 3,5 km blev det varav jag joggade (långsamt) i 3. Segt i benen var det, men ändå skönt att göra något. Jag har en del besvär med andningen när det är såhär varmt och fuktigt (ansträngningsastma sen barnsben) så jag undrar om jag inte skulle göra ett läkarbesök och se om jag kunde få någon medicin. Har inte haft inhalator sedan tidiga tonåren, och antog sen att astman hade vuxit bort, men med tanke på mitt väsande när jag springer så har den tydligen inte det...

Någon annan med astmaliknande besvär här? Tar ni någon medicin i samband med träningen?

Det är ju duktigt att du gått ned 20 kg i alla fall :). Det är bara fortsätta kämpa mot målvikten!

Jag tittade på ShapeUp-appen, men tyckte att det var så lite man fick i gratisversionen.
Provar "MyFitnessPal" i stället. Lite mer för gratispengarna :)

I förrgår födelsedagskalas hon bästa vännerna så där sket det sig, i går insikt i hur mycket en limpmacka innehåller. I dag går det jättebra; mättande och nyttig mat och i kväll är det karateträning.

Jag har kikat lite på MyFitnessPal men har så ruskigt svårt att lära mig en ny app när jag väl vant mig vid en annan, så jag blev helt enkelt guldmedlem på Shapeup istället. Då blir snålänningen i mig lite extra motiverad att använda den också ;)

För övrigt minns jag också när jag började inse hur mycket kalorier det är i bröd. Stor sorg! :D

jag sörjde inte brödet så mycket,men potatisen,älskar all sort i alla former.
Idag har jag skaffat mig straff till i morgon, 8km gång med ischias och en dålig menisk (är nog dags att OP den nu :nailbiting: )
Så frågan är hur mycket straff man får? CillaW,kan jag ha försämrat ischiasen? Eller tål den motion?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bergsyra
  • Ormbett
  • Shettistråden del II
Tillbaka