Vikttråden 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Impad av ditt joggande!
Idag kände jag mig så glad och nöjd efter att varit ute och joggat. Börjar äntligen känna mig stark i kroppen och jag närmar mig sakta men säkert gränsen till att inte vara överviktig!

Det jag inte förstår är varför min omgivning ska vara på mig hela tiden om hur rynkig, kutryggig, gammal m.m jag har blivit! " Inte ska jag gå ner mer nu"
Förstår inte riktigt varför dom vill att jag ska förkorta mitt liv med att få massa problem med sjukdomar som uppkommer av övervikt. Jag mår ju så mycket bättre och orkar ju med mitt jobb på ett annat sätt. Och sen så underlättar det något min spondylatrit jag har, så värken blir lättare att ta.
En av vinsterna är ju också att jag kan köpa kläder som jag får på mig utan att behöva springa runt som en tok för att hitta något som går på....
Börjar bli ledsen på att behöva försvara att jag inte vill vara överviktig längre!
Nej! Jag vill inte ta en kaka eller något annat som jag vet triggar i gång mitt sockerberoende. Jag vill kunna äta mat i stället för en kaka och bli mätt.
Och jag kommer inte att hamna på psyket utav att jag inte är fet längre....

Så då har jag gnällt av mig. Och kommer fortsätta min kamp för att bli normalviktig trots allas klagan.
Skönt att kunna ösa ur sig frustationen här :D

Det är fullständig katastrof här idag. Jag har suttit i ett konferansrum hela dagen. Först var det frukost, sen twistpåse modell gigantisk, sen kom det rulltårta. Och för att toppa detta hade söta mamma gjort rabarberpaj till mig. :banghead: Ska sitta i samma konferensrum imorgon, men då har jag fastedag så då kommer det gå bättre. Vad i all sina dar tänkte jag på när jag proppade i mig allt det där godiset. Ibland glömmer jag att tänka.
Det enda vettiga jag gjort idag var att ge mig ut o jogga när jag kom hem. Tror jag hoppar över att väga mig på söndag. Tar detta som en skäms-vecka och kommer igen en annan vecka.

Alltså, jag måste bara fråga en sak och hoppas att någon kan svara.

Jag har gått ner 11 kg nu, och har 4 kg kvar till (målvikt 60 kg till mina 164 cm). So far so good. Men jag har ju inte gått ner jämnt över kroppen. På överkroppen, eller rättare sagt bröstkorgen, är det mesta av fettet borta. Jag har i princip inga bröst kvar och revbenen syns tydligt under huden. Men magen dallrar fortfarande och det är liksom ingen antyda till mellanrum mellan låren. Det är inte så snyggt helt enkelt, och riktigt så snedfördelat var det inte innan jag gick upp i vikt. Kommer det jämna ut sig med tiden? Om jag styrketränar överkroppen, kommer revbenen synas mindre? Eller måste jag ge upp min målvikt och väga lite mer om jag vill ha lite balans utseendemässigt?

Tyvärr tappar man olika och vart man lagrar fett är olika från person till person!
Jag är alltid benig på bröstkorgen, mina revben syns på ryggen och har getingmidja. Samtidigt har jag rejäl rumpa och lår. Mina lår går inte ihop även om jag väger under 50 (är 1.65). Tyvärr kan man ju inte punktförbränna fett så man får nog acceptera hur kroppen ser ut. Sen tror jag att träning kan jämna ut skillnaderna något.

Fri från den "mystiska sjukan" så nu tuffar jag vidare ner mot 57 till att börja med och som max ner till 55, under det så blir jag benig enligt mig själv. Jag må vara kort, men jag är inte petite i kroppstypen.

Midjemått just nu 75 cm och efter -1½ kg sen förra torsdagen så nu står vågen på 59,5 igen så det blev visst en rivstart :up:

Alltså, jag måste bara fråga en sak och hoppas att någon kan svara.

Jag har gått ner 11 kg nu, och har 4 kg kvar till (målvikt 60 kg till mina 164 cm). So far so good. Men jag har ju inte gått ner jämnt över kroppen. På överkroppen, eller rättare sagt bröstkorgen, är det mesta av fettet borta. Jag har i princip inga bröst kvar och revbenen syns tydligt under huden. Men magen dallrar fortfarande och det är liksom ingen antyda till mellanrum mellan låren. Det är inte så snyggt helt enkelt, och riktigt så snedfördelat var det inte innan jag gick upp i vikt. Kommer det jämna ut sig med tiden? Om jag styrketränar överkroppen, kommer revbenen synas mindre? Eller måste jag ge upp min målvikt och väga lite mer om jag vill ha lite balans utseendemässigt?

Som flera andra har skrivit så lägger man på sig och tappar man vikt ojämnt. Du har helt enkelt större depåer på mage och lår. Kroppsformen kommer att jämna ut sig när du har tappat där. Dock tycker jag att du ska anamma din tanke om att styrketräna överkroppen mer för bättre balans, framförallt axelpartier, bröst och rygg. Man kan delvis lägga på muskler över revbenen. Alla typer av pressövningar över huvudet tränar serratus anterior - den muskel som täcker yttre delen av revbenen.

Idag är jag också nöjd.

Började dagen med en kopp te på stående fot på väg till Studentgyn för att kolla varför jag fortfarande har positiva graviditetstest och dessutom ont i magen. De hittade ingen förklaring utan skickade mig vidare till Gynakuten där de heller inte hittade någonting så jag ska tillbaka om en vecka.

Hela proceduren tog ganska många timmar och jag fick ju varken äta eller dricka under tiden då de misstänkte nytt utomkveds. Det är ganska psykiskt påfrestande med alla oklara besked fram och tillbaka och det är en typisk situation som jag skulle äta mig igenom.

Men jag gick förbi kiosken på sjukhuset, struntade i Willys där jag lämnat bilen och stannade på OKQ8 och köpte en vatten och en surdegsfralla med ägg och kaviar. Fast jag var vrålhungrig och hade världens huvudvärk. Mackan hade jag väl valt oavsett men den hade annars fått sällskap av en cola istället för vatten. Mest troligt hade jag dock stannat på McDonalds på vägen, äter inte pommes oftast men plussar på colan, så det blir ju inte så lyckat ändå.

Sen har jag börjat fundera på lunch när jag jobbar, ska be dietisten om råd. Men det lutar åt typ bakad potatis med röra där jag petar ut proteinerna ur röran (oftast skagen lär det bli) och sen äter lite av potatisen. Alltså efter operation, innan dess fortsätter jag med sallad :d

Tack för svar. Då är det bara att fortsätta gå ner och ignorera benigheten ett tag till. När jag var yngre så blev jag såhär benig när jag vägde under under 58 kg, så jag tänkte att 60 var på den säkra sidan. Jag kommer ur en släkt av bönder och fiskare; vi är korta men har rejäl benstomme. Så jag kan inte väga lika lite som många andra utan att det ser för magert ut. Men men, det är inte bikinisäsong riktigt än. Kanske hinner jag? :)

Jag är stark över axlar och armar, har alltid haft lätt för att få stora muskler där. Men på bröstkorgen och ryggen är det klent. Hur tränar man de här musklerna över revbenen? Kan man träna det hemma? Är inte precis någon som går på gym (springer hellre själv).

Tack för svar. Då är det bara att fortsätta gå ner och ignorera benigheten ett tag till. När jag var yngre så blev jag såhär benig när jag vägde under under 58 kg, så jag tänkte att 60 var på den säkra sidan. Jag kommer ur en släkt av bönder och fiskare; vi är korta men har rejäl benstomme. Så jag kan inte väga lika lite som många andra utan att det ser för magert ut. Men men, det är inte bikinisäsong riktigt än. Kanske hinner jag? :)

Jag är stark över axlar och armar, har alltid haft lätt för att få stora muskler där. Men på bröstkorgen och ryggen är det klent. Hur tränar man de här musklerna över revbenen? Kan man träna det hemma? Är inte precis någon som går på gym (springer hellre själv).
Armhävningar tränar i princip hela bålen. Kör så många armhävningar du orkar ikväll så får du se imorgon var det gör ont ;) Och snabbt resultat också! Blev faktiskt lite sugen på att komma igång själv med lite enkla övningar.

Tänkte kapa tråden lite fort då jag tänker att någon av er kanske har en hum om svaret :)

Jag har inga pengar att köpa mat för denna månad (:angel:) men hittade gamla påsar med Modifast i skåpet. De gick dock ut för 2 år sedan. Tror ni de går att byta ut två måltider per dag med dessa ändå?

Tänkte kapa tråden lite fort då jag tänker att någon av er kanske har en hum om svaret :)

Jag har inga pengar att köpa mat för denna månad (:angel:) men hittade gamla påsar med Modifast i skåpet. De gick dock ut för 2 år sedan. Tror ni de går att byta ut två måltider per dag med dessa ändå?

Har ingen aning om vad Modifast är, men jag skulle gissa att vid det här laget har all näring gått ur dem. Tror kanske inte att det är skadligt, mer att det inte tillför något. (Men jag äter mat som stått framme i dagar utan problem, stålmage, så lita inte på mig.)

Armhävningar fungerar så klart, men vill du isolera just serratus anterior så är följande övning (som man kan göra hemma) bra: Ställ dig som i en armhävning, med raka armar och händerna i linje med axlarna. Istället för att böja armarna och göra en armhävning så "släpper" muskelspänningen i bröst och bål och låter dem hänga (men svanka inte). Sedan trycker du dig upp igen. Upprepa tills du inte orkar igen. Vila. Upprepa ytterligare tre set.

Du kan även göra övningen liggande, men då behöver du en vikt:
BBInclineShoulderRaise.gif
Har du inte tillgång till skivstång så funkar det säkert lika bra med en kelpie. :)

Suck, vågen idag men jag har knappt rört på mig den senaste tiden :banghead:. Liten bebis och studier har tagit min tid här hemma

Vägde mig i dag och har nu 2,7 kg kvar till vad som var mitt mål från början :D
Nu har jag funderat på hur jag ska göra då det verkar som jag kommer att inte vara så normal ändå.
Jag tror att jag kommer att stanna till där ett litet tag och låta kroppen försöka komma i kapp och sen ta runt 3-5 kg till i början av sommaren.
Känns konstigt att ha gått ner 20,3 kg och börja närma sig målet....
Bilden av mig själv just nu är väldigt förvirrande, Svårt att köpa kläder också då jag fortfarande tittar efter dom största kläderna...
I mitt huvud är jag fortfarande störst! Men märker ju när jag köpt kläder att jag börjar kunna köpa normala kläder.
Vaknar varje morgon och är rädd att jag inte ska kunna ha mina nya kläder längre....
Tror att huvudet också behöver komma i kapp!

De ska du inte äta. De innehåller inte längre någon som helst näring. Då kan du lika bra dricka vatten ;)

Vägde mig i dag och har nu 2,7 kg kvar till vad som var mitt mål från början :D
Nu har jag funderat på hur jag ska göra då det verkar som jag kommer att inte vara så normal ändå.
Jag tror att jag kommer att stanna till där ett litet tag och låta kroppen försöka komma i kapp och sen ta runt 3-5 kg till i början av sommaren.
Känns konstigt att ha gått ner 20,3 kg och börja närma sig målet....
Bilden av mig själv just nu är väldigt förvirrande, Svårt att köpa kläder också då jag fortfarande tittar efter dom största kläderna...
I mitt huvud är jag fortfarande störst! Men märker ju när jag köpt kläder att jag börjar kunna köpa normala kläder.
Vaknar varje morgon och är rädd att jag inte ska kunna ha mina nya kläder längre....
Tror att huvudet också behöver komma i kapp!

Vad duktig du är! :) Jag tycker att det låter som en bra plan att stanna till ett tag och fokusera på att stabilisera vikten ett tag. Du ger dig själv lite respit och kan fokusera t.ex. på träningen. Att ligga på energibalans och inte på underskott kommer att göra att du kommer att märka större resultat i träningen vilket kommer att gynna dig när det är dags att ta itu med de sista 3-5 kg.

Du skriver i ett tidigare inlägg att det börjar kännas bra med joggingen och att du känner dig stark i kroppen. Det tolkar jag som att du är på väg att komma över den där tröskeln från när det är jobbigt att jogga till att det blir njutbart. Energibalans i några veckor och liten ökning av träning kommer rätt snabbt att putta dig över den tröskeln. :)

Tack! Skönt att höra att jag tänker rätt :)
Har ju aldrig kommit så här långt förut, har alltid tappat kontrollen och gått upp igen.
Så har ju aldrig behövt en plan för att behålla det jag kommit till.

Tack! Skönt att höra att jag tänker rätt :)
Har ju aldrig kommit så här långt förut, har alltid tappat kontrollen och gått upp igen.
Så har ju aldrig behövt en plan för att behålla det jag kommit till.

Jag minns ju att du skrev det och just därför tror jag att det är viktigt att då och då stanna till i viktnedgången och fokuserar på sådant som kommer att göra att du kan bibehålla vikten när väl har nått din målvikt. Jag tror inte att det är bra att släppa fokus helt för ett tag, då är det lätt hänt att vikten gå upp igen. Att däremot byta fokus då och då tror jag är utmärkt. Det är så lätt att tro att målvikten är målet, men det är det ju inte. Målet är ju att din kropp ska vara stark och hälsosam och att du vårdar den resten av livet. Det är särskilt viktigt när man har en fysisk åkomma. Det måste vara oerhört motiverande att känna att värken blir lättare att hantera när kroppen är lättare och starkare.

Du är jätteduktig tycker jag! Din omgivning verkar dock riktigt tanklös (och taktlös). Fy på dem!

Jag minns ju att du skrev det och just därför tror jag att det är viktigt att då och då stanna till i viktnedgången och fokuserar på sådant som kommer att göra att du kan bibehålla vikten när väl har nått din målvikt. Jag tror inte att det är bra att släppa fokus helt för ett tag, då är det lätt hänt att vikten gå upp igen. Att däremot byta fokus då och då tror jag är utmärkt. Det är så lätt att tro att målvikten är målet, men det är det ju inte. Målet är ju att din kropp ska vara stark och hälsosam och att du vårdar den resten av livet. Det är särskilt viktigt när man har en fysisk åkomma. Det måste vara oerhört motiverande att känna att värken blir lättare att hantera när kroppen är lättare och starkare.

Du är jätteduktig tycker jag! Din omgivning verkar dock riktigt tanklös (och taktlös). Fy på dem!

Känns riktigt bra och ryggen är ju så mycket bättre. Men jag har fått värk i högerhöften och benet på nätterna i stället...
Vaknar och är vaken någon timme varje natt, men somnar sen om när det lättar.
Klart bättre än värken i ryggen :D

Jag har även vänner som säger peppande och snälla saker :love:
Men har en förmåga att mer ta åt mig av dom elaka sakerna....
Konstigt att dom taskiga sakerna ska sätta sig hårdare än dom snälla!

Jisses så duktiga alla är! Det går ju bra för er allihop.

Mina dagar har inte bestått av något annat än bakslag sen jag kom hem från Turkiet-resan. :(
Det är som att jag tar igen all skit jag inte åt när jag var där.

Frukosten går bra, och jag äter sallad nästan varje dag till övriga måltider.
Lunch och middag brukar gå någorlunda hyfsat, åtminstone sisådär varannan dag.
Mellanmålen däremot... jisses. Det är som att jag tappar kontrollen helt. Chips och dipp och cola ena dagen och två mackor på vitt (egenbakat färskt :love:) bröd med två lager ost och en gigantisk mugg med en halv liter varm choklad med vispad grädde andra dagen. Rapar grädde, no kidding.

W
T
F

:crazy:

Det har varit uselt väder hela veckan så jag har rört på mig så lite som möjligt. Usel ursäkt. Och så blir det den där tankegången att om maten ändå är så jävla dålig så är det skitsamma med motionen. :banghead: Vetskapen om att jag snart börjar jobba gör att jag nästan tappar hoppet, för jag vet hur det kommer att bli. 8 timmar framför en dator och total uttråkning = snask. När man väl kommer hem är klockan för mycket och disken måste ställas in och maten lagas och tvätten hängas upp = ingen motion.

Ja. Ni hör ju. :grin: Motivationen och humöret är allt annat än på topp.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka