Jag hade verkligen behövt lägga om mina vanor.
Mellan augusti 2010 - december 2010 förändrade jag min kost totalt, började gå raska promenader varje dag som snart byttes ut mot 6 km löpning 7 dagar i veckan samt att jag vissa dagar kombinerade även styrketränande på gymmet 45-60 min eller simmade 45-60 min. Under dessa månader gick jag ner nästan 40 (!) kg. 10 av dessa försvann på två veckor när jag gick på ett penicillin som inte lät mig behålla något. Knappt vatten.
Januari 2011 - Maj 2011 Ägnade jag mig åt samma träning, på slutet blev det nästan bara promenader, styrketräning eller simning då en skada efter en olycka året innan började klaga på att jag fortsatt trots smärta.
Helt sanningsenligt gick jag ner i vikt så fort för att jag svalt mig själv, något jag inte vågade erkänna då. Däremot ökade mitt nästan obefintliga självförtroende och jag vågade klä mig i klänning för första gången i vuxen ålder, t o m bära färgglatt.
I augusti gjorde jag först en låroperation efter att ha fallit av en häst och blivit trampad, efteråt fick jag bära cykelbyxor i 3 månader för att det skulle agera stöd. 1,5-2 veckor efter det så var det dags för smärtan som jagat mig 1 år - knäoperation. Jag hade en spricka i brosket. Brosket växer inte ut där igen och kan inte lagas i den meningen mer än att man borrade hål kring sprickan för att få ett bra blodflöde och hoppades att någon vävnad växte ut och kunde "ta över jobbet". Under denna period var jag hos sjukgymnast en gång i veckan tills jag i början av november får fruktansvärda magsmärtor. Jag blir inlagd tre dagar (gallstensanfall) då mina levervärden var dåliga. Samma dag jag skrevs ut fick jag återkomma igen för nytt gallstensanfall. När det skedde en tredje gång fick jag ligga kvar och efter några dagar tog man bort gallblåsan med 5 ingångshål.
Men det slutar inte där..för dagen efter jag kommit hem från galloperationen får jag så brutala smärtor att jag varken kan sätta eller lägga mig, knappt heller stå, ambulans in till sjukhuset och röntgen. Nu var blindtarmen i behov av att plockas ut. Tyvärr kunde man inte gå genom titthål utan fick gå in mycket större på höger sida mage. Men smärtan försvinner inte. Jag går igenom ultraljud, röntgen i alla dess former, gastroskopi, kolioskopi, neurolog osv osv. Min sänka låg på 160 men ingen ville tillföra penicillin trots att det gått en månad. När stygnen togs så var varken naveln eller blindtarmsärret läkt utan ett hål rakt in i kroppen. Det hade blivit infekterat och fick klippas upp och sedan självläka med 1-3 omläggningar i veckan. Det var läkt i slutet av april 2012, efter 2 månader inlagd på sjukhuset. Det läkte dock så knepigt att jag sedan i november samma år fick göra en operation för att korrigera det. I december fick jag njursten och tarmvred samtidigt.
2013 innefattade först ett gynekologiskt ingrepp i augusti. Veckan efter opererades mitt knä igen. I år har jag gjort ett gynekologiskt ingrepp i maj. Utöver det kräver mitt knä kortisonsprutor titt som tätt + att jag fick hälsporre sedan ett par månader tillbaka.
Så jag hinner aldrig komma igång. Mina magsmärtor verkar vara kroniska pga sammanväxtningar, knä totalt instabilt och hälen gör apont. Har väl lagrat upp med 15 kg säkert. Vet inte hur jag ska aktivera mig mer än att försöka äta sunt. Simma har jag funderat på, sjukgymnast påbörjas i augusti och jag står sedan januari i kö för vattengymnastik. Någon som har andra träningstips? Om ni orkat läsa hela mitt inlägg förstås