Känner mig inte nöjd för tillfället, vägde 68,7 kg idag. Så gått upp från där jag ens började. Men hoppas att det är för att jag har mens och är sjuk så jag rör inte så mycket på mig denna vecka hittills.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När man funderar på att hitta på 18 kcal för att appen ska bli nöjd är man lite fel ute va?Måste få in i huvudet att det är ju för tusan inte vad jag skriver in i appen som spelar någon roll, det är ju vad jag faktiskt stoppar i mig och rör på mig på riktigt som räknas
Låter ju så självklart, men jag har alldeles för lätt för att stirra mig blind på siffror![]()
@Kanintant Jag tycker att det låter väldigt mycket på en uteritt, även om den tog 1,5 h. De flesta appar och dylikt som beräknar kaloriförbrukning är tyvärr väldigt duktiga på att ange glädjesiffror.
Jag vägde mig nyss bara för att jag hade lust, är ju inte vägdag redan. 65,2 vägde jag nu? Några hg mindre än igår, verkar lite för mycket faktiskt. Kanske inte har så mycket skräp i magen just nu haha.. vi säger så..
Hm, det kanske. Men i traven borde man väl ändå bränna en hel del? Enligt lifesum så bränner man 240 kcal/30 min i trav, 150 kcal/30 min i galopp. Vi kan nog travat sådär 40 min kanske.
Skritten kan ju inte bli så mycket däremot, fast just i tisdags så fick vi gå en hel del där det var halt så då fick vi ju motion iof.
Lifesum vill ha det till 360 kcal för 1,5 h på det alternativet som bara heter "ridning". Det kanske blir mer rättvisande?
Man kanske kan ta det equitracken säger och dra av ca 100 kcal? kan det bli mer rimligt kanske? Det känns ändå roligt att ha den som grund eftersom den läser av tempo osv. Nu vet jag inte om den är så smart så den lägger in fler kcal i travtempo än i skrittempo eller om den bara går efter tiden, det märker jag när använt den fler gånger.
Obs, jag säger inte att ridning inte är träning (den som ridit ett tufft dressyrpass vet...) men jag tror man ska vara försiktig med att låta det spela någon större roll (eller någon roll alls) i sina kaloriberäkningar.
Jag tror det ligger väldigt mycket i det där. Det verkar vara väldigt lätt att överskatta betydelsen av träning/motion överlag.
Sen tänker jag också att ridning och promenader (jag går till jobbet), inte kan betraktas som träning för att gå ner i vikt i mitt fall. Jag rider ju och promenerar till jobbet även de perioder jag går upp i vikt. Snarare är den delen av min motion konstant, och inte direkt en viktminskningsfaktor.
Absolut är det så. Det betyder heller inte att träning är oviktigt i viktminskningssammanhang men det spelar inte så stor roll som många tror rent fysiskt. Däremot kan det ju vara motivationshöjande och på så sätt förbättra mathållningen men det ser jag mer som en bieffekt![]()
Absolut. Men det är väldigt mycket lättare att äta ett par bullar i förbifarten, än att träna bort de kalorierna i förbifarten. Och att då plötsligt börja räkna den (måttliga) motion man alltid har ägnat sig åt som ett sätt att "kvitta bort" kalorierna från bullarna, verkar optimistiskt i överkant om läget är att ens vanliga vanor redan har resulterat i överflödskilon.Absolut är det så. Det betyder heller inte att träning är oviktigt i viktminskningssammanhang men det spelar inte så stor roll som många tror rent fysiskt. Däremot kan det ju vara motivationshöjande och på så sätt förbättra mathållningen men det ser jag mer som en bieffekt![]()
Absolut. Men det är väldigt mycket lättare att äta ett par bullar i förbifarten, än att träna bort de kalorierna i förbifarten. Och att då plötsligt börja räkna den (måttliga) motion man alltid har ägnat sig åt som ett sätt att "kvitta bort" kalorierna från bullarna, verkar optimistiskt i överkant om läget är att ens vanliga vanor redan har resulterat i överflödskilon.