Vikttråden 2015

Känner mig inte nöjd för tillfället, vägde 68,7 kg idag. Så gått upp från där jag ens började. Men hoppas att det är för att jag har mens och är sjuk så jag rör inte så mycket på mig denna vecka hittills.

När man funderar på att hitta på 18 kcal för att appen ska bli nöjd är man lite fel ute va? :o Måste få in i huvudet att det är ju för tusan inte vad jag skriver in i appen som spelar någon roll, det är ju vad jag faktiskt stoppar i mig och rör på mig på riktigt som räknas :banghead:

Låter ju så självklart, men jag har alldeles för lätt för att stirra mig blind på siffror :cautious:

30 kcal underskott idag, eller ja kanske mer också vet inte eftersom ja inte la in träningen rätt.. tror jag.. ;)
På´t imorgon igen!

När man funderar på att hitta på 18 kcal för att appen ska bli nöjd är man lite fel ute va? :o Måste få in i huvudet att det är ju för tusan inte vad jag skriver in i appen som spelar någon roll, det är ju vad jag faktiskt stoppar i mig och rör på mig på riktigt som räknas :banghead:

Låter ju så självklart, men jag har alldeles för lätt för att stirra mig blind på siffror :cautious:

Ja det känns ganska onödigt ;) Spela roll om du äter 1580 eller 1620 kcal (eller var ditt kalorimål nu ligger, men som exempel), i det långa loppet spelar det ingen roll för du kommer gå ner i vikt i alla fall. Vissa dagar har jag 100 kcal kvar, andra går jag över med 25 kcal men det jämnar liksom ut sig tänker jag. Å andra sidan har jag 1700 kcal per dag att spela med så äter jag 1600 så är det lugnt, är ju värre om man har ett väldigt lågt satt kalorimål för då bör man inte gå så mycket under det.

Är du nöjd med dagen och vet att du har ätit bra mat i rätt mängd och eventuellt motionerat lite så är väl det kanon, du gör ju detta för din egen skull och inte för att göra appen glad ;)

Fjärde dagen (tror jag) vågen står still, jaja, ska vara glad den inte går uppåt iaf. Har tränat mycket så min kropp borde bygga muskler, igår kväll jag jag en promenad på en timme förutom löpningen på förmiddagen.
Blir spännande att se måtten på måndag när det är dags för mätning igen.

Ska ut och rida en sväng nu på förmiddagen så det blir någon träning iaf, hittat en bra app för ridning som visar vad ryttaren bränner vilket nog är den enda jag hittat som gör det. Den visar också på kartan hur man ridit, hastighet, sträcka osv. Man kan även lägga in att två hästar är med på rundan vilket är jättebra eftersom vi rider med båda ibland. Sen kan man gå in på varje häst och se hur många km de har gått osv.

På turen i måndags som tog 1,5 h så travade vi ganska mycket, tyvärr inte så mycket som vi ville pga halka men iaf, då visade appen att jag bränt 440 kcal och det känns väl ganska rimligt...? Jag bränner ungefär 300 kcal när jag går en timme. Appen heter iaf EquiTrack , tror bara den funkar till iphone men är inte säker.

@Kanintant Jag tycker att det låter väldigt mycket på en uteritt, även om den tog 1,5 h. De flesta appar och dylikt som beräknar kaloriförbrukning är tyvärr väldigt duktiga på att ange glädjesiffror.

@Kanintant Jag tycker att det låter väldigt mycket på en uteritt, även om den tog 1,5 h. De flesta appar och dylikt som beräknar kaloriförbrukning är tyvärr väldigt duktiga på att ange glädjesiffror.

Hm, det kanske. Men i traven borde man väl ändå bränna en hel del? Enligt lifesum så bränner man 240 kcal/30 min i trav, 150 kcal/30 min i galopp. Vi kan nog travat sådär 40 min kanske.

Skritten kan ju inte bli så mycket däremot, fast just i tisdags så fick vi gå en hel del där det var halt så då fick vi ju motion iof.

Lifesum vill ha det till 360 kcal för 1,5 h på det alternativet som bara heter "ridning". Det kanske blir mer rättvisande?

Man kanske kan ta det equitracken säger och dra av ca 100 kcal? kan det bli mer rimligt kanske? Det känns ändå roligt att ha den som grund eftersom den läser av tempo osv. Nu vet jag inte om den är så smart så den lägger in fler kcal i travtempo än i skrittempo eller om den bara går efter tiden, det märker jag när använt den fler gånger.

Jag vägde mig nyss bara för att jag hade lust, är ju inte vägdag redan ;). 65,2 vägde jag nu? Några hg mindre än igår, verkar lite för mycket faktiskt. Kanske inte har så mycket skräp i magen just nu haha.. vi säger så..

Bra gruppträningspass igår, mycket teknikövning. Gillar träna på keton-drift, visst tar lite tid komma igång men sen då jäklar kan man köra hur länge som helst :D
Måste komma i bättre tid nästa gång så jag kan köra en längre uppvärmning innan, var lite sen igår

Vikten har nog gått upp lite lite (jag jag kunde inte låta bli) men det är nog mensvecka på G. Se om jag kan hålla kroppen från att lägga på allt för mycket vätska med träningen.
Planen är fem pass på raken och vila på tisdag då dottern tar min hopplektion.

Vägde 58 kg idag :banghead: den verkar ticka upp varje vecka nu. Känner mig ganska blöt i kroppen.
Men men, träningen går över förväntan med 4-6 pass i veckan!

Jag vägde mig nyss bara för att jag hade lust, är ju inte vägdag redan ;). 65,2 vägde jag nu? Några hg mindre än igår, verkar lite för mycket faktiskt. Kanske inte har så mycket skräp i magen just nu haha.. vi säger så..

Ja, man går inte ner flera hekto fettvikt på ett dygn.
Jag har gått från 63,7 i måndags till 62,1 idag. Och inte har jag fått ner 1,6 kg fett. Tyvärr ;)
Hade varit gött annars. :D

Hm, det kanske. Men i traven borde man väl ändå bränna en hel del? Enligt lifesum så bränner man 240 kcal/30 min i trav, 150 kcal/30 min i galopp. Vi kan nog travat sådär 40 min kanske.

Skritten kan ju inte bli så mycket däremot, fast just i tisdags så fick vi gå en hel del där det var halt så då fick vi ju motion iof.

Lifesum vill ha det till 360 kcal för 1,5 h på det alternativet som bara heter "ridning". Det kanske blir mer rättvisande?

Man kanske kan ta det equitracken säger och dra av ca 100 kcal? kan det bli mer rimligt kanske? Det känns ändå roligt att ha den som grund eftersom den läser av tempo osv. Nu vet jag inte om den är så smart så den lägger in fler kcal i travtempo än i skrittempo eller om den bara går efter tiden, det märker jag när använt den fler gånger.

Rent spontant så tror jag inte man förbrukar så mycket mer energi än vid en vanlig promenad. Nu utgår jag ifrån att det är trav rakt fram och du rider lätt, det är ju inte speciellt jobbigt. Någon annan kanske har bättre koll på siffrorna :)

Jag har ingen aning om hur mycket kalorier man faktiskt förbrukar när man rider, för min del ställer jag i stort sett all motion utanför min kaloriberäkning. All motion är bra, så även ridning, men jag tycker att det blir missvisande för nettointaget. Enda gången jag eventuellt lägger in träning i Lifesum är tuffare pass typ löpning eller styrketräning och så kompenserar jag själv för appens beräkningar genom att lägga in kortare tid än jag faktiskt tränade. Och bara om jag känner att jag behöver de extra kalorierna för återhämtning eller liknande, annars kan det lika gärna vara.

Obs, jag säger inte att ridning inte är träning (den som ridit ett tufft dressyrpass vet...) men jag tror man ska vara försiktig med att låta det spela någon större roll (eller någon roll alls) i sina kaloriberäkningar. Just för att det är lätt att lura sig själv och kompensationsäta för någonting som egentligen inte förbrukade särskilt mycket. :)

Obs, jag säger inte att ridning inte är träning (den som ridit ett tufft dressyrpass vet...) men jag tror man ska vara försiktig med att låta det spela någon större roll (eller någon roll alls) i sina kaloriberäkningar.

Jag tror det ligger väldigt mycket i det där. Det verkar vara väldigt lätt att överskatta betydelsen av träning/motion överlag.

Sen tänker jag också att ridning och promenader (jag går till jobbet), inte kan betraktas som träning för att gå ner i vikt i mitt fall. Jag rider ju och promenerar till jobbet även de perioder jag går upp i vikt. Snarare är den delen av min motion konstant, och inte direkt en viktminskningsfaktor.

Jag tror det ligger väldigt mycket i det där. Det verkar vara väldigt lätt att överskatta betydelsen av träning/motion överlag.

Sen tänker jag också att ridning och promenader (jag går till jobbet), inte kan betraktas som träning för att gå ner i vikt i mitt fall. Jag rider ju och promenerar till jobbet även de perioder jag går upp i vikt. Snarare är den delen av min motion konstant, och inte direkt en viktminskningsfaktor.

Absolut är det så. Det betyder heller inte att träning är oviktigt i viktminskningssammanhang men det spelar inte så stor roll som många tror rent fysiskt. Däremot kan det ju vara motivationshöjande och på så sätt förbättra mathållningen men det ser jag mer som en bieffekt ;)

Absolut är det så. Det betyder heller inte att träning är oviktigt i viktminskningssammanhang men det spelar inte så stor roll som många tror rent fysiskt. Däremot kan det ju vara motivationshöjande och på så sätt förbättra mathållningen men det ser jag mer som en bieffekt ;)

Men tränade muskler är ju alltid snyggt :)

Absolut. Men det är väldigt mycket lättare att äta ett par bullar i förbifarten, än att träna bort de kalorierna i förbifarten. Och att då plötsligt börja räkna den (måttliga) motion man alltid har ägnat sig åt som ett sätt att "kvitta bort" kalorierna från bullarna, verkar optimistiskt i överkant om läget är att ens vanliga vanor redan har resulterat i överflödskilon.

Absolut. Men det är väldigt mycket lättare att äta ett par bullar i förbifarten, än att träna bort de kalorierna i förbifarten. Och att då plötsligt börja räkna den (måttliga) motion man alltid har ägnat sig åt som ett sätt att "kvitta bort" kalorierna från bullarna, verkar optimistiskt i överkant om läget är att ens vanliga vanor redan har resulterat i överflödskilon.

Håller helt med :)

Ja jag tror också att man inte ska överskatta träningen. Jag äter dock ungefär samma kalorier oavsett om jag tränar eller inte, mellan 1200-1500 /dag så jag lägger nog mest in träningen för att det är roligt att se. Sen om jag tränat löpning, som igår, så åt jag lite mer men jag tror kroppen behövde det. Men att äta massor mer för man promenerat en normal promenad känns inte helt befogat för min del.

Man kan bränna upp till 600 kcl/ h men då pratar vi proffs jockeys.

Jag tycker inte det är fel att räkna ridning som träning och ta reda på de förbrända kalorierna. Det finns ju dessutom rätt bra sätt att maxa ridningen mot den man vanligen kör. Rid barbacka, eller släpp stigbyglarna en helt pass och rid som vanligt. Korta stiglädren till jockey längd och stå upp tills benen börjar skaka och mjölksyran kommer. :)
Tycker det är helt okej att ge sig själv en klapp på axeln när man tränar och har förbränt "extra kalorier". Sedan är det såklart så att varje dags träning inte förbränner lika mycket, särskilt inte om man inte får upp pulsen och svettas.

Nu räknar jag inte kalorier i min träning utan Moves (enligt sidan Mywellness) och jag tar alltid upp mitt ridpass varje vecka.
Ger mig ca 667 moves för en timmes dressyrpass. En timme på crossen som gav 750 och styrketräningsprogrammet ger 676 moves, och ja jag tycker det känns ganska rättvist
Ska denna vecka komma upp i 4800 vilket kommer bli tufft :o

Liknande trådar

Kropp & Själ Fler här som gjort denna resan? Jag är 165 och väger strax under 110 kg. Jag och min sambo vill börja försöka få barn men vi båda är...
Svar
18
· Visningar
1 521
Senast: Lisen82
·
Kropp & Själ Vad skulle ni säga till någon som är suicid? Förutom att hjälp finns att få och här är telefonnumret. Något som inte låter som att man...
Svar
17
· Visningar
1 235
Senast: co-SMAD4
·
Fordon Hittade bara gamla trådar så det får bli en ny! Hjälp en okunnig. Behöver lämna in bilen på lite tillfixning. Den är fyra-fem år...
Svar
0
· Visningar
158
Senast: VLMF
·
  • Låst
Samhälle Jag startar en ny tråd på min fråga om mönstring. Följande frågor kommer här -Om jag fick min prick 2023 december för rattfylla och...
Svar
5
· Visningar
612
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31