Vikttråden 2015

Jag äter dock ungefär samma kalorier oavsett om jag tränar eller inte, mellan 1200-1500 /dag så jag lägger nog mest in träningen för att det är roligt att se.
Jag också. Och jag räknar överhuvudtaget inte om jag har tränat eller inte. Om jag började träna riktigt hårt, alltså med realistisk satsning mot maraton eller så, antar jag att jag skulle behöva ändra matvanor för att överhuvudtaget klara träningen, men där är jag inte. Mycket långt ifrån.

Om jag rider på förmiddagen, ser jag dock till att äta lite mer till lunch och sedan motsvarande mindre till middag, för annars blir jag för trött under eftermiddagen. Annars föredrar jag att ha middagen som dagens största mål, på kvällen.

Sitter och funderar på vad kvällsmaten ska bli ikväll. Lutar åt soppa ikväll igen och två knäckemackor.
Turkyoghurt med honung till frukost.
Pastasallad med en halv avokado samt att jag panerade ett par bitar zucchini (en del med sesamfrön och några i bara mjöl).
Känner att jag verkligen har fått koll på portionsstorlekarna, hjälper såklart att jag börjar med grönsalladen. Men pastan har nu räckt till tre portioner mat, normalt sett hade den räckt till en. :up:

Har stått helt still i vikt några dagar trots ett alldeles för litet kaloriintag denna vecka, så jag jobbar på att öka kaloriintaget lite och håller tummarna för att inte vikten följer med. :nailbiting: Har helt enkelt inte orkat få till ordentliga mellanmål då jag haft konstiga föreläsningstider, men tycker att det är konstigt att det inte syns alls på vågen? Kroppen kan väl knappast ha gått in på sparlåga på ett par dagar? O_o Hur som helst måste jag äta normalare mängder mat, appen tjatar ju t.o.m på mig om att det jag äter inte är tillräckligt för mig. :o

Har för övrigt åkt på världens dunderförkylning idag :meh: Sambon har legat totalt däckad i tre dagar (medan jag varit frisk som en nötkärna...) men är på bättringsvägen, så jag hoppas att jag går enligt samma kurva - så att hoppet finns om att stå på benen igen om ett par dagar. Dagens enda motion blev en väldigt kort promenad runt gården med shettisen, bara att mocka var liksom jobbigt nog. Vi som äntligen har snö som jag vill ut i (har ju tänkt både åka skidor, spänna för shettis framför släde, tolka med hästarna och rida ut i snön och ta massor av snögalopper, jag hinner inte vara sjuk nu :rage: :cry:) :(

Jag räknar kalorier och jag räknar då in mina långpromenader (går ca 1,5-2 h med barnvagn ca 5 dagar/v). Jag räknar inte på korta promenader (< ca 30 min) eller styrketräning eftersom det blir så lite kalorier. eftersom både den basala energiförbrukningen och energiförbrukningen vid träning är grovt skattad så kan det bli väldigt fel om man tror för mycket på siffrorna man får från t ex gymmaskiner, pulsklockor mm. Jag reggar mina promenader som lägre intensitet än vad de är för att vara på den säkra sidan.

Jag tycker att man kan prova att räkna kalorier på sin träning om man ids. Man märker efter några veckor om den uträknade balansen stämmer, dvs om man går ner i vikt enligt plan. Jag går just nu ner dubbelt så snabbt som planerat och misstänker att det delvis kan förklaras av att jag nog tyvärr tappar i muskelmassa.

Jag räknar kalorier och jag räknar då in mina långpromenader (går ca 1,5-2 h med barnvagn ca 5 dagar/v). Jag räknar inte på korta promenader (< ca 30 min) eller styrketräning eftersom det blir så lite kalorier. eftersom både den basala energiförbrukningen och energiförbrukningen vid träning är grovt skattad så kan det bli väldigt fel om man tror för mycket på siffrorna man får från t ex gymmaskiner, pulsklockor mm. Jag reggar mina promenader som lägre intensitet än vad de är för att vara på den säkra sidan.

Jag tycker att man kan prova att räkna kalorier på sin träning om man ids. Man märker efter några veckor om den uträknade balansen stämmer, dvs om man går ner i vikt enligt plan. Jag går just nu ner dubbelt så snabbt som planerat och misstänker att det delvis kan förklaras av att jag nog tyvärr tappar i muskelmassa.

Tänker ungefär likadant, räknar allt som blir mer än ca 20 min och som jag gör utöver det vardagliga, men brukar försöka sikta lågt när jag lägger in det. Sen ändrar jag inte kosten särskilt mycket efter det (mer än att det kan kännas mer okej att äta lite mer någon dag om jag också rört på mig, men har jag en sån dag hade jag ätit mer oavsett liksom) men jag tycker att det är ett bra sätt att hålla koll på att jag faktiskt rör på mig, vilket jag mår himla bra av oavsett om det påverkar vikten eller ej.

Jaha här har man kanske åkt på magsjuka.. jag vet inte riktigt men jag mår väldigt illa fick knappt i mig någon middag ikväll. Hälften av mina arbetskamrater är hemma och är sjuka. två stycken i magsjuka som jag jobbat nära, så ja det är ju möjligt. Lär väl vara bra för vikten iaf om man inte får i sig så mycket. Men fick i mig lite mer fisk nyss, så ligger 200 kcal under idag.

Jaha här har man kanske åkt på magsjuka.. jag vet inte riktigt men jag mår väldigt illa fick knappt i mig någon middag ikväll. Hälften av mina arbetskamrater är hemma och är sjuka. två stycken i magsjuka som jag jobbat nära, så ja det är ju möjligt. Lär väl vara bra för vikten iaf om man inte får i sig så mycket. Men fick i mig lite mer fisk nyss, så ligger 200 kcal under idag.

Nämen usch vilken otur. Känns inte riktigt som det kompenserar ev lågt matintag, blä. Hoppas du blir frisk snabbt :).

Idag rörde sig vågen äntligen nedåt efter 4 dagars stillastående med hela 1 hg. Kryss i taket :p. Men jag är glad att det äntligen händer något. Så, 60,8 kg idag. Hoppas den hinner ner lite till innan måndag (mätdag).

Vägde mig igår och hade gått ner 1 kg av mina tre kg. Så två kvar! Dock är den här förkylningen helt vansinnig, konstant förkyld sedan november...och inte verkar byte av astmamediciner hjälpa heller. Blir galen snart eftersom jag inte kan löpträna. Kan knappt ens ta en promenad även om jag försöker. Trycksår snart.

Absolut är det så. Det betyder heller inte att träning är oviktigt i viktminskningssammanhang men det spelar inte så stor roll som många tror rent fysiskt. Däremot kan det ju vara motivationshöjande och på så sätt förbättra mathållningen men det ser jag mer som en bieffekt ;)
Nä träning ger ju så mycket annat än viktminskning, men det ger ju knappt nån effekt på vikten. Jag märker det verkligen just nu för jag har inte kunnat träna sen november pga förkylningar och magsjukor som avlöser varandra, har småbarn som drar hem allt från dagis, och det märks faktiskt inte på vikten. Däremot märks det tydligt att jag blir slappare i kroppen givetvis och förlorar muskler.
Jag tycker att maten blir ett problem när jag tränar mkt som i somras t ex när jag tränade fem dagar i veckan, då blir jag så hungrig och det är så mkt svårare att stå emot att inte vräka i sig för att man tror att träningen ger så mkt mer än det ger i form av kaloriförbrukning. Det finns ju studier på det där som visar just på att överviktiga överskattar hur mycket träning ger och då gör man det där klassiska felslutet. Äsch jag tar mig lite mera mat, ska ju träna sen....också vips går vikten upp.

+1 på ovanstående :)

Min viktnedgång vet jag är till 70-80 % kostrelaterad, i mitt fall är det strikt lågkolhydratskost som fungerar bäst (gick ner 10 kg utan träning förra våren men fallerade under hösten)

Tränar gör jag av två orsaker 1. för att jag förhoppningsvis ska slippa få mer ryggproblem än jag redan har 2. för att lättare kunna hålla min kommande målvikt. Ökad muskelmassa ökar ju också BMR (basalförbränningen)

Sen är det ganska häftigt se hur jäkla fort det ändå går förbättra sin fysik när man ger järnet
I november orkade jag max 10 min på cross och löpband, i söndags gick jag 60 min på crossen och i går 30 min på löpbandet EFTER att jag ändå kört ett hårt styrkepass
Har ökat vikter i styrkeprogrammet från 4810 till 6432 per pass. Klara göra armhävningar, även om det fortfarande är mot bänk så ORKAR jag. Det gjorde jag inte första fystestet i november. Det var bättre när jag gjorde det för två veckor sen men mest spännande är hur det kommer se ut i april :D

Jag brukade ju redovisa på vägdag men kom av mig efter jul. Jag har alltid gjort det parallellt på fb, lite för att inte kunna smita undan så lätt, och där beslutade jag mig för att ha förra fredagen som en ny startpunkt.
Jag har gått efter vv de andra veckorna också, men stått ganska still. Men jag lyckades nog skrämma min kropp lite genom att ta ny startpunkt.

Så nu ser det ut såhär

Innan 30/1 total nedgång -6,4 kg.
30/1 Nystart
6/2 -1,6 kg

-1,6 kg/v

Total nedgång - 8 kg

Jag har nu 3,5 kg till mitt första delmål. Mitt mål är att nå dit innan vi åker på vår smekmånad om 6,5 v, så det borde inte vara omöjligt. :)
Under smekmånaden kommer det nog vara svårt... men det är ett senare bekymmer. :)

Här började med en "braklunch" en potatisomelett gjord på en potatis och ett ägg. Grönsallad och en halv avokado blandad med två msk keso. Nu en stor kopp kaffe. Senare ikväll blir det misosoppa och tio bitars sushi, sedan jobbar jag natt, så det blir då ev. en näve jordnötter.

Imorgon står jag inför ett dilemma, ska ut och äta på restaurang. Har redan kollat in menyn på deras hemsida och bestämt mig för en god sallad. Men efterrätten, efterrätten! De är kända för sin "over the top" mumsiga efterrätter. Just nu lutar det åt att beställa en och äta halva. Får se om det känns värt det imorgon.

Här började med en "braklunch" en potatisomelett gjord på en potatis och ett ägg. Grönsallad och en halv avokado blandad med två msk keso. Nu en stor kopp kaffe. Senare ikväll blir det misosoppa och tio bitars sushi, sedan jobbar jag natt, så det blir då ev. en näve jordnötter.

Imorgon står jag inför ett dilemma, ska ut och äta på restaurang. Har redan kollat in menyn på deras hemsida och bestämt mig för en god sallad. Men efterrätten, efterrätten! De är kända för sin "over the top" mumsiga efterrätter. Just nu lutar det åt att beställa en och äta halva. Får se om det känns värt det imorgon.

Ska också äta sushi ikväll och middag på restaurang i morgon, blir spännande se hur det går

Vad gäller efterätten tror jag du får tänka allt eller inget (om du inte har någon som kan snabbt ta din halva efterätt) Personligen blir jag som Gollum, och fräser åt sambon om han försöker ta min dessert :rofl:

Ska också äta sushi ikväll och middag på restaurang i morgon, blir spännande se hur det går

Vad gäller efterätten tror jag du får tänka allt eller inget (om du inte har någon som kan snabbt ta din halva efterätt) Personligen blir jag som Gollum, och fräser åt sambon om han försöker ta min dessert :rofl:

Ja, jag brukar kunna hålla mig från att beställa, men när jag kikade in på deras meny så insåg jag att det var choklad, choklad, choklad i alla deras efterrätter och då kan jag inte riktigt tänka klart. :nailbiting::d:love: Ska ut med en väninna som brukar vara rätt hajj på att äta upp resten (vilket är uppskattat!). :D

Bara du inte säger " My preeeeeeeecious....." med vilt stirrande blick. Jag äter en semla per säsong och då äter jag hela eftersom jag bara äter en. Jag kan inte äta halvor av godsaker heller, utan då undviker jag dem helt och hållet. Annars blir matmissbrukaren galen i mig och jag måste bara vräka i mig. Samma regler gäller för osten, jag får endast och enbart äta på mackan och aldrig hyvla några enskilda skivor för då ryker hela osten direkt. Trist ibland men värt det. Underligt att man aldrig känner för att vräka i sig en hink med broccoli.

@Pilot klarar du ditt matschema utan mellanmål? Jag hade nog överätit vid måltiderna. Men du kanske har mera karaktär. Just nu jobbar jag med portionsstorleken vilka jag tycker på ngt sådär omärkligt sätt har svävat ut lite. Därav min lilla uppgång.

Bara du inte säger " My preeeeeeeecious....." med vilt stirrande blick. Jag äter en semla per säsong och då äter jag hela eftersom jag bara äter en. Jag kan inte äta halvor av godsaker heller, utan då undviker jag dem helt och hållet. Annars blir matmissbrukaren galen i mig och jag måste bara vräka i mig. Samma regler gäller för osten, jag får endast och enbart äta på mackan och aldrig hyvla några enskilda skivor för då ryker hela osten direkt. Trist ibland men värt det. Underligt att man aldrig känner för att vräka i sig en hink med broccoli.

Haha, känner igen mig här :p

Äter gärna en halv av något dock och blir glad om sambon vill dela något med mig. Men i så fall måste det vara delat från början. Sitter vi och äter från samma tallrik/skål så typ slänger jag i mig för att han inte ska hinna få mer än mig :angel::laugh: Lägger vi istället upp det på varsin tallrik sitter jag och äter låångsamt, gärna så långsamt att han hinner äta upp sin bit först ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Fler här som gjort denna resan? Jag är 165 och väger strax under 110 kg. Jag och min sambo vill börja försöka få barn men vi båda är...
Svar
18
· Visningar
1 521
Senast: Lisen82
·
Kropp & Själ Vad skulle ni säga till någon som är suicid? Förutom att hjälp finns att få och här är telefonnumret. Något som inte låter som att man...
Svar
17
· Visningar
1 235
Senast: co-SMAD4
·
Fordon Hittade bara gamla trådar så det får bli en ny! Hjälp en okunnig. Behöver lämna in bilen på lite tillfixning. Den är fyra-fem år...
Svar
0
· Visningar
156
Senast: VLMF
·
  • Låst
Samhälle Jag startar en ny tråd på min fråga om mönstring. Följande frågor kommer här -Om jag fick min prick 2023 december för rattfylla och...
Svar
5
· Visningar
612
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka