Vikttråden 2015

Nyttiga alternativ är såklart bra :) Men jag pratar inte om att äta något gott till filmen, jag pratar om att trycka i sig ett helt paket salta kex på ett bräde utan att fundera på om det är gott eller inte :crazy: Det känns ganska viktigt att jobba bort. Även om jag inte får ångest precis så mår jag inte bra av det.

Jag tror att en stor bov i dramat är att jag inte haft möjlighet att träna ordentligt på länge. Jag har mer tid över och jag blir rastlös. Sitter på häcken i soffan mer ;) Men nu har jag i stort sett fått klartecken att köra på så det ska jag göra. Mindre tid i soffan --> mindre tid att äta utöver måltiderna.

Och ge sjutton i att köpa hem sånt som triggar mig, såklart ;)
Jag brukar tänka sådär om ett helt kexpaket till exempel, kan jag äta det här utan att gå upp i vikt? Jag försöker alltid hejda handen innan jag tar något av bara slentrian. Oftast är svaret nej och då undviker jag det. Det är så viktigt tror jag, att alltid försöka tänka på vikten, att den är viktig, och att jag inte kan äta hur mycket som helst. Den där lilla sekunden innan man trycker i sig nåt är så viktig!

Jag brukar tänka sådär om ett helt kexpaket till exempel, kan jag äta det här utan att gå upp i vikt? Jag försöker alltid hejda handen innan jag tar något av bara slentrian. Oftast är svaret nej och då undviker jag det. Det är så viktigt tror jag, att alltid försöka tänka på vikten, att den är viktig, och att jag inte kan äta hur mycket som helst. Den där lilla sekunden innan man trycker i sig nåt är så viktig!

Absolut, du har helt rätt. Och jag vet ju allt det här egentligen. 6 av 7 dagar lyckas jag hejda mig, dricker ett stort glas vatten, borstar tänderna eller hittar på något att göra istället. Men den sjunde dagen, då är det som att alla spärrar släpper. Jag kommer in i nåt läge där jag bara går fram och tillbaka till skafferiet, stoppar i mig en massa grejer och först efter en stund fundera på vad jag håller på med.

Jobbar hela tiden på eftertänksamheten men det är så svårt.

@zassoo jag har nog väldigt svårt att relatera till det, det finns två anledningar till att jag trycker i mig ex. ett paket kex. Blodsockerfall min hjärna slutar fungera normalt, eller så har jag bestämt mig dagen innan/ tidigare under dagen att "det hade vart gott med ...".

Många verkar ju tycka att sug efter gott funkar bättre om man drar ner på vissa kolhydrater/ inte äter kolhydrater på kvällen. Jag försöker ju att inte äta efter klockan åtta, då försvinner ju mycket problem med det. :)

Jag håller med @Kattennizze om att en stor kopp (eller kanna) te kan vara effektivt för att undvika småätande. Sen tror jag det är viktigt att man inte äter "omedvetet", utan om man har det problemet att man stoppar i sig utan att tänka (och tycker att det är ett problem), ja då får man börja räkna och skriva upp allting och helst räkna kalorier på det så man får svart på vitt hur mycket det är. Jag kan också säga åt min man att han ska stoppa mig eller säga åt mig om han ser mig göra något som jag försöker sluta med. Förutom att det är bra att få en påminnelse så blir det också mer konkret om jag säger det högt och inte bara tänker att "jag borde inte".

Idag pallrade jag mig äntligen iväg till gymmet och det var SÅ skönt! Måste börja gå regelbundet igen, har egentligen ingen undanflykt eftersom gymmet ligger snett över gatan och jag går dit på en minut.

Jag skaffade precis Lifesum för att hålla koll på vad jag stoppar i mig eftersom jag uppenbarligen äter för mycket. Jag råkade ställa in den på -0,3 kg i veckan istället för -0,5 kg. Någon som vet hur jag ändrar det?

Hoppar in här som lite underviktig, idag är vikten på 46,2kg ska upp på 55kg. Är 161 cm lång och BMI:t ligger på: 17,82. Hejja Hejja.
Får inget stöd hemifrån heller, så hoppar in här då.
Hur ska man lyckas gå upp i vikt när ens ämnesomsättning är extremt hög? :(.
Någon här som har bra tips på mat som gör att man går upp i vikt?

Jag skaffade precis Lifesum för att hålla koll på vad jag stoppar i mig eftersom jag uppenbarligen äter för mycket. Jag råkade ställa in den på -0,3 kg i veckan istället för -0,5 kg. Någon som vet hur jag ändrar det?
Tror du ska in på inställningar - mitt mål

Tack! Jag hade missat att det fanns en speciell knapp för inställningarna. Konstigt nog så fick jag äta mer efter att jag ändrat. Helskumt.

Absolut, du har helt rätt. Och jag vet ju allt det här egentligen. 6 av 7 dagar lyckas jag hejda mig, dricker ett stort glas vatten, borstar tänderna eller hittar på något att göra istället. Men den sjunde dagen, då är det som att alla spärrar släpper. Jag kommer in i nåt läge där jag bara går fram och tillbaka till skafferiet, stoppar i mig en massa grejer och först efter en stund fundera på vad jag håller på med.

Jobbar hela tiden på eftertänksamheten men det är så svårt.
Men då låter det som du äter för lite? Jag kan få ett sånt sug om jag slarvat med mellanmål och inte ätit tillräckligt under dagen.

Men då låter det som du äter för lite? Jag kan få ett sånt sug om jag slarvat med mellanmål och inte ätit tillräckligt under dagen.

Vissa dagar är det nog så, jag är väldigt känslig för om det går för länge mellan målen. Men jag försöker vara noga med att äta fem mål om dagen och helst inte ha mer än fyra timmar mellan målen. Om jag ska rannsaka mig själv lite så tror jag att problemet till viss del kommer avhjälpas om jag får ordning på övriga livet. Mindre tid över till att sitta ensam i soffan och dega ger mindre tid att smälla i mig mat...

Åt på restaurang idag, hoppade efterrätten (guldstjärna i kanten! :D). Tyvärr så blev det en onyttig förrätt där jag lämnade mycket, men känner att jag borde ätit mindre mängd ändå. Huvudrätten blev en god sallad, tyvärr var den dränkt i dressing (tänkte inte på att jag borde bett om det vid sidan om) som jag åt lite mer än lagom men helt ok. :) Hade supertrevligt sällskap!
Fick dra åt skärpet ett hål till idag (efter att jag ätit middag dessutom!) så alltid nått. :)
Har ätit tillräckligt lite för att slippa matkomat som är lätt att hamna i efter man har ätit ute. Men skulle tänkt efter en gång till på förrätten och ätit lite mindre överlag, men tyckte ändå att jag hejdade mig bra jämfört med tidigare. :)

Just det ja, tre knäckemackor med ost och andra halvan av avokadon med två msk keso till lunch.

Hoppar in här som lite underviktig, idag är vikten på 46,2kg ska upp på 55kg. Är 161 cm lång och BMI:t ligger på: 17,82. Hejja Hejja.

Vet inte din ålder, men har du vart i kontakt med VC eller någon form av dietist? Kan ju vara ett bra första steg. :)

Vet du helt säkert att du har hög ämnesomsättning? Jag läste någon gång att många som har svårt att gå upp i vikt gör det för att de äter betydligt mycket mindre än vad det ska - trots att de själva upplever att de äter jättemycket. Det kan t.ex. bero på väldigt låg aptit.

Energität mat: Ägg, nötter, avokado, hemgjort jordnöts- eller mandelsmör på smörgås, använd olja på salladen, torkad frukt, osv. Lägg även till näringsdryck från Apoteket som mellanmål.

Tränar du något? Träning är bra för att reglera aptiten. Jag skulle rekommendera rätt tung styrketräning (basstyrka). Det drar inte så mycket energi och du får lite mer massa på kroppen som fyller ut.

@Pilot Jag tränar ja, cyklar 5 dagar i veckan och rider 2 gånger, varav ett pass är 1 1/2 timme.
Är 23 år gammal :). Har varit i kontakt med doktor som sagt att jag måste gå upp till 55kg helst mer.
@Philosophia
Önskar jag kunde äta nötter, är tyvärr väldigt allergisk, men ägg fungerar bra :).
Har lagt upp så jag har koll på hur mycket jag äter, dagligt intag av kcal som är högre än vad jag behöver.

Jag har för mig att det finns weight gainers man kan äta, är det något att prova? Eller är det bättre att äta riktig mat?:D

@Pilot Jag tränar ja, cyklar 5 dagar i veckan och rider 2 gånger, varav ett pass är 1 1/2 timme.
Är 23 år gammal :). Har varit i kontakt med doktor som sagt att jag måste gå upp till 55kg helst mer.
@Philosophia
Önskar jag kunde äta nötter, är tyvärr väldigt allergisk, men ägg fungerar bra :).
Har lagt upp så jag har koll på hur mycket jag äter, dagligt intag av kcal som är högre än vad jag behöver.

Jag har för mig att det finns weight gainers man kan äta, är det något att prova? Eller är det bättre att äta riktig mat?:D

Vad menar du med "cykla"? Är det som att cykla till jobb/skola eller "cykla" som i tävlingscykel? Hur äter du innan träning? Får du i dig något direkt efter träning?

Jag skulle hellre välja näringsdrycker än weight gainers, åtminstone om du inte styrketränar. De förra är dessutom rätt lätta att få i sig och du kan få dem på recept från din läkare och ta som mellanmål.

På tal om din läkare: Varför säger hen att du ska gå upp till just 55 kg eller - helst - mer?

Hur illa är det med dipp? Tänkte göra dipp med grönsaker till alla hjärtans dag nämligen. Iaf bra mycket bättre än chips å dipp tänkte jag, men jag kanske är fel ute?

Liknande trådar

Kropp & Själ Fler här som gjort denna resan? Jag är 165 och väger strax under 110 kg. Jag och min sambo vill börja försöka få barn men vi båda är...
Svar
18
· Visningar
1 521
Senast: Lisen82
·
Kropp & Själ Vad skulle ni säga till någon som är suicid? Förutom att hjälp finns att få och här är telefonnumret. Något som inte låter som att man...
Svar
17
· Visningar
1 235
Senast: co-SMAD4
·
Fordon Hittade bara gamla trådar så det får bli en ny! Hjälp en okunnig. Behöver lämna in bilen på lite tillfixning. Den är fyra-fem år...
Svar
0
· Visningar
158
Senast: VLMF
·
  • Låst
Samhälle Jag startar en ny tråd på min fråga om mönstring. Följande frågor kommer här -Om jag fick min prick 2023 december för rattfylla och...
Svar
5
· Visningar
612
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka