Vikttråden 2015

Jag tycker att det är trist att laga mat och jag har dålig fantasi. Blir mkt omelett. I dag blev det en på två ägg, en delad vegburgare, wokgrönsaker, paprika, oliver och en skvätt riven ost. Smakade riktigt bra faktiskt.

Jag har faktiskt lyckats ta tag i saken den här veckan. Inget mera "mycket snack, men lite verkstad". Jag har börjat använda Lifesum. I början var jag skeptisk, men hittade fler och fler funktioner, t.ex. att man kan lägga in sin egen energiförbrukning för sina aktiviteter istället för att använda Lifesums egna skyhöga beräkningar. Så nu är jag rätt nöjd. Det är ju trots allt rätt motiverande att pilla med siffror!

Den enda nackdelen är att det är tyngre att träna eftersom jag har lagt mig på en viktnedgång på 0,5 kg i veckan, men det är inte hela världen just nu eftersom jag ändå mest lågpulsar. Bökigare blir det nog när jag börjar träna hårdare igen, då vill jag både ha ordentligt med energi i kroppen och få till ett återhämtningsmål efteråt. Det kan bli riktigt utmanande att få till i budgeten.

@Philosophia jag har för mig att du inte har så mycket att gå ner? Att du mer eller mindre är i närheten av din målvikt?
Hur gör du sedan när du ska hålla dig på din målvikt? Jag tänker lite på hur jag ska lägga upp min taktik sedan för att hålla vikten och inte gå upp igen. Räknar du kalorier/ håller koll på nått annat sätt hur mycket du stoppar i dig? Väger du dig ofta för att se att vikten inte går upp?

Alltså dessa knäckemackor.. 3 st knäckemackor med ost på till lunch och ett litet glas turkyoghurt med lite honung. Blev ett mellanmål idag på 2 knäckemackor till med ost på.
Nu på kvällen restaurang besök, väldigt god mat, väldigt minimalistiskt, ett sådant ställa man beställer in ett par olika rätter och varje rätt är cirka 3 tuggor. Höll mig mest till grönsaker och sallad, sedan blev det lite ost och någon tugga av friterad rotfrukt. Tog även en liten crème caramel till efterrätt, även den tre tuggor och så hjälpte jag till att smaka av en brownie. :d
Det ÄR väldigt svårt att uppskatta kalorierna på restaurang, men jag har ätit lite under dagen och inte så farligt mycket i mängd på restaurangen även om det såklart innehöll en del kalorier. Känns inte så farligt?

@Philosophia jag har för mig att du inte har så mycket att gå ner? Att du mer eller mindre är i närheten av din målvikt?
Hur gör du sedan när du ska hålla dig på din målvikt? Jag tänker lite på hur jag ska lägga upp min taktik sedan för att hålla vikten och inte gå upp igen. Räknar du kalorier/ håller koll på nått annat sätt hur mycket du stoppar i dig? Väger du dig ofta för att se att vikten inte går upp?

Jag har mellan 5-7 kg att gå ner. På mig är det rätt mycket då jag är liten. Jag brukar inte räkna kalorier utan kan när jag tränar äta det mesta och hålla vikten. Problemet uppstår när jag inte tränar så mycket. Då har jag låg förbrukning men fortsätter äta uppskattningsvis >2000 kcal/dag och då går jag ju ofelbart upp. Och som för de flesta andra så råkar jag ut för mysteriet att kilona inte alls vill lämna kroppen lika lätt som de kom dit.

Jag gick upp några onödiga kilon för några år sedan när jag hade en dryg skada. Några av dem gick jag ner förra året, men så smög sig några nya på igen under vilan efter Berlin marston. Nu vill jag verkligen bli av med dem.

Senast ändrad:
Jag har mellan 5-7 kg att gå ner. På mig är det rätt mycket då jag är liten. Jag brukar inte räkna kalorier utan kan när jag tränar äta det mesta och hålla vikten. Problemet uppstår när jag inte tränar så mycket. Då har jag låg förbrukning men fortsätter äta uppskattningsvis >2000 kcal/dag och då går jag ju ofelbart upp. Och som för de flesta andra så råkar jag ut för mysteriet att kilona inte alls vill lämna kroppen lika lätt som de kom dit.

Jag gick upp några onödiga kilon för några år sedan när jag hade en dryg skada. Några av dem gick jag ner förra året, men så smög sig några nya på igen under vilan efter Berlin marston. Nu vill jag verkligen bli av med dem.

Jag tycker det verkar jäkligt svårt, om jag räknar på den vikten jag har nu (efter uträkningar) ätit runt 2100- 2200 kcl/ dag. För att behålla den kommande vikten bör jag äta runt 1950- 2050 kcl. Det är pyttelite mindre även om jag inser att det ger stor skillnad över tiden. (I vissa perioder har jag vart väldigt aktiv och i andra mindre aktiv där av spannet med kalorierna.)

Jag tycker det verkar jäkligt svårt, om jag räknar på den vikten jag har nu (efter uträkningar) ätit runt 2100- 2200 kcl/ dag. För att behålla den kommande vikten bör jag äta runt 1950- 2050 kcl. Det är pyttelite mindre även om jag inser att det ger stor skillnad över tiden. (I vissa perioder har jag vart väldigt aktiv och i andra mindre aktiv där av spannet med kalorierna.)

Det är det där med perioder med hög aktivitet och låg aktivitet som du beskriver som ger mig problem eftersom jag tenderar att äta lika mycket vad jag än gör. Jag tänker mig att det är där jag behöver bli mer reglerande. Kanske samma sak gäller dig? Tyvärr har jag ingen lösning på det mer än att komma ihåg att medvetet dra ner på maten vid inaktivitet - vilket är lätt på pappret men svårare i praktiken (jag gillar mat!).

Fyy för småbarnsbaciller, har legat däckad i feber sen söndagskväll :( idag är första riktigt riktigt friska dagen
Träningen har ju ganska självklart uteblivit och maten har varit som den varit. Kul då gå på BIA-mätning nr 2 i går kväll.
Funderar starkt på om den verkligen visade rätt? För enligt den har jag på två veckor gått ner 1 kg totalt(gått upp under sjukan) , -0,5 kg fettvikt, -2 kg vätska och upp 1,9 kg muskelmassa?
Är i slutfasen på mensen också, kan ju vara det som ställer till mätningen
Strunt samma, nya tag och inga småbarnskontakter på ett tag är det som gäller :meh:

@Philosophia det stämmer alldeles säkert. Jag har dessutom gått från fysiskt heltidsjobb till stilla sittande pluggande.
Ett stort problem som jag är medveten om är att två av mina närmsta vänner och är de jag umgås med mest, är två killar som är som svarta hål gällande vad de kan äta. :meh: Vi äter oftast middag ihop för trevlighetens skull, jag tror jag måste bli mer rättvis mot mig själv gällande vad de kan äta och inte jag.
Jag är så pass mycket mindre än dem att när jag tyckt jag har valt mindre/ nyttigare har uppenbarligen inte vart nog.

-0,5 sedan i måndags, men fortfarande 101 GRAM från första delmålet - så snopet! :eek:
Aja, nytt försök på tisdag! :D
Skulle vilja ha en våg som mäter vätska o.s.v också då jag tror att det till viss del är vätskesamlingar som stör...

Jag vägde mig i morse vägde 65.0 kg nu :) Så neråt går det! Ska försöka att inte haka upp mig på att vågen kan ha gått lite uppåt någon dag.
Har varit och gymmat på morgonen, kanske åker och rider ikväll vi får se :)

Sen frukost. Fil, havrekuddar, pumpakärnor och fryst mango och blåbär.

Lunch. Fullkornspasta,kycklingkorv och wokgrönsaker ihoprört i stekpanna men 3 tsk créme fraiche, curry, chili, vitlökspeppar och en liten skvätt riven ost.

Jag är väldigt noga med att det jag äter ska vara sånt som jag tycker är gott. Det jag äter ska jag njuta av.
Hur gör ni där?

@MarieJ finns ju något som heter NPK (Njutning Per Kalori), allt som man stoppar i sig tillför ju till kroppen så då kan man lika gärna se till att det är gott.
Sedan är det väl fantasibrist/ lathet som gör att ibland blir det gott men onyttigt. Tycker alltid mat smakar bättre lagad från scratch.

Idag blev det en halv haloumi till lunch (variationsgraden är väldigt liten för tillfället) blandsallad med oliver, inlagd kronärtskocka och lite solrosfrön på. Nu till efterrätt turkyoghurt med en klick honung (också standardvarianten). :p

@MarieJ finns ju något som heter NPK (Njutning Per Kalori), allt som man stoppar i sig tillför ju till kroppen så då kan man lika gärna se till att det är gott.
Sedan är det väl fantasibrist/ lathet som gör att ibland blir det gott men onyttigt. Tycker alltid mat smakar bättre lagad från scratch.

Idag blev det en halv haloumi till lunch (variationsgraden är väldigt liten för tillfället) blandsallad med oliver, inlagd kronärtskocka och lite solrosfrön på. Nu till efterrätt turkyoghurt med en klick honung (också standardvarianten). :p

Jupp jag kör stenhårt på njutning per kalori.

Du måste ju lida av näringsbrist? Jag skulle avlida på så lite mat.

Du måste ju lida av näringsbrist? Jag skulle avlida på så lite mat.
Alltså, nej? Jag kan inte heller direkt påstå att jag rasar i vikt..
Blir mätt efter varje måltid, just nu sitter jag dessutom och tittar på yoghurten och tänker att jag måste få i mig den.

Hur gör man egentligen när någon oväntat bjuder en på extremt sockerfyllda saker? Jag hjälpte en kille för ett par veckor sedan genom att följa med på en sak han fan obehaglig. Inget mer med det för mig, gjorde det för att han behövde någon som följde med. Men sen kom han till jobbet (samma ställe båda två) med värdens sockerbomb bakelse som han köpt speciellt till mig (laktosfri). Kände att jag omöjligt kunde tacka nej men ville egentligen inte ha.

Är det bara att äta å se glad ut vid dessa tillfällen?

Lägg till att jag fick värdens sockercrash på eftermiddagen oxå, hur får man till blodsockret igen vid ett sådant tillfälle?

Hur gör man egentligen när någon oväntat bjuder en på extremt sockerfyllda saker? Jag hjälpte en kille för ett par veckor sedan genom att följa med på en sak han fan obehaglig. Inget mer med det för mig, gjorde det för att han behövde någon som följde med. Men sen kom han till jobbet (samma ställe båda två) med värdens sockerbomb bakelse som han köpt speciellt till mig (laktosfri). Kände att jag omöjligt kunde tacka nej men ville egentligen inte ha.

Är det bara att äta å se glad ut vid dessa tillfällen?

Lägg till att jag fick värdens sockercrash på eftermiddagen oxå, hur får man till blodsockret igen vid ett sådant tillfälle?
Är det till alla tackar jag nej, om det inte är så att det kan passa in i min dagbudget och jag tycker det är gott. Hade det hänt mig med en bakelse just till mig hade jag ätit hälften och sedan tackat men nöjt mig där. Hade haft svårt att tacka helt nej.

Liknande trådar

Kropp & Själ Fler här som gjort denna resan? Jag är 165 och väger strax under 110 kg. Jag och min sambo vill börja försöka få barn men vi båda är...
Svar
18
· Visningar
1 521
Senast: Lisen82
·
Kropp & Själ Vad skulle ni säga till någon som är suicid? Förutom att hjälp finns att få och här är telefonnumret. Något som inte låter som att man...
Svar
17
· Visningar
1 235
Senast: co-SMAD4
·
Fordon Hittade bara gamla trådar så det får bli en ny! Hjälp en okunnig. Behöver lämna in bilen på lite tillfixning. Den är fyra-fem år...
Svar
0
· Visningar
158
Senast: VLMF
·
  • Låst
Samhälle Jag startar en ny tråd på min fråga om mönstring. Följande frågor kommer här -Om jag fick min prick 2023 december för rattfylla och...
Svar
5
· Visningar
612
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31