Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@Philosophia jag har för mig att du inte har så mycket att gå ner? Att du mer eller mindre är i närheten av din målvikt?
Hur gör du sedan när du ska hålla dig på din målvikt? Jag tänker lite på hur jag ska lägga upp min taktik sedan för att hålla vikten och inte gå upp igen. Räknar du kalorier/ håller koll på nått annat sätt hur mycket du stoppar i dig? Väger du dig ofta för att se att vikten inte går upp?
Jag har mellan 5-7 kg att gå ner. På mig är det rätt mycket då jag är liten. Jag brukar inte räkna kalorier utan kan när jag tränar äta det mesta och hålla vikten. Problemet uppstår när jag inte tränar så mycket. Då har jag låg förbrukning men fortsätter äta uppskattningsvis >2000 kcal/dag och då går jag ju ofelbart upp. Och som för de flesta andra så råkar jag ut för mysteriet att kilona inte alls vill lämna kroppen lika lätt som de kom dit.
Jag gick upp några onödiga kilon för några år sedan när jag hade en dryg skada. Några av dem gick jag ner förra året, men så smög sig några nya på igen under vilan efter Berlin marston. Nu vill jag verkligen bli av med dem.
Jag tycker det verkar jäkligt svårt, om jag räknar på den vikten jag har nu (efter uträkningar) ätit runt 2100- 2200 kcl/ dag. För att behålla den kommande vikten bör jag äta runt 1950- 2050 kcl. Det är pyttelite mindre även om jag inser att det ger stor skillnad över tiden. (I vissa perioder har jag vart väldigt aktiv och i andra mindre aktiv där av spannet med kalorierna.)
@MarieJ finns ju något som heter NPK (Njutning Per Kalori), allt som man stoppar i sig tillför ju till kroppen så då kan man lika gärna se till att det är gott.
Sedan är det väl fantasibrist/ lathet som gör att ibland blir det gott men onyttigt. Tycker alltid mat smakar bättre lagad från scratch.
Idag blev det en halv haloumi till lunch (variationsgraden är väldigt liten för tillfället) blandsallad med oliver, inlagd kronärtskocka och lite solrosfrön på. Nu till efterrätt turkyoghurt med en klick honung (också standardvarianten).![]()
Du måste ju lida av näringsbrist? Jag skulle avlida på så lite mat.@MarieJ finns ju något som heter NPK (Njutning Per Kalori), allt som man stoppar i sig tillför ju till kroppen så då kan man lika gärna se till att det är gott.
Sedan är det väl fantasibrist/ lathet som gör att ibland blir det gott men onyttigt. Tycker alltid mat smakar bättre lagad från scratch.
Idag blev det en halv haloumi till lunch (variationsgraden är väldigt liten för tillfället) blandsallad med oliver, inlagd kronärtskocka och lite solrosfrön på. Nu till efterrätt turkyoghurt med en klick honung (också standardvarianten).![]()
Alltså, nej? Jag kan inte heller direkt påstå att jag rasar i vikt..Du måste ju lida av näringsbrist? Jag skulle avlida på så lite mat.
Är det till alla tackar jag nej, om det inte är så att det kan passa in i min dagbudget och jag tycker det är gott. Hade det hänt mig med en bakelse just till mig hade jag ätit hälften och sedan tackat men nöjt mig där. Hade haft svårt att tacka helt nej.Hur gör man egentligen när någon oväntat bjuder en på extremt sockerfyllda saker? Jag hjälpte en kille för ett par veckor sedan genom att följa med på en sak han fan obehaglig. Inget mer med det för mig, gjorde det för att han behövde någon som följde med. Men sen kom han till jobbet (samma ställe båda två) med värdens sockerbomb bakelse som han köpt speciellt till mig (laktosfri). Kände att jag omöjligt kunde tacka nej men ville egentligen inte ha.
Är det bara att äta å se glad ut vid dessa tillfällen?
Lägg till att jag fick värdens sockercrash på eftermiddagen oxå, hur får man till blodsockret igen vid ett sådant tillfälle?