Idag har jag varit hos sjukgymnasten och gymmat igen. Vet att jag brände 100 kcal på crosstrainern. så det har jag lagt in i Lifesum. Men övriga träningen låter jag bli att knappa in.
Har rester sen igår med potatisgratäng å bea, jäklar vad bea kostar kalorier alltså. är ju helt sinnessjukt. Det är mycket lättare att bara ta väääääldigt lite av den nu när man vet vad den innehåller.
jag antar jag sakta men säkert kommer bygga muskler nu, för jag har då absolut inga till att börja med.. muskler väger ju mer än fett. Kan jag räkna med att jag kommer gå ner mindre nu när jag börjat träna? träningen är väldigt lätt och 2 ggr i veckan. Det är främst styrketräning och bara lite uppvärmning med kontidition på ett par minuter
Jag tror det finns en allmän missuppfattning om hur FORT och Lätt det går att bygga stora muskler. Muskler ist för fett kräver insats och protein. Två lätta styrkepass i veckan stärker helt klart musklerna men bygga SAMTIDIGT som du går på kaloriunderskott inte så troligt.
Däremot kräver muskler energi så om du ökar muskelmassa så behöver kroppen mer bränsle. Dvs två lätta styrkepass ger defenetivt ingen viktökning i muskelmassa för den ökningen äta då troligen upp av minskad fettmängd. Så träna du på!
Myter:
Fett förvandlas till muskler och väger mer.
Muskler väger inte mer än fett utan ett kilo muskler väger lika mycket som ett kilo fett. Ett kilo muskler har däremot en mindre volym och tar mindre plats än ett kilo fett. Musklerna är kroppens kraftverk och ju mer muskler du har, desto mer energi förbrukar du.
Styrketräning hämmar viktminskning.
Du bygger bara muskler om du ägnar dig åt målmedveten styrketräning. Generellt sett är det svårare för kvinnor än för män att bygga muskelmassa eftersom kvinnor har brist på hormonet testosteron. Du måste träna regelbundet i flera månader för att uppnå någon effekt. Styrketräning i samband med viktminskning bidrar framförallt till att upprätthålla och stärka muskulaturen och ge en välformad figur. Om du trots detta går upp i vikt beror detta antagligen på att du överkompenserar genom att äta mer än du förbränner.
Källa: Viktväktarna