Vikttråden 2015

Idag har jag varit hos sjukgymnasten och gymmat igen. Vet att jag brände 100 kcal på crosstrainern. så det har jag lagt in i Lifesum. Men övriga träningen låter jag bli att knappa in.

Har rester sen igår med potatisgratäng å bea, jäklar vad bea kostar kalorier alltså. är ju helt sinnessjukt. Det är mycket lättare att bara ta väääääldigt lite av den nu när man vet vad den innehåller.

jag antar jag sakta men säkert kommer bygga muskler nu, för jag har då absolut inga till att börja med.. muskler väger ju mer än fett. Kan jag räkna med att jag kommer gå ner mindre nu när jag börjat träna? träningen är väldigt lätt och 2 ggr i veckan. Det är främst styrketräning och bara lite uppvärmning med kontidition på ett par minuter

Jag tror det finns en allmän missuppfattning om hur FORT och Lätt det går att bygga stora muskler. Muskler ist för fett kräver insats och protein. Två lätta styrkepass i veckan stärker helt klart musklerna men bygga SAMTIDIGT som du går på kaloriunderskott inte så troligt.

Däremot kräver muskler energi så om du ökar muskelmassa så behöver kroppen mer bränsle. Dvs två lätta styrkepass ger defenetivt ingen viktökning i muskelmassa för den ökningen äta då troligen upp av minskad fettmängd. Så träna du på!

Myter:

Fett förvandlas till muskler och väger mer.
Muskler väger inte mer än fett utan ett kilo muskler väger lika mycket som ett kilo fett. Ett kilo muskler har däremot en mindre volym och tar mindre plats än ett kilo fett. Musklerna är kroppens kraftverk och ju mer muskler du har, desto mer energi förbrukar du.

Styrketräning hämmar viktminskning.
Du bygger bara muskler om du ägnar dig åt målmedveten styrketräning. Generellt sett är det svårare för kvinnor än för män att bygga muskelmassa eftersom kvinnor har brist på hormonet testosteron. Du måste träna regelbundet i flera månader för att uppnå någon effekt. Styrketräning i samband med viktminskning bidrar framförallt till att upprätthålla och stärka muskulaturen och ge en välformad figur. Om du trots detta går upp i vikt beror detta antagligen på att du överkompenserar genom att äta mer än du förbränner.

Källa: Viktväktarna

Idag har jag varit hos sjukgymnasten och gymmat igen. Vet att jag brände 100 kcal på crosstrainern. så det har jag lagt in i Lifesum. Men övriga träningen låter jag bli att knappa in.

Har rester sen igår med potatisgratäng å bea, jäklar vad bea kostar kalorier alltså. är ju helt sinnessjukt. Det är mycket lättare att bara ta väääääldigt lite av den nu när man vet vad den innehåller.

jag antar jag sakta men säkert kommer bygga muskler nu, för jag har då absolut inga till att börja med.. muskler väger ju mer än fett. Kan jag räkna med att jag kommer gå ner mindre nu när jag börjat träna? träningen är väldigt lätt och 2 ggr i veckan. Det är främst styrketräning och bara lite uppvärmning med kontidition på ett par minuter

Man bygger inte muskler när man samtidigt försöker gå ner i vikt. Däremot (om jag nu inte har helt fel för mig) så hjälper det till att bibehålla de man har när man går ner i vikt. Så att träna medan man äter ett underskott av kalorier är bra!

Men vänta nu. Bara för att man går ner i vikt då kan man alltså inte bygga muskler.Men jag äter ju 1500 kcal om dagen det är väl ett normalt kcal intag, bara det att det är mindre än jag ätit innan eftersom jag var tjockare. Alltså kommer jag gå ner i vikt.

@_FiA_ Alltså kroppen behöver ett visst mått av kalorier varje dag bara för att hålla igång organen. Efter det tillkommer andra inte livsviktiga anledningar till att äta lite till, muskler, tillräckligt fett för hormoner, orka göra något om dagarna o.s.v.
1500 kcl ligger väl någonstans runt det basalmetabolismen som kroppen behöver få i sig varje dag för organen etc. behöver, äter man mindre så tas resten från "resten av kroppen" (muskler och fett).
Har man tidigare ätit 2200 kcl och går ner till 2000 kcl kommer man fortfarande gå ner i vikt, men betydligt långsammare än om man lägger sig runt 1500 kcl.

Det är väl så att när du går ner i vikt så tas det BÅDE från fett och från muskler. Man kan inte heller omvandla fett till muskler, så det kanske underlättar att tänka på det som skilda saker? Vid en viktnedgång handlar det oftast om att försöka underhålla de muskler man har och se till att man minskar förlusten?

Så jag fått det förklarat för mig.

Finns en kille som har en site som heter 'styrkelabbet' där han tar upp allt möjligt på ett enkelt sätt.

Hoppar in från ungdom.

När jag gick ner i vikt så började jag med tung styrketräning varvat med löpning när jag hade ca 20 kg kvar. Och de tog en väldig fart när styrketräningen var igång ordentligt. Grejen med styrketräning är att du har en förbränning även i viloläge då vilande muskler behöver mycket energi. Styrketräning bränner mycket fett, och man kommer åt de där djupa som är svårt att bara springa av sig.
Jag har tränat intensivt från Juni förra året (då jag började från noll i styrka typ) och de är nu som de börjar synas på armar och rygg. Dom som har stora muskler har oftast tränat flera år så då ska man inte förvänta sig att man bygger muskler efter en månad.

@_FiA_ Alltså kroppen behöver ett visst mått av kalorier varje dag bara för att hålla igång organen. Efter det tillkommer andra inte livsviktiga anledningar till att äta lite till, muskler, tillräckligt fett för hormoner, orka göra något om dagarna o.s.v.
1500 kcl ligger väl någonstans runt det basalmetabolismen som kroppen behöver få i sig varje dag för organen etc. behöver, äter man mindre så tas resten från "resten av kroppen" (muskler och fett).
Har man tidigare ätit 2200 kcl och går ner till 2000 kcl kommer man fortfarande gå ner i vikt, men betydligt långsammare än om man lägger sig runt 1500 kcl.

Det är väl så att när du går ner i vikt så tas det BÅDE från fett och från muskler. Man kan inte heller omvandla fett till muskler, så det kanske underlättar att tänka på det som skilda saker? Vid en viktnedgång handlar det oftast om att försöka underhålla de muskler man har och se till att man minskar förlusten?

Så jag fått det förklarat för mig.

Finns en kille som har en site som heter 'styrkelabbet' där han tar upp allt möjligt på ett enkelt sätt.

1500 är inte allmängiltigt. Det är skillnad beroende på längd, muskelstatus osv.

intressant muskel-diskussion :)

Här har äntligen vågen hoppat ner igen, 61,4 igår och 60,9 kg idag. Förra veckan var det nere på 60,8 kg så nu hoppas jag att den hoppar ner lite till denna veckan.

Men som någon sa är det nog en del vätska för jag tyckte jag var på toa hela tiden igår även om jag knappt drack något.

Efter ett par dagar utan motion då ryggen har ballat ur (ska till kiropraktorn idag) så blev jag glatt överraskad att vågen hade gått ner till 84.3 idag, de senaste dagarna har den vart stadig på 85.7 efter en dipp ner till 85 i lördags. Mindre än 10 kg kvar nu till målet Jippie! Hoppas det fortsätter åt rätt håll :)

Det är förvånansvärt "lätt" att hålla mig till mina 1200 kcal tycker jag, visst blir det ganska precis vissa dagar, men jag har fått in ett tänk om portionsstorlek och äter mindre mängd än tidigare. På fredag blir det att bara dricka naturdiet smoothies till frukost och lunch, då det är födelsedagsfirande för mig på em och vill kunna äta en bit tårta. Jag dricker ju naturdiet smoothie i princip varje dag till frukost och det tycker jag hjälper att hålla koll på intaget av kcal.

Tack för era svar, det är intressant det där med muskelbyggande. Förväntar mig mest att kroppen ska bli lite tonad.

Jag vägde mig nyss 65,7 står vågen på, alltså jag förstår inte? Varför går jag upp och inte ner? Jag tycker att jag varit jätte noga med att väga allt nu och jag har hela tiden legat pytte lite över eller under vad appen säger.
Hur kan jag inte gå ner i vikt om jag ligger på 1560 kcal om dagen och är 171 cm lång? Är det ändå för högt kalorital? Tycker det verkar så konstigt bara. Jag känner mig uppblåst i magen, åt lite laktos igår... kan det verkligen påverka? När folk pratar om att man gått upp i vätska, vad innebär det? är det att man druckit mer än vanligt och att kroppen lagrar det? Sitter här och funderar på om jag ska sänka ännu mer, eller om jag ska avvakta lite till och se vad som händer då....

Start: 26 feb

Startvikt: 66,7 kg
Målvikt: 60 kg

vägning 1 Vecka 1: 66,1 kg

vägning 2 vecka 1: 65,6 kg

Vägning 1 Vecka 2: 65,7 kg

Vägning 2 Vecka 2: 65,4 Kg

Vägning 1 vecka 3 : 65,7

Nu har jag ändrat i appen så jag ska ligga på 1418 kcal istället, sänker lite granna så får jag se om det händer något..

Tack för era svar, det är intressant det där med muskelbyggande. Förväntar mig mest att kroppen ska bli lite tonad.

Jag vägde mig nyss 65,7 står vågen på, alltså jag förstår inte? Varför går jag upp och inte ner? Jag tycker att jag varit jätte noga med att väga allt nu och jag har hela tiden legat pytte lite över eller under vad appen säger.
Hur kan jag inte gå ner i vikt om jag ligger på 1560 kcal om dagen och är 171 cm lång? Är det ändå för högt kalorital? Tycker det verkar så konstigt bara. Jag känner mig uppblåst i magen, åt lite laktos igår... kan det verkligen påverka? När folk pratar om att man gått upp i vätska, vad innebär det? är det att man druckit mer än vanligt och att kroppen lagrar det? Sitter här och funderar på om jag ska sänka ännu mer, eller om jag ska avvakta lite till och se vad som händer då....

Start: 26 feb

Startvikt: 66,7 kg
Målvikt: 60 kg

vägning 1 Vecka 1: 66,1 kg

vägning 2 vecka 1: 65,6 kg

Vägning 1 Vecka 2: 65,7 kg

Vägning 2 Vecka 2: 65,4 Kg

Vägning 1 vecka 3 : 65,7

Vi har massor med hormoner i kroppen som säger åt matsmältning etc hur det ska bete sig. Innan mens är de t ex normalt att kroppen samlar på sig vätska och det kan bli ganska mycket.

Ena dagen kanske tarmarna jobbat lite långsammare än nästa.

Och för somliga är VAD man äter lika viktigt som hur mycket.

Viktnedgång är onekligen frustrerade.

Jag har stött på min första motgång. Bara -0,2 kg den här veckan. Tyvärr sammanfaller det med att kroppen protesterar mot dieten och att det känns allmänt tungt. Vågen visar dock minskad fettprocent och jag är helt klart svullen om magen, så om jag orkar köra på borde jag kunna få en bra siffra igen nästa vecka. Februari är dock en svår månad med semlor och semmelreklam precis överallt, i kombination med diverse födelsedagar och annat man vill fira. Det är så här års min diet brukar fallera.

Total viktnedgång sedan 2/1: 6,7 kg
Kvar till första viktmålet (väga under 70 kg): 2,5 kg
Kvar till andra viktmålet (BMI 23): 5,1 kg

Vi har massor med hormoner i kroppen som säger åt matsmältning etc hur det ska bete sig. Innan mens är de t ex normalt att kroppen samlar på sig vätska och det kan bli ganska mycket.

Ena dagen kanske tarmarna jobbat lite långsammare än nästa.

Och för somliga är VAD man äter lika viktigt som hur mycket.

Viktnedgång är onekligen frustrerade.

Jag ligger kring ägglossning nu, annars hade jag kunnat skylla på mens ;)
Jag får hoppas det är en platå bara jag hamnat på. Magen känns verkligen svullen nu alltså, vet inte varför riktigt.. kan vara att jag ätit laktos sista dagarna.

men spelar verkligen VAD man äter roll så länge man ligger på kaloriunderskott? Det ska väl inte spela någon roll var kalorierna kommer från, eller har jag lärt mig fel?

Jag får hoppas det är en platå bara jag hamnat på. Magen känns verkligen svullen nu alltså, vet inte varför riktigt.. kan vara att jag ätit laktos sista dagarna.

men spelar verkligen VAD man äter roll så länge man ligger på kaloriunderskott? Det ska väl inte spela någon roll var kalorierna kommer från, eller har jag lärt mig fel?

För många är vad lika viktigt som hur mycket, ja. Olika sorters bränsle ger olika utslag i kroppen. Men svält ger ju viktnedgång på sikt oavsett intag.

Mitt mål är att sluta känsloäta på helgerna. Jag är en riktig helgmissbrukare. Jag vet inte hur jag ska bryta det, att det ska vara så förbannat svårt med lagom. Är allmänt less och känner det lite som att ätbart är enda glädjen i livet.
Men jag mår inte bra av det. På veckorna sköter jag mig mer eller mindre perfekt. Tränar kondition 5-7 h per vecka och äter ganska lagom.

I dag efter träningen blev det fil med havrekuddar, pumpakärnor, solrosfrön och fryst mango och blåbär. Riktigt gott.

För mig märks det vad jag äter, viss mat känns "tung" i magen och jag blir ofta också hård i magen av vissa saker . Mjukt bröd är en sån sak jag undviker pga det Samt lösgodis. Visst kan jag äta det men magen protesterar när det blir för mycket.

För mig märks det vad jag äter, viss mat känns "tung" i magen och jag blir ofta också hård i magen av vissa saker . Mjukt bröd är en sån sak jag undviker pga det Samt lösgodis. Visst kan jag äta det men magen protesterar när det blir för mycket.

Jag har förvisso ätit potatisgratäng och kött, så det är ju tung mat. Så även om jag legat på kaloriunderskott så blir det kanske tungt i magen. Jag hoppas på att det är anledningen ;)

Det första jag kommer att tänka på är folk som äter enligt LCHF, nu har jag inte sådär jättebra koll på det (men finns det inte några i tråden som äter LCHF?), men jag tänker mig att det är ganska kaloririk mat men jag vet ändå många som gått ned med hjälp av sådan kost. Så det är väl ett jättebra exempel på att det är mer än bara kalorierna som spelar in?

Men ja, såklart borde man gå ned på ett kaloriunderskott oavsett. Ge det lite tid så att du får en långsiktig kurva bara (Jag vet att det är svårt, sitter själv och vill ha resultat nu, nu, nu :p)! Såhär kortsiktigt är det ju lätt att det mest blir vätskenivån i kroppen/dagsformen som spelar in utan ska man se faktiska resultat tror jag att man måste se över en längre period.

Det första jag kommer att tänka på är folk som äter enligt LCHF, nu har jag inte sådär jättebra koll på det (men finns det inte några i tråden som äter LCHF?), men jag tänker mig att det är ganska kaloririk mat men jag vet ändå många som gått ned med hjälp av sådan kost. Så det är väl ett jättebra exempel på att det är mer än bara kalorierna som spelar in?

Men ja, såklart borde man gå ned på ett kaloriunderskott oavsett. Ge det lite tid så att du får en långsiktig kurva bara (Jag vet att det är svårt, sitter själv och vill ha resultat nu, nu, nu :p)! Såhär kortsiktigt är det ju lätt att det mest blir vätskenivån i kroppen/dagsformen som spelar in utan ska man se faktiska resultat tror jag att man måste se över en längre period.
Jag är nöjd bara jag ser nergång, hur lite det än är.Men att ha gått upp, det är tungt. Haha. Vill se resultat NU.

Generellt på LCHF så orkar man inte så stora portioner, så det blir kalorirestriktion i slutändan. Men sen slipper många sitt sötsug genom att utesluta kolhydrater och då blir det färre snedsteg. Vilket också ger kalorirestriktion.

När man inte har så mycket att gå ner så blir marginalerna mindre och mest troligt petigheten desto viktigare.

Liknande trådar

Kropp & Själ Fler här som gjort denna resan? Jag är 165 och väger strax under 110 kg. Jag och min sambo vill börja försöka få barn men vi båda är...
Svar
18
· Visningar
1 521
Senast: Lisen82
·
Kropp & Själ Vad skulle ni säga till någon som är suicid? Förutom att hjälp finns att få och här är telefonnumret. Något som inte låter som att man...
Svar
17
· Visningar
1 235
Senast: co-SMAD4
·
Fordon Hittade bara gamla trådar så det får bli en ny! Hjälp en okunnig. Behöver lämna in bilen på lite tillfixning. Den är fyra-fem år...
Svar
0
· Visningar
158
Senast: VLMF
·
  • Låst
Samhälle Jag startar en ny tråd på min fråga om mönstring. Följande frågor kommer här -Om jag fick min prick 2023 december för rattfylla och...
Svar
5
· Visningar
612
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31