Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
ja på nätet hittar du lätt en, säkert billigare och kanske fraktfritt. men annars finns det här på hälsokosten![]()
Ok, hoppas att det gick bra!hehe jo men brukar vara uppe till 1 ungefär![]()
Tack det gjorde det faktiskt.åt en liten tablett ask.Men gjorde det efter 12 så den drogs på dagens konto haha.Ok, hoppas att det gick bra!
Möjligtvis imorgon när sambon kommer hem och vi ska ut och fara lite och det troligtvis blir någon fika men en dag i veckan tycker jag känns helt ok att överskrida.
Det tänker jag mig att det måste få vara för min del, annars hade jag nog gett upp.
Åt en lång mysfrukost förut med sambon, våfflor, och inser att bara det gick på nästan lika många kcal som jag ibland äter en (dålig) dagSen ska vi på kalas... (fast nu är jag ju mätt i alla fall, och tårta känns inte alls lika lockande som våfflor heller så jag hoppas jag kan begränsa mig lite där) äta en liten romantisk middag här hemma (men hemmagjorda lammfärsburgare tänker jag mig kan bli ganska bra ändå om man gör ganska små med mycket sallad) och till sist har även sambon köpt osthjärtan (ostbågar). Jag funderar på att bara skippa att räkna idag
Ska i alla fall lägga lite krut på att försöka begränsa mängden av allt lite.
Gårdagen var i alla fall en bra fredag! Kände mig helt okej i bikini och hade en jättemysig eftermiddag med bastubad och bubbelpooler följt av lite tapas och vin framför en mysig film utan att det drog iväg alldeles för mycket med maten. Och det gick liksom automatiskt och jag behövde inte anstränga mig för att inte överäta!![]()
Ska strax iväg och alla hjärtans dag fika med min kille, förstår ju att det är mycket kalorier i fikabröd som finns på café. men vad är minst dumt att välja? tänker dricka Te så det är ju inte så kaloririkt iaf...
Precis en grej brukar gå bra.åt chokladboll häromdagen och förra helgen en semla och lyckades ändå få ihop detNågot gott!Var det inte någon här i tråden som skrev om NPK eller något sådant? (njutning per kalori). Typ att om man nu ska äta något onyttigt så ska det vara värt det! Tycker jag lät himla vettigt!
Om du har en app (eller google) kan du ju kolla upp ett par olika alternativ du gillar redan innan (iaf jag gillar att vara förberedd
). En kanelbulle (var och fikade för ett par helger sedan, kollade det då) var tex mycket mindre kalorier än jag trodde. Överlag så tänker jag nog att är det EN sak så kan man dra ned lite på kolhydraterna till maten den dagen eller så så går det jämt ut ändå.
hehe jo alltså det är ju alla hjärtans dag idag så kanske släpper lite på reglerna idag, men vi tänkte äta god mat ikväll också så jag tänkte att man inte skulle bränna allt nu på dagenNågot gott!Var det inte någon här i tråden som skrev om NPK eller något sådant? (njutning per kalori). Typ att om man nu ska äta något onyttigt så ska det vara värt det! Tycker jag lät himla vettigt!
Om du har en app (eller google) kan du ju kolla upp ett par olika alternativ du gillar redan innan (iaf jag gillar att vara förberedd
). En kanelbulle (var och fikade för ett par helger sedan, kollade det då) var tex mycket mindre kalorier än jag trodde. Överlag så tänker jag nog att är det EN sak så kan man dra ned lite på kolhydraterna till maten den dagen eller så så går det jämt ut ändå.
Ja jag tror en dag i veckan är helt ok att överäta
Vi hade våfflor på jobbet igår som fredagsfika, dessvärre (eller bättre kanske) så är våfflor ett av de fikan som jag verkligen inte gillar så det blev en banan istället så jag behövde inte fundera om jag skulle fika eller inte.
Jag inser att jag nog äter ganska mycket kalorier i vanliga fall utan att gå upp i vikt, hade det inte varit för graviditeten hade jag haft samma vikt som innan. Jag äter exempelvis ganska lite kolhydrater i vanliga fall också men däremot en del fett i form av olja på salladen, avocado, valnötter, fetaost/haloumi och ägg för att bli bra mätt eftersom jag inte äter kött och jag har aldrig märkt att jag gått upp i vikt av den typen av fett på salladen (men lifesum skriker högt för alla dom grejerna känns dte som). Däremot vet jag att jag går upp i vikt om det blir mycket fikande och mackor och liknande. Det var mackor jag gick upp i vikt på när jag var gravid för det var 2-3 veckor jag knappt kunde äta lagad mat och mest bara åt rostade (! jag som ALDRIG äter vitt bröd annars och definitivt inte rostat) mackor och flingor med mjölk (som jag heller aldrig äter annars).
Så jag skiljer för min egen del på att stoppa i mig kalorier i form av ett ägg/avocado eller som ett fikabröd. Men nu när jag ändå räknar så försöker jag ändå hålla nere kalorierna för att se om det funkar eftersom jag vill gå ner sista kilona snabbt. Min filosofi som funkar när jag ska hålla vikten brukar annars vara att hålla ner kolhydrater, skippa läsk, chips och godis (om jag mot förmodan vill ha en chokladbit så ska det vara på helgen) och försöka hålla fika till kaffet på helgerna samt att tallriken helst ska innehålla hälften med grönsaker (men det är för att jag gillar det mest och tror att det är nyttigast för mig).
Sen är jag lite "renlevnadsmänniska" så jag gillar inte att äta skräp och försöker undvika att dricka så mycket kaffe och alkohol utan äter så nyttigt jag kan för att jag tror att det är det bästa för mig oavsett min vikt. Så av den anledningen har jag egentligen inga direkta problem att hålla nere kalorierna nu. Däremot har jag bantat till och från hela min uppväxt och jag har haft ganska struligt förhållande till mat och gärna hetsätit för att andra dagen försöka att inte äta alls osv så jag vet hur otroligt svårt det kan vara när man får "förbud" och liknande, har dessutom alltid varit ett matvrak. Hade det varit för några år sedan hade jag inte gett mig in i det här alls för det hade gjort mig helt besatt. Att jag klarar det här nu utan problem känns som ett bevis för mig själv att jag äntligen verkar vara kvitt mina tidigare ätstörningar, om man nu får kalla det så men normal relation till mat hade jag inte. Det känns väldigt bra efter att i flera år undvikit alla tidningar som kan innehålla bantningstips och annat som kan uppmuntra mig att tänka på min vikt och som ofta resulterat i att jag gått upp i vikt istället.
Ja nu seglade jag bort från ämnet lite här. Men jag ville mest förklara att även om det låter som att jag är så "duktig" nu så har det inte alltid varit så och det har varit en lång resa hit. Jag vill att ni ska veta att jag verkligen förstår att man trillar dit och jag förstår precis hur jobbigt det är att stå emot kakor och godis mm och jag beundrar er alla som kämpar på även om det är väldigt tufft.
hehe jo alltså det är ju alla hjärtans dag idag så kanske släpper lite på reglerna idag, men vi tänkte äta god mat ikväll också så jag tänkte att man inte skulle bränna allt nu på dagen
Morotskaka är ju gott, och kanske inte sååå mycket?
Annars så struntar jag helt enkelt i att bry mig idag haha
Alltså, jag tycker du verkar ha ett så himla vettigt tänk!
Överlag så tycker jag att det gör så mycket att ha er här i tråden att bolla med när jag liksom försöker komma fram till vad som funkar för mig och min viktnedgång!![]()
Morotskaka tror jag är bland de "värre" sakerna man kan äta faktiskt, det brukar ju vara nötter och så i. Å andra sidan är det ju lite mättande också.