Vikttråden 2015

@lil-sis jag hade en Stübben som var likadan, köpte en fårskinnsrumpvärmare som jag red i året om. Rekommenderar det verkligen! Annars prova rida med cykelbyxor?

@MarieJ gå en rask promenad och rensa tankarna? Ångest är väl också en av de få saker som är ok att skjuta upp till en annan dag. Kan du göra något åt det som ger dig ångest? Om nej, tänk inte på det fören du har möjlighet att göra något åt det. Funkar såklart om det inte är alltför grov ångest.
Stark ångest utan ngt att ta på. Och tyvärr hjälper inte varken motion eller valeriana mot det.

Hoppar in en kortis i tråden. Har ni tips på någon bra app när man vill gå ner i vikt? Har precis beställt en smartphone (efter att ha tjurat en evighet med min gamla knapptelefon) och tänkte att jag skulle fixa någon bra app till den.

Gärna någon som inkludera träning med. Eller om det finns en bra för träning och en bra för kost så funkar det ju också. Gör inget om det kostar så länge det är bra.
Jag använder MyFitnessPal och tycker den är bra. Den är gratis. Man bör börja med att registrera sig genom datorn så att man kan använda deras verktyg för att räkna ut hur många kalorier man ska äta.

Javisst får du det, men det är avsevärt onyttigare att äta en sån än att äta samma mängd kcal av något näringsmässigt sett betydligt nyttigare alternativ som inte innehåller socker och annat "elände" än bakverk av något slag.

Inte bara till dig, men det är hyfsat vanligt i de här trådarna att många resonerar att "har jag si och så mycket kcal kvar eller har tränar bort si och så många kcal så kan man stoppa i sig diverse slisk" utan att det får följder för det tänket är fel och det är enligt min åsikt ffa såna tankar som medvetet måste jobbas bort för att få en varaktig förändring i vardagen med kosten.
Det här tror jag är jätteviktigt faktiskt. Jag har lärt mig att jag inte kan äta några sötsaker alls. Det händer att jag gör det, som t ex i fredags åt jag en bit äppelpaj. Men det tillhör undantagen i mitt liv, jag äter det kanske en gång i månaden. Annars håller jag inte vikten helt enkelt. Dock äter jag vansinniga mängder med frukt, bär, grönsaker. Igår hade jag gått ner ett halvt kilo, och har nu ca 2-3 kg kvar. Jag äter mina mellanmål och mina grönsaker och då går det hela mycket bra.

Nackdelen med att jobba natt nån gång i veckan är att det sabbar hela dygnsrytmen.

Blev alldeles lagom på middagen igår, indisk mat igen, lite efterrätt i form av en lagom portion glass.
Vaknade för en timme sedan, har sedan dess ätit två toast och ska nu dricka en kopp te. Det var de sista skivorna bröd, så nu blir det inget mer!
Ska åka och handla senare idag (efter att jag har sovit lite till).
Tänkte baka bröd men inser att städning står överst på listan.

Jag tänkte att jag skriver hela veckan ut här vad jag äter, för att sedan göra en slags analys på det (har provat tidigare att skriva upp det på annat håll, men det blir ju inte av!).

Jag tänkte att jag skriver hela veckan ut här vad jag äter, för att sedan göra en slags analys på det (har provat tidigare att skriva upp det på annat håll, men det blir ju inte av!).

Har tänkt precis samma sak! Går ju visserligen nedåt om jag äter lite mindre portioner och struntar i allt det där "extra" goda, men det vore intressant att få en överblick på vad jag egentligen stoppar i mig. Så kanske jag hittar något jag kan förbättra också. En snabbare viktnedgång hade ju inte gjort något liksom...

Bra träningspass igår, mitt nya konditionspass. 10 minuter crosstrainer+ ett varv i cirkelrummet X 3 och så avsluta med 20 minuter på löpbandet. Tog ca 65 minuter.
Meningen är jag sen ökar intensiteten på crossen och antal varv i cirkelrummet allt eftersom.
Idag blir det styrkeprogrammet och i morgon är det BIA-mätning samt kostgenomgång
Tänkte börja regga maten igen i Lifesum också

Frukost idag blir en liten portion chiapudding på kokosgrädde med hallon/blåbär/vanilj och en kopp kaffe med MCT-olja (ska intas om ca en halvtimme)
Lunch laxfilé med några buketter blomkål&Broccoli, 25g smör och 1 msk majonäs
Middagen har jag inte klurat ut än men något proteinrikt antagligen iom styrkepasset, omelett kanske

Är det någon som tränar med Kettlebell? Kommer inte få tillgång till träningscykeln som jag hade hoppats.
Försöker hitta ett annat upplägg som tränar kondisen hemma och ett "gympass".

En actimel.
3-4dl te med 1dl lättmjölk.
150g kvarg.
Ost- och skinkmacka, locket + pålägg.
1/2 proteinbar XL.
1 ost- och skinkmacka på finn crisp.
2dl köttfärssoppa (lite buljong).
150g kvarg.

Ungefär så äter jag men försöker ha ägg på mackorna också. Då blir det mindre bröd totalt sett, väljer proteinbröd och delar en så på två måltider.

Ibland slinker det ner något onyttigt också. Vissa dagar äter jag mer och andra mindre. Det är minst två skivor skinka på en macka, inte den tunnaste sorten.

Är det någon som tränar med Kettlebell? Kommer inte få tillgång till träningscykeln som jag hade hoppats.
Försöker hitta ett annat upplägg som tränar kondisen hemma och ett "gympass".

nu får man ju inte länka till andra sidor men prova googla "träna kondition hemma" så hittar du rätt många tips
Fitnessbyisabella hade flera bra filmer :-)

Vad bökigt det känns med kaloriräknande men det kanske är lättare med den där lifesum appen..?

Frukost går ju an men middag/kvällsmat när det är lite grann av varje känns krångligare. Dessutom sambon som lagar maten så i efterhand känns det klurigt att veta mängden, vi äter mycket sallader och sånt med mycket olika grejer i.

Hade iaf gått ner en del i vikt idag, skönt. Missfall i v.14 häromdagen och vill verkligen inte se gravid ut när jag inte är det, det är tillräckligt jobbigt som det är :(. Men nu hade iaf ett par kg försvunnit, säkert påverkat av hormonerna som gått ner mm.

Vill gärna gå ner till det jag vägde innan graviditeten, runt 59 kg men skulle inte skada om det försvann något mer i kombination med att jag får mer muskler/kondis samtidigt. Vägde 62,5 kg idag. Måste vänta några dagar till med att träna, blev helt matt bara av att städa idag så jag vill inte bli dumdristig. Men maten kan jag ju börja med iaf, kanske om jag orkar något lugnt yogaprogram också om det känns bra.

@Kanintant, ja det är dessvärre rätt bökigt om man verkligen vill logga allt. Det som är bra med sallad är att det är så lite kalorier i grönsaker att man kan höfta rätt bra. Ex väg portionen och logga hela salladen (grönsaksdelen av den iaf) som bara en grönsak. Hushållsvåg är för övrigt ett måste om man ska lyckas med kaloriräkning. I appen jag använder kan man registrera maträtter så om man äter samma mat flera gånger så finns den inlagd till nästa gång. Beklagar verkligen ditt missfall! :( Ta inte i för hårt nu innan kroppen är återställd, och var extra noga med att få i dig järn.

@Kanintant, ja det är dessvärre rätt bökigt om man verkligen vill logga allt. Det som är bra med sallad är att det är så lite kalorier i grönsaker att man kan höfta rätt bra. Ex väg portionen och logga hela salladen (grönsaksdelen av den iaf) som bara en grönsak. Hushållsvåg är för övrigt ett måste om man ska lyckas med kaloriräkning. I appen jag använder kan man registrera maträtter så om man äter samma mat flera gånger så finns den inlagd till nästa gång. Beklagar verkligen ditt missfall! :( Ta inte i för hårt nu innan kroppen är återställd, och var extra noga med att få i dig järn.

Ja det får nog bli en hel del höftande, sen jag blev vegetarian så äter vi ju typ ingen "normal" kost längre, typ husmanskost osv. Det mesta är improviserade och nya recept. Men nästan all mat vi äter är ju väldigt lite fett och kolhydrater i så det är oftast ganska nyttig mat i vilket fall. En bra våg har jag :). Ja det är ju bra att man kan regga mat, äter ju alltid samma frukost t ex så det kan man ju i så fall lägga in som ett färdigt mål.

Nej jag tar det väldigt lugnt, är fortfarande inte riktigt återställd efter blodförlusten så jag försöker vila mycket och jag äter 2 järntabletter om dagen nu i en vecka sen skulle jag äta en om dagen enligt läkarna, så länge inte magen klappar ihop för mycket.

Vad är det lägsta kaloriintaget ungefär som man kan gå ner till utan att påverka kroppens läkning tror ni? 1500 kcal?

Har iaf gått en promenad nu ikväll, skönt att komma ut för både knopp och kropp.

Vad bökigt det känns med kaloriräknande men det kanske är lättare med den där lifesum appen..?

Frukost går ju an men middag/kvällsmat när det är lite grann av varje känns krångligare. Dessutom sambon som lagar maten så i efterhand känns det klurigt att veta mängden, vi äter mycket sallader och sånt med mycket olika grejer i.

Skaffade "my fitness pal", (tror någon i tråden tipsade om den?) idag för att räkna kalorier ett tag. Och det är visserligen lite halvbökigt, men jag tror att en av funktionerna är att man kan länka till färdiga recept och så räknar den ut det åt en (inte provat själv) och att man kan spara sina egna recept så att det bara blir bökigt första gången (provade nu). Hoppas att det ska bli enklare när jag kommer in i det.

Idag har jag tydligen ätit 771 kcal. Och tränat för 322. Så ett netto på 449 kcal. Enligt appen borde jag ligga på ungefär 1290 :banghead: Känner jag mig själv rätt är risken stor att jag överdriver detta totalt i typ fyra dagar och sedan tappar det totalt. Men jag ska försöka att inte "komma under" någon viss summa utan bara äta som vanligt fast logga det så att jag ser vad det liksom är som drar iväg.

Skaffade "my fitness pal", (tror någon i tråden tipsade om den?) idag för att räkna kalorier ett tag. Och det är visserligen lite halvbökigt, men jag tror att en av funktionerna är att man kan länka till färdiga recept och så räknar den ut det åt en (inte provat själv) och att man kan spara sina egna recept så att det bara blir bökigt första gången (provade nu). Hoppas att det ska bli enklare när jag kommer in i det.

Idag har jag tydligen ätit 771 kcal. Och tränat för 322. Så ett netto på 449 kcal. Enligt appen borde jag ligga på ungefär 1290 :banghead: Känner jag mig själv rätt är risken stor att jag överdriver detta totalt i typ fyra dagar och sedan tappar det totalt. Men jag ska försöka att inte "komma under" någon viss summa utan bara äta som vanligt fast logga det så att jag ser vad det liksom är som drar iväg.

Har också reggat mig där (i väntan på min nya telefon). Problemet är att vi typ aldrig äter samma sak, sambon är lite väl duktig på att göra varierad mat.

Den ville att jag också skulle äta runt 1200 kcal och det är väl ungefär vad jag ätit idag och då har jag ändå inte känt att jag behövt hålla igen. Men det är som du säger bra att bara lägga in lite så man ser på ett ungefär vad man egentligen äter, jag har inte så bra koll på det. Tyckte det var bra att man ser protein och sånt, jag vill gärna äta bra mat och få i mig det jag ska.

Alltså jag märker ju redan vart den stora boven är.

Åt två toast vid fyra i natt. (Ätit en gång dagen innan.)
En banan kl13.
Vid kl15 fick jag ett hejdundrande blodsockerfall och åt tre knäckemackor med ost.
Skulle iväg på kvällen och var inte helt återställd från blodsockerfallet eller när 100 på när det blev kvällsmat, så åt ett litet rismål.
Blev två hamburgare vilket var en för mycket vid kl19. Var då suuuperhungrig.
Skippade efterrätt (hejja!).

Måste ju helt enkelt hitta regelbundna tider att äta på. Är ingen frukostmänniska, men jäkligt dumt att vänta tills man är svimfärdig. Betydligt lättare att överäta sedan.

Tanken imorgon är att äta vaniljkvarg vid tio tiden, med lite vindruvor och mandlar i.
Till lunch ska det bli sallad, om jag hinner så blir det med quorn till, annars blir det endast grönsallad med bönor, olja och vinägrett.

Liknande trådar

Kropp & Själ Fler här som gjort denna resan? Jag är 165 och väger strax under 110 kg. Jag och min sambo vill börja försöka få barn men vi båda är...
Svar
18
· Visningar
1 521
Senast: Lisen82
·
Kropp & Själ Vad skulle ni säga till någon som är suicid? Förutom att hjälp finns att få och här är telefonnumret. Något som inte låter som att man...
Svar
17
· Visningar
1 235
Senast: co-SMAD4
·
Fordon Hittade bara gamla trådar så det får bli en ny! Hjälp en okunnig. Behöver lämna in bilen på lite tillfixning. Den är fyra-fem år...
Svar
0
· Visningar
156
Senast: VLMF
·
  • Låst
Samhälle Jag startar en ny tråd på min fråga om mönstring. Följande frågor kommer här -Om jag fick min prick 2023 december för rattfylla och...
Svar
5
· Visningar
610
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Bygga om altan
  • Lekstuga

Hund, Katt, Andra Djur