Vikttråden 2015

Än en gång.... Total näring...
Du verkar ärligt talat inte veta vad du snackar om. För näring mäter man inte i summa näringsämnen, näringsbrist får man när man har brist på ett eller flera specifika näringsämnen (ex får skörbjugg pga brist på c-vitamin). Näringsbrist kan ge energibrist, om det är det du menar, men för att komma tillrätta med det måste man äta mer kalorier, så skulle det nu vara fallet för Pilot hjälper det inte att hon omdisponerar kalorierna hon äter - då måste hon äta mer.

Du verkar ärligt talat inte veta vad du snackar om. För näring mäter man inte i summa näringsämnen, näringsbrist får man när man har brist på ett eller flera specifika näringsämnen (ex får skörbjugg pga brist på c-vitamin). Näringsbrist kan ge energibrist, om det är det du menar, men för att komma tillrätta med det måste man äta mer kalorier, så skulle det nu vara fallet för Pilot hjälper det inte att hon omdisponerar kalorierna hon äter - då måste hon äta mer.
Du får fortsätta om du tycker att det är givande. Jag var förvånad över hur Pilot står upp om hon inte äter mer/annat och sa det till henne men säger hon att hon mår bra så är det bra.

Nu är det snart helg. Och nu gäller det att inte helgmissbruka. *bestämd*
Lagom är bra. *intalar mig själv*
Morot,äpple, blomkål och dip till Melodifestivalen hoppas jag att jag kan nöja mig med.
Mitt problem är att jag är så less och att ätbart känns som det enda meningsfulla. Hur jag ska komma bort ifrån den känslan vet jag inte.

Runt 74 i två veckor nu :(

Jag VET att det egentligen inte säger så mycket efter en långvarig stadig viktnedgång men jag får ju panik.

Och idag får jag besked om jag ska börja med hormonbehandling som läkaren påstår inte påverkar viktnedgången men läser man FASS så finns såklart viktökning med som biverkning. Visserligen långt ner på listan men ändå.

Idag stod vågen på 61,7 vilket känns fint eftersom den stod på 63,7 måndagen den 2e februari.
Dock var det efter en helg full av onyttigheter, och kanske inte riktigt sanningen :p

Hur som känns det bra även om det inte är två kilo fett ner :D
I helgen blir det en del onyttigheter, men ska försöka promenera lite också iaf :)
Det får ta den tid det tar. Till midsommar vi jag väg 57 iaf, gärna innan då jag ska springa halvmara 23 maj :) . Bör gå även med en del fusk :p

Runt 74 i två veckor nu :(

Jag VET att det egentligen inte säger så mycket efter en långvarig stadig viktnedgång men jag får ju panik.

Och idag får jag besked om jag ska börja med hormonbehandling som läkaren påstår inte påverkar viktnedgången men läser man FASS så finns såklart viktökning med som biverkning. Visserligen långt ner på listan men ändå.
Det släpper säkert snart.
Och övervikt som biverkning kan jag ju inte lova något om men jag har p-spruta och även där står övervikt som biverkning och efter tio år har jag inte märkt något i alla fall.

Det släpper säkert snart.
Och övervikt som biverkning kan jag ju inte lova något om men jag har p-spruta och även där står övervikt som biverkning och efter tio år har jag inte märkt något i alla fall.

P-sprutor har jag haft sen jag var 20, så även nu (el ja, nu ska jag inte ta nästa). Det ligger ju oftast i ökad aptit och den här medicinen ger ofta depression etc och då är det ju många som äter (eller slutar).

P-sprutor har jag haft sen jag var 20, så även nu (el ja, nu ska jag inte ta nästa). Det ligger ju oftast i ökad aptit och den här medicinen ger ofta depression etc och då är det ju många som äter (eller slutar).
Fast på sätt och vis är det ju bättre att det ligger i ökad aptit då kan man påverka även om det är jobbigt. Men jag förstår att du är orolig.

Jag har tex. ätit mirtazapin i många år, och den är ju välkänd för att ha biverkan viktökning. Men det ligger ju i att aptiten ökas, inte att man magiskt blir fetare. Så länge man har disciplin och är medveten om att det är medicinen som "ber en att äta" så kan man klara av att behålla sin nuvarande vikt,. men visst är det tufft när suget sätter in.

Fast vadå över en natt? Jag har det inställt på att tappa 0,5 kg per vecka, alltså 5 kg på 10 veckor eller 7 kg på 14 veckor. Lägger jag mig på 1200 kcal netto, dvs drar ner lite grann, vilket är det jag tidigare har gjort så räcker det med att jag hoppar över ett av veckans träningspass för att jag inte ska gå ner alls. Marginalen blir obefintlig, vilket jag tror är skälet till att jag inte går ner alls i vikt. Jag har absolut inte lust att detaljstyra mitt liv med en kaloriapp det närmsta året eller mer för att tappa 5-7 kg i vikt, vilket är skälet till att jag testar ett kaloriunderskott på 3500 kcal/vecka.
"över en natt" är mer ett talesätt, alltså att minska snabbt i vikt. Tycker det låter väldigt konstigt att du inte går ner i vikt på 1200 kcal, du måste vara oerhört liten.

Min åsikt är att man inte bör stirra sig blind på antalet kcal och dra parallell till sig själv och vad man själv behöver/bör få i sig, för det finns småväxta människor som alltså inte behöver lika mycket kcal in per dag som de som är mer "normalstora"..

Är man 150-160 cm och mer petite i kroppen så behöver man naturligtvis inte stoppa i sig lika mycket kcal som en människa som är 165-175 cm med "normal" kroppsbyggnad. Basförbränningen är avsevärt lägre om man är småväxt liksom.
Självklart har vi alla olika stort energibehov beroende på hur stora eller små vi är i kroppen. Men att en vuxen skulle bara behöva 800 kcal är ju helt befängt.

"över en natt" är mer ett talesätt, alltså att minska snabbt i vikt. Tycker det låter väldigt konstigt att du inte går ner i vikt på 1200 kcal, du måste vara oerhört liten.

Fast som du kanske läser så ser du att jag inte är inställd på att gå ner snabbare än någon annan här. Många är andra här är inställda på att gå ner betydligt snabbare än vad jag är, dvs. mer än mina 0,5 kg/vecka.

Men att en vuxen skulle bara behöva 800 kcal är ju helt befängt.

Fast det är ju genom att äta mindre än vad man "behöver" som man går ner i vikt.
Jag menar, du ligger ju också väldigt lågt - och du lägger ju till skillnad från mig inte till kalorier för träning. Du är 20 cm längre och väger 15 kg mer än vad jag gör - så klart att du, netto, kan äta mer än vad jag gör och samtidigt gå ner i vikt. Brutto tror jag dock att vi äter lika mycket ungefär, trots att jag är så pass mycket mindre än vad du är.

Fast det är ju genom att äta mindre än vad man "behöver" som man går ner i vikt.
Jag menar, du ligger ju också väldigt lågt - och du lägger ju till skillnad från mig inte till kalorier för träning. Du är 20 cm längre och väger 15 kg mer än vad jag gör - så klart att du, netto, kan äta mer än vad jag gör och samtidigt gå ner i vikt. Brutto tror jag dock att vi äter lika mycket ungefär, trots att jag är så pass mycket mindre än vad du är.

nej absolut måste man ju lägga sig under för att komma ner i vikt, men tycker dock ändå att det känns väldigt lågt. Men som sagt alla gör ju som dom vill :). Jo jag äter mer när jag tränat, appen drar bort kalorier för träning. Iaf konditionsträningen, men det lilla styrka jag kör är svår att mäta så brukar inte räkna med den, eller att jag lägger på lite på konditionskalorierna. 1400 kcal äter jag ju ca, det är ju rätt mycket mer än 800

Eftersom det är skadligt med för lite kalorier skrämmer det mig att så många äter så lite kalorier.

Hur tänker ni kring ägg. Hur många ägg är "ok" att äta?
Jag äter omelett kanske tre dagar i veckan för tillfället. 2 ägg i varje. Är det för mycket ägg totalt sett?
I dagens omelett hade jag förutom två ägg, 2 kycklingkorvar, wokgrönsaker, fem oliver, fyra champinjoner, lite riven ost och kryddor.

nej absolut måste man ju lägga sig under för att komma ner i vikt, men tycker dock ändå att det känns väldigt lågt. Men som sagt alla gör ju som dom vill :). Jo jag äter mer när jag tränat, appen drar bort kalorier för träning. Iaf konditionsträningen, men det lilla styrka jag kör är svår att mäta så brukar inte räkna med den, eller att jag lägger på lite på konditionskalorierna. 1400 kcal äter jag ju ca, det är ju rätt mycket mer än 800

Vad skulle du säga att du snittar på? Brutto alltså.

Själv sitter jag här och är glad. En kompis har bjudit in mig att träna på crosstrainer medan hon springer på sitt löpband. Då blir det yoga ett par gånger i veckan och pulshöjande på crosstrainern. :)

Eftersom det är skadligt med för lite kalorier skrämmer det mig att så många äter så lite kalorier.

Hur tänker ni kring ägg. Hur många ägg är "ok" att äta?
Jag äter omelett kanske tre dagar i veckan för tillfället. 2 ägg i varje. Är det för mycket ägg totalt sett?
I dagens omelett hade jag förutom två ägg, 2 kycklingkorvar, wokgrönsaker, fem oliver, fyra champinjoner, lite riven ost och kryddor.
Ägg är bra, två om dagen brukar jag sätta som max under perioden jag äter ägg. (Men kan lika gärna bli fyra en dag och inga alls dagen efter.) :)

Jag tror också att en diet med lågt kaloriinnehåll är skadligt under längre tid. Inte under 3 månader som jag har siktat in mig på.

Liknande trådar

Kropp & Själ Fler här som gjort denna resan? Jag är 165 och väger strax under 110 kg. Jag och min sambo vill börja försöka få barn men vi båda är...
Svar
18
· Visningar
1 521
Senast: Lisen82
·
Kropp & Själ Vad skulle ni säga till någon som är suicid? Förutom att hjälp finns att få och här är telefonnumret. Något som inte låter som att man...
Svar
17
· Visningar
1 235
Senast: co-SMAD4
·
Fordon Hittade bara gamla trådar så det får bli en ny! Hjälp en okunnig. Behöver lämna in bilen på lite tillfixning. Den är fyra-fem år...
Svar
0
· Visningar
156
Senast: VLMF
·
  • Låst
Samhälle Jag startar en ny tråd på min fråga om mönstring. Följande frågor kommer här -Om jag fick min prick 2023 december för rattfylla och...
Svar
5
· Visningar
612
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka