Vikttråden 2015

@cewe vad innebär "fettfasta"?

Kaffe/te med smör och mct-olja mixas till en latte, (är godare än det låter :D ) + ganska mycket vatten emellan
Man orkar typ 1-2 muggar på en dag
är jag hungrig i kväll rör jag ihop lite keto-bollar (smör, kakao, vaniljpulver, kokosflingor)
Snabbaste sättet komma tillbaka till ketos och mota bort sockertrollet

Kaffe/te med smör och mct-olja mixas till en latte, (är godare än det låter :D ) + ganska mycket vatten emellan
Man orkar typ 1-2 muggar på en dag
är jag hungrig i kväll rör jag ihop lite keto-bollar (smör, kakao, vaniljpulver, kokosflingor)
Snabbaste sättet komma tillbaka till ketos och mota bort sockertrollet
Följdfråga :p vad är mct- olja?
Keto- bollar låter väldigt maffigt? Just att det är kakao och inget socker. :nailbiting:

Följdfråga :p vad är mct- olja?
Keto- bollar låter väldigt maffigt? Just att det är kakao och inget socker. :nailbiting:

MCT-olja utvinns ur kokosolja och är ett fett som mycket snabbt kan tas upp som energi i kroppen (enkelt utryckt)

Meningen med ketobollar är att de just är väldigt mastiga och man blir snabbt mätt, just för att de inte är söta

Här går det sådär :p
Väger mer än på länge, och det känns sådär peppande. Helgen var extremt onyttig och jag missade tre träningspass pga urinvägsinfektion.
Nu är jag iaf på banan igen och ska anstränga mig för att räkna kalorier igen (iaf i veckorna, och så gott det går på helgerna). Mens och lite ryggont (svit efter urinvägsinfektionen tror jag?) gör att jag helst vill äta choklad :p

Ikväll blir det iaf Crossfit!

:eek:
Puttar upp tråden!

Hur går det för er alla?

Har ätit superkasst i helgen, inget nyttigt alls, vita fluffmackor, alldeles för mycket kaffe o.s.v.

Nu är jag tillbaks till shakernas värld och ser ärligt talat fram emot det. ;)

Inte riktigt orkat bry mig de senaste veckorna (Så jag är glad att du puttar upp tråden! :up:) då allt annat i mitt liv mest varit allmänt kaos. Har försökt att inte äta för mycket rena onödigheter (har väl gått sådär... :meh:) och i övrigt bara äta mat som vanligt och det har lett till att jag legat relativt stilla i vikt.

Skulle vilja komma igång med att gå lite nedåt igen nu! Vet inte riktigt vilken approach jag ska köra för att göra det bara, men tror jag ska försöka ta ett par dagar när jag räknar alla kalorier igen.

Här har vågen stått still i typ två veckor och pendlat några hekto hit och dit men idag tog den ett jättekliv ner med ett helt kilo (har varit lite uppblåst ett par dagar). Så 57,9 kg stod vågen på idag, -1 cm på midja och rumpa också. Löpningen har verkligen gett magmuskler, det är nästan att man kan skönja ett sexpack...nästan... ;).

Har hittat en ny favoritfrukost, kokt ägg med keso och lite salt, har funkat smidigt att ha med i en liten burk + sked att äta efter träningen innan jobbet och jag håller mig mätt fram till lunch.

Igår blev det två shakes för min del, lyckades hålla mig ifrån fikabrödet på mötet. :up:
Sedan blev det köpesallad med fetaost och två brödbitar, två ägg och fyra knäckemackor till kvällsmat och ett litet glas kvarg.
Så helt okej.

Idag har jag börjat med kikärtsgryta med passerade tomater, chili och vitlök. Riktigt god! Ett par skivor danskt rågbröd med vitlök till. Efter ett tips i en annan tråd så mixade jag kikärtorna, inte helt slätt, men tillräckligt för att få bort bitarna med behöll den ändå matig. :d

Nu ska jag plugga till tentan nästa vecka. :crazy:

Sitter med analysen av fredagens blodprov framför mig och enligt dessa är jag totalt och helt väldigt frisk.
Järnvärden, levervärden, blodsocker, sköldskörtelvärde och kolesterol var alla enligt skolboken
Bara blodtrycket som var en aning för högt (och midjemåttet klarade inte gränsvärdet heller, suprice :angel:)

Så jag är en helt frisk tjockis :up:

Nu får ni hjälpa mig att reda ut en sak här. Jag har för första gången i mitt liv börjat räkna kcal, vilket jag finner väldigt användbart och fiffigt på många sätt. Jag har hittills gått ner 2,5 kg. Men det har också fått mig att fundera, jag har nämligen alltid tänkt kcal som kcal. En skriva vitt bröd innehåller ungefär lika många kcal som en skiva grovt bröd (ofta till och med mindre). Bönpasta lika mycket som vanlig pasta osv. Jag har tänkt att man alltid väljer det nyttigare alternativet för att man håller sig mätt längre. Om jag exempelvis äter 2 mackor ljust bröd till frukost kanske jag blir hungrig två timmar senare igen och äter mellis, medans om jag äter grovt bröd så kanske jag håller mig mätt till lunchen. MEN ponera nu att jag skulle välja att äta ljust bröd, och ändå inte äta något förrän lunchen. Med andra ord har jag fått i mig lika många kcal som jag hade fått om jag ätit mörkt bröd, varken mer eller mindre, gör det ljusare brödet mig fortfarande "fetare"? Nu vet jag att det är olika näringsinnehåll som är olika bra för kroppen, men nu pratar jag enbart om vikten. Gör ljust bröd och pasta mig fetare än mörkt bröd och bönpasta? Min vän nämnde nämligen något om att sockret i det onyttiga alternativet binds annorlunda i kroppen och omförvandlas enklare till fett än det nyttiga alternativet. Jag kan alltså bli fetare av viss mat än av annan, även om jag äter samma mängd kcal om dagen.

Stämmer?

@Singoalla jag är ju ingen dietist, men jag hade sagt bullshit på det. Jag försöker äta nyttig mat för att jag ska bli mätt och må bättre. :)
Nu när jag dricker shakes så räknar jag inte det till nyttigt, däremot begränsar jag kaloriinnehållet så att jag kommer gå ner.

Ja, jag blir fetare på samma mängd kalorier om jag väljer lägga dom på kolhydrater från mjöl och stärkelse än om jag väljer lägga dom på protein, bra fetter och kolhydrater från grönsaker

Ja, jag blir fetare på samma mängd kalorier om jag väljer lägga dom på kolhydrater från mjöl och stärkelse än om jag väljer lägga dom på protein, bra fetter och kolhydrater från grönsaker

Jag blir inte fetare, däremot så kan jag bli svullen om magen när jag äter pasta och vitt bröd. Slutar så fort jag har gjort ett uppehåll på en dag.

Intressant, tre olika svar :D Själv vet jag om att jag bli svullnare, men jag vet inte hur det påverkar vikten på längre sikt.

Hmm...

Sen kan jag tillägga att jag äter väldigt nyttigt just nu, väljer alltid det alternativ som är bäst för kroppen. Men det skulle ändå vara intressant att veta, ifall man vill variera sig lite mer i framtiden.

@Singoalla

Jag vet inte vad vetenskapen säger, men i perioder har jag gått ner i vikt på en diet till stor del bestående av bakverk, godis och skräpmat, så länge jag legat på kaloriunderskott. Och mått helt ok fysiskt (kortsiktigt iaf :angel:).

Räknat kalorier och ätit ordentligt i tre dagar vilket resulterar i massa släppt vatten. Måste sluta äta så mycket skit på helgerna :p
Kroppen känns så mkt bättre nu! :)

Nu får ni hjälpa mig att reda ut en sak här. Jag har för första gången i mitt liv börjat räkna kcal, vilket jag finner väldigt användbart och fiffigt på många sätt. Jag har hittills gått ner 2,5 kg. Men det har också fått mig att fundera, jag har nämligen alltid tänkt kcal som kcal. En skriva vitt bröd innehåller ungefär lika många kcal som en skiva grovt bröd (ofta till och med mindre). Bönpasta lika mycket som vanlig pasta osv. Jag har tänkt att man alltid väljer det nyttigare alternativet för att man håller sig mätt längre. Om jag exempelvis äter 2 mackor ljust bröd till frukost kanske jag blir hungrig två timmar senare igen och äter mellis, medans om jag äter grovt bröd så kanske jag håller mig mätt till lunchen. MEN ponera nu att jag skulle välja att äta ljust bröd, och ändå inte äta något förrän lunchen. Med andra ord har jag fått i mig lika många kcal som jag hade fått om jag ätit mörkt bröd, varken mer eller mindre, gör det ljusare brödet mig fortfarande "fetare"? Nu vet jag att det är olika näringsinnehåll som är olika bra för kroppen, men nu pratar jag enbart om vikten. Gör ljust bröd och pasta mig fetare än mörkt bröd och bönpasta? Min vän nämnde nämligen något om att sockret i det onyttiga alternativet binds annorlunda i kroppen och omförvandlas enklare till fett än det nyttiga alternativet. Jag kan alltså bli fetare av viss mat än av annan, även om jag äter samma mängd kcal om dagen.

Stämmer?

I allmänhet ger 1 kcal bönor och 1 kcal socker lika mycket när det kommer till energi. Allt energi som inte används lagras i kroppens fettreserver (eller energiförråd, om man så vill).

Det som gör att det ändå finns ett uns av sanning i det som din vän nämner är att lättillgängliga kolhydrater lättare lagras som fett om man har försämrad insulinkänslighet. Insulinets uppgift är nämligen att stimulera att glykogen samlas för framtida behov i muskler och i levern men även för att stoppa utsöndringen av socker till blodet när man har ätit. Insulinets roll är även att vara fettproducerande i syfte att långtidslagra glykogen som inte används. Om insulinkänsligheten sjunker så behövs mer insulin frigöras för att kontrollera blodsockret och mer insulinutsöndring medför alltså ökad fettinlagring.

Själv försöker jag se till att få i mig 55-60% kolhydrater och jag märker ingen skillnad vare sig på vikten eller på blodsockret om jag äter snabba eller långsamma kolhydrater.

Liknande trådar

Kropp & Själ Fler här som gjort denna resan? Jag är 165 och väger strax under 110 kg. Jag och min sambo vill börja försöka få barn men vi båda är...
Svar
18
· Visningar
1 521
Senast: Lisen82
·
Kropp & Själ Vad skulle ni säga till någon som är suicid? Förutom att hjälp finns att få och här är telefonnumret. Något som inte låter som att man...
Svar
17
· Visningar
1 235
Senast: co-SMAD4
·
Fordon Hittade bara gamla trådar så det får bli en ny! Hjälp en okunnig. Behöver lämna in bilen på lite tillfixning. Den är fyra-fem år...
Svar
0
· Visningar
160
Senast: VLMF
·
  • Låst
Samhälle Jag startar en ny tråd på min fråga om mönstring. Följande frågor kommer här -Om jag fick min prick 2023 december för rattfylla och...
Svar
5
· Visningar
616
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Jane Austen eller Jane Eyre
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur