Vikttråden 2015

I allmänhet ger 1 kcal bönor och 1 kcal socker lika mycket när det kommer till energi. Allt energi som inte används lagras i kroppens fettreserver (eller energiförråd, om man så vill).

Det som gör att det ändå finns ett uns av sanning i det som din vän nämner är att lättillgängliga kolhydrater lättare lagras som fett om man har försämrad insulinkänslighet. Insulinets uppgift är nämligen att stimulera att glykogen samlas för framtida behov i muskler och i levern men även för att stoppa utsöndringen av socker till blodet när man har ätit. Insulinets roll är även att vara fettproducerande i syfte att långtidslagra glykogen som inte används. Om insulinkänsligheten sjunker så behövs mer insulin frigöras för att kontrollera blodsockret och mer insulinutsöndring medför alltså ökad fettinlagring.

Själv försöker jag se till att få i mig 55-60% kolhydrater och jag märker ingen skillnad vare sig på vikten eller på blodsockret om jag äter snabba eller långsamma kolhydrater.

TACK! :)

Är det någon som har tips på hur man kan få bort snabba-kolhydater-sug? :crazy: Jag har prick idag ätit nästan klanderfritt i 4 veckor. Första 3 veckorna gick som på räls, kände inga svårigheter alls. Mycket fisk, räkor, frukt och bär. Lite kyckling. Lite extra kolhydrater i form av knäckebröd någon gång om dagen när suget satt in. Vikten tickar nedåt, stolt :) Men så för en vecka sedan så kom min svaghet för snabba kolhydrater som ett brev på posten tillbaka och har hållt i sig. Jag har hållt mig borta, men suget hänger kvar. Igår blev jag så less på det så jag tänkte att om jag äter mig ännu mättare på bra saker så kanske det försvinner. Det kanske bara är hunger, liksom? Så jag gick över mitt dagliga kcal intag igår med extra äpple, hallon, Finn Crisp och makrill på kvällen. Men det försvinner inte :devil:

Några tips? Bara en fas som är bäst att lida igenom?

@Singoalla bara att lida igenom.
Tänk på att det bara är din hjärna som fått nåt för sig :)

Det försvinner. Det kommer en period när du tycker att allt sött är äckligt.

Härom veckan köpte jag mig en semla. Tänkte att en semla kan jag väl äta den här säsongen. Det var gott, men efteråt var jag akut småhungrig och sugen hela kvällen. Deet blev mycket mineralvatten och ett par skalade morötter.
Har upplevt samma sak med bara vitt bröd. Och då är jag en sån som nästan aldrig är småsugen och ytterst sällan hungrig.

Absolut, veckodagarna är inga problem när jag väl engagerar mig lite. Eftersom jag inte är överviktig, så slarvar jag ofta, men så fort jag anstränger mig lite så går vardagarna utmärkt.
Jag sköter mig nästan alltid på vardagar men helgerna är typ katastrof. Jag är sjukskriven ngr veckor men på ngt konstigt sätt är vardagarna ganska lätta och helgerna svåra.

Är det någon som har tips på hur man kan få bort snabba-kolhydater-sug? :crazy: Jag har prick idag ätit nästan klanderfritt i 4 veckor. Första 3 veckorna gick som på räls, kände inga svårigheter alls. Mycket fisk, räkor, frukt och bär. Lite kyckling. Lite extra kolhydrater i form av knäckebröd någon gång om dagen när suget satt in. Vikten tickar nedåt, stolt :) Men så för en vecka sedan så kom min svaghet för snabba kolhydrater som ett brev på posten tillbaka och har hållt i sig. Jag har hållt mig borta, men suget hänger kvar. Igår blev jag så less på det så jag tänkte att om jag äter mig ännu mättare på bra saker så kanske det försvinner. Det kanske bara är hunger, liksom? Så jag gick över mitt dagliga kcal intag igår med extra äpple, hallon, Finn Crisp och makrill på kvällen. Men det försvinner inte :devil:

Några tips? Bara en fas som är bäst att lida igenom?
Jag har faktiskt inget bra svar, däremot har jag samma problem. Kan bli riktigt grymt sugen på kolhydrater, typ en portion makaroner.
Oftast för min del så sätter suget in på kvällen, så drick te?
Själv hade jag ett rejält bakslag för nån vecka sedan och åt en massa skräp, så nu tänker jag (går av rena vana förbi allt som heter godis) köpa mörk choklad som jag kan äta om suget sätter in. Nån enstaka bit går långt!
Det och te tror jag kommer göra ett bra avslut på kvällen. För mig hjälper det att "natta mig".

Jag har faktiskt inget bra svar, däremot har jag samma problem. Kan bli riktigt grymt sugen på kolhydrater, typ en portion makaroner.
Oftast för min del så sätter suget in på kvällen, så drick te?
Själv hade jag ett rejält bakslag för nån vecka sedan och åt en massa skräp, så nu tänker jag (går av rena vana förbi allt som heter godis) köpa mörk choklad som jag kan äta om suget sätter in. Nån enstaka bit går långt!
Det och te tror jag kommer göra ett bra avslut på kvällen. För mig hjälper det att "natta mig".

Bra tips! Jag försöker lägga in lite mer kolhydrater i kosten också när jag känner att det är som värst. Blir suget förjävligt kan det liksom bli lite bättre av att ära råris till middagen, eller matvete. Så dämpas det lite. Suget blir som värst när jag kanske har uteslutit det helt en dag. Jag försöker tänka att min kost hela mitt liv har bestått av mycket bröd och pasta, så det är inte så konstigt att det är jobbigt att vänja sig av med.

Kom ut och gick en kvart (enligt devisen; all motion är bra motion!) i förmiddags. Bättre än de senaste dagarna när jag mest bara suttit i soffan trots hur mycket ledig tid som helst. Och utöver det så hörde en kompis av sig och ville ha promenadsällskap senare i em :banana: Så nu är det igångsättning som gäller för min ihoprostade kropp :p

@Singoalla, ofta blir man sötsugen på kvällen för att man ätit för dåligt på dagen. Försök äta en större lunch eller sätt in ett extra mellanmål tidig eftermiddag och se om det hjälper.

Ny entalsiffra och 1,5 kg kvar till ny tio-talsiffra
Har gått ner mer den här veckan när jag inte kunnat träna än tidigare veckor, vad motiverad jag blir gå till gymmet i kväll :cool: :up: :rofl:
Åt en pannkaka igår kväll så ketosen rasa ner lite till 0,6 i morse

Ny entalsiffra och 1,5 kg kvar till ny tio-talsiffra
Har gått ner mer den här veckan när jag inte kunnat träna än tidigare veckor, vad motiverad jag blir gå till gymmet i kväll :cool: :up: :rofl:
Åt en pannkaka igår kväll så ketosen rasa ner lite till 0,6 i morse
Det är inte så att du släpper vätska nu när du inte har tränat som du brukar? Har för mig att man gärna går upp i vätska när man börjar träna.

Absolut, veckodagarna är inga problem när jag väl engagerar mig lite. Eftersom jag inte är överviktig, så slarvar jag ofta, men så fort jag anstränger mig lite så går vardagarna utmärkt.

Samma här!

Och hej till en ny tråd för mig. :) Har nått nån slags All time high-vikt just nu på 76,5 kg till mina 167 cm. Fick en liten chock när jag tänkte på hur nära det är 80 kg... Väger mig extremt sällan men vägde mig i höstas/tidig vinter på gymmet och då stod den på 75 kg. Så det har ju inte riktigt gått åt rätt håll och jag VILL verkligen komma tillbaka till den vikten där jag trivs mycket bättre med mig själv, runt 67-68 kg.

Försöker komma tillbaka till träning som uteblivit pga strulande knän i flera år (överansträngda senor/muskelfästen). Just nu är min största utmaning att 1) fortsätta med träning och vardagsmotion så som jag har kommit i gång med och 2) äta bättre!

Så jag och killen har nu slutat äta godis på vardagar och jag ska göra mitt bästa för att planera lite mindre kaloritäta middagar! Dessutom måste jag få in i huvudet att jag inte gör åt så mycket som jag tror på den lilla träning som jag i dagsläget utför... :o
Hoppas man är välkommen att vara en del av gänget!

Samma här!

Och hej till en ny tråd för mig. :) Har nått nån slags All time high-vikt just nu på 76,5 kg till mina 167 cm. Fick en liten chock när jag tänkte på hur nära det är 80 kg... Väger mig extremt sällan men vägde mig i höstas/tidig vinter på gymmet och då stod den på 75 kg. Så det har ju inte riktigt gått åt rätt håll och jag VILL verkligen komma tillbaka till den vikten där jag trivs mycket bättre med mig själv, runt 67-68 kg.

Försöker komma tillbaka till träning som uteblivit pga strulande knän i flera år (överansträngda senor/muskelfästen). Just nu är min största utmaning att 1) fortsätta med träning och vardagsmotion så som jag har kommit i gång med och 2) äta bättre!

Så jag och killen har nu slutat äta godis på vardagar och jag ska göra mitt bästa för att planera lite mindre kaloritäta middagar! Dessutom måste jag få in i huvudet att jag inte gör åt så mycket som jag tror på den lilla träning som jag i dagsläget utför... :o
Självklart! Här är alla välkomna!

Samma här!

När jag räknar kalorier lägger jag sällan till extra för träning, eftersom man i regel bränner mindre än man tror. :p tyvärr.
Så även om knäna strular (jäkla skit :() så är det ju trots allt kosten som är det viktigaste.

Heja dig, du fixar't!
Bra jobbat att inte äta godis i veckorna!! :)

@Chili Klart du är välkommen! :)

knapp

De senaste dagarna har gått över förväntan faktiskt. Ikväll blir det däremot Indiskt på restaurang så planen är att dricka/ äta ersättning och kanske lite kvar och nån knäckemacka fram tills dess. Sedan jobbar jag natt idag så då behöver jag fylla på inför det.
Imorgon kommer jag att sova halva dagen så jag kommer nog äta "ordentligt" när jag väl är vaken. Och så kalas på söndag! DET kommer innebära frestningar och kräver en stark karaktär.

Däremot så träffade jag läkare för att prata om dosen jag äter och fick igen en påminnelse om hur viktigt det är att jag äter ofta och regelbundet (tvärt emot vad jag gör idag alltså). Vilket alltid får mig att vackla lite, men jag tänker att nu när jag har gått ner de här kilona så kan jag börja jobba mot det efteråt. Men ärligt talat, är inte mellanmål sååå tråkigt att äta? Och frukost för den delen. :meh:

@MarieJ Tack! :) Verkar vara en härlig tråd!

@Sleepan Jag vet ju, egentligen. :o Men det är verkligen skitsvårt när jag i hela mitt liv haft en mycket högre aktivitetsgrad än detta och då kunnat äta väldigt fritt egentligen. Mer åtstramat när jag velat bli ännu tightare men såhär stor har jag ju aldrig blivit. Sen blir man ju inte yngre heller, 30 närmar sig och det märks skillnader på kroppen. Inte minst sitter fettet på andra ställen än det gjorde förr! Så där måste jag väl också förstå att jag inte har samma förutsättningar som när jag var 20. :p

Och tack kära du! Vi ska försöka vara duktiga nu, det är ju lättare när man kan sporra varandra också!

Kan också lägga till att ett av mina största mål är att kunna åka på vandringsresa i sommar, så jag har verkligen stort fokus nu på att knäna måste klara den belastningen. :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Fler här som gjort denna resan? Jag är 165 och väger strax under 110 kg. Jag och min sambo vill börja försöka få barn men vi båda är...
Svar
18
· Visningar
1 521
Senast: Lisen82
·
Kropp & Själ Vad skulle ni säga till någon som är suicid? Förutom att hjälp finns att få och här är telefonnumret. Något som inte låter som att man...
Svar
17
· Visningar
1 235
Senast: co-SMAD4
·
Fordon Hittade bara gamla trådar så det får bli en ny! Hjälp en okunnig. Behöver lämna in bilen på lite tillfixning. Den är fyra-fem år...
Svar
0
· Visningar
160
Senast: VLMF
·
  • Låst
Samhälle Jag startar en ny tråd på min fråga om mönstring. Följande frågor kommer här -Om jag fick min prick 2023 december för rattfylla och...
Svar
5
· Visningar
616
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur