Helgerna är det svåra tycker jag.Räknat kalorier och ätit ordentligt i tre dagar vilket resulterar i massa släppt vatten. Måste sluta äta så mycket skit på helgerna
Kroppen känns så mkt bättre nu!![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Helgerna är det svåra tycker jag.Räknat kalorier och ätit ordentligt i tre dagar vilket resulterar i massa släppt vatten. Måste sluta äta så mycket skit på helgerna
Kroppen känns så mkt bättre nu!![]()
I allmänhet ger 1 kcal bönor och 1 kcal socker lika mycket när det kommer till energi. Allt energi som inte används lagras i kroppens fettreserver (eller energiförråd, om man så vill).
Det som gör att det ändå finns ett uns av sanning i det som din vän nämner är att lättillgängliga kolhydrater lättare lagras som fett om man har försämrad insulinkänslighet. Insulinets uppgift är nämligen att stimulera att glykogen samlas för framtida behov i muskler och i levern men även för att stoppa utsöndringen av socker till blodet när man har ätit. Insulinets roll är även att vara fettproducerande i syfte att långtidslagra glykogen som inte används. Om insulinkänsligheten sjunker så behövs mer insulin frigöras för att kontrollera blodsockret och mer insulinutsöndring medför alltså ökad fettinlagring.
Själv försöker jag se till att få i mig 55-60% kolhydrater och jag märker ingen skillnad vare sig på vikten eller på blodsockret om jag äter snabba eller långsamma kolhydrater.
Helgerna är det svåra tycker jag.
Jag sköter mig nästan alltid på vardagar men helgerna är typ katastrof. Jag är sjukskriven ngr veckor men på ngt konstigt sätt är vardagarna ganska lätta och helgerna svåra.Absolut, veckodagarna är inga problem när jag väl engagerar mig lite. Eftersom jag inte är överviktig, så slarvar jag ofta, men så fort jag anstränger mig lite så går vardagarna utmärkt.
Jag har faktiskt inget bra svar, däremot har jag samma problem. Kan bli riktigt grymt sugen på kolhydrater, typ en portion makaroner.Är det någon som har tips på hur man kan få bort snabba-kolhydater-sug?Jag har prick idag ätit nästan klanderfritt i 4 veckor. Första 3 veckorna gick som på räls, kände inga svårigheter alls. Mycket fisk, räkor, frukt och bär. Lite kyckling. Lite extra kolhydrater i form av knäckebröd någon gång om dagen när suget satt in. Vikten tickar nedåt, stolt
Men så för en vecka sedan så kom min svaghet för snabba kolhydrater som ett brev på posten tillbaka och har hållt i sig. Jag har hållt mig borta, men suget hänger kvar. Igår blev jag så less på det så jag tänkte att om jag äter mig ännu mättare på bra saker så kanske det försvinner. Det kanske bara är hunger, liksom? Så jag gick över mitt dagliga kcal intag igår med extra äpple, hallon, Finn Crisp och makrill på kvällen. Men det försvinner inte
Några tips? Bara en fas som är bäst att lida igenom?
Jag har faktiskt inget bra svar, däremot har jag samma problem. Kan bli riktigt grymt sugen på kolhydrater, typ en portion makaroner.
Oftast för min del så sätter suget in på kvällen, så drick te?
Själv hade jag ett rejält bakslag för nån vecka sedan och åt en massa skräp, så nu tänker jag (går av rena vana förbi allt som heter godis) köpa mörk choklad som jag kan äta om suget sätter in. Nån enstaka bit går långt!
Det och te tror jag kommer göra ett bra avslut på kvällen. För mig hjälper det att "natta mig".
Det är inte så att du släpper vätska nu när du inte har tränat som du brukar? Har för mig att man gärna går upp i vätska när man börjar träna.Ny entalsiffra och 1,5 kg kvar till ny tio-talsiffra
Har gått ner mer den här veckan när jag inte kunnat träna än tidigare veckor, vad motiverad jag blir gå till gymmet i kväll![]()
![]()
Åt en pannkaka igår kväll så ketosen rasa ner lite till 0,6 i morse
Absolut, veckodagarna är inga problem när jag väl engagerar mig lite. Eftersom jag inte är överviktig, så slarvar jag ofta, men så fort jag anstränger mig lite så går vardagarna utmärkt.
Självklart! Här är alla välkomna!Samma här!
Och hej till en ny tråd för mig.Har nått nån slags All time high-vikt just nu på 76,5 kg till mina 167 cm. Fick en liten chock när jag tänkte på hur nära det är 80 kg... Väger mig extremt sällan men vägde mig i höstas/tidig vinter på gymmet och då stod den på 75 kg. Så det har ju inte riktigt gått åt rätt håll och jag VILL verkligen komma tillbaka till den vikten där jag trivs mycket bättre med mig själv, runt 67-68 kg.
Försöker komma tillbaka till träning som uteblivit pga strulande knän i flera år (överansträngda senor/muskelfästen). Just nu är min största utmaning att 1) fortsätta med träning och vardagsmotion så som jag har kommit i gång med och 2) äta bättre!
Så jag och killen har nu slutat äta godis på vardagar och jag ska göra mitt bästa för att planera lite mindre kaloritäta middagar! Dessutom måste jag få in i huvudet att jag inte gör åt så mycket som jag tror på den lilla träning som jag i dagsläget utför...
Hoppas man är välkommen att vara en del av gänget!
Samma här!
Och hej till en ny tråd för mig.Har nått nån slags All time high-vikt just nu på 76,5 kg till mina 167 cm. Fick en liten chock när jag tänkte på hur nära det är 80 kg... Väger mig extremt sällan men vägde mig i höstas/tidig vinter på gymmet och då stod den på 75 kg. Så det har ju inte riktigt gått åt rätt håll och jag VILL verkligen komma tillbaka till den vikten där jag trivs mycket bättre med mig själv, runt 67-68 kg.
Försöker komma tillbaka till träning som uteblivit pga strulande knän i flera år (överansträngda senor/muskelfästen). Just nu är min största utmaning att 1) fortsätta med träning och vardagsmotion så som jag har kommit i gång med och 2) äta bättre!
Så jag och killen har nu slutat äta godis på vardagar och jag ska göra mitt bästa för att planera lite mindre kaloritäta middagar! Dessutom måste jag få in i huvudet att jag inte gör åt så mycket som jag tror på den lilla träning som jag i dagsläget utför...
Hoppas man är välkommen att vara en del av gänget!