Vikttråden 2015

Om du äter som innan fast du väger mindre så är det ju klart att du går upp.
Jo det är klart
Vad jag menar är att min förbränning minska
Jag har gått på svältdieter 4-500 kcal/dag för att ha koll på min vikt
Dessa dieter har minskat min förbränning. Nu kan jag inte äta många kcal/dag utan att gå upp i vikt

Jag går nu på 5:2 för att slippa lägre förbränning

Vågen har tagit ett hopp ner. I tisdags(?) stod vågen på 62.7. I går 62.2 och idag 61.7. Hoppas att kroppen har fattat men ropar inte hej än.

Jag räknar inte exakta kalorier men på ett ungefär. Hur räknar ni när ni köper blandsallad? (Sån man tar själv av massa olika ingredienser.)

Det är liksom alltid dags att ta itu med efter-x-bantningen. I det här fallet står x för semester. Förutom semester, har jag rest av och an och varit på konferenser i långa rader sedan början av juni, och givetvis har jag gått upp några kilo. Det har också varit svårt att hitta någon annan förklaring till att jeansen börjar kännas trånga.

Återtar därför min vanliga viktminskningsstrategi: minst ett halvt kilo grönsaker till lunch! Tomater och gurka och sådant räknas inte, utan det måste vara mer matiga grönsaker. Idag broccoli, bondbönor och vaxbönor. Jag stekte dem tillsammans med en hackad lök (som också ligger utanför det där halva kilot) och åt med lite pumpakärnor strödda över, och kryddor. Helt ok.

Ikväll ska jag dock ut och äta med några kollegor. Det ingår i mina viktminskningsprinciper att de inte får störa det sociala ätandet. Det är väldigt viktigt för mig

Jag räknar inte exakta kalorier men på ett ungefär. Hur räknar ni när ni köper blandsallad? (Sån man tar själv av massa olika ingredienser.)

Enligt mitt inlägg ovan: minst ett halvt kilo mättande grönsaker, fritt vad gäller tomat, gurka, salladsblad o dyl, mycket måttligt av mozzarella, ost, kött etc som brukar finnas.

Ja men kalorimängd?
Låg. Typ. Jag räknar inte. När man har satt i sig ett halvt kilo mättande grönsaker - tex bönor - har man inte så mycket utrymme kvar för några kalorier att tala om. Jag menar mättnadsmässigt. Jag tänker som viktväktarna: grönsaker är noll, helt enkelt. Äter jag mig då mätt på grönsaker - noll - vid lunchen, går jag ju ner om jag bara äter hyfsat nyttigt övriga måltider. Jag gillar att äta stora portioner, och då är ju ett berg av broccoli idealiskt!

Min bestod av 500 gram.
Ett ägg, fem mozzarella. En skvätt pasta, isbergssallad, rödlök, majs, morot, räkor, lite vanlig ost och en sked ungefär med salladskyckling. En dutt crutonger.
lite svårt när man inte har exakta mått men skulle tippa på mellan 500-650 kcal

Jo :) så fungerar min kropp
Äter jag mindre kan jag inte börja äta normalt igen. Då blir jag tjock

Vad är "normalt igen" undrar jag då? :) Om det är att äta som innan så är det ju inte konstigt om du går upp eftersom det innehåller mer energi än vad du behöver (annars skulle det ju inte funnits ett behov av att gå ned i vikt).

Blev exponerad för svartmögel under en längre tid = pajade mina lungor (rättare sagt lungblåsor) en del = har varit sjukskriven i snart 3 månader och är inte återhämtad än = inte kunnat träna nästan nånting alls och definitivt inte i nån vettig ordning = gått upp några kilo.

Lustigt att så fort jag kommer ner dit där jag trivs och vill vara viktmässigt, så blir jag antingen skadad eller sjuk på något vis som gör att jag inte kan träna. Karmas sätt att tala om för mig att jag ska vara lite kramgoare än jag själv vill vara :confused: :cautious: O_o

Nåja, jag ger det ett till försök till, sen när jag kan röra på mig utan att flåsa som en flodhäst efter ett maraton bara av att gå uppför en liten backe ;)

Vad är "normalt igen" undrar jag då? :) Om det är att äta som innan så är det ju inte konstigt om du går upp eftersom det innehåller mer energi än vad du behöver (annars skulle det ju inte funnits ett behov av att gå ned i vikt).
Jag har aldrig varit någon storätare, jag tycker att jag har ätit normala portioner, ändå har jag fått gå på dieter med jämnanellanrum för att hålla vikten
Normal husmanskost portionstorlekar efter recept och förpackningar har varit för mycket mat för mig
Tidigare brukade jag äta en tallrik havregrynsgröt med lingon och lättmjölk till frukost
Äpple som mellanmål
Sallad till lunch med lättdressing
Och en middag från citygross matlåda

Godis och vin på helger
Fikabröd ibland på helgen

Den maten gjorde att jag sakta men säkert gick upp i vikt

Tidigare brukade jag äta en tallrik havregrynsgröt med lingon och lättmjölk till frukost
Äpple som mellanmål

Godis och vin på helger

Speciellt det fetade. Allt med alkohol i är kcal-bomber liksom..

58.9 idag, har varit stadigt under 60 senaste veckorna men vi har varit iväg på aktiviteter så jag har glömt att rapportera.

Sambon har inte nått -5kg ännu men även hans vikt går åt rätt håll men desto viktigare är att han nu har helt normalt blodtryck!

Kroppen formar om sig med stormsteg just nu, kan nästan se från vecka till vecka hur låren drar ihop sig och jag var iväg och debuterade med ponnyn förra veckan och var riktigt nöjd med bilderna, vita ridbyxor till trots!

Jag tänkte väga under 60 även på ettårskontrollen hos Överviktsenheten. 1 oktober är det ett år sedan operationen och för att väga under 60 där behöver jag gå ner ett kilo till på ungefär tre veckor (deras våg är inte lika snäll som min ;) ).

Nästa vecka ska vi till reproduktionscentrum och gå igenom och planera (hur man nu gör det när man inte har någon menscykel...) IVF-behandling. Det är ju vad som var målet med operationen, just nu är jag hemskt velig men jag tror att det hör till. Det är ju dessutom ett tag kvar till skarpt läge eftersom jag precis avslutat en mens och nästa kan komma om två veckor eller tre månader.

Jag har aldrig varit någon storätare, jag tycker att jag har ätit normala portioner, ändå har jag fått gå på dieter med jämnanellanrum för att hålla vikten
Normal husmanskost portionstorlekar efter recept och förpackningar har varit för mycket mat för mig
Äpple som mellanmål

Godis och vin på helger

Vet du, tom när jag var fet så var en portion enligt förpackning för mycket för mig. Jag tror de är för typ skogsarbetande män. Eller nåt sånt.

Vet du, tom när jag var fet så var en portion enligt förpackning för mycket för mig. Jag tror de är för typ skogsarbetande män. Eller nåt sånt.
Ja använder man matkollen och ser hur mycket energi maten innehåller, så kan man inte äta mycket på en dag. Absolut inget extra godis och fika.
2000 kcal/dag är det lätt att få i sig.

Har börjat gå över lite på paleo dieten efter att ha ätit lchf
Den största skillnaden är att byta ut frukt mot mejerier Det känns ganska hälsosamt tycker jag. Fortsätter med 5:2. Tycker det funkar kanonbra :)

Har börjat gå över lite på paleo dieten efter att ha ätit lchf
Den största skillnaden är att byta ut frukt mot mejerier Det känns ganska hälsosamt tycker jag. Fortsätter med 5:2. Tycker det funkar kanonbra :)

Att ta bort mejerierna är ofta bra, men välj hellre mer grönsaker och rotfrukter än att lägga till frukt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Fler här som gjort denna resan? Jag är 165 och väger strax under 110 kg. Jag och min sambo vill börja försöka få barn men vi båda är...
Svar
18
· Visningar
1 521
Senast: Lisen82
·
Kropp & Själ Vad skulle ni säga till någon som är suicid? Förutom att hjälp finns att få och här är telefonnumret. Något som inte låter som att man...
Svar
17
· Visningar
1 235
Senast: co-SMAD4
·
Fordon Hittade bara gamla trådar så det får bli en ny! Hjälp en okunnig. Behöver lämna in bilen på lite tillfixning. Den är fyra-fem år...
Svar
0
· Visningar
156
Senast: VLMF
·
  • Låst
Samhälle Jag startar en ny tråd på min fråga om mönstring. Följande frågor kommer här -Om jag fick min prick 2023 december för rattfylla och...
Svar
5
· Visningar
610
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka