Vikttråden 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Okej, jag börjar om idag, vägde in mig på rekordhög vikt. Minst 5kg ska bort! Jag ska mjukstarta lite genom att ta bort uppenbart skräp, byta till en bättre frukost, ta bort kvällsfika och äta mindre portioner. Plus att öka rörelsedelen. Att gå ner tre kilo under november borde vara ett rimligt mål!
Det är skönt att det går fort i början!
2/11 start!
4/11 -1.2kg

Mål: -5.5 kg.
Kvar att gå ner: 4,3 kg
 
Det suger just nu, mest i magen :)
Dagen före min födelsedag vägde jag in mig på Idealvikten 60 kg efter 7 månaders ändring av kosten.
Sen åkte jag hem till släkten den helgen och glufsade.
Nu kryper det sakta uppåt eftersom jag äter mer av fel saker.
Måste bokföra allt jag äter igen tills vågen börjar röra sig åt rätt håll.
Tur att det finns ägg, keso, frukt, fisk, kyckling och grönsaker.
 
8,7 kilo kvar av 22,5! Nu lär det gå trögt, men det är okej. Känner mig rätt okej ändå :)
Jag har nu ett BMI på 24 istället för 29,2, och det känns verkligen i kroppen!
Nu SKA jag komma igång och yoga varje kväll. Från och med ikväll!
 
Roade mig med att googla idealvikt och snubblade in på den här: https://www.bmiraknaren.se/rakna-ut-idealvikt.aspx

Enligt den så är min idealvikt 57,65, vilket är ca ungefär där jag tänkt mig. Sen om den stämmer är en annan sak ;) Är man vältränad med mycket muskler tror jag inte det men jag som just nu förmodligen har max basalmuskulatur är det inte orimligt!
 
Precis, då är det inte ett verktyg för dom med mycket muskler. För mig som inte är vältränad väljer jag att använda det.
Jag tror vi har samma uppfattning om att det inte skall användas av alla människor.

Det verkar som att du missförstår vad jag menar. Hursom, ja det är ett problematiskt verktyg, nej det passar inte alla. Vi kan avsluta där. :)
 
Roade mig med att googla idealvikt och snubblade in på den här: https://www.bmiraknaren.se/rakna-ut-idealvikt.aspx

Enligt den så är min idealvikt 57,65, vilket är ca ungefär där jag tänkt mig. Sen om den stämmer är en annan sak ;) Är man vältränad med mycket muskler tror jag inte det men jag som just nu förmodligen har max basalmuskulatur är det inte orimligt!
Min idealvikt hamnade på ungefär ett kilo mindre än vad jag tycker är lagom, så det stämmer bra för mig. :)
 
Roade mig med att googla idealvikt och snubblade in på den här: https://www.bmiraknaren.se/rakna-ut-idealvikt.aspx

Enligt den så är min idealvikt 57,65, vilket är ca ungefär där jag tänkt mig. Sen om den stämmer är en annan sak ;) Är man vältränad med mycket muskler tror jag inte det men jag som just nu förmodligen har max basalmuskulatur är det inte orimligt!
Det är bara en variant av BMI, de har bestämt sig för att idealvikten är BMI 21,7.
 
Vägde in på 69 blankt idag.
4/11 - 69 kg.

Nu är det bara att börja, och fortsätta. Och hålla i. 😂
Första träningspasset på svinlänge igår. Ej Coronakompatibelt, men alla höll avstånd och spriten flödade, så det fick bli ett steppass. Så himla roligt!! 😍
6 km med hunden blev det också.

Idag blir det jogging/promenad med odjuret aka gullhunden.
 
Funderar på att köpa vätskedrivande tabletter och är om det funkar mot svullna händer och fötter. Vore ju inte fel om man kunde få bort lite överskottsvatten i kroppen.. Men det är ju en djungel! Jag vet inte, det kanske bara är hittepå alltihop.
Känner mig smått desperat..
 
Nu totalt -4,2kg sedan start 11/8. Fortfarande lågt tempo men på nåt sätt njuter jag av att det går långsamt då jag tror att sannolikheten att jag ska kunna hålla i över tid ökar ju långsammare jag ner.

Jag tänker mycket på varför det fungerar den här gången när jag påbörjat detta så många gånger förut utan resultat. Den främsta anledningen tror jag är att jag inte ser det som ett tillfälligt projekt med ett definierat slut utan som något som kommer att behöva pågå "för alltid". Dvs. en slags livsstilsförändring. En annan bidragande orsak till framgång är att det jag äter bara delvis är valt utifrån att jag vill gå ner i vikt, jag väljer också att äta som jag gör för att jag vill äta mer vegetariskt, mer hållbart, godare och mindre processat. Viktnedgången blir då mer en av många effekter av det jag äter istället för mitt enda mål med det jag stoppar i mig.

Tidigare försök har jag satt upp både långsiktiga och kortsiktiga mål och dom har faktiskt stjälpt betydligt mer än de hjälpt. Dels har jag påverkats väldigt mycket av att jag inte nått målen och därmed gett upp, dels har målen indikerat att det jag gör är en tillfällig pina, när kilona är borta så kan jag återgå till något normaltillstånd vilket såklart aldrig fungerat.

En annan skillnad mot tidigare är att jag inte längre tycker synd om mig själv eller känner avund kring kropp, vikt, matintag osv. Tidigare har mycket tankar kretsat kring att det är orättvist att jag lagt på mig så många kilon, jag äter ju inte mer än andra gör (JO!), det är synd om mig för att min mage ser ut såhär etc. Dessa tankar har bidragit mycket negativt till förmåga att lita på mig själv och att jag kan förändras.

Slutfilosoferat, i eftermiddag ska jag träna med PT för första gången och ser mycket fram emot detta :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 324
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 137
Senast: skiesabove
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 388
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 239
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kämpa på
  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp