Vikttråden 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ställer gärna upp som donator! 😊

Haha! BMI är ju så dåligt menar jag. För min kroppsform är typ som en spindel. Jag har väldigt liten kropp, med kort överkropp och långa armar och ben. På mig sätter sig aldrig vikten på benen eller armarna, så klart att min idealvikt är mindre än någon som är helt annorlunda byggd typ. Stör mig på BMI pga det. Även om jag såklart varit för smal pga mediciner som gjort att jag tappat matlusten helt.
 
Haha! BMI är ju så dåligt menar jag. För min kroppsform är typ som en spindel. Jag har väldigt liten kropp, med kort överkropp och långa armar och ben. På mig sätter sig aldrig vikten på benen eller armarna, så klart att min idealvikt är mindre än någon som är helt annorlunda byggd typ. Stör mig på BMI pga det. Även om jag såklart varit för smal pga mediciner som gjort att jag tappat matlusten helt.

Så är det ju!

Och det allra viktigaste är ju att man mår okej med sin vikt, att man kan leva sitt liv utan att vikten gör det obekvämt, att man orkar göra det man vill och behöver göra och att man inte blir sjuk av vikten. Att kroppen funkar.

Jag är överviktig enligt BMI men ligger definitivt inom må bra-spannet. Däremot är jag övertygad om att löpningen blir roligare om jag blir av med ett par kilo till. Och kläder blir definitivt roligare om jag gör mig av med en bilring som sitter hemskt mycket ivägen.
 
2/11 start
4/11 -1.2 kg
10/11 - 0,3 kg

Totalt: -1,5 kg

Mål: -5.5 kg.
Kvar att gå ner: 4 kg

Helgen gick inte alls bra, det fanns kvar en påse chips och jag blev bjuden på fika och tårta. Förhoppningsvis blir det inte riktigt lika stora avsteg denna helg. :) om jag ska nå delmålet med -3 kg i november måste jag äta hyfsat på helgerna med. :)
 
2/11 start
4/11 -1.2 kg
10/11 - 0,3 kg

Totalt: -1,5 kg

Mål: -5.5 kg.
Kvar att gå ner: 4 kg

Helgen gick inte alls bra, det fanns kvar en påse chips och jag blev bjuden på fika och tårta. Förhoppningsvis blir det inte riktigt lika stora avsteg denna helg. :) om jag ska nå delmålet med -3 kg i november måste jag äta hyfsat på helgerna med. :)
Och idag tog vägen ett hopp neråt! Bara 0,9 kg kvar att gå ner i november för att nå mitt delmål. 🥳

2/11 start
4/11 -1.2 kg
10/11 - 0,3 kg
11/11 -0,6 kg

Totalt: -2,1kg

Mål: -5.5 kg.

Kvar att gå ner: 3,4 kg
 
Insåg idag att midjemåttet bokstavligt talat har sjunkit. Det är alltså inte färre centimeter, däremot sitter midjan längre ner på kroppen. Bilringen börjar alltså gå åt mopedhållet.
 
4/11 - 69
11/11 - 68,2

Ej skött mig exemplariskt, så är absolut nöjd.
Kör en vegetarisk vecka här hemma denna veckan vilket får mig att tänka lite mer på vad jag äter. 👍
 
Jag klarade inte av en vlcd som jag hade tänkt mig från början, tröstäter och måendet är inte direkt på topp varken psykiskt eller fysiskt så jag bestämde mig för att köra lchf, och att satsa på strikt sådan istället.

Jag äter inte djur och upplever att keto kan vara lite svårt/mer begränsat än när man äter kött men det har ändå kännts bra, hittat goda recept och ätit mig mätt. Fått konstig andedräkt, blivit torr i munnen och igår slog huvudvärken till, inget konstigt i början utan mer en indikation på att kroppen ställer om men det är ju viktigt att dricka mycket vatten då.

Jag dricker vanligtvis 2-3 liter vatten per dag ändå så läste om något som kallades 'kallsup' (saltat vatten) som skulle vara bra i det här läget. Så jag hade i 2 krm salt i min 0,5 liters vattenflaska.

SÅ SJUKT GOTT. Låter kanske konstigt men antingen så behövde min kropp det eller så är det bara så att jag som älskar salt uppskattade vad det gjorde med vattnet bara, omg.. :love:

MEN sen drack jag utan problem och utan att kissa mer än vanligt (som jag upplevde det) 6 liter saltat vatten under dagen, andra drycker såsom kaffe ej medräknat???!!!

Idag väger jag 93 kg, alltså 2 kg mer än vad jag startade ifrån och hoppas innerligt att det är vätska, känner mig pms-svullen dessutom..

Fråga: Någon mer som varit med om detta? Och: Är det skadligt att fortsätta salta vattnet i längden? Fast man äter ketodiet? Tror bara att man normalt sett dricker "kallsup" en gång om dagen (om man nu gör det) som lchf'are, visserligen med lite mer salt i då men igår, blev det ju då 12 x 2 krm = 24 krm = ca 5 tsk = 1 msk och 2 tsk salt via vattnet för min del liksom? Iom att det var så gott så vill jag ju såklart fortsätta med det men inte om det är direkt dåligt i längden...
 
Jag klarade inte av en vlcd som jag hade tänkt mig från början, tröstäter och måendet är inte direkt på topp varken psykiskt eller fysiskt så jag bestämde mig för att köra lchf, och att satsa på strikt sådan istället.

Jag äter inte djur och upplever att keto kan vara lite svårt/mer begränsat än när man äter kött men det har ändå kännts bra, hittat goda recept och ätit mig mätt. Fått konstig andedräkt, blivit torr i munnen och igår slog huvudvärken till, inget konstigt i början utan mer en indikation på att kroppen ställer om men det är ju viktigt att dricka mycket vatten då.

Jag dricker vanligtvis 2-3 liter vatten per dag ändå så läste om något som kallades 'kallsup' (saltat vatten) som skulle vara bra i det här läget. Så jag hade i 2 krm salt i min 0,5 liters vattenflaska.

SÅ SJUKT GOTT. Låter kanske konstigt men antingen så behövde min kropp det eller så är det bara så att jag som älskar salt uppskattade vad det gjorde med vattnet bara, omg.. :love:

MEN sen drack jag utan problem och utan att kissa mer än vanligt (som jag upplevde det) 6 liter saltat vatten under dagen, andra drycker såsom kaffe ej medräknat???!!!

Idag väger jag 93 kg, alltså 2 kg mer än vad jag startade ifrån och hoppas innerligt att det är vätska, känner mig pms-svullen dessutom..

Fråga: Någon mer som varit med om detta? Och: Är det skadligt att fortsätta salta vattnet i längden? Fast man äter ketodiet? Tror bara att man normalt sett dricker "kallsup" en gång om dagen (om man nu gör det) som lchf'are, visserligen med lite mer salt i då men igår, blev det ju då 12 x 2 krm = 24 krm = ca 5 tsk = 1 msk och 2 tsk salt via vattnet för min del liksom? Iom att det var så gott så vill jag ju såklart fortsätta med det men inte om det är direkt dåligt i längden...
En snabb sökning ger att det rekommenderas max 6 g per dag.
Så jag tycker inte att det låter hälsosamt med varken mängden salt eller vatten.
Plus att saltet binder vätska så det blir kvar i kroppen.
 
När det gäller salt ska man väl vara försiktig. Man får i sig mycket dolt salt via maten också.

Min läkare sa att om man inte tränar hårt bör man inte dricka över två liter vatten per dag. Hjärtat får svårare att arbeta med mycket vatten i kroppen. En lugn dag max två liter alltså.
 
En snabb sökning ger att det rekommenderas max 6 g per dag.
Så jag tycker inte att det låter hälsosamt med varken mängden salt eller vatten.
Plus att saltet binder vätska så det blir kvar i kroppen.

Tänkte inte på att kolla upp hur mkt salt man ska få i sig per dag överlag, satt och googlade på saltvatten bara :banghead: Tack för infon!!

Jag håller med att det låter galet, var ganska chockad över att det gick att dricka så mkt utan att må dåligt/ bli mätt på vatten.

Meningen med att ta EN "kallsup" var tydligen att just binda en del vätska i kroppen eftersom kroppen får svårare att göra det i ketos. Om jag förstod det rätt. Men det var knappast 6 liter saltat vatten det handlade om då... :eek:

När det gäller salt ska man väl vara försiktig. Man får i sig mycket dolt salt via maten också.

Min läkare sa att om man inte tränar hårt bör man inte dricka över två liter vatten per dag. Hjärtat får svårare att arbeta med mycket vatten i kroppen. En lugn dag max två liter alltså.

Nä precis, det har jag också fått höra att man inte ska. 2 liter är dock normalt sett lite för lite för mig personligen, kommer känna mig törstig om jag måste hålla mig till bara det så antar att det är lite individuellt och beroende på hur mkt man väger/vad man anser vara en lugn dag kanske? För jag är ofta uppe i 3 liter helt naturligt har jag märkt.

Det är tydligen inte så mycket vätska i ketogen mat heller så att behovet av vatten ökar en del då är inte konstigt då.

Hade nog inte reagerat så mycket om jag kommit upp i 4 liter igår faktiskt, om man räknar in alla faktorer, men 6 liter kan ju däremot aldrig vara bra som ni säger, och saltgränsen har jag ju verkligen överskridit den med :eek:

Knasigt att det kan bli så! Huvudvärken min försvann och mådde ganska bra igår liksom, imorse var det inte frågan om ngn huvudvärk heller men ska definivt inte salta allt vatten idag iaf!
 
92.1 kg imorse... hhm... Det var ju inte meningen att jag skulle gå upp av lchf. Känns som om jag tappat kontrollen helt och kommer skena iväg i vikt. Så är det ju bara om jag stoppar huvudet i sanden nu dock.

Jag räknade min frukost istället, och den kom upp i 18 kolhydrater. Kaffe +mjölk. Äggröra på 4 ägg, en lök, 1 dl grädde + 50 gram baby spenat. Massa steksmör.

Det kan jag ju lätt minska till hälften!

Så jag är antagligen uppe i 50 gram kolhydrater om dagen snarare än under 20 gram som jag behöver vara för att gå ner som jag vill. Så nu ska det väl bli ordning på det hela!!!

Hade velat slippa räkna och bara se till att allt jag äter är under 5 g kolhydrater/100 g men räkna får jag vackert göra tills jag har en mer realistisk bild av hur mkt kolhydrater jag faktiskt får i mig!
 
Det är jättesvårt att bara måtta och få det rätt. Man har en ganska skev bild av vad man egentligen stoppar i sig. Jag räknar ju kalorier och när man tror man är nyttig är det precis tvärtom. Eller är det man stoppar i sig bra fast man tror det är onyttigt.

Jag håller mej till appen så jag har koll. Ska jag göra det själv funkar det inte.

Sista vägningen stod vågen på 78.6 kg. Det går sakta men det går neråt och det är huvudsaken : )
 
Det är jättesvårt att bara måtta och få det rätt. Man har en ganska skev bild av vad man egentligen stoppar i sig. Jag räknar ju kalorier och när man tror man är nyttig är det precis tvärtom. Eller är det man stoppar i sig bra fast man tror det är onyttigt.

Jag håller mej till appen så jag har koll. Ska jag göra det själv funkar det inte.

Sista vägningen stod vågen på 78.6 kg. Det går sakta men det går neråt och det är huvudsaken : )

Ja, verkligen! Jag har också räknat kalorier i flera olika omgångar, jag blir alltid lika chockad av hur mycket kcal det är i allt jag äter och förstår ju stt det är inte konstigt att jag går upp i vikt!

Vad skönt att det går neråt! Bra jobbat! :D
 
88.0 kg på vågen imorse istället för 93.4 kg! :banana: Verkar som jag fått bukt på kolhydraterna! Väljer verkligen så fettrikt som möjligt nu så jag håller mig mätt också. Ost och nötter får jag vara försiktig med för de har jag svårt att sluta äta när jag väl börjar... går alltid att ta en bit till!
 
Ställde mig precis på vågen och känner mig svullen och plufsig.
Sjukt förvånad när vågen visar nästan 2 kg mindre än förra veckan. 😅

4/11 - 69
11/11 - 68,2
19/11 - 66,4

4 hg till så klarar jag tre kilo i november. Vore grymt skönt!
Mår som allra bäst runt 60, men var längesen jag vägde det.
 
Ställde mig precis på vågen och känner mig svullen och plufsig.
Sjukt förvånad när vågen visar nästan 2 kg mindre än förra veckan. 😅

4/11 - 69
11/11 - 68,2
19/11 - 66,4

4 hg till så klarar jag tre kilo i november. Vore grymt skönt!
Mår som allra bäst runt 60, men var längesen jag vägde det.
Snyggt! Jag var nere på -2kg men fick ryggskott och började äta chips igen 🙈 så nu är det bara -1kg. Jag hoppas att jag kan komma igång och röra mig igen till veckan!
 
3/1 71.6
7/2 ?
6/3 72.5
3/4 72.3
8/5 75.2
5/6 75.1
17/7 74.7
7/8 73.7
4/9 72.6
2/10 72.6
6/11 71.9
13/11 71.5
20/11 71.2

Magknip är kanske inte en bra grej långsiktigt men det ger utslag på våren iaf...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 324
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 137
Senast: skiesabove
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 397
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 242
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp