Vikttråden 2021

Nog för sommaren går på tok för fort men den 11e är det faktiskt inte än 🙃. De har skyltat gör vägarbete mellan 11-13e juli men ändå står jag på väg till stallet I väntan på lots..... :p .
 
Alltså hur gör ni för att komma igång med viktminskning? Är inte dummare än att jag förstår vad det handlar om, kaloriintaget är för stort, är starkt sockerberoende sedan många år. Vill ha nån rivstart som gör att man får motivationen snabbt. Orkar inte den eviga sega starten. Gått ner 10 kg flera gånger men så smyger det sig på igen.
 
Kan tipsa om periodisk fasta, 16:8.

Plättlätt, du antingen skjuter på frukosten eller äter middag lite tidigare och skippar kvällsnacks. När jag började så tappade jag synligt med vikt de första två veckorna, en stor del av det var så klart vätska men det kickar igång motivationen.

Jag som älskar frukost och blir lätt hangry har kunnat hålla 16:8 metoden nu i över 6 månader utan större ansträngning. Bonus, jag har slutat bli hangry och kan faktiskt fungera och göra saker utan att konstant fylla på med mat. Tanken att rida en häst innan frukost var tidigare otänkbar, nu tänker jag knappt på det.

Jag liger stabilt i vikt något längre än när jag började fasta, men har inte fortsatt att tappa. Det är trots allt kalorier in/ut men mina matvanor är för tillfället riktigt dåliga, så det är ett under att jag inte rullar fram. Nästan bara snabba kolhydrater, bröd, mjölprodukter, ost och en hel del skräp som choklad och vin.
 
Jag har gått i fällan igen med att äta för mycket sådant som inte är nyttigt för mig och har således gått upp några kg igen :(

Drömde inatt att två av varandra oberoende personer (som jag känner i verkliga livet) frågade hur långt gången jag var i graviditeten och jag skämdes och svarade att jag bara är tjock… jag fattar ju att drömmen bara är mina egna tankar som snurrar men det har ändå varit väldigt jobbigt att skaka av sig och det gör mig ledsen.

Snart semester med alla utmaningar det innebär vad gäller kost och träning. Idag känns det faktiskt ganska jobbigt också.
 
Nu har jag följt Yazio i 20 dagar. Ätit den mat som föreslagits, även om det bara varit rågbröd utan något mer. Jag har gått upp ytterligare 4 kg :meh: Ligger nu på 79 kg till 162 cm. Kläder jag sydde för en månad sen passar inte. Jag har ett par byxor som passar och det är mina jobbshorts. Ser gravid ut. Får ett mer och mer invecklat förhållande till mat och träning.
 
Läser i min journal att sköterskan skrivit att min astma beror på "viss övervikt". Jag som trodde det var pga allergi, men tydligen inte. Ytterligare en anledning till att jag måste ner i vikt, astma är jobbigt.

Kör 16:8 nu. Har gjort det ett tag. Resultat hittills: +1 kg.

Ska ringa läkare imorgon och höra om det verkligen är helt uteslutet att det beror på Abilify. Jag går ju upp i vikt vad jag än gör..
 
Läser i min journal att sköterskan skrivit att min astma beror på "viss övervikt". Jag som trodde det var pga allergi, men tydligen inte. Ytterligare en anledning till att jag måste ner i vikt, astma är jobbigt.

Kör 16:8 nu. Har gjort det ett tag. Resultat hittills: +1 kg.

Ska ringa läkare imorgon och höra om det verkligen är helt uteslutet att det beror på Abilify. Jag går ju upp i vikt vad jag än gör..
Ja absolut ska du göra det. Du kan ju inte pina dig själv med en massa dieter och dessutom gå upp. Du går ju sönder!
 
Alltså hur gör ni för att komma igång med viktminskning? Är inte dummare än att jag förstår vad det handlar om, kaloriintaget är för stort, är starkt sockerberoende sedan många år. Vill ha nån rivstart som gör att man får motivationen snabbt. Orkar inte den eviga sega starten. Gått ner 10 kg flera gånger men så smyger det sig på igen.
17 dagars metoden kan vara bra vid kickstart, jag har testat den och gick ner 4,5 kg trots liiite fusk och det dröjde innan jag gick upp dem igen. Men du behöver ju såklart ändra din kost långsiktigt för du inte ska gå upp igen, lättare sagt än gjort många gånger, jag vet...
 
Tänkte försöka gå ned till normalvikt. Nuvarande är okänt men dramer så var bmi omkring 34-35. Är ståtliga 153cm lång.

När jag har kommit till normalvikt och landat på ett bmi ca 20, skulle det vara möjligt för mig att rida en ponny och i såna fall, vilken storlek? Kommer då höga kring 46-48 kg.
 
Tänkte försöka gå ned till normalvikt. Nuvarande är okänt men dramer så var bmi omkring 34-35. Är ståtliga 153cm lång.

När jag har kommit till normalvikt och landat på ett bmi ca 20, skulle det vara möjligt för mig att rida en ponny och i såna fall, vilken storlek? Kommer då höga kring 46-48 kg.
Jag red min d-ponny på 146 (grov modell) när jag vägde 65-67 kg utan problem (172 cm). Det beror helt enkelt på ponny. Vikten kan inte vara ett större problem för c/d-ponny
 
Läser i min journal att sköterskan skrivit att min astma beror på "viss övervikt". Jag som trodde det var pga allergi, men tydligen inte. Ytterligare en anledning till att jag måste ner i vikt, astma är jobbigt.

Kör 16:8 nu. Har gjort det ett tag. Resultat hittills: +1 kg.

Ska ringa läkare imorgon och höra om det verkligen är helt uteslutet att det beror på Abilify. Jag går ju upp i vikt vad jag än gör..
Är sköldkörtel och andra dylika värden kollade?
 
Har anmält mig till Viktväktarna digitalt nu och ska börja från måndag. Måste läsa in mig lite på hur det funkar först. Tänker att det är lättare att räkna deras vecka som mån till sön också.

Visade sig också att jag nog kan använda friskvårdsbidraget på jobbet till detta.

Googlar recept till och från nu. Mycket inspirerande!
 
Går åt fel håll med vikten här! För att snabbt komma på rätt köl igen tänker jag köra på en del måltidsersättningar framöver.

Har hört gott om Diet Shake Less Sugar så den fick det bli. Plus att den fanns i Äppelpaj och vaniljsås - smak! :love: Positivt överaskad av den, smakar mycket äpple! Med sojamjölk i stället för vatten blir den extra krämig och god, väldigt söt dock.
 
Går åt fel håll med vikten här! För att snabbt komma på rätt köl igen tänker jag köra på en del måltidsersättningar framöver.

Har hört gott om Diet Shake Less Sugar så den fick det bli. Plus att den fanns i Äppelpaj och vaniljsås - smak! :love: Positivt överaskad av den, smakar mycket äpple! Med sojamjölk i stället för vatten blir den extra krämig och god, väldigt söt dock.
Kan inte 17-dagars metoden vara nått att testa? :).
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Hur vet man egentligen vilka babyskydd som är bra? Är testfakta trovärdigt? Isåfall är jättebilliga beemoo bättre än Britax 🤯...
Svar
14
· Visningar
728
Senast: Karfitsa
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 936
Senast: zassoo
·
IT & mobiler Försökte hitta Microsoft Office-paketet men det fanns bara från 2021 och tidigare. Har de slutat ge ut det? Är det Microsoft 365 som...
Svar
10
· Visningar
789
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Hästnyheter Super-GP, den mäktiga finalhoppningen för alla årets GP-vinnare på Longines Global Champions Tour, avgjordes på lördagskvällen i Prag...
Svar
0
· Visningar
169
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp