Bukefalos 28 år!

Vikttråden 2021

Om du inte vill/kan anstränga för att fortsätta söka hjälp ens inom det egna länet, så får du ju helt enkelt gilla läget då.

Nä, jag kan inte ens söka vård. Jag vet att jag är totalt misslyckad, bra att andra vet det också.
Och nu kommer jag få en massa svar om offerkofta. Javisst, vi säger det. Det känns genast mycket bättre.
 
@sthu men tänk om du åker långt och FÅR hjälp?

Det är ju trots allt din hälsa som det gäller, det är inte vanligt eller normalt att behöva leva på 900kcl.
Tänkte om det är något som är ordentligt fel?
Det behöver inte vara livshotande för att det ska påverka din hälsa ordentligt.

En VC är till för att ta hand om "enklare" fall och i nio fall av tio är det ju så.
Det är inte ens säkert att du behöver ta ledigt en hel dag, det kanske räcker med en halv?

Eller som @Fruentimber skrev, försök spara ihop pengar för att ta tag i det om någon månad framöver.
Låna pengar av din man/förälder/vän/ whatever.
 
@sthu men tänk om du åker långt och FÅR hjälp?

Det är ju trots allt din hälsa som det gäller, det är inte vanligt eller normalt att behöva leva på 900kcl.
Tänkte om det är något som är ordentligt fel?
Det behöver inte vara livshotande för att det ska påverka din hälsa ordentligt.

En VC är till för att ta hand om "enklare" fall och i nio fall av tio är det ju så.
Det är inte ens säkert att du behöver ta ledigt en hel dag, det kanske räcker med en halv?

Eller som @Fruentimber skrev, försök spara ihop pengar för att ta tag i det om någon månad framöver.
Låna pengar av din man/förälder/vän/ whatever.

Jag kan inte ta halvdag. Det funkar inte med verksamheten. Jag sparar så mycket jag kan men det ska gå till annat. Jag har inte råd att ha en månad med lägre inkomst. Jag sitter hemma idag med nackspärr, men imorgon ska jag jobba oavsett hur jag mår för jag har inte råd att vara hemma mer. Tråkigt men sant.

Jag hittar ingen som vill/kan ta emot. Har ringt fler nu på förmiddagen och alla säger samma sak.
 
Jag har inte råd att ta ledigt från jobbet för att åka långt för att ändå inte få någon hjälp. Jag har ju pratat i telefon med andra mottagningar som alla säger samma sak. De kan inget göra. Vad ska jag slåss för? Vad ska jag säga? "Jag sätter mig här och går inte förrän ni kommer på vad det är"?

Men som sagt, jag skiter i det. Det är bättre det får gå så långt att jag får diabetes och hjärtproblem. Då kanske det händer nåt.

Det var ju därför jag tipsade om att du skulle spara pengar en tid. Sätta av pengar som enbart ska gå till detta.
Du har fått tips på andra mottagningar att kontakta utöver VC som säkerligen kan ge dig bättre svar än vad vi kan. Du har fått tips om att fråga privata aktörer med vad för hjälp de kan bistå med. Det är ju tyvärr fortfarande så att din egen vård ligger i dina egna händer, inte i våra. Vi kan ju inte göra annat än komma med tips.

Jag skymtar samma form av argumentation i din barn-tråd. Du verkar vilja ha svar som vi helt enkelt inte kan ge dig, eller så förstår jag helt enkelt inte vad du önskar att vi säger, i någon av trådarna. Det är ingen här som kan ändra din vård, precis som det inte är någon här som kan säga om du borde skaffa barn eller inte, men ändå verkar din frustration över det pysa i vart och vartannat inlägg trots att du får råd och tips.
 
Jag vet att jag är totalt misslyckad, bra att andra vet det också.

Med den inställningen så förstår jag att det kan vara svårt att ta till sig råd och hjälp. Det som kanske skulle ge dig mest är att kanske sätta dig ner med en psykolog eller terapeut, för att bena i varför du känner så.
 
Det var ju därför jag tipsade om att du skulle spara pengar en tid. Sätta av pengar som enbart ska gå till detta.
Du har fått tips på andra mottagningar att kontakta utöver VC som säkerligen kan ge dig bättre svar än vad vi kan. Du har fått tips om att fråga privata aktörer med vad för hjälp de kan bistå med. Det är ju tyvärr fortfarande så att din egen vård ligger i dina egna händer, inte i våra. Vi kan ju inte göra annat än komma med tips.

Jag skymtar samma form av argumentation i din barn-tråd. Du verkar vilja ha svar som vi helt enkelt inte kan ge dig, eller så förstår jag helt enkelt inte vad du önskar att vi säger, i någon av trådarna. Det är ingen här som kan ändra din vård, precis som det inte är någon här som kan säga om du borde skaffa barn eller inte, men ändå verkar din frustration över det pysa i vart och vartannat inlägg trots att du får råd och tips.
Jag har gått tillbaka och kollat. Jag har fått tips om läkare, dietist och överviktsmottagning. När jag ringer vården säger samtliga läkare nej, de kan inget göra. Någon dietist hittar jag inte. Överviktsmottagning verkar inte finnas i mitt landsting.

Jag har inte begärt någon hjälp. Jag mår dåligt och behövde pysa ut det. Ska inte hända igen.
 
Nä, jag kan inte ens söka vård. Jag vet att jag är totalt misslyckad, bra att andra vet det också.
Och nu kommer jag få en massa svar om offerkofta. Javisst, vi säger det. Det känns genast mycket bättre.

Rent krasst så är det ju de alternativ som finns.
1) fortsätta ligga på vården för att få hjälp eller
2) gilla läget
Och du vill ju inte fortsätta ligga på vården, eftersom du redan bestämt dig för att ingen läkare nånsin kommer att ta dig på allvar och utforska din situation på djupet för att få svar på hur du kan äta väldigt mycket mindre än vad din kropp förbränner bara genom att existera och ändå öka i vikt i rask takt.
 
Med den inställningen så förstår jag att det kan vara svårt att ta till sig råd och hjälp. Det som kanske skulle ge dig mest är att kanske sätta dig ner med en psykolog eller terapeut, för att bena i varför du känner så.

För att det är sant uppenbarligen. Jag kan inte ens söka vård verkar det som 🤷
 
Rent krasst så är det ju de alternativ som finns.
1) fortsätta ligga på vården för att få hjälp eller
2) gilla läget
Och du vill ju inte fortsätta ligga på vården, eftersom du redan bestämt dig för att ingen läkare nånsin kommer att ta dig på allvar och utforska din situation på djupet för att få svar på hur du kan äta väldigt mycket mindre än vad din kropp förbränner bara genom att existera och ändå öka i vikt i rask takt.

Jag lägger mig ner och dör. Det är det enda rätta.
 
Jag har gått tillbaka och kollat. Jag har fått tips om läkare, dietist och överviktsmottagning. När jag ringer vården säger samtliga läkare nej, de kan inget göra. Någon dietist hittar jag inte. Överviktsmottagning verkar inte finnas i mitt landsting.

Jag har inte begärt någon hjälp. Jag mår dåligt och behövde pysa ut det. Ska inte hända igen.

Pyser man ut att man mår dåligt på ett offentligt forum får man nog räkna med att man får ett antal råd, eftersom det kan tolkas som ett rop på hjälp, eller en önskan om input.

Vi vet att det inte finns dietist där du bor. Det är ju därför vi påpekat att du borde kolla i närmaste stad/storstad. Likaså med landsting, kolla i nästa. Vilket landsting tillhör du? Det kan ju vara någon här som kan kolla upp det åt dig.
 
För att det är sant uppenbarligen. Jag kan inte ens söka vård verkar det som 🤷
Nej alltså, när man läser dina inlägg så önskar man att du hade lite jävla anamma. Du ÄR Värd hjälp och få må bra.
Man vill liksom ge dig verktyg att fortsätta leta, men som fler andra märker i de senare tilläggen är att du verkar inte må bra.
Du verkar till och med må jävligt dåligt.
Då är det inte konstigt att du inte orkar. Men då behöver du få hjälp med ditt mående i första hand och DET kan din vårdcentral hjälpa dig med.
 
Nej alltså, när man läser dina inlägg så önskar man att du hade lite jävla anamma. Du ÄR Värd hjälp och få må bra.
Man vill liksom ge dig verktyg att fortsätta leta, men som fler andra märker i de senare tilläggen är att du verkar inte må bra.
Du verkar till och med må jävligt dåligt.
Då är det inte konstigt att du inte orkar. Men då behöver du få hjälp med ditt mående i första hand och DET kan din vårdcentral hjälpa dig med.

Nej, det kan de inte. De tar inte i bipolär sjukdom med tång, så då måste jag åka hem mil enkel väg om jag vill prata med någon och jag har inte råd.
 
Ringer jag vill de boka en tid. Du tror inte jag redan har försökt?
Men du, det är inte konstigt att du inte ser en lösning eller utväg. Det är ju en del av sjukdomen. Är karensdagarna fortfarande borttagna, annars är det mest ekonomiska du kan göra att vara sjuk imorgon och boka in en akuttid.
Risken är att om du skjuter på det blir rejält sjuk och får vara hemma längre. (då blir det en ännu större ekonomisk fråga)

Sök hjälp via nätet? Visst finns det möjlighet att få hjälp via nätet? (osäker på hur det funkar)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Vet att jag såklart kan kontakta skolan bara undrar om detta är något obegripligt för fler än mig?? Jag tappar bort mig i detta med SFS...
Svar
10
· Visningar
627
Senast: Sassy
·
Samhälle Behövde mitt pass idag, ska inte resa men ska förnya bank-id och där godkänns inte körkort som id. Döm till min förvåning när mitt pass...
Svar
11
· Visningar
593
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Jag funderade på att lägga in denna inne i Bukefalos 28 år-tråden. Men den passar nog bättre som en egen tråd. Verkar det vettigt eller...
Svar
15
· Visningar
1 089
Senast: Badger
·
  • Artikel
Hästnyheter För ungefär tio år sedan tog Louise Etzner Jakobssons liv en helomvändning då hon höll på att stryka med. Men livet ville annorlunda och...
Svar
0
· Visningar
115
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp