Vikttråden 2021

Jag har funderat lite på det här inlägget, och alla gilla till det.

Tidigare i tråden har det pratats om att man blir trött och mer lättirriterad de dagar man fastar, och det är tydligen helt ok att skriva utan att få den minsta reaktion. Men jag undrar då, hur kan man inte bli kognitivt påverkad om man är extra trött och lättirriterad? För mig går det liksom hand i hand. Även om lågt blodsocker generellt inte gör mig personligen mer lättirriterad.

Jag får lite känslan av att min önskan att gå ner i vikt är mindre viktig än andra personers här. Nu vet inte jag alls vad ni reagerar på i det jag skriver, så jag undrar därför helt ärligt och öppet, varför tycker ni här att jag borde bli mer överviktig än vad jag redan är medans andra som också mår dåligt och tycker att det är tufft med jämna mellanrum istället hejjas på och peppas?
Vad är skillnaden? Förutom då att jag måste äta väldigt mycket mindre för att det ska hända något eftersom min ämnesomsättning skulle kunna lösa världens energiproblem typ :angel:

Jag försöker liksom hålla motivationen uppe, jag försöker kämpa. Men det är inte så jäkla lätt alltid, och tyvärr så måste jag säga att jag blir mer påverkad av sådana inlägg än jag skulle önska. Så i måndags blev det ingen fasta, för jag orkade helt enkelt inte. Och inte är fokus bättre för det, så frågan är vad som är depression och vad som är lågt blodsocker.

Jag är en av de som fastat och skrivit lite om det i tråden, och jag fick en del kommentarer kring om det verkligen var vettigt. Jag tycker fasta är vidrigt jobbigt, men jag har ju också jobbat mot en väldigt kort deadline och tagit till det som en nödlösning. Jag tycker i grund och botten inte att det är en toppengrej men desperate times...

Så det har inte bara varit hejarop till alla som fastat men inte mått så bra av det, men såklart har jag inte jämfört reaktionerna in i minsta detalj. Men folk reagerar inte bara på dina inlägg, om det känns bättre att veta.
 
Nej jag fattar väl egentligen inte varför man fastar överhuvudtaget om man blir trött, irriterad osv. Det du skrev lät bara lite värre, men det kan ju vara jag som tolkat fel?

Jag tänker att svårigheter att tänka, koncentrera sig osv handlar om mer än bara blodsocker. Det är ju kroppen som inte får tillräcklig näring och därför ”stänger av” tillgång till hjärnkapacitet.
Hjärnan är ju rätt känslig för blodsocker, åtminstone är min det. Har kanske med min ADHD att göra?
Jag var ju då en av de som gillade inlägget och förstår inte riktigt reaktionen ovan. Jag gillade inlägget då det skrevs av en fackkunnig. Personligen köper jag inte konceptet med fasta annat än om det sker under mycket kort period, och tycker det gränsar till ohälsosam mathållning. Det betyder knappast att jag anser att du "borde bli mer överviktig"? Men att folk verkar prioritera smalhet framför kognitiv förmåga säger ju en del om normerna i samhället. Därtill sitter jag inte och "hejar på" andra när de fastar heller, så jag ser inte riktigt varför du gör den jämförelsen (men vad andra har "gillat" eller ej har jag ingen koll på).
Jag förstår vad du menar, men vikt är inte riktigt så enkelt, åtminstone inte för mig. Det handlar inte bara om utsidan utan också de risker som finns med övervikt. Jag är redan predisponerad för hjärtfel iomed att jag är HLA-B27 positiv till exempel.

Men det finns också direkta "här och nu" orsaker att vara försiktig med vikten. Till exempel mina knän och höfter som är allt annat än välmående. De mår ju inte direkt bättre av att ha 20 kg mer vikt än de måste, eller 30 som det blir på större delen av hundpromenaderna.


Men vi kan ju titta på vad som skulle krävas av mig om jag skulle gå på diet varje dag, istället för två gånger/vecka. Ett kilo är väl 7500 kalorier, så när jag har ätit mig mätt så har jag legat på 2,5 kg+/månad. Och ponera att jag faktiskt vill gå ner i vikt, 2 kilo/månad känns väl rätt rimligt. Då måste jag minska min kalorinivå med 48750/månad.

Jag har räknat lite högt på vad jag äter på 30 dagar. 48000 kcal. Enligt dessa uträkningar måste jag sluta äta helt för att gå ner 2 kilo/månad. Bara stå still i vikt då? 29 000 kcal. Så jag måste alltså ligga under 1000 kalorier/dag för att stå still i vikt. Varenda människa fattar ju att det inte är hållbart i längden.

Så vad är mitt alternativ egentligen? Förutsatt att jag vill fortsätta kunna använda mina ben, gå i skogen och plocka svamp osv? 5/2 känns lättare än att svälta sig varje dag.

Och såklart, utan fastedag så står jag nu på +4,5 kilo sedan jag vägde mig senast.
 
Hjärnan är ju rätt känslig för blodsocker, åtminstone är min det. Har kanske med min ADHD att göra?

Jag förstår vad du menar, men vikt är inte riktigt så enkelt, åtminstone inte för mig. Det handlar inte bara om utsidan utan också de risker som finns med övervikt. Jag är redan predisponerad för hjärtfel iomed att jag är HLA-B27 positiv till exempel.

Men det finns också direkta "här och nu" orsaker att vara försiktig med vikten. Till exempel mina knän och höfter som är allt annat än välmående. De mår ju inte direkt bättre av att ha 20 kg mer vikt än de måste, eller 30 som det blir på större delen av hundpromenaderna.


Men vi kan ju titta på vad som skulle krävas av mig om jag skulle gå på diet varje dag, istället för två gånger/vecka. Ett kilo är väl 7500 kalorier, så när jag har ätit mig mätt så har jag legat på 2,5 kg+/månad. Och ponera att jag faktiskt vill gå ner i vikt, 2 kilo/månad känns väl rätt rimligt. Då måste jag minska min kalorinivå med 48750/månad.

Jag har räknat lite högt på vad jag äter på 30 dagar. 48000 kcal. Enligt dessa uträkningar måste jag sluta äta helt för att gå ner 2 kilo/månad. Bara stå still i vikt då? 29 000 kcal. Så jag måste alltså ligga under 1000 kalorier/dag för att stå still i vikt. Varenda människa fattar ju att det inte är hållbart i längden.

Så vad är mitt alternativ egentligen? Förutsatt att jag vill fortsätta kunna använda mina ben, gå i skogen och plocka svamp osv? 5/2 känns lättare än att svälta sig varje dag.

Och såklart, utan fastedag så står jag nu på +4,5 kilo sedan jag vägde mig senast.

Återigen - jag säger inte att du ska vara överviktig. Ej heller påstår jag att du ska fortsätta gå upp i vikt. Vilka dina alternativ är kan jag givetvis inte svara på, jag är varken läkare, sjuksköterska eller liknande.

Och jag har aldrig, aldrig påstått att vikt är enkelt.
 
Återigen - jag säger inte att du ska vara överviktig. Ej heller påstår jag att du ska fortsätta gå upp i vikt. Vilka dina alternativ är kan jag givetvis inte svara på, jag är varken läkare, sjuksköterska eller liknande.

Och jag har aldrig, aldrig påstått att vikt är enkelt.
Förlåt mig, jag glömde ett KL halvvägs genom inlägget! Hela var givetvis inte till dig.
 
Men vi kan ju titta på vad som skulle krävas av mig om jag skulle gå på diet varje dag, istället för två gånger/vecka. Ett kilo är väl 7500 kalorier, så när jag har ätit mig mätt så har jag legat på 2,5 kg+/månad. Och ponera att jag faktiskt vill gå ner i vikt, 2 kilo/månad känns väl rätt rimligt. Då måste jag minska min kalorinivå med 48750/månad.
Ett kilo vadå? Jag förstår inte riktigt vad siffrorna står för i dina beräkningar.
 
Påsken innehöll mycket godis och en hel del mat, tyvärr föll jag tillbaka i mina gamla ätmönster och åt utan tanke på om det öht var gott eller om jag ville ha det. Har inte mått helt bra på sista tiden, väldigt orkeslös och ledsen men igår vaknade jag med en helt annan känsla i kroppen, väldigt glad för det. Vägningen efter påsk var inte så illa som jag hade befarat och nu några dagar senare är jag tillbaka på samma nivå som innan påsk, mest vätska med andra ord, igår kissade jag stup i kvarten.

Träningen har gått på sparlåga sista veckorna, idag skulle jag haft ett PT-pass men PT var sjuk, jag gick iaf dit själv och körde ett habilt överkroppspass så nu hoppas jag komma igång ordentligt igen. Tyvärr har jag fått ont i en fot så kan inte göra några övningar som belastar fötterna något extra men sjukgymnasttid är bokad för att kolla upp varför det gör ont och vad jag kan göra åt det.
 
Längesen jag skrev här men för mig flyter det på bra. Har passerat 40 kg gränsen och närmar mig 45 kg. Firar snart ett år med ww och att ha tappat 43 kg på den tiden känns otroligt. Ett snitt på 0,8 kg i veckan är jag sjukt nöjd med.

Men det bästa av allt är att jag blivit medryttare på en helt otroligt fin lettiskt hlb valack. Han förgyller min dag 2 ggr i veckan och jag är så stolt över mig själv att jag nått en vikt där det känns ok att rida igen.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20210315-192936_Gallery.jpg
    Screenshot_20210315-192936_Gallery.jpg
    92,2 KB · Visningar: 107
Startvikt 18/12
22/12: - 0,4kg
28/12: - 0,5kg
2/1: +0,7kg
9/1: - 0,9kg
15/1: - 0,9kg
22/1: - 0,6kg
29/1: - 0,8kg
5/2: - 0,7kg
12/2: - 0,5kg
19/2: - 1,4kg
26/2: +0,5kg
5/3: - 0,6kg
12/3: - 1,6kg
19/3: +2,2kg
26/3: - 2,2kg
2/4: +0,1kg
9/4: - 0,3kg

Tot: - 7,9kg


9/4
Biceps vä: - 0,6cm
Biceps hö: + 0,3cm
Bröst: - 2cm
Midja: + 3,1cm Ballongmage
Höft: 0cm
Lår vä: + 0,5cm
Lår hö: + 1,8cm
Vad vä: + 1cm
Vad hö: + 0,5cm

Tot
Biceps vä: - 2,8cm
Biceps hö: - 3,1cm
Bröst: - 6,8cm
Midja: - 2cm
Höft: - 7,5cm
Lår vä: - 5,6cm
Lår hö: - 3,4cm
Vad vä: + 0,5cm
Vad hö: + 0,5cm

Med tanke på hur mycket choklad det här chokladmonstret stoppat i sig under påsken så är jag oerhört förvånad över att det stod det minus på vågen idag. 🥳

Det som sticker ut lite annars är midjan där jag idag går under temat svullo 🙄 uppblåst och stenhård så om den är normal nästa vecka torde det vara ett ganska kraftigt minus igen.

Har haft lite problem med benen, ffa benhinnorna, senaste veckan så kan tänka mig att ökningarna där beror på ren svullnad.

Nu är chokladen uppäten 😁 så jag hoppas att nästa fredag bjuder på en massa fina minus ☺️
 
Jag ser inte hur det skulle vara relevant, nej? Jag vet hur mycket jag går upp varje månad om jag äter så att jag blir mätt. Exakt hur mycket fett jag har på kroppen finner jag tämligen ointressant.
Då förstår jag nog inte din uträkning alls? Vad visar den?
 
Den visar hur mycket kalorier jag behöver dra ner på för att gå ner 2 kilo/månad, baserat på att om jag äter ca 1600 kalorier/dag och då går upp 2,5 kilo/månad.
Nej för det är ju inte så enkelt. Det finns däremot rekommendationer för hur mycket man ska gå ned i vikt (inte fett) per vecka. Det du räknar på nu är en mycket mer drastisk viktnedgång än det som rekommenderas.
 
Nej för det är ju inte så enkelt. Det finns däremot rekommendationer för hur mycket man ska gå ned i vikt (inte fett) per vecka. Det du räknar på nu är en mycket mer drastisk viktnedgång än det som rekommenderas.
Menar du på riktigt att 2 kilo/månad är drastisk viktnedgång?

För att gå ner 1 kilo i vikt behöver man generellt förbränna/ta bort 7000 kalorier. Jag går upp 2,5 kilo/månad på 1600 kalorier/dag. Då räknar jag först ut hur mycket jag behöver minska på maten för att sluta gå upp dessa kilon. Då hamnar jag på att jag kan äta ca 1000 kal/dag. Och det stämmer nog rätt väl med hur det ser ut i verkligheten för mig. Jag har provat det och då stått hyffsat still i vikt.

Sen inser ju jag med att det inte funkar. Så kan man inte leva. Det är ju därför jag kör 5/2 för att se om jag kan stå still i vikt på det. Svälta 2 dagar/vecka istället för 7 liksom.
 
Menar du på riktigt att 2 kilo/månad är drastisk viktnedgång?

För att gå ner 1 kilo i vikt behöver man generellt förbränna/ta bort 7000 kalorier. Jag går upp 2,5 kilo/månad på 1600 kalorier/dag. Då räknar jag först ut hur mycket jag behöver minska på maten för att sluta gå upp dessa kilon. Då hamnar jag på att jag kan äta ca 1000 kal/dag. Och det stämmer nog rätt väl med hur det ser ut i verkligheten för mig. Jag har provat det och då stått hyffsat still i vikt.

Sen inser ju jag med att det inte funkar. Så kan man inte leva. Det är ju därför jag kör 5/2 för att se om jag kan stå still i vikt på det. Svälta 2 dagar/vecka istället för 7 liksom.
Men alltså, är det verkligen logiskt möjligt att du har ett världsrekordlågt underhållsbehov som ligger långt under vad du egentligen behöver äta för att få i dig tillräckligt med näringsämnen?
Jag har förståelse för att olika omständigheter kan göra att man inte "följer" mallen för underhållsbehov och viktuppgång, men att du bara skulle kunna äta 1000 kalorier om dagen vore ju sensationellt. Då är nog en gedigen utredning inom vården ett bättre svar än periodsvis fasta.
 
Men alltså, är det verkligen logiskt möjligt att du har ett världsrekordlågt underhållsbehov som ligger långt under vad du egentligen behöver äta för att få i dig tillräckligt med näringsämnen?
Jag har förståelse för att olika omständigheter kan göra att man inte "följer" mallen för underhållsbehov och viktuppgång, men att du bara skulle kunna äta 1000 kalorier om dagen vore ju sensationellt. Då är nog en gedigen utredning inom vården ett bättre svar än periodsvis fasta.
Jag har gjort hur många utredningar som helst. Det ingår liksom när man har en hypofys med lite eget liv. Så där finns inget att hämta tyvärr.

Jag förstår att det är svårt att tro. Tyvärr gör det inte att det är mindre sant för det. När jag fastade 3-4 dagar/vecka och åt ungefär 1000 kalorier resten av dagarna så gick jag ner 0,75 kg/månad. Jag hoppades ju att det helt plötsligt skulle hända något massivt, men det hände aldrig. Så jag gav upp, vem hade inte gjort det? Och la på mig 10 kilo till.

Nu kanske det händer saker när jag får upp mitt testosteron, det vet jag inte. Men hoppas kan man ju alltid.
 
Jag har gjort hur många utredningar som helst. Det ingår liksom när man har en hypofys med lite eget liv. Så där finns inget att hämta tyvärr.

Jag förstår att det är svårt att tro. Tyvärr gör det inte att det är mindre sant för det. När jag fastade 3-4 dagar/vecka och åt ungefär 1000 kalorier resten av dagarna så gick jag ner 0,75 kg/månad. Jag hoppades ju att det helt plötsligt skulle hända något massivt, men det hände aldrig. Så jag gav upp, vem hade inte gjort det? Och la på mig 10 kilo till.

Nu kanske det händer saker när jag får upp mitt testosteron, det vet jag inte. Men hoppas kan man ju alltid.

Håller tummarna! Det är kämpigt med vikt för många men du verkar ha så oförtjänt mycket motvind.
 
Menar du på riktigt att 2 kilo/månad är drastisk viktnedgång?

För att gå ner 1 kilo i vikt behöver man generellt förbränna/ta bort 7000 kalorier. Jag går upp 2,5 kilo/månad på 1600 kalorier/dag. Då räknar jag först ut hur mycket jag behöver minska på maten för att sluta gå upp dessa kilon. Då hamnar jag på att jag kan äta ca 1000 kal/dag. Och det stämmer nog rätt väl med hur det ser ut i verkligheten för mig. Jag har provat det och då stått hyffsat still i vikt.

Sen inser ju jag med att det inte funkar. Så kan man inte leva. Det är ju därför jag kör 5/2 för att se om jag kan stå still i vikt på det. Svälta 2 dagar/vecka istället för 7 liksom.
2 kg totalvikt är rimligt att gå ned per månad, men inte 2 kg rent fett.

På 1000 kcl per dag lär du hamna på näringsbrist efter ett tag då kommer kroppen eftersom den inte får byggstenar börja brytas ned. Det är antagligen det som de flesta reagerar på. För du missar ju inte enbart på energi utan även på protein, mineraler, vitaminer, spårämnen och annat som är essentiellt för kroppen för att den ska kunna hålla sig själv i skick.Det är såklart det de flesta reagerar på.
 
2 kg totalvikt är rimligt att gå ned per månad, men inte 2 kg rent fett.

På 1000 kcl per dag lär du hamna på näringsbrist efter ett tag då kommer kroppen eftersom den inte får byggstenar börja brytas ned. Det är antagligen det som de flesta reagerar på. För du missar ju inte enbart på energi utan även på protein, mineraler, vitaminer, spårämnen och annat som är essentiellt för kroppen för att den ska kunna hålla sig själv i skick.Det är såklart det de flesta reagerar på.
Det är det nog inte eftersom jag inte har haft den dieten nu och därmed inte heller har skrivit om det nu.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Hur vet man egentligen vilka babyskydd som är bra? Är testfakta trovärdigt? Isåfall är jättebilliga beemoo bättre än Britax 🤯...
Svar
14
· Visningar
675
Senast: Karfitsa
·
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 554
IT & mobiler Försökte hitta Microsoft Office-paketet men det fanns bara från 2021 och tidigare. Har de slutat ge ut det? Är det Microsoft 365 som...
Svar
10
· Visningar
775
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Hästnyheter Super-GP, den mäktiga finalhoppningen för alla årets GP-vinnare på Longines Global Champions Tour, avgjordes på lördagskvällen i Prag...
Svar
0
· Visningar
161
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp