Bukefalos 28 år!

Vikttråden 2023

Kilot jag gick upp förra helgen rann mycket riktigt av igen, tack och lov. Och det har fortsatt nedåt under veckan. :up:

Tänkte unna mig själv ett par nya jeans när jag gått ned 5 kilo, nu är jag nere på ca 7 kg ned så igår var jag och shoppade och kom hem med inte mindre än tre par byxor (alla byxor jag äger har jag haft genom i alla fall hela senaste graviditeten, så det behövdes minst sagt). Så mycket roligare att hitta kläder nu!

Skulle vilja gå med ungefär lika mycket till, men det känns ändå som ett bra steg på vägen! :)
 
Kämpar på. Bristande motivation mer till än från denna och förra veckan. Gick över kalorimålet både fre lörd och söndag men aldrig så illa att det slutade innebära viktnedgång. Jäklar vad godis är kostsamt i kalorier. Sötsuget verkar äntligen ha släppt. Nu går jag mer runt och är hungrig på mat hela tiden. Känns som att jag hamnade på nån spärr när kroppen kom ner på vikten där jag legat stabilt senaste åren. Nu vill kroppen verkligen inte tappa mer av sina reserver. Har någon mer råkat ut för något liknande?
Min underbara man köpte en för tidig julklapp till mig i form av smartwatch. Nu kan jag räkna kaloriförbrukningen mer exakt när jag tränar. Idag var det återigen dags för den hemska Bulgarian split. 178 hade jag i puls när jag kämpade in 12 reps med 8kgs vikter på svaga benet 🥲 😅
sen fick jag ett uppskattat pling för att jag höll igång medans jag bytte blöja på en vrålande unge som bara ville snurra och leka samtidigt som han kissade ner sig själv och skötbordet. Det fick tydligen upp pulsen på mamma :rofl:
nu ska jag försöka hitta en våg, upplever mig som betydligt smalare så skulle vara spännande med en invägning
 
Varit en blandad kompott. Jag har köpt ganska mycket smågodis. Senast idag. Hann äta några bitar, men sedan knackade det på dörren och det var barn som trick or treat och först sa jag nej och sedan ändrade jag mig och ropade tillbaka dem och de fick resten av påsen.

Vågar inte väga mig denna vecka utan försöker fokusera på att hitta tillbaka till någorlunda sunda matvanor. Så lätt att trilla dit och sedan ett slit att komma tillbaka. Jag vet hur mycket bättre jag mår allmänt när jag inte behöver ta så mycket insulin och ligger stadigt i bs och bättre blir det när jag går ner mer i vikt. Jag grubblar fortfarande på hur jag mäter antal kalorier jag bör äta per dag. Nu är senaste budet 1100/dag. Vilket är svårt.
 
Jag ligger på 1200 och tycker det är riktigt tufft att klara. Och då tjänar jag att äta mer kalorier genom träning. Jag hade inte lagt mig för lågt. Bättre att satsa på en siffra som känns hållbar och som att man kan ha livskvalité med. Det är ju inget tvång att man måste gå ner 0.5kg i veckan. Bättre att stabilisera vikten först. Prova lägg dig på 1400-1500kalorier och få till en regelbunden motion till att börja med som förslag
 
sen fick jag ett uppskattat pling för att jag höll igång medans jag bytte blöja på en vrålande unge som bara ville snurra och leka samtidigt som han kissade ner sig själv och skötbordet. Det fick tydligen upp pulsen på mamma :rofl:

Om det räknas som träning kanske jag inte måste ha så dåligt samvete för att mina nya gym-skor (var tvungen att köpa ett par att ha innomhus i hopp om att jag skulle ta mig iväg till gymmet någon gång) fortfarande ligger helt oanvända i sin skokartong då :D:rofl:

Här kom snön precis lagom tills jag får börja träna igen, nu känns varken löpning eller cykling särskilt säkert, vill ju helst inte bryta några ben :nailbiting:
 
Trött, lite förkyld och hungrig/sugen hela tiden. Väger mig inte men har gått upp i vikt.
Saknar motivation att göra ngt åt det men måste.
Kanske blir lite lättare när jag är helt frisk så jag kan börja motioner igen. Men det kommer bli tungt efter 5 v med bara promenader.
 
Känns som jag börjar ta mig ur min godis/allt onyttigt jag kan äta period (ibland blir jag helt galen och ibland är jag helt likgiltig). Så tillbaka till ett hyfsat sunt leverne. Jag borde verkligen röra på mig mer, men ett av problemet är att medelträning gör att jag har svårare att se till att bs inte kraschar.

Och enligt två uträkningar ska jag ligga på 1100-1200 bara för att inte gå upp, vilket känns tröstlöst.
 
Känns som jag börjar ta mig ur min godis/allt onyttigt jag kan äta period (ibland blir jag helt galen och ibland är jag helt likgiltig). Så tillbaka till ett hyfsat sunt leverne. Jag borde verkligen röra på mig mer, men ett av problemet är att medelträning gör att jag har svårare att se till att bs inte kraschar.

Och enligt två uträkningar ska jag ligga på 1100-1200 bara för att inte gå upp, vilket känns tröstlöst.
Låter helt vansinnigt att du skulle behöva svälta dig för att bara hålla vikten och nog måste du kunna hålla ett stabilt blodtryck genom vettig kost och medicinering?
 
Låter helt vansinnigt att du skulle behöva svälta dig för att bara hålla vikten och nog måste du kunna hålla ett stabilt blodtryck genom vettig kost och medicinering?

Jag menade blodsocker inte blodtryck. När jag motionerar så sjunker blodsockret och jag måste äta för att balansera upp det vilket gör att mycket av poängen av att motionera går förlorad. När jag tränade upptäckte jag att jag inte kunde göra det efter jobbet eftersom det ofta resulterade i en blodsocker krasch på natten om jag inte konsumerade snabba kolhydrater på kvällen innan jag gick och la mig.

Jag tycker att 1100-1200 är lite men två olika har räknat ut det. Ok, använde en tredje och där står det 1470 vilket låter mer normalt om än fortfarande ganska lite. Men ska lägga mig på 1100 för att gå ner i vikt. Även om det är jäkligt svårt. Funderar på 5:2 dieten men måste kolla upp med min dietist.

Mitt problem är att jag har så lätt för att överäta. När jag väl äter tex pasta, kan jag inte sluta. DItto ris etc. Så jag måste hålla mig borta från det. Jag är en person som kan gå upp genom att klementiner.
 
Jag menade blodsocker inte blodtryck. När jag motionerar så sjunker blodsockret och jag måste äta för att balansera upp det vilket gör att mycket av poängen av att motionera går förlorad. När jag tränade upptäckte jag att jag inte kunde göra det efter jobbet eftersom det ofta resulterade i en blodsocker krasch på natten om jag inte konsumerade snabba kolhydrater på kvällen innan jag gick och la mig.

Jag tycker att 1100-1200 är lite men två olika har räknat ut det. Ok, använde en tredje och där står det 1470 vilket låter mer normalt om än fortfarande ganska lite. Men ska lägga mig på 1100 för att gå ner i vikt. Även om det är jäkligt svårt. Funderar på 5:2 dieten men måste kolla upp med min dietist.

Mitt problem är att jag har så lätt för att överäta. När jag väl äter tex pasta, kan jag inte sluta. DItto ris etc. Så jag måste hålla mig borta från det. Jag är en person som kan gå upp genom att klementiner.
Spelar ju ingen roll om du äter klementiner om du hetsäter mer mat än du behöver. Känns som att du behöver hjälp ifrån någon enhet som kan behandla ätstörningar.

Att du måste äta för att balansera vid motion gör inte motionen förlorad, du kommer att bygga om kroppen så att den blir mer hälsosam.

1200-1400 kcal vid viktnedgång är inte så omöjligt att äta sig nöjd på om man äter "rätt" saker. Jag brukar lägga mig på 1400 kcal och äter då keso med banan, grekisk yoghurt med blåbär och banan, protein-pannkakor med sylt, havregryns gröt, ägg-muffins i ugnen, tacos, taco-big mac-hamburgare, kyckling file med grönsaker och kokt ris osv. Då får jag äta fyra portioner med ordentligt med mat som håller sig under mina kcal.
T.ex. frukost 250 g keso och en banan, 250 g grekisk yoghurt + 1 banan och 100g frysta blåbär är båda frukostar med bara futtiga 300 kcal, proteinrikt och gott. (Jag väljer mini-keso och någon grekisk yoghurt med 0%)
 
Jag menade blodsocker inte blodtryck. När jag motionerar så sjunker blodsockret och jag måste äta för att balansera upp det vilket gör att mycket av poängen av att motionera går förlorad. När jag tränade upptäckte jag att jag inte kunde göra det efter jobbet eftersom det ofta resulterade i en blodsocker krasch på natten om jag inte konsumerade snabba kolhydrater på kvällen innan jag gick och la mig.

Jag tycker att 1100-1200 är lite men två olika har räknat ut det. Ok, använde en tredje och där står det 1470 vilket låter mer normalt om än fortfarande ganska lite. Men ska lägga mig på 1100 för att gå ner i vikt. Även om det är jäkligt svårt. Funderar på 5:2 dieten men måste kolla upp med min dietist.

Mitt problem är att jag har så lätt för att överäta. När jag väl äter tex pasta, kan jag inte sluta. DItto ris etc. Så jag måste hålla mig borta från det. Jag är en person som kan gå upp genom att klementiner.
Använd de här tabellerna istället https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/energi-kalorier
"Observera att värdena är ungefärliga. Det finns ingen formel som kan beräkna en persons exakta energibehov. Kroppsvikten och hur den utvecklas ger en signal om du befinner dig i balans."
 
Jag menade blodsocker inte blodtryck. När jag motionerar så sjunker blodsockret och jag måste äta för att balansera upp det vilket gör att mycket av poängen av att motionera går förlorad. När jag tränade upptäckte jag att jag inte kunde göra det efter jobbet eftersom det ofta resulterade i en blodsocker krasch på natten om jag inte konsumerade snabba kolhydrater på kvällen innan jag gick och la mig.

Jag tycker att 1100-1200 är lite men två olika har räknat ut det. Ok, använde en tredje och där står det 1470 vilket låter mer normalt om än fortfarande ganska lite. Men ska lägga mig på 1100 för att gå ner i vikt. Även om det är jäkligt svårt. Funderar på 5:2 dieten men måste kolla upp med min dietist.

Mitt problem är att jag har så lätt för att överäta. När jag väl äter tex pasta, kan jag inte sluta. DItto ris etc. Så jag måste hålla mig borta från det. Jag är en person som kan gå upp genom att klementiner.
Jag menade blodsockret och inte blodtrycket, men det låter ändå ytterst märkligt att du ska behöva svälta dig. Frukt är otroligt kaloririkt rent generellt, jag förstår mycket väl att du går upp i vikt av clementiner då det är nästan rent socker. Banan är bättre även om det inte är lika gott och helst då gulgröna bananer och inte när de börjar få bruna prickar för då har stärkelsen hunnit brytas ner till socker. Ägg, jättenyttigt och du kan ha kokta ägg med dig som mellanmål även om det är skittrist eller ät en banan till fikat morgon och em på jobbet så är du inte ett utsvultet monster med lågt blodsocker på hemväg.

Ditt blodsocker åker jojo pga din kost, inte för att du tränar. Smågodis, frysta jordgubbar, glass och clementiner. Protein, långsamma kolhydrater och flera måltider om du behöver men skippa snabba kolhydrater som godis, sorbet och citrus. Klart du överäter för att du är hungrig. Är det din dietist som räknat ut att du ska ligga på 1100 - 1200?

Kall potatis är bättre än varma eller ris och pasta.
 
Använd de här tabellerna istället https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/energi-kalorier
"Observera att värdena är ungefärliga. Det finns ingen formel som kan beräkna en persons exakta energibehov. Kroppsvikten och hur den utvecklas ger en signal om du befinner dig i balans."
PAL värden
Exempel PAL-värden för olika typer av dagarPAL
Sängliggande, stillasittande1,1-1,2
Stillasittande arbete med få tillfällen av förflyttning och ingen eller begränsad fysisk aktivitet under fritiden1,3 - 1,5
Stillasittande arbete med visst behov av förflyttning men sparsamt med fysisk aktivitet på fritiden1,6 - 1,7
Rörligt arbete (stående, gående)1,8 - 1,9
Mycket hårt kroppsligt arbete eller daglig kroppsträning2,0 - 2,4
Öka med 0,025/veckotimme med moderat aktivitet (rask promenad), öka med 0,05/ veckotimme med intensiv aktivitet (löpning, fotboll)+ vid fysisk aktivitet
 
Jag menade blodsockret och inte blodtrycket, men det låter ändå ytterst märkligt att du ska behöva svälta dig. Frukt är otroligt kaloririkt rent generellt, jag förstår mycket väl att du går upp i vikt av clementiner då det är nästan rent socker. Banan är bättre även om det inte är lika gott och helst då gulgröna bananer och inte när de börjar få bruna prickar för då har stärkelsen hunnit brytas ner till socker. Ägg, jättenyttigt och du kan ha kokta ägg med dig som mellanmål även om det är skittrist eller ät en banan till fikat morgon och em på jobbet så är du inte ett utsvultet monster med lågt blodsocker på hemväg.

Ditt blodsocker åker jojo pga din kost, inte för att du tränar. Smågodis, frysta jordgubbar, glass och clementiner. Protein, långsamma kolhydrater och flera måltider om du behöver men skippa snabba kolhydrater som godis, sorbet och citrus. Klart du överäter för att du är hungrig. Är det din dietist som räknat ut att du ska ligga på 1100 - 1200?

Kall potatis är bättre än varma eller ris och pasta.

Fast nja, jag vet att jag får blodsockerfall av att tex gymma på kvällen istället för på morgonen (när jag gick till gym innan jobbet så fungerade det bra). Är inte förtjust i ägg och banan är en av de mest kalori rika frukterna (är banan en frukt?) som finns. Men ja, att äta frukt och bär i rimliga mängder är något jag har svårt för. Men jag äter det för att det är otroligt gott inte för att jag är hungrig. Grejen är att jag har gått ner i vikt, inte nu, och blodsockret ligger stadigt för det mesta, men lågt trots lite insulin och därför är jag rädd för att träna. Däremot vore det mycket nyttigt att tex gå på gym. Men pga vissa fysiska begränsningar så är det svårt att hitta motion som fungerar för mig. Min målsättning är att äta sunt och undvika saker som pasta och ris eftersom det är något jag älskar och därför äter för mycket av.

@Tonto inget av det du äter är något jag tycker om tyvärr/undviker och att hitta substitut är svårt.

Mitt blodsocker ligger stadigt men åt det låga hållet när jag äter som jag ska och inte äter godis osv. Jag älskar klementiner och det är därför jag äter för mycket. När jag pratar om att överäta så är det att jag äter saker jag tycker är väldigt goda och därför äter trots att jag inte är hungrig.
 
Fast nja, jag vet att jag får blodsockerfall av att tex gymma på kvällen istället för på morgonen (när jag gick till gym innan jobbet så fungerade det bra). Är inte förtjust i ägg och banan är en av de mest kalori rika frukterna (är banan en frukt?) som finns. Men ja, att äta frukt och bär i rimliga mängder är något jag har svårt för. Men jag äter det för att det är otroligt gott inte för att jag är hungrig. Grejen är att jag har gått ner i vikt, inte nu, och blodsockret ligger stadigt för det mesta, men lågt trots lite insulin och därför är jag rädd för att träna. Däremot vore det mycket nyttigt att tex gå på gym. Men pga vissa fysiska begränsningar så är det svårt att hitta motion som fungerar för mig. Min målsättning är att äta sunt och undvika saker som pasta och ris eftersom det är något jag älskar och därför äter för mycket av.

@Tonto inget av det du äter är något jag tycker om tyvärr/undviker och att hitta substitut är svårt.

Mitt blodsocker ligger stadigt men åt det låga hållet när jag äter som jag ska och inte äter godis osv. Jag älskar klementiner och det är därför jag äter för mycket. När jag pratar om att överäta så är det att jag äter saker jag tycker är väldigt goda och därför äter trots att jag inte är hungrig.
Du kan lära dig att tycka om det du äter även om det råkar vara nyttigt. ;) Ja, banan innehåller mycket kolhydrater men det och ägg håller dig mätt och blodsockret i balans. Om du äter en banan före träning får du inte blodsockerfall, du får blodsockerfall för att du äter för sällan och/eller snabba kolhydrater. Mindre portioner, fler gånger så du inte är jättehungrig. Gör en inköpslista och håll dig till den, inget smågodis, köper du clementiner så bara ett par stycken, inte ett halvt kilo.

Så, är det din dietist som sagt att du ska äta 1100 - 1200 per dag?
 
Fast nja, jag vet att jag får blodsockerfall av att tex gymma på kvällen istället för på morgonen (när jag gick till gym innan jobbet så fungerade det bra). Är inte förtjust i ägg och banan är en av de mest kalori rika frukterna (är banan en frukt?) som finns. Men ja, att äta frukt och bär i rimliga mängder är något jag har svårt för. Men jag äter det för att det är otroligt gott inte för att jag är hungrig. Grejen är att jag har gått ner i vikt, inte nu, och blodsockret ligger stadigt för det mesta, men lågt trots lite insulin och därför är jag rädd för att träna. Däremot vore det mycket nyttigt att tex gå på gym. Men pga vissa fysiska begränsningar så är det svårt att hitta motion som fungerar för mig. Min målsättning är att äta sunt och undvika saker som pasta och ris eftersom det är något jag älskar och därför äter för mycket av.

@Tonto inget av det du äter är något jag tycker om tyvärr/undviker och att hitta substitut är svårt.

Mitt blodsocker ligger stadigt men åt det låga hållet när jag äter som jag ska och inte äter godis osv. Jag älskar klementiner och det är därför jag äter för mycket. När jag pratar om att överäta så är det att jag äter saker jag tycker är väldigt goda och därför äter trots att jag inte är hungrig.
Fast det låter som att du skulle behöva hjälp med ditt ätande, du skriver konstant om att du hetsäter och mår dåligt över det, och att du går och handlar "skit" för att du mår dåligt och hetsäter det.
 

Liknande trådar

Tjatter Som en person som alskar utvarderingar och planeringar forsoker jag alltid hitta lite tid i mellandagarna for att fundera over det...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 074
Senast: BernT
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 415
Senast: zassoo
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 399
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Om någon här sparar i stabila utdelningsaktier vilka sparar ni i ? Jag vill öka mitt innehav i detta och är därför lite nyfiken på vad...
Svar
10
· Visningar
807

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp