Bukefalos 28 år!

Vikttråden 2023

Lite väl negativt att säga att man ska sluta banta och att det inte fungerar. Efter 6 år förbrukade deltagarnas kroppar 1900 kalorier i vila. Det är mycket. Ska du över den kalorimängden på en dag måste du äta ohälsosam mat eller stora mängder. Lägg därtill normal rörelse och tre motionspass, då kan du äta över 2000 kalorier för att bibehålla vikten. Du behöver ju äta mer än 2500 kalorier per dag om du fortsätter träna tre gånger i veckan för viktuppgång.
Jag postade två artiklar som referens till varför man upplever att en inbromsning i viktnedgång efter ett tag. Referensen handlar om att kroppen börjar energispara och det är därför man upplever att man stannar i viktnedgång.

Vad du är inne på för spår här hänger jag inte riktigt med på?
 
Intressant, men tänker att de känns lite negativa. När jag lyssnat på podcasts med tyngre träningssnack så tycker jag de ger lite mer framåtenergi :)

Kan inte peka på några exakta avsnitt, men de har bla diskuterat biggest loser och haft ett program med en forskare som diskuterat setpoint. (har också för mig att jag hört att visserligen försvinner inte fettceller direkt, men celler har ju inte evig livslängd, och det var inte helt klart med att många var helt fel)
Det är ju forskningsbaserat så det är såklart inte några peptalks. Jag tycket mest att din fundering kring att viktnedgången minskas får ett svar. Det vill säga ja den gör det, kroppen försöker bekämpa dina försök att minska mängden fett på olika sätt. Både genom att minska förbränningen och genom att minska mättnadskänsla.
 
Tänker att om man säger så så menar man i de flesta normalfall. Inte i alla normalfall eller i specialfall.

Vilket var vad jag menade med att det går ju då och då. Sedan är det säkert lättare med vissa saker än med andra och lättare för vissa människor än för andra. Artikeln tar ju upp att de också arbetar med matvaror om än försiktigt.

Jag äter ju normalt nästan allt, men har haft ett eller två livsmedel som jag helst inte varit i samma rum som. Varav jag vant mig vid ett och kan äta det, men inte med det andra eftersom det är så sällsynt att jag inte såg någon vits med det.
Många kan säkert det, men tänker att det i en sådan här tråd nog finns ganska många som inte har en ”normal” syn på mat och man kanske ska ha det i åtanke när man skriver. Om det vore så enkelt som att ”bara” göra något (lära sig äta något, hålla sig på kaloriunderskott, träna etc) så hade ju tråden inte behövts från början.
 
Jag postade två artiklar som referens till varför man upplever att en inbromsning i viktnedgång efter ett tag. Referensen handlar om att kroppen börjar energispara och det är därför man upplever att man stannar i viktnedgång.

Vad du är inne på för spår här hänger jag inte riktigt med på?
Jag var lite snabb och misstolkade dig som svar i den andra debatten inte som svar till mig och inbromsning/kämpigt mot slutet. Nu förstår jag bättre. :D Såg bara Aftonbladets artikel som hette typ sluta banta och jag tyckte det var lite hårt att säga att det är verkningslöst att dieta då du bara får äta 1900 kalorier vid stillasittande liv för att inte bli gravt överviktig. Tycker det är konstigt då 1900 kalorier per dag låter högst normalt i mina öron. Visst blir det svårare, och det är svårt att bibehålla goda vanor men för att bli biggest looser nivå på övervikten krävs det att man äter många kalorier per dag även om kroppens ämnesomsättning bromsat in.

Jag tror däremot att jag hittat en annan anledning till varför det känts så tufft för mig. Appen jag använder analyserar maten jag äter och jag har hamnat på ett rejält proteinunderskott utifrån att jag tränar ganska intensiv styrketräning just nu. Så jag ska prova börja med proteinshake efter träning för att se om det blir bättre. Har velat undvika det då jag alltid tyckt att de ser vidrigta ut och bestämt mig för att de är det utan att någonsin ha smakat :o
 
lättaste sättet att få muskler på är tydligen att lyfta tyngder. (tro nu inte att jag gör det utom någon gång i halvåret, jag tycker det är supertråkigt, jag tänker börja, någon gång, helst runt 50 senast antar jag.)
Ibland önskar jag att fler skulle få prova träna med min man. Han agerar PT till mig och min syster, (två överviktiga medelålders småbarnsmammor som haft en mycket negativ inställning till tyngdlyftning), och det är så jäkla kul när någon visar en hur man gör övningar rätt och förklarar hur det ska kännas. Nu är jag och syrran helt hooked på att köra bänk t.ex. men tror det skulle vara svårt att sälja in honom som pt till okända kvinnor. "Men kom ner i min källare och kör ett pass i mitt hemmagym" - sagt av en mörkhyad man som ser ut att knapra tillväxthormoner 😅
 
Har någon erfarenhet av probiotika? Det skrivs en del om att de med dålig bakteriekultur i tarmarna lättare går upp vikt. Googlat och hittade till ex Probi som kostar 275 kr i månaden. Inte småpengar precis. Min mage verkar må prima!, Jag äter glatt både lök, bönor och grovt knäckebröd utan att få gaser och magknip. Men jag går jättelätt upp i vikt.
 
Det är ju forskningsbaserat så det är såklart inte några peptalks. Jag tycket mest att din fundering kring att viktnedgången minskas får ett svar. Det vill säga ja den gör det, kroppen försöker bekämpa dina försök att minska mängden fett på olika sätt. Både genom att minska förbränningen och genom att minska mättnadskänsla.
Ja det är ju podcastsen också så det är same same :)

Tyckte mer det var artiklar mot att banta. Med vilket de dock inte verkar mena försöka gå ned i vikt, men det låter lite så :). Tyngre träningssnacks forskningsbaserade podcasts verkar inte vara lika negativa, som artiklarna, inför ens en lite snabbare viktnedgång i början och är inte lika övertygade om konceptet att man alltid går upp allt igen.
 
Många kan säkert det, men tänker att det i en sådan här tråd nog finns ganska många som inte har en ”normal” syn på mat och man kanske ska ha det i åtanke när man skriver. Om det vore så enkelt som att ”bara” göra något (lära sig äta något, hålla sig på kaloriunderskott, träna etc) så hade ju tråden inte behövts från början.
Jag kanske använde ordet "bara" minns inte riktigt. Men jag kan inte påstå att jag menade bara, eftersom det tog många år innan jag kom över mina antipati mot honung tex. som i alltså 10+ år. (äter fortfarande inte vit, stel honung rakt av. Men orörd eller kristalliserad går bra :) )
 
Har någon erfarenhet av probiotika? Det skrivs en del om att de med dålig bakteriekultur i tarmarna lättare går upp vikt. Googlat och hittade till ex Probi som kostar 275 kr i månaden. Inte småpengar precis. Min mage verkar må prima!, Jag äter glatt både lök, bönor och grovt knäckebröd utan att få gaser och magknip. Men jag går jättelätt upp i vikt.
Jag vet inte om jag fått känslan av att de faktiskt vet någonting om det ännu.

(jag dricker pro viva om jag är risig, men annars låter jag bli sådant)
 
Jag var lite snabb och misstolkade dig som svar i den andra debatten inte som svar till mig och inbromsning/kämpigt mot slutet. Nu förstår jag bättre. :D Såg bara Aftonbladets artikel som hette typ sluta banta och jag tyckte det var lite hårt att säga att det är verkningslöst att dieta då du bara får äta 1900 kalorier vid stillasittande liv för att inte bli gravt överviktig. Tycker det är konstigt då 1900 kalorier per dag låter högst normalt i mina öron. Visst blir det svårare, och det är svårt att bibehålla goda vanor men för att bli biggest looser nivå på övervikten krävs det att man äter många kalorier per dag även om kroppens ämnesomsättning bromsat in.

Jag tror däremot att jag hittat en annan anledning till varför det känts så tufft för mig. Appen jag använder analyserar maten jag äter och jag har hamnat på ett rejält proteinunderskott utifrån att jag tränar ganska intensiv styrketräning just nu. Så jag ska prova börja med proteinshake efter träning för att se om det blir bättre. Har velat undvika det då jag alltid tyckt att de ser vidrigta ut och bestämt mig för att de är det utan att någonsin ha smakat :o

Kanske ett kokt ägg och keso eller ett glas mjölk och en banan skulle ge proteiner också om proteinshaken faktiskt är vidrig sedan när du provar?

Har läst att det är lite trixigt att gå ned i vikt och öka kraftigt i vad man kan lyfta samtidigt. Kanske var just proteinet. (själv så går jag typ upp ett kg av träningsvärk :laugh: men det är ju helt klart värt det och förvinner ju igen när man inte är öm o svullen längre)
 
Något hekto plus denna vecka, dvs fortsatt samma lika. Har ätit alldeles för mycket godis och för lite mat. Blir hemskt trött av det.

Nya flirten/dejten är gymråtta, jag får helt helt börja bjuda in mig själv varannan vecka 🤷‍♀️ (eller jag har redan en inbjudan).

Och så måste jag börja äta frukost igen. Just nu rensar barn och jag frys och kyl pga stundande flytt = utmärkt tillfälle att börja om.
 
Jag har börjat fundera på hur jag äter. Dr. Phil av alla människor hade något avsnitt om att gå ner i vikt och han påpekade att det finns vissa tider på dagen som är speciellt farliga och kommer man förbi dem så går det lättare att begränsa kaloriintaget.

Men det jag främst har kommit fram till är att eftersom jag är ensam så äter jag framför datorn medan jag surfar, kollar på en serie eller chattar. Jag har alltid läst en bok när jag äter om jag inte är ute, borta eller liknande. Jag fokuserar därför inte på maten. Men det sitter så jäkla hårt i mig att läsa och äta. Och när jag inte fokuserar på bara maten så överäter jag eftersom jag inte känner när jag är mätt. Att sitta i tystnaden och bara äta, inte ens lyssna på radio eller titta på tv känns just nu helt oöverstigligt.

Choklad/godis/chips/läsk hysterin/besattheten är en helt separat grej.
 
I morgon är det omstart! Efter fem veckor med förkylning och bara lugna promenader och för mkt av allt gällande kalorier.
Foten är fortfarande inte ok men nu måste jag prova att komma igång att motionera ordentligt.
 
Har gått upp 8 av de 10 kg jag gick ned med viktväktarna.
Har glufsat i mig mängder med gott, fett o socker.
Började tänka på viktnedgång nu i helgen.
När man helst går i mysbyxor även på jobbet för vanliga byxor är för trånga.
Räknar inga kalorier utan äter så som jag gjorde i viktväktarna.
Får se om det fungerar.
.
 
Kickstart? Någon ide? Jag kommer inte överleva på vlcd mer än 5 timmar, så det är uteslutet 😅

Mina problem: jobbar borta och sover borta 2-4 nätter i veckan. Har starkt begränsade möjligheter att stå och laga mat den tiden. Idag är jag en alldeles fantastisk middag bestående av två mackor med diverse pålägg 😅
Jobbar ute på fält 1-3 dagar i veckan och måste äta det som erbjuds. Jobbar ofta i obygden, så det är en mack eller den lokala "grillen" som finns. Så det finns vissa mål som per automatik inte blir optimala. Visst, jag skulle kunna ta med en sallad, men känner att jag vill anpassa mig efter min kollega och de flesta vill äta "riktig", varm mat. Så det kommer förekomma sämre val.
Jag vill verkligen lyxa till det lite på helgen.

Mina fördelar: är duktig på matlåda och de är ofta genomtänkta och bra måltider!

Utöver ovan är jag lat. Jag går för lite och gynnar för lite. Jag försöker verkligen bli bättre, men när jag är borta på jobbet blir motionen verkligen noll, vintern bidrar inte. Sommartid rör jag mig automatiskt betydligt mer!

Mål? Gå ner 3-5 kg till att börja med. Sen 5-8 kg till. Kommer jag någonsin väga 12-13 kg mindre? Tveksamt. Men jag jag gå ner 5 kg och hålla mig där vore det kanon. Nu ligger kurvan stadigt uppåt.

Jag trivs egentligen bäst på lchf och sköter jag mig fungerar det. Men jag är helt galen i vitt bröd och avskyr att baka (lchf-bröd fungerar).

Så, finns det något tips på en kickstart av något slag? Skulle jag gå ner bara 3 kg skulle det kännas som en enorm seger. Det som talar emot är att jag älskar mat, vin och är lat 😂
 
Kickstart? Någon ide? Jag kommer inte överleva på vlcd mer än 5 timmar, så det är uteslutet 😅

Mina problem: jobbar borta och sover borta 2-4 nätter i veckan. Har starkt begränsade möjligheter att stå och laga mat den tiden. Idag är jag en alldeles fantastisk middag bestående av två mackor med diverse pålägg 😅
Jobbar ute på fält 1-3 dagar i veckan och måste äta det som erbjuds. Jobbar ofta i obygden, så det är en mack eller den lokala "grillen" som finns. Så det finns vissa mål som per automatik inte blir optimala. Visst, jag skulle kunna ta med en sallad, men känner att jag vill anpassa mig efter min kollega och de flesta vill äta "riktig", varm mat. Så det kommer förekomma sämre val.
Jag vill verkligen lyxa till det lite på helgen.

Mina fördelar: är duktig på matlåda och de är ofta genomtänkta och bra måltider!

Utöver ovan är jag lat. Jag går för lite och gynnar för lite. Jag försöker verkligen bli bättre, men när jag är borta på jobbet blir motionen verkligen noll, vintern bidrar inte. Sommartid rör jag mig automatiskt betydligt mer!

Mål? Gå ner 3-5 kg till att börja med. Sen 5-8 kg till. Kommer jag någonsin väga 12-13 kg mindre? Tveksamt. Men jag jag gå ner 5 kg och hålla mig där vore det kanon. Nu ligger kurvan stadigt uppåt.

Jag trivs egentligen bäst på lchf och sköter jag mig fungerar det. Men jag är helt galen i vitt bröd och avskyr att baka (lchf-bröd fungerar).

Så, finns det något tips på en kickstart av något slag? Skulle jag gå ner bara 3 kg skulle det kännas som en enorm seger. Det som talar emot är att jag älskar mat, vin och är lat 😂
När jag vill kickstarta äter jag omelett på vitan + grönsaker, kokt ägg, mini-keso och banan, grekisk yoghurt 0% + frysta blåbär som jag tinar och blandar ihop med yoghurten, samt kycklingfilé med sallad till. Då äter jag mig mätt men det är oerhört kalorisnålt, tråkigt och inget jag skulle göra i längden men det fungerar. Kycklingfilé kan man steka i förväg och ta upp och lägga i salladen. Resten tar bara några minuter att ta fram.
 
Kickstart? Någon ide? Jag kommer inte överleva på vlcd mer än 5 timmar, så det är uteslutet 😅

Mina problem: jobbar borta och sover borta 2-4 nätter i veckan. Har starkt begränsade möjligheter att stå och laga mat den tiden. Idag är jag en alldeles fantastisk middag bestående av två mackor med diverse pålägg 😅
Jobbar ute på fält 1-3 dagar i veckan och måste äta det som erbjuds. Jobbar ofta i obygden, så det är en mack eller den lokala "grillen" som finns. Så det finns vissa mål som per automatik inte blir optimala. Visst, jag skulle kunna ta med en sallad, men känner att jag vill anpassa mig efter min kollega och de flesta vill äta "riktig", varm mat. Så det kommer förekomma sämre val.
Jag vill verkligen lyxa till det lite på helgen.

Mina fördelar: är duktig på matlåda och de är ofta genomtänkta och bra måltider!

Utöver ovan är jag lat. Jag går för lite och gynnar för lite. Jag försöker verkligen bli bättre, men när jag är borta på jobbet blir motionen verkligen noll, vintern bidrar inte. Sommartid rör jag mig automatiskt betydligt mer!

Mål? Gå ner 3-5 kg till att börja med. Sen 5-8 kg till. Kommer jag någonsin väga 12-13 kg mindre? Tveksamt. Men jag jag gå ner 5 kg och hålla mig där vore det kanon. Nu ligger kurvan stadigt uppåt.

Jag trivs egentligen bäst på lchf och sköter jag mig fungerar det. Men jag är helt galen i vitt bröd och avskyr att baka (lchf-bröd fungerar).

Så, finns det något tips på en kickstart av något slag? Skulle jag gå ner bara 3 kg skulle det kännas som en enorm seger. Det som talar emot är att jag älskar mat, vin och är lat 😂

Hade absolut inte anpassat mig efter kollegan, utan ätit min sallad om jag var sugen på det!
 
Hade absolut inte anpassat mig efter kollegan, utan ätit min sallad om jag var sugen på det!
Det tråkiga är att jag i så fall skulle behöva sitta själv och frysa i bilen under tiden kollegan var inte och åt 😅 så jag tycker inte det känns speciellt kul för någon av oss. Men det blir kanske en gång i veckan, max, så jag tror inte det står och faller på det heller.
 

Liknande trådar

Tjatter Som en person som alskar utvarderingar och planeringar forsoker jag alltid hitta lite tid i mellandagarna for att fundera over det...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 001
Senast: BernT
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 186
Senast: zassoo
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 124
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Om någon här sparar i stabila utdelningsaktier vilka sparar ni i ? Jag vill öka mitt innehav i detta och är därför lite nyfiken på vad...
Svar
10
· Visningar
780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp