Bukefalos 28 år!

Vikttråden 2023

Du kan lära dig att tycka om det du äter även om det råkar vara nyttigt. ;) Ja, banan innehåller mycket kolhydrater men det och ägg håller dig mätt och blodsockret i balans. Om du äter en banan före träning får du inte blodsockerfall, du får blodsockerfall för att du äter för sällan och/eller snabba kolhydrater. Mindre portioner, fler gånger så du inte är jättehungrig. Gör en inköpslista och håll dig till den, inget smågodis, köper du clementiner så bara ett par stycken, inte ett halvt kilo.

Så, är det din dietist som sagt att du ska äta 1100 - 1200 per dag?

Men att äta mat jag inte tycker är gott känns som ett recept för att misslyckas och ingen livsstil jag kommer att kunna upprätthålla ;)

Resultatet kommer att bli att jag går och längtar och suktar efter vad jag tycker är gott och vill äta. Möjligtvis att jag kommer kunna hålla nere mängden. Har faktiskt funderat på om lösningen är att bara äta vad jag inte tycker om. Och jo, att jag äter innan jag tränar på eftermiddagen gör att jag får blodsocker fall. Men som sagt, om jag ändrar det till att träna på morgonen så går det bra. Då är problemet att jag är morgontrött och att träna innan jobbet måste jag tvinga mig till.

Och blosockret håller sig jämt och bra när jag lever sunt, utan bananer och ägg. Jag har problem med att jag hoppar lunchen, men när jag äter för mycket klementiner tex så är det efter att jag ätit middag, dvs inte är hungrig utan äter för att det är gott och inte kan sluta.

Godis, choklad, läsk, chips osv är ett kapitel för sig. Även om man inte kan bli kemiskt beroende av socker så börjar jag äta det så bam! Kan jag inte sluta. Lösningen är att aldrig ha det hemma. Men nu var det en period när jag köpte hem. Som tur är så blir suget oftast sent på kvällen när jag inte orkar klä på mig och gå och köpa. Jag har funderat på lördagsgodis men det skulle inte fungera utan det är cold turkey som gäller.
 
Den här var ju inte menad till mig och jag antar att det skulle vara en smårolig kommentar. Men från någon som fått höra hela livet att ”det bara är att lära sig” och liknande är det väldigt frustrerande att se för tro mig, det är INTE så lätt som det låter för alla.
Nej, men jag har själv fått lära mig att äta sånt som är nyttigt och inte enbart äta det som är gott. Nu har jag dessutom inte problem med diabetes men har man en sjukdomsproblematik så är det ju ännu viktigare att sköta sitt ätande.
 
Men att äta mat jag inte tycker är gott känns som ett recept för att misslyckas och ingen livsstil jag kommer att kunna upprätthålla ;)

Resultatet kommer att bli att jag går och längtar och suktar efter vad jag tycker är gott och vill äta. Möjligtvis att jag kommer kunna hålla nere mängden. Har faktiskt funderat på om lösningen är att bara äta vad jag inte tycker om. Och jo, att jag äter innan jag tränar på eftermiddagen gör att jag får blodsocker fall. Men som sagt, om jag ändrar det till att träna på morgonen så går det bra. Då är problemet att jag är morgontrött och att träna innan jobbet måste jag tvinga mig till.

Och blosockret håller sig jämt och bra när jag lever sunt, utan bananer och ägg. Jag har problem med att jag hoppar lunchen, men när jag äter för mycket klementiner tex så är det efter att jag ätit middag, dvs inte är hungrig utan äter för att det är gott och inte kan sluta.

Godis, choklad, läsk, chips osv är ett kapitel för sig. Även om man inte kan bli kemiskt beroende av socker så börjar jag äta det så bam! Kan jag inte sluta. Lösningen är att aldrig ha det hemma. Men nu var det en period när jag köpte hem. Som tur är så blir suget oftast sent på kvällen när jag inte orkar klä på mig och gå och köpa. Jag har funderat på lördagsgodis men det skulle inte fungera utan det är cold turkey som gäller.
Jag tycker inte heller att en burk keso och en banan är det roligaste att äta men jag blir mätt och ibland så är det faktiskt vad som är det viktigaste just då.
 
Nej, men jag har själv fått lära mig att äta sånt som är nyttigt och inte enbart äta det som är gott. Nu har jag dessutom inte problem med diabetes men har man en sjukdomsproblematik så är det ju ännu viktigare att sköta sitt ätande.
Det är skillnad på att inte tycka saker är lika goda som annat och att ”lära sig” äta sådant man verkligen inte kan få i sig.
 
Du kan lära dig att tycka om det du äter även om det råkar vara nyttigt. ;) Ja, banan innehåller mycket kolhydrater men det och ägg håller dig mätt och blodsockret i balans. Om du äter en banan före träning får du inte blodsockerfall, du får blodsockerfall för att du äter för sällan och/eller snabba kolhydrater. Mindre portioner, fler gånger så du inte är jättehungrig. Gör en inköpslista och håll dig till den, inget smågodis, köper du clementiner så bara ett par stycken, inte ett halvt kilo.

Så, är det din dietist som sagt att du ska äta 1100 - 1200 per dag?
Det låter som att @MJLee har diabetes och då får man blodsockerfall efter träning på ett helt annat sätt än vad man får när man inte har diabetes. Så det behöver inte betyda att man äter dåligt ojämt i övrigt. Utan träning påverkar insulinet hos diabetiker väldigt krafigt och det är vanligt att man får starka blodsockerfall efter träning speciellt i samband med förändring av träningen.
 
Det låter som att @MJLee har diabetes och då får man blodsockerfall efter träning på ett helt annat sätt än vad man får när man inte har diabetes. Så det behöver inte betyda att man äter dåligt ojämt i övrigt. Utan träning påverkar insulinet hos diabetiker väldigt krafigt och det är vanligt att man får starka blodsockerfall efter träning speciellt i samband med förändring av träningen.

Exakt. Konsekvenserna av att träna sitter kvar i många timmar efteråt. Om jag tränar på morgonen kan jag hålla koll så att det är jämt och vid behov äta något. Gör jag det på kvällen så blir det problem eftersom bs går ner naturligt när man sover, plus då att det går ner (även om jag äter kolhydrater, middag, nattmacka etc) av motion/träning. Vid enstaka tillfällen kan det också gå upp och då måste jag ha koll på det också och parera med insulin.

@Mia_R även om jag inte kräks av det så tycker jag inte om det. Och att tvinga mig att äta det jag inte tycker om eller 'lära' mig ser jag inte som en lösning. Jag har problem med att jag inte är hungrig på dagarna. Atta något jag inte tycker om kommer inte att göra att jag äter något alls. Problemet är att jag överäter för att jag tycker det är gott. Oftast inte för att jag är hungrig när jag kommer hem. Att tvinga i mig något kommer inte att hjälpa.

Nyckeln är att äta rimliga mängder av vad jag tycker är gott. Och det är vad jag har svårt att göra. Hunger är inte en avgörande faktor.
 
Kanske kanske har klarat fyra dagar i London utan att ha gått upp i vikt, men det kan också vara så att jag glömde dricka vatten. (orolig inför vikten i morgon).

Det är tveklöst så att vitaminer har inte ätits i ngn större mängd i alla fall (Cornish pastries, Pain o Chocolat osv ). Tänkte dock för första gången på att English breakfast inte är så himla tokigt ändå, vita bönor i tomatsås, pocherat ägg och en skiva bacon där det inte fanns ngn fettrand alls. Jämfört med uhm pain o chocolat i alla fall :D så är det tveklöst det nyttigaste jag ätit varje dag.
 
Kämpar på. Bristande motivation mer till än från denna och förra veckan. Gick över kalorimålet både fre lörd och söndag men aldrig så illa att det slutade innebära viktnedgång. Jäklar vad godis är kostsamt i kalorier. Sötsuget verkar äntligen ha släppt. Nu går jag mer runt och är hungrig på mat hela tiden. Känns som att jag hamnade på nån spärr när kroppen kom ner på vikten där jag legat stabilt senaste åren. Nu vill kroppen verkligen inte tappa mer av sina reserver. Har någon mer råkat ut för något liknande?
Min underbara man köpte en för tidig julklapp till mig i form av smartwatch. Nu kan jag räkna kaloriförbrukningen mer exakt när jag tränar. Idag var det återigen dags för den hemska Bulgarian split. 178 hade jag i puls när jag kämpade in 12 reps med 8kgs vikter på svaga benet 🥲 😅
sen fick jag ett uppskattat pling för att jag höll igång medans jag bytte blöja på en vrålande unge som bara ville snurra och leka samtidigt som han kissade ner sig själv och skötbordet. Det fick tydligen upp pulsen på mamma :rofl:
nu ska jag försöka hitta en våg, upplever mig som betydligt smalare så skulle vara spännande med en invägning
Tycker definitivt att det blivit oerhört mycket segare sedan jag kom till den sannolika vikt jag haft längre -den vikt jag typ trodde jag hade och ville gå ned från innan jag vägde mig.
 
Jag menade blodsocker inte blodtryck. När jag motionerar så sjunker blodsockret och jag måste äta för att balansera upp det vilket gör att mycket av poängen av att motionera går förlorad. När jag tränade upptäckte jag att jag inte kunde göra det efter jobbet eftersom det ofta resulterade i en blodsocker krasch på natten om jag inte konsumerade snabba kolhydrater på kvällen innan jag gick och la mig.

Jag tycker att 1100-1200 är lite men två olika har räknat ut det. Ok, använde en tredje och där står det 1470 vilket låter mer normalt om än fortfarande ganska lite. Men ska lägga mig på 1100 för att gå ner i vikt. Även om det är jäkligt svårt. Funderar på 5:2 dieten men måste kolla upp med min dietist.

Mitt problem är att jag har så lätt för att överäta. När jag väl äter tex pasta, kan jag inte sluta. DItto ris etc. Så jag måste hålla mig borta från det. Jag är en person som kan gå upp genom att klementiner.
När jag letade runt bland räknare så räknade de ju ut en energiförbrukning för om man ligger stilla i en låda. Men folk gör ju inte det normalt utan de släntrar runt lite. En grej med hur olika mycket kalorier folk förbränner verkar ligga i hur ofta de studsar ur soffan för att hämta X eller y, eller hur mycket de skakar på foten när de stressar. Så jag tror mycket mer på beräkningarna som någon hade lagt från livsmedelsverket.

Sedan är det väl så att även om man ligger stilla i en låda så tar muskler mer energi än ben och fett så mer muskler borde då höja metabolismen lite.

Sedan jobbigt nog såg jag på räknarna, och det borde jag ju förstått ändå men det syntes tydligare. Att ju mindre man väger desto mindre kalorier behöver man för att ligga i en låda så puh. (kan vara därför det går allt långsammare allteftersom man väger mindre.)

Sedan tar ju muskler mindre plats, samtidigt som de väger mer. Så man kan tex väga 5 kg mer och ta upp mindre yta om dessa 5 kg är muskler. O lättaste sättet att få muskler på är tydligen att lyfta tyngder. (tro nu inte att jag gör det utom någon gång i halvåret, jag tycker det är supertråkigt, jag tänker börja, någon gång, helst runt 50 senast antar jag.)
 
Mitt problem är att jag har så lätt för att överäta. När jag väl äter tex pasta, kan jag inte sluta. DItto ris etc. Så jag måste hålla mig borta från det. Jag är en person som kan gå upp genom att klementiner.
(håller med någon annan om att hjälp kanske är en bra idé) en spekulation bara. Kan det vara så att när du äter X (tex pasta) har du ätit lite soppa eller liknande flera dagar innan. Så kroppen överreagerar?

Tänker att just om man har diabetes kanske sjukvården ganska gärna ger tips?

Sedan, om du tex gjorde en portion pasta, och det bara finns en portion pasta eller ris?
 
När jag letade runt bland räknare så räknade de ju ut en energiförbrukning för om man ligger stilla i en låda. Men folk gör ju inte det normalt utan de släntrar runt lite. En grej med hur olika mycket kalorier folk förbränner verkar ligga i hur ofta de studsar ur soffan för att hämta X eller y, eller hur mycket de skakar på foten när de stressar. Så jag tror mycket mer på beräkningarna som någon hade lagt från livsmedelsverket.

Sedan är det väl så att även om man ligger stilla i en låda så tar muskler mer energi än ben och fett så mer muskler borde då höja metabolismen lite.

Sedan jobbigt nog såg jag på räknarna, och det borde jag ju förstått ändå men det syntes tydligare. Att ju mindre man väger desto mindre kalorier behöver man för att ligga i en låda så puh. (kan vara därför det går allt långsammare allteftersom man väger mindre.)

Sedan tar ju muskler mindre plats, samtidigt som de väger mer. Så man kan tex väga 5 kg mer och ta upp mindre yta om dessa 5 kg är muskler. O lättaste sättet att få muskler på är tydligen att lyfta tyngder. (tro nu inte att jag gör det utom någon gång i halvåret, jag tycker det är supertråkigt, jag tänker börja, någon gång, helst runt 50 senast antar jag.)
Här finns lite förklaringsmodeller till varför det blir så.

https://www.expressen.se/halsoliv/halsa/vikt/overviktsforskaren-sluta-banta-det-fungerar-inte/
https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2016/08/darfor-ar-det-sa-svart-att-ga-ner-i-vikt/
 
Inte bara, men det går ju då och då. Även om det tar tid.
Beror väl helt på vad man har för förhållande till mat i grunden. Jag har troligen ARFID (inte diagnostiserat, men högst troligen) och om jag får välja mellan mat jag inte tycker om och att svälta så väljer jag att svälta. Inte så hållbart i längden och jag är otroligt less på att höra att man bara ska lära sig.
 
Intressant, men tänker att de känns lite negativa. När jag lyssnat på podcasts med tyngre träningssnack så tycker jag de ger lite mer framåtenergi :)

Kan inte peka på några exakta avsnitt, men de har bla diskuterat biggest loser och haft ett program med en forskare som diskuterat setpoint. (har också för mig att jag hört att visserligen försvinner inte fettceller direkt, men celler har ju inte evig livslängd, och det var inte helt klart med att många var helt fel)
 
Beror väl helt på vad man har för förhållande till mat i grunden. Jag har troligen ARFID (inte diagnostiserat, men högst troligen) och om jag får välja mellan mat jag inte tycker om och att svälta så väljer jag att svälta. Inte så hållbart i längden och jag är otroligt less på att höra att man bara ska lära sig.
Tänker att om man säger så så menar man i de flesta normalfall. Inte i alla normalfall eller i specialfall.

Vilket var vad jag menade med att det går ju då och då. Sedan är det säkert lättare med vissa saker än med andra och lättare för vissa människor än för andra. Artikeln tar ju upp att de också arbetar med matvaror om än försiktigt.

Jag äter ju normalt nästan allt, men har haft ett eller två livsmedel som jag helst inte varit i samma rum som. Varav jag vant mig vid ett och kan äta det, men inte med det andra eftersom det är så sällsynt att jag inte såg någon vits med det.
 
Senast ändrad:
Pga diabetes har jag haft otaliga dietister. Men problemet är att jag vet jag ska äta och hur. Men att omvandla det till realitet är problemet för mig. Det är lite så att jag enligt dietist kan äta 10 jordgubbar men inte mer. Vilket inte fungerar alls. Så då är det bättre att inte äta och sedan frossa rejält några gånger.

Som sagt att träna är ett aber. Även om jag vet att det också gör att blodsocker ligger stadigare med mindre insulin om jag tränar på rätt sätt och rätt tider.
 
Lite väl negativt att säga att man ska sluta banta och att det inte fungerar. Efter 6 år förbrukade deltagarnas kroppar 1900 kalorier i vila. Det är mycket. Ska du över den kalorimängden på en dag måste du äta ohälsosam mat eller stora mängder. Lägg därtill normal rörelse och tre motionspass, då kan du äta över 2000 kalorier för att bibehålla vikten. Du behöver ju äta mer än 2500 kalorier per dag om du fortsätter träna tre gånger i veckan för viktuppgång.
 

Liknande trådar

Tjatter Som en person som alskar utvarderingar och planeringar forsoker jag alltid hitta lite tid i mellandagarna for att fundera over det...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 001
Senast: BernT
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 187
Senast: zassoo
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 124
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Om någon här sparar i stabila utdelningsaktier vilka sparar ni i ? Jag vill öka mitt innehav i detta och är därför lite nyfiken på vad...
Svar
10
· Visningar
784

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp