Vikttråden 2023

Föll för vågen i tisdags och har fyra kg som jag skulle vara nöjd om jag tappade. Inget godis på 20 dgr utan ngn jättekamp.
Men utan att vilja eller kunna räkna så har jag en känsla av att lunchen på jobbet blir lite i mesta laget. Och jag vet inte om jag är beredd att stoppa vid halvmätt.
 
Kunde jag hålla det på den nivån, alltså en rimlig mängd ibland, så hade det känts helt ok. Men börjar jag äta är jag sugen hela tiden, då blir det att jag går och småäter godis eller kakor hela tiden mer eller mindre. 🙄
Karaktären är sådär med andra ord.
Full förståelse! Har också svårt med det av och till och suget blir på något sätt större nu bara för att jag inte ska äta tex godis. Är i vanliga fall ytterst sällan sugen på vanligt godis (undantaget choklad) men i veckan var jag så klart supersugen på godisnappar. Så irriterad!
 
Går in med min te med mjölk igen som tips. (alltså jag gillar verkligen inte te med mjölk egentligen men om jag är hungrig utan orsak hjälper det. *sitter och dricker te med mjölk*)
Jag föredra faktiskt en skvätt mjölk i svart te. Bra tips, känns faktiskt som det hjälper lite.
 
Min vägningsdag idag och jag står på samma vikt som förra veckan. Jaja har bara hållit på i en vecka så får ge det mer tid.

Dock mycket nöjd att jag har kommit igång med träningen denna vecka. 2 pass på gymmet och ett yogapass. Har inte gjort mkt yoga alls men tog en chansning och köpte en yogkura på ett yogaställe några meters från där jag bor. Gillar det mkt även om jag nog inte brände så många kalorier på detta pass. Var mkt rörlighet och andning, vilket ändå är bra för mig då jag har varit alldeles för stressad och är mkt ovig. Ingen träning idag men promenader med hunden.
 
-3,5kg.

Motionerar/tränar 6 dagar/veckan. Tränar inte hårt, eftersom jag är väldigt otränad, utan satsar på att röra på mig och lite varierat med viktnedgång som mål just nu. Mycket "promenader" på löpbandet i veckorna. Har dragit ner ordentligt på fika och godis, men båda delarna får fortfarande plats - fast en fika i veckan istället för en stor fika nästan varje dag, ett par bitar choklad ibland istället för ett par rader ofta osv. Vill hitta en balans som är hållbar även på sikt, för mig.
 
Senast ändrad:
Snacka om att måendet påverkar min hunger och mitt sug.
Stress och oro på jobbet - min hunger försvinner direkt. Så jag har verkligen hårdbantat under en vecka och tappar direkt. 😨
Problemet när jag mår bättre igen är ju att jag äter upp dedär kilona och gärna ett par till när jag ändå håller på.

Försöker tänka att äta rätt nu när vikten är bra. Att växla i vikt är inte alltid de svåra, men att hålla den stabil 😓 så svårt!
 
Gick ner till 97 sedan två veckor efter upp till 99 och ytterligare två veckor 101. Är så trött på det här!!! Fuckelifuck och fuck! Ovanpå det började jag med Mirtazapin för typ 3 veckor sedan, som ju kan ge ökad aptit/sötsug dså frågan är, har jag ätitmer sött än annars? Känns inte så eftersom jag inte haft så mycket hemma, men känner att mina matvanor har varit helt uppåt väggarna, när jag inte äter regelbundet går jag inte ner i vikt alls och det har jag inte gjort samtidigt som jag nog ätit mer och fel. Så... I morgon är en ny dag och nytt mål. Börja med att spika måltidsordningen återigen!
Min läkare satte ut mirtazapin just pga vikten
 
Min läkare satte ut mirtazapin just pga vikten
Ja, jag känner absolut av ökat sug, oerhört svårt att bemästra, det ihop med matvanor som är ur balans blir inte bra. Men jag får försöka lite till och framför allt komma i ordning och få ordning på mina matvanor igen så att det blir lättare att hantera sötsuget. Det är ju det som är boven, man går inte upp i vikt av Mirtazapin självt utan för att man äter mer och fel.

Viktuppgången nu senast beror nog bara delvis på det, kanske mer på matvanor som är ur balans och dåligt mående. Det är klockrent så. Mår jag dåligt blir det dåligt med mitt ätande och då syns det på vikten. Mår jag bättre och vanorna kommer i balans igen så fortsätter jag stadigt och långsamt att gå ner som jag ska. Men då måste jag alltså äta enligt schemat.
 
Är det någon som har samma problem? Så länge jag inte äter är jag inte ett dugg hungrig. Men så fort jag börjar så kan jag inte sluta så äter konstant även när jag inte är hungrig. Så mycket enklare om det vore alkohol eller något annat man ska köra cold turkey.
 
Är det någon som har samma problem? Så länge jag inte äter är jag inte ett dugg hungrig. Men så fort jag börjar så kan jag inte sluta så äter konstant även när jag inte är hungrig. Så mycket enklare om det vore alkohol eller något annat man ska köra cold turkey.
Jag var så länge när jag var typ upp till 25. Åt ingenting på hela dagen men på kvällen eller em när jag började äta så var det helt kört.
 
Är det någon som har samma problem? Så länge jag inte äter är jag inte ett dugg hungrig. Men så fort jag börjar så kan jag inte sluta så äter konstant även när jag inte är hungrig. Så mycket enklare om det vore alkohol eller något annat man ska köra cold turkey.
Jag är likadan. Jag tycker dessutom att det är värre att vara sugen än att vara hungrig. Att vara hungrig kan jag leva med. Sug är tortyr.
 
Hm, jag tittar inte på vikten som siffra men jag behöver gå ner lite av främst att jag vill vara rörligare, starkare och smidigare på hästryggen men även pga lite högt blodtryck. Problemet är att jag älskar mat och har många skador som försvårar motion. Har börjat träna i grupp 1 gång i veckan och har fått övningar att göra två ytterligare gånger per vecka men dessa extrapass blir inte av pga smärtor, främst ena knät.
 
Favorit i repris arabisk vardagsrätt på paprikor, tomat och lök samt ett pocherat ägg. Har matlådor.

Suget är svårt och igår syndade jag så det skvätte om det.mens oxå Idag har jag fått hålla i mig men det verkar ha gått!

Heja oss alla påt igen
 

Bifogade filer

  • D27ABEC2-C0B5-4706-A0A6-FFB68CDADD99.jpeg
    D27ABEC2-C0B5-4706-A0A6-FFB68CDADD99.jpeg
    223,6 KB · Visningar: 32
22 dagar utan godis, glass, snacks och bakverk.
Jag tycker att det är trist men inget jättesug.
Jag har dock ngn slags rädsla/stress över att känna hunger så lunchpotionerna borde nog minskas om jag ska gå ner lite och jag vet inte om det är värt det. Känns inte som att det har hänt jättemkt på de här 3 veckorna.
 
1 vecka utan godis! :banana: var rätt sugen i helgen när jag bara låg inne och pillade mig i naveln. Men lite olwstjärnor dämpade det värsta suget.

Ska bli skönt att komma igång med träningen ordentligt igen i veckan, blev bara 2 pass plus en promenad denna.
 
En bakpotatis till middag, funderar lite på vad jag ska ha på den. Glömde bort att köpa keso och är tveksam till att öppna creme fraiché burken eftersom den är tänkt att användas till kyckling paprikash.
 
Jag skulle ju sluta äta godis, men det har ju inte gått så bra alls. Men har köpt en våg iaf, och den visar ändå -1,5 kg senaste månaden. Nu sätter jag ett kortsiktigt mål - denna veckan ska jag inte äta något godis eller någon snabbmat alls. Jag måste inte träna (mer än att jag har mina hästar) och maten jag äter hemma måste jag inte tänka ska vara kalorisnål (dvs - det är okej att göra en pastasås på grädde, så länge jag inte äter godis eller handlar snabbmat). Små steg tänker jag!
 
Veckan började med ryggont men har ändå blivit bra. Har känt mig mindre påverkad av periodiska fastan och på ganska gott humör. Även magen är lugnare och mindre svullen än den brukar vara. Två rejäla pass på gymmet och tre promenader har det blivit.

Totalt på två veckors periodisk fasta har jag tappat 1,4kg vilket i sig inte är superimponerande men helt ok, all viktnedgång är bra viktnedgång. Jag har inte heller ätit socker, snacks eller druckit alkohol hittills i år, trots två födelsedagsfiranden och en middagsbjudning.
 

Liknande trådar

Tjatter Som en person som alskar utvarderingar och planeringar forsoker jag alltid hitta lite tid i mellandagarna for att fundera over det...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 833
Senast: BernT
·
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 554
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 582
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Om någon här sparar i stabila utdelningsaktier vilka sparar ni i ? Jag vill öka mitt innehav i detta och är därför lite nyfiken på vad...
Svar
10
· Visningar
654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp