Vila för unghäst

walkaway-

Trådstartare
Nu så står jag inför valet hur jag ska sätta min unghäst på vila inför vintern. Jag kan börja berätta kort om vad jag gjort de senaste månaderna med henne; jag köpte henne för fyra månader sedan, helt ohanterad. Eftersom hon är fyra år gammal så satte jag igång med förberedelser för hantering och inridning. Nu så är hon fullt hanterbar, hon kan ställas upp, borstas, lyfta hovar, ledas i skritt och trav, longeras/löslongeras samt är grundinriden; uppsittningsvan från båda sidorna, lyssnar på ljud- och skänkelhjälper, lätt svägningsbar - det vi arbetar med nu.

Nu så funderar jag alltså på hur jag ska lägga upp vintervilan. Hästarna går inte i så roliga hagar precis, väldigt leriga. Hon går i lösdrift så hon kan gå in när hon vill. Hur hade ni lagt upp vilan, hur lång period, när?
 
Sv: Vila för unghäst

Jag brukar ge unghästarna vila ca 2-3mån efter 2-3mån träning. Hästarna är innan ohanterade & kan då ridas i alla grundgångarter, påbörjat tölt & flytta sig undan för skänkeln :) rider också ut på dem, kortare turer ensam.
 
Sv: Vila för unghäst

Okej. Du tror inte att det blir en för lång vila, med tanke på vilken "tråkig" miljö hon har kring sig. Vad ger en sådan lång vila för fördelar mot till exempel en två veckors vila?
 
Sv: Vila för unghäst

Jag tycker inte att det blir för lång vila. Jag tycker att det är viktigt att hästen bara får vara och vara häst. Då smälter den allt den lärt sig och kan återhämta sig både psykiskt och fysiskt. När man sätter igång igen brukar man ha en glad häst som smält det dem lärt sig och det som man kämpade med innan faller helt plötsligt på plats.
Om man inte ger unghästen vila eller för korta är risken att de tappar suget och glädjen i arbetet. Två veckor kan vara lagom för en äldre ridhäst, men för en unghäst tycker jag att det nästan är ingenting.
Jag brukar jämföra med ex. skolbarn. Börjar man tabort lov eller korta av dem betydligt så kommer de snart tröttna på skolan.

Om hagen är väldigt tråkig kan man skicka iväg hästen till en unghäst flock, eller göra hagen roligare med ex. sly, gran, halm eller något annat som de kan hålla på med :)
 
Sv: Vila för unghäst

Tack för ditt svar! Men hur fungerar sedan igångsättning för dig, och hur långsiktiga mål bör man ha? Jag hade ju till exempel velat starta i en tävling med henne till nästa höst.

Nu känner man sig lite splittrad, för jag tycker att det finns så många olika åsikter. De andra i stallet ställer sina hästar på vila i en månad. De hästarna är 6 år, resp. 15 år, samt en åring som bara står sedan han kom hem från unghästbetet.

Min instruktör tyckte att en månad kommer att bli för mycket, i och med att vi har rätt tråkig utevistelse för hästarna, samt med tänkandet att man får börja om väldigt mycket med en för lång vila.

Hur gör ni andra?
 
Sv: Vila för unghäst

Igångsättningen har jag aldrig haft problem med (hittills). I stort sätt alla unghästar som jag satt igång efter inridning och sen vila har "kommit tillbaka" med mer energi, befäst det dem lärt sig och i stort sätt varit ännu bättre än när jag ställde av dem. Jag har aldrig fått börja om efter en längre vila. Det är isåfall på lite äldre hästar som "stelnar till" och tappar lite kondis.. men har inte hänt på unghäst.
 
Sv: Vila för unghäst

Jag har också en unghäst som är född 2010. Hon är på inridning nu i två månader så när hon kommer hem i slutet av januari så blir det vila för henne i feb, mars och april. Igångsättning igen i slutet av april början på maj. Jag kommer endast ta in henne för lite översyn, borst och lite mys men annars bara låta henne vara häst :))
 
Sv: Vila för unghäst

Jag hade valt kortare viloperioder (men kanske fler) medan det är "tråkigt" ute och väntat med längre vila tills hagarna är bättre (kan ju ske snabbt, dock, om det blir kallt och kommer lite snö...). Men jag är generellt ingen anhängare av långa viloperioder, utan ger hellre, på både yngre och äldre hästar, kortare vilor oftare då jag tycker att det behövs. Kan dock tro att en ung häst som man gått hyggligt fort fram med kan behöva längre vila.
 
Sv: Vila för unghäst

Detta var länge något som var väldigt förvirrande för mig, eftersom det fanns så många olika åsikter. Om någon undrar så valde jag att ta henne på en månads vila. Det kändes, och känns fortfarande som rätt beslut.

Tack för Eran åsikter! :)
 
Sv: Vila för unghäst

Hästar precis som vi människor är individer.
Prova ställ av den ett par veckor. Du märker nog om den börjar stå och häcka vid grinden, eller rymmer eller visar andra tecken på att vara uttråkad.
Den kanske är helt mogen för vidare träning ett tag till och sen vila, eller bara dra ner på tempot.
Lyssna du på din häst och släpp de inrutade planerna. den kanske inte är eedo för tävlingsdebut just när du tänkt tex. men i gengäld kanske du har kunnat göra andra saker ...
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 114
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 637
Senast: Efwa
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 100
Senast: sandrafors
·
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
4 832
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp