Bukefalos 28 år!

Vilka är "Våra egna"?

Inga problem.
2007 fanns det ca 680 000 fritidshus i Sverige.
Det kan utan vidare bo minst 2 personer i varje fritidshus.
Så där är plats för 1,2 miljoner just precis nu.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fritidshus
http://www.hittafastigheter.se/faktavillor.asp
Men jag tror inte att människor i allmänhet är villiga att hyra ut sina sommarstugor..... Problemet kommer ju sedan till våren, när ägarna vill ha tillbaka stugorna och de som bor där måste lämna huset. Jag kan tänka mig att det kan bli problem och smärtsamma scener när människor måste lämna huset/ägarna vill ha det tillbaka för sommarens boende.

Det finns säkerligen många sommarhus som kan och kommer att användas till just detta, och det är fenomenalt bra, men jag tror inte man kan räkna med att alla fritidshusen eller ens en bråkdel av dem ska bli tillgängliga. Krasst sett....
 
Vill man maximera problemet för att ge upp då räknar man så. Vill man bestiga berget då ser man att på kort sikt kan vi nå basläger 1 på nordsidan genom att kämpa och se möjligheterna, samtidigt som vi uppfinner nya sätt att bestiga berg på som kommer att underlätta att nå nästa nivå.

Och i slutändan kunna vara stolt över att vi nådde basläger 3 ett par bitar innan toppen, även om vi inte når upp. Istället för de som stod kvar i dalen och klagade på att berget var för högt. De som stod kvar fick ju rätt, dels gick inte berget att bestiga och dels har de minsann inte åstadkommit ett skit annat än att gnälla och säga nej. Precis som de sa var det omöjligt för dem, pga avsaknad av vilja och förmåga.

Vi som kämpade lyckades med 3/4 av uppdraget och kan vara grymt stolta över det. Vi fick inte rätt , men vi åstadkom 75% istället för 0%.
Jag hör till dem som varnar, Isen är för tunn, den bär inte. Du och dina gelikar struntar i varningarna och går ut på isen. Efter att ha avverkar 2/3 av sträckan brister isen...vad har ni då uppnått förutom att bli våta och riskera räddningspersonalens liv?

Om man nu ska dra oseriösa liknelser ;)

Faktum är väl att den registrerade bostadsbristen är någonstans över 400 000.
Eller anser du att jag far med osanning.

Faktum är väl att någonstans mellan 1000 och 1500 individer kommer till Sverige varje dag utan att ha bostad o försörjning ordnad.
Fakta är väl att ingenting talar för att detta ska minska, såvida inte våra (EU:s) gemensamma försök att blockera dem vid våra (EU:s) yttre gränser bär frukt.

Och det resulterar i att alla som kommer hit har rätt att söka asyl, processas genom regelverket, vilket tar mellan ngr månader och flera år.

Att då snacka om bergsbestigning är i mina ögon en aning naivt o futtigt.
 
Senast ändrad:
Men jag tror inte att människor i allmänhet är villiga att hyra ut sina sommarstugor..... Problemet kommer ju sedan till våren, när ägarna vill ha tillbaka stugorna och de som bor där måste lämna huset. Jag kan tänka mig att det kan bli problem och smärtsamma scener när människor måste lämna huset/ägarna vill ha det tillbaka för sommarens boende.

Det finns säkerligen många sommarhus som kan och kommer att användas till just detta, och det är fenomenalt bra, men jag tror inte man kan räkna med att alla fritidshusen eller ens en bråkdel av dem ska bli tillgängliga. Krasst sett....
Jag tror inte det är ett allvarligt menat förslag, bara ett desperat försök att finna lösningar för stunden...
 
Fast det har väldigt lite med flyktingmottagning och erbjudande av skydd att göra.

Mer direkt då: Varför skriva att det är en missuppfattning att migration är ekonomiskt negativt för ett land och att de flesta studier visar ett neutralt resultat när det är specifikt svensk invandring som diskuteras där studierna visar ett negativt resultat? Risken för att bidra med missuppfattningar själv blir ju då uppenbar.
 
Genom att vi nyttjar de bostäder som i dag står tomma.
T.ex. fritidsbostäder.

Ja, teoretiskt skulle det ju funka men knappast i praktiken.

Man är ute på rätt hal is om man föreslår att folk ska lämna ifrån sig sina fritidshus bara så där.
Ska detta ske frivilligt eller ska staten expropriera? Dessa fritidshus har man ju betalat för med skattade pengar, eller så har man stora lån för dem. Att då tro att man frivilligt skulle lämna ifrån sig dem bara för att "man inte behöver två bostäder" är hyfsat naivt. Då återstår ju att staten kräver att få lösa in dem och jag misstänker att lagen nog inte medger expropriation för dylikt syfte.
 
Ja, teoretiskt skulle det ju funka men knappast i praktiken.

Man är ute på rätt hal is om man föreslår att folk ska lämna ifrån sig sina fritidshus bara så där.
Ska detta ske frivilligt eller ska staten expropriera? Dessa fritidshus har man ju betalat för med skattade pengar, eller så har man stora lån för dem. Att då tro att man frivilligt skulle lämna ifrån sig dem bara för att "man inte behöver två bostäder" är hyfsat naivt. Då återstår ju att staten kräver att få lösa in dem och jag misstänker att lagen nog inte medger expropriation för dylikt syfte.
Ja, och som jag sa tidigare - de människorna som flyttat in i fritidhusen, ska de sen vräkas, lyftas ut eller tänker man att de ska flytta ut frivilligt typ den första maj - och isåfall till vad? De som VILL hyra ut sina fritidshus under en begränsad tid gör givetvis en insats, men i övrigt tror jag det är orealistiskt tyvärr. Många fritidshus ligger ju dessutom långt bort från städerna (vitsen med fritidshus...) och har inte ens plogad väg om vintern eller tillräcklig isolering för vinterboende.
 
Ja, och som jag sa tidigare - de människorna som flyttat in i fritidhusen, ska de sen vräkas, lyftas ut eller tänker man att de ska flytta ut frivilligt typ den första maj - och isåfall till vad? De som VILL hyra ut sina fritidshus under en begränsad tid gör givetvis en insats, men i övrigt tror jag det är orealistiskt tyvärr. Många fritidshus ligger ju dessutom långt bort från städerna (vitsen med fritidshus...) och har inte ens plogad väg om vintern eller tillräcklig isolering för vinterboende.

Jag tolkar det som att man nog inte ska få tillbaka sitt fritidshus, alls. Inte i maj och inte i juli. Som någon uttryckte det - "man behöver ju knappast två bostäder" så är det nog så att den personen anser att man i princip ska vara nöjd och glad för att man får hjälpa till - genom att efterskänka sin egendom till staten. En rent utopisk tanke som är totalt verklighetsfrånvänd.

Lite mer OT så tycker jag överhuvudtaget att många i den här tråden, och i krönikor osv, är riktiga drömmare som lever i någon slags uppdiktad sagovärld.
Ofta läser man att "det är bara att bygga mer", "vi har gott om plats" m.m. och det är ju naturligtvis enkelt att säga men rent praktiskt så är det inte bara att bygga även om vi rent fysiskt har massor av plats i Sverige. Jag som själv jobbar inom samhällsbyggnadssvängen kan ju rakt säga att det tar sjukt lång tid med allt ifrån planprocesser till genomförande och sen byggande. Det gör man inte på en kaffekvart. I alla fall inte om man ska följa de lagar, riktlinjer och föreskrifter som regeringen/kommunen m.m. bestämt. Eller vill man att alla regler ska bortses från för att få det att gå snabbare och smidigare? Då förespråkar man ju faktiskt anarki, är det på riktigt det man vill ha?

Som sagt. Det är lätt att sitta här och skrävla rent teoretiskt men så länge det inte är möjligt rent praktiskt så bygger man ju bara luftslott och dessa kan man så vitt jag vet inte bo i ;)
 
Jag tolkar det som att man nog inte ska få tillbaka sitt fritidshus, alls. Inte i maj och inte i juli. Som någon uttryckte det - "man behöver ju knappast två bostäder" så är det nog så att den personen anser att man i princip ska vara nöjd och glad för att man får hjälpa till - genom att efterskänka sin egendom till staten. En rent utopisk tanke som är totalt verklighetsfrånvänd.

Lite mer OT så tycker jag överhuvudtaget att många i den här tråden, och i krönikor osv, är riktiga drömmare som lever i någon slags uppdiktad sagovärld.
Ofta läser man att "det är bara att bygga mer", "vi har gott om plats" m.m. och det är ju naturligtvis enkelt att säga men rent praktiskt så är det inte bara att bygga även om vi rent fysiskt har massor av plats i Sverige. Jag som själv jobbar inom samhällsbyggnadssvängen kan ju rakt säga att det tar sjukt lång tid med allt ifrån planprocesser till genomförande och sen byggande. Det gör man inte på en kaffekvart. I alla fall inte om man ska följa de lagar, riktlinjer och föreskrifter som regeringen/kommunen m.m. bestämt. Eller vill man att alla regler ska bortses från för att få det att gå snabbare och smidigare? Då förespråkar man ju faktiskt anarki, är det på riktigt det man vill ha?

Som sagt. Det är lätt att sitta här och skrävla rent teoretiskt men så länge det inte är möjligt rent praktiskt så bygger man ju bara luftslott och dessa kan man så vitt jag vet inte bo i ;)
Tyvärr så har du rätt, många kommer att uppleva eftertankens kranka blekhet när vi står där utan de möjligheterna de alltid drömt om.
 
Ska detta ske frivilligt eller ska staten expropriera?
Det fungerar nog med ett vång att hyra ut.
När det är svår kris så måste ju alla hjälpa till och staten kan då ställa sådana krav.

Vi är inte där ännu men det var ett svar på frågan hur man kan lösa det utan att det blir katastrof.
Lyxen att sitta med två bostäder kanske måste stryka på foten då.
 
Ja, och som jag sa tidigare - de människorna som flyttat in i fritidhusen, ska de sen vräkas, lyftas ut eller tänker man att de ska flytta ut frivilligt typ den första maj - och isåfall till vad? De som VILL hyra ut sina fritidshus under en begränsad tid gör givetvis en insats, men i övrigt tror jag det är orealistiskt tyvärr. Många fritidshus ligger ju dessutom långt bort från städerna (vitsen med fritidshus...) och har inte ens plogad väg om vintern eller tillräcklig isolering för vinterboende.
Kanske inte ens vintervatten , utedass och ska värma huset med vedeldning i öppenspis.
 
Där så har du fel.

Att i ett läge med desperat bostadssituation sitta på två bostäder är något som staten kan förbjuda.
Ingen behöver en sommarstuga lika mycket som någon behöver en bostad.

@Inte_Ung, det är tydligt att vissa står i dalen, gnäller och ojar sig och vare sig vill bestiga berg eller gå över den bräckliga isen med mod och kompetens för att lösa situationen.

Tur att vi är många som förstår att vare sig svenska byggregler, tröga gnällbönder, existerande lagar eller äganderätt är något som kan ställas som ultimativa hinder till att skydda flyktingar som kommer hit.
 
Då återstår ju att staten kräver att få lösa in dem och jag misstänker att lagen nog inte medger expropriation för dylikt syfte.
Om det blir total kris så måste ju undantagstillstånd införas.
I det läget så bestämmer staten hur den vill lösa problemet.

Och jo jag tror att vi kan hamna där om det blir oroligt i omvärlden p.g.a. krig.
Stora flyktingströmmar som drar runt i Europa kan ge svåra kravaller om det inte tas om hand.
I det läget är det bara vapenmakt som kan hålla gränserna stängda och det är så mycket farligare än att tvångsrekvirera sommarstugor.
 
Eller vill man att alla regler ska bortses från för att få det att gå snabbare och smidigare? Då förespråkar man ju faktiskt anarki, är det på riktigt det man vill ha?
Nej jag tror att det är ett krisläge som det handlar om och att alternativet är så oändligt mycket värre även för Sverige.
Så det handlar inte om anarki utan om att rädda vad som räddas kan.

Fredliga lösningar, även om de är både dyra och besvärliga, är alltid bättre och billigare i längden än den totala samhällskollaps som kan bli av att stora grupper människor drar runt i Europa utan att ha någonstans att ta vägen.
Vad jag på allvar tror är att de flesta inte inser vidden av problemet och att de därför tror att det går att komma undan genom att stänga gränser och kontrollera invandringen av asylsökande.
 
Där så har du fel.

Att i ett läge med desperat bostadssituation sitta på två bostäder är något som staten kan förbjuda.
Ingen behöver en sommarstuga lika mycket som någon behöver en bostad.
Inte utan radikala lagändringar. och är du så naiv att detta inte skull följas av överklagande och oändliga processer.
Det tar minst ett till två år innan en expropriering kan genomföras lagligt. Men det är klart om vi skiter i lagstiftning o vad demokrati heter så är det kanske möjligt. Tror du att du får en majoritet av väljarna med på ett dylikt förslag? ;)
 
Man kan ju nöja sig med de som har permanentstandard.

Vad sägs om alla dessa andelslägenheter som finns i fjällvärlden?
Jo tack jag har såna i släkten som har sånt. Jag tror inte de hyr ut :(. Slitaget skulle nog bli för mycket , trots höga hyror som kompensation.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 114
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
29
· Visningar
1 593
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 139
Senast: Grazing
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 246
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp