Bukefalos 28 år!

Vilka är "Våra egna"?

Jag vet inte, jag arbetar inte med asylhantering. Men jag hade för mig att processen är till för att dels fastställa asylbehov och dels fastställa varifrån de kommer. Så verket kan knappast vara 100 på varifrån vem kommer av dem som kom de senaste dagarna ;)
Det är nog de säkraste uppgifterna i alla fall.
 
Det är nog de säkraste uppgifterna i alla fall.
Säg då att 30, 40% kommer från länder som är berättigad till asyl...enligt nuvarande regler.
Går på FN konventionen är väl knappt någon berättigad eftersom så gott som alla kommer från Trygga länder. Polen, Tyskland o Danmark...
 
Sida har räknat på konsekvenserna ifall regeringen fortsätter finansiera flyktingmottagandet genom att ta pengar från biståndet. SVT rapporterar att en halvering av nuvarande budget skulle leda till bland annat:

Humanitärt bistånd

• 156.000 barn får inte behandling för akut undernäring
• 650.000 krisdrabbade människor får inte tillgång till hälsoinrättningar
• 244.800 barn vaccineras inte mot mässling
• 1 miljon krisdrabbade människor får inte tillgång till rent vatten
• 1 miljon människor får inte grundläggande förnödenheter såsom filtar, köksredskap och kläder.

Globalt utbildningsstöd
En halvering av anslaget riskerar att leda till att:
• 50.000 flickor och pojkar kan inte gå i skolan
• 8.000 grundskolor blir utan läromedel
• 9.000 lärare blir utan fortbildning
(Global Partnership for Education)

Globalt stöd för vatten och sanitet
En halvering av anslaget riskerar att leda till att:
• 4,5 miljoner färre människor får tillgång till rent vatten,
• 4 miljoner färre människor får tillgång till förbättrad sanitet,
• 3.500 skolor får fortsätta klara sig utan vatten- och sanitetsanläggningar, vilket till exempel hindrar flickor från att komma till skolan när de får mens.
(Unicef/WASH)
 
Just nu så är det nog bara Syriens befolkning som det handlar om.
För vår del då.
Det är 22 miljoner invånare så alla måste naturligtvis hjälpa till.
Vill samtliga Syrier fly landet eller är det de som är utsatta pga "fel" religionstillhörighet? Annars pratar vi om ett stort land som plötsligt blir helt - tomt! Sånär som på stridande styrkor och en ensam regering.
 
Sida har räknat på konsekvenserna ifall regeringen fortsätter finansiera flyktingmottagandet genom att ta pengar från biståndet. SVT rapporterar att en halvering av nuvarande budget skulle leda till bland annat:

Humanitärt bistånd

• 156.000 barn får inte behandling för akut undernäring
• 650.000 krisdrabbade människor får inte tillgång till hälsoinrättningar
• 244.800 barn vaccineras inte mot mässling
• 1 miljon krisdrabbade människor får inte tillgång till rent vatten
• 1 miljon människor får inte grundläggande förnödenheter såsom filtar, köksredskap och kläder.

Globalt utbildningsstöd
En halvering av anslaget riskerar att leda till att:
• 50.000 flickor och pojkar kan inte gå i skolan
• 8.000 grundskolor blir utan läromedel
• 9.000 lärare blir utan fortbildning
(Global Partnership for Education)

Globalt stöd för vatten och sanitet
En halvering av anslaget riskerar att leda till att:
• 4,5 miljoner färre människor får tillgång till rent vatten,
• 4 miljoner färre människor får tillgång till förbättrad sanitet,
• 3.500 skolor får fortsätta klara sig utan vatten- och sanitetsanläggningar, vilket till exempel hindrar flickor från att komma till skolan när de får mens.
(Unicef/WASH)
Tja vore inte hon en hon (vår finansminister) så skulle man nog kunna säga att han sitter med kulorna i klämm.....:o
 
Vill samtliga Syrier fly landet eller är det de som är utsatta pga "fel" religionstillhörighet? Annars pratar vi om ett stort land som plötsligt blir helt - tomt! Sånär som på stridande styrkor och en ensam regering.
Alla som kan vill nog fly.
Men alla kan inte.
Och det vore kanske bra om de stridande fick ett tomt land att slåss om.
I Syrien så verkar striderna ha ballat ur så att det inte går att urskilja vän från fiende.
Som när Libanon var som värst.
 
Sida har räknat på konsekvenserna ifall regeringen fortsätter finansiera flyktingmottagandet genom att ta pengar från biståndet. SVT rapporterar att en halvering av nuvarande budget skulle leda till bland annat:
Det är ju också ett problem.
Men oro i Världen innebär alltid en massa problem för många.

Varför bemöter du inte själva sakfrågan i stället för att peka åt ett annat håll?

Om vi tappar kontrollen över situationen så kommer inget bistånd alls att kunna skickas.
Jag tror att valet nu står mellan att kontrollerat ta hand om de som väller in eller få ett okontrollerat vällande över gränserna.
Det okontrollerade vällandet med massor av icke registrerade människor som driver runt som följ är inget som vi i dag kan hantera eller skydda oss emot.
Jämför bosättningarna med EU-migranter.
Vi kan inte hantera olagliga bosättningar och dessa är ganska så harmlösa jämfört med vad som kan bli med massor av förtvivlade flyktingar utan någonstans att ta vägen.
 
Varför bemöter du inte själva sakfrågan i stället för att peka åt ett annat håll?

Jag tycker förvisso jag varit helt glasklar med vad jag tycker i sakfrågan: minska incitamenten för flyktingar att välja just Sverige så övriga länder får ta ett större ansvar.
 
Sida har räknat på konsekvenserna ifall regeringen fortsätter finansiera flyktingmottagandet genom att ta pengar från biståndet. SVT rapporterar att en halvering av nuvarande budget skulle leda till bland annat:

Humanitärt bistånd

• 156.000 barn får inte behandling för akut undernäring
• 650.000 krisdrabbade människor får inte tillgång till hälsoinrättningar
• 244.800 barn vaccineras inte mot mässling
• 1 miljon krisdrabbade människor får inte tillgång till rent vatten
• 1 miljon människor får inte grundläggande förnödenheter såsom filtar, köksredskap och kläder.

Globalt utbildningsstöd
En halvering av anslaget riskerar att leda till att:
• 50.000 flickor och pojkar kan inte gå i skolan
• 8.000 grundskolor blir utan läromedel
• 9.000 lärare blir utan fortbildning
(Global Partnership for Education)

Globalt stöd för vatten och sanitet
En halvering av anslaget riskerar att leda till att:
• 4,5 miljoner färre människor får tillgång till rent vatten,
• 4 miljoner färre människor får tillgång till förbättrad sanitet,
• 3.500 skolor får fortsätta klara sig utan vatten- och sanitetsanläggningar, vilket till exempel hindrar flickor från att komma till skolan när de får mens.
(Unicef/WASH)
Åh, måste vara utmärkt! Hjälpen går till "våra egna" för visst är alla som bor i Sverige svenskar?
 
Jag tycker förvisso jag varit helt glasklar med vad jag tycker i sakfrågan: minska incitamenten för flyktingar att välja just Sverige så övriga länder får ta ett större ansvar.
Med andra ord anpassa förmåner till EU-snitt nivå. Och gärna lite under under ngr år så att människoströmmarna fördelas jämnare.
 
Hur?
På vilket sätt alltså?

Det finns mycket vi kan ändra på teoretiskt. Men vad som behövs ändras på och hur mycket för att nå ett visst prognostiserat resultat får en arbetsgrupp räkna fram. Det är en uppgift som kräver mer arbete än vad jag vill/kan lägga på ett inlägg, men exempel skulle kunna vara att införa: temporära uppehållstillstånd med långt färre undantag, medicinsk åldersbestämning av ensamkommande flyktingbarn, striktare försörjningskrav vid anhöriginvandring, större krav på att familjeåterförening bör ske utanför Sverige om möjligt, svårare att få permanent uppehållstillstånd, svårare att få medborgarskap, ta bort subventionerade anställningar för nyanlända m.m. Utöver det finns det möjlighet att införa temporära inre gränskontroller, signalpolitik m.m.
 
Men vad som behövs ändras på och hur mycket för att nå ett visst prognostiserat resultat får en arbetsgrupp räkna fram.
Peka på en arbetsgrupp är ju lätt men ger ingen direkt information.

Men kan jag sammanfatta det med att du vill minska förmånerna för de asylsökande och skruva åt kontrollen av de asylsökandes ålder och bakgrund?

Vad spelar det förresten för roll i det långa loppet om några flyktingbarn egentligen skulle vara överåriga?
 
Peka på en arbetsgrupp är ju lätt men ger ingen direkt information.

Men jag gav ju massa exempel också. Det var bara ett erkännande att det kräver mer noggranna förslag och avvägningar än vad jag rimligtvis kan komma fram till i ett inlägg.

Men kan jag sammanfatta det med att du vill minska förmånerna för de asylsökande och skruva åt kontrollen av de asylsökandes ålder och bakgrund?

Mer eller mindre ja. Tillräckligt för att det inte ska finnas uppenbara fördelar med att välja just Sverige framför grannländerna eller andra rika EU-länder. Den situationen vi är i nu kräver det menar jag.

Vad spelar det förresten för roll i det långa loppet om några flyktingbarn egentligen skulle vara överåriga?

Det handlar inte om några få. I år beräknas vi ta emot 30 000 ensamkommande flyktingbarn. I grannländerna så har det har det framkommit vid ålderstester att majoriteten egentligen är vuxna, och då är bedömningarna ändå generösa p.g.a felmarginaler. Det spelar roll eftersom ensamkommande flyktingbarn får generösare bedömningar än vuxna och omhändertagandet av flyktingbarn är betydligt mer resurskrävande.
 
Peka på en arbetsgrupp är ju lätt men ger ingen direkt information.

Men kan jag sammanfatta det med att du vill minska förmånerna för de asylsökande och skruva åt kontrollen av de asylsökandes ålder och bakgrund?

Vad spelar det förresten för roll i det långa loppet om några flyktingbarn egentligen skulle vara överåriga?
10 St överåriga ensamkommande flyktingbarn lyfter resurser motsvarande 30 till 50 vanliga asylsökande. Då både resurser o boende är en bristvara idag så säger det väl sig självt att det spelar roll.
Sedan, med tanke på hur barn och ungdomar agerar när inga vuxna är med. Hur tror du en 13 årig grabb hanteras i ett sällskap där de andra är 18 till 22 år?
 
Men jag gav ju massa exempel också. Det var bara ett erkännande att det kräver mer noggranna förslag och avvägningar än vad jag rimligtvis kan komma fram till i ett inlägg.



Mer eller mindre ja. Tillräckligt för att det inte ska finnas uppenbara fördelar med att välja just Sverige framför grannländerna eller andra rika EU-länder. Den situationen vi är i nu kräver det menar jag.



Det handlar inte om några få. I år beräknas vi ta emot 30 000 ensamkommande flyktingbarn. I grannländerna så har det har det framkommit vid ålderstester att majoriteten egentligen är vuxna, och då är bedömningarna ändå generösa p.g.a felmarginaler. Det spelar roll eftersom ensamkommande flyktingbarn får generösare bedömningar än vuxna och omhändertagandet av flyktingbarn är betydligt mer resurskrävande.

Fast antingen var de väl vuxna eller inte? De kan inte både vara resurskrävande flyktingbarn och mindre resurskrävande vuxna samtidigt.
 
Fast antingen var de väl vuxna eller inte? De kan inte både vara resurskrävande flyktingbarn och mindre resurskrävande vuxna samtidigt.
Nej, men om en kille på 20 bast går igenom systemet som ett barn belastar det systemet med 3 till 5 gånger så höga kostnader som om han gått igenom systemet som vuxen. + att som barn behandlas din ansökan på ett annat sätt och din asylansökan och därmed chansen till PUT är betydligt större. Vilket naturligtvis är ett känt faktum hus unga vuxna som kommer till Sverige.
 
Det spelar roll eftersom ensamkommande flyktingbarn får generösare bedömningar än vuxna och omhändertagandet av flyktingbarn är betydligt mer resurskrävande.
Men å andra sidan så kanske de fortare kommer in i det Svenska samhället på det viset och i slutänden så spelar ju dessa år ingen roll då livslängden hos människor ändå varierar så pass mycket.
Det är ju en utmärkt start i ett nytt land att få bo i en familj och gå i skolan.
En flygande start skulle jag vilja kalla det.
 
Fast antingen var de väl vuxna eller inte? De kan inte både vara resurskrävande flyktingbarn och mindre resurskrävande vuxna samtidigt.

Ja i verkligheten så är de antingen vuxna eller inte vuxna. Men om vuxna felaktigt kategoriseras som barn, som så ofta händer, så medför det extra kostnader.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 864
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 867
Senast: Grazing
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 994
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 420

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp