Bukefalos 28 år!

Vilka är vi här på dressyr?

M

mooi

Något som jag tycker hade varit intressant att ha lite koll på -Vilka är vi här på dressyr?
Inte så att man behöver lägga ut namn, personnummer och skostorlek ;) utan mer; ålder, lite bakgrund och hästbakgrund -hur länge man hållit på, tävlat/ar?, hästar osv..


Kan väl börja själv:

Är 25 år, håller till i de västra delarna av landet. Jag är uppväxt intill ett stall och hängde på stalltjejerna där som liten. Familjen köpte första hästen när jag var 10 år, men hade haft foderhäst innan och ridit på ridskola ett par år. Har ridit sen dess med ett kort uppehåll för nåt år sen ..."ska plugga färdigt i lugn och ro" -yeah riiiiight ;) Det höll i sådär 2 mån...
Jag har jobbat som hästskötare hos en GP-ryttare och har varit på väg utomlands för hästjobb mer än en gång men olika saker har satt käppar i hjulet så jag har blivit kvar. Tävlade en del på ponny och kom upp till nat FEI innan jag blev för gammal, på stor häst har det inte blivit så mycket tävlat än så länge men jag håller på att starta upp igen.
Idag är jag färdig med högskolestudierna och jobbar som skolkurator (samt rycker in på gamla extrajobbet som kriminalvårdare för skojs skull). Har två egna hästar + en extra för utbildning och drömmer om en egen gård där jag får bestämma själv :laugh:
 
Sv: Vilka är vi här på dressyr?

Min historia är inte direkt lång.. Men blir förhoppningsvis det!
19 år, snart 20 och bor i mitten av Skåne.
Jag började på shettisridskola när jag var 4. "Tävlade" shettishoppning där alla var vinnare. Vid 5 år började jag på vanlig ridskola och hade en skötarhäst någon dag i veckan. (Med hjälp av mamma såklart) vid 6 skulle vi egentligen köpt ponnyn men någon vecka innan besiktning fick jag tråkigt besked om kronisk sjukdom.
Vid 18 blev jag halvt friskförklarad och någon vecka efter det hade jag börjat ta privatlektioner på ridskolan :p
1,5 år senare sitter jag här med egen häst sedan ett år tillbaka! Tränar för att komma igång med tävling nästa år. Har planer på att debutera senast i maj! :)
 
Sv: Vilka är vi här på dressyr?

Vilken härlig tråd! Här måste jag skriva :D

Jag själv är en yngling på 19år, men inte direkt jätte ny i häst världen. Eftersom min familj alltid haft hästföretag(turridning) sedan jag var liten har hästar alltid varit min värld. Jag började rida ponny som väldigt liten, minns inte ens hur gammal jag var. Dock gillade jag inte min egen ponny som jag fick så denne fick syrran och jag fick en stor häst istället när jag var 9år. Tävlade lite hoppning mellan 12-13års ålder, men trubbel i familjen gjorde att jag slutade. Fick även problem med knäna från 14års ålder så det blev barbacka år fram tills den 20 september 2012 då jag köpte unghäst(09.an) och tog fram sadeln igen, knäna har ännu inte klagat så jag är riktigt nöjd ;) Har även samlat på mig en 11.a och en 12.a var av 12.an är tänkt som dressyrhäst. Utöver dessa tre är min veteran fortfarande kvar och detta år firade vi 10år tillsammans :)

Så min "dressyrkarriär" börjar först efter att 12.an är gammal nog, samt efter att jag gått ut Hippologprogrammet jag ska söka in till i vår :D
 
Sv: Vilka är vi här på dressyr?

Jag har inte presenterat mina hästar för jag tycker inte direkt att dom är några dressyrhästar, inte heller är jag speciellt aktiv i forumet men jag läser jämt här.
Jag är 34 år och är ganska nybliven dressyrnörd.
Fick min första häst när jag var 16 år.
Har alltid kajkat runt på hästar som har haft ganska mycket emot sig och mest ansett mig vara skogsmulle fast jag har alltid försökt rida för instruktör med jämna mellanrum och jag har alltid sneglat lite extra på de stora fina dressyrhästarna.
Så blev det då så att min korsning har ganska stora potential i mina mått sett, inte så att hon någonsin kommer plocka några rosetter men hon har definitivt möjlighet att vara dressyrhäst på min nivå och tanken var att vi skulle komma ut och tävla i vår.
Nu har hon dock varit dålig till och från i ett och ett halvt år och dom där tävlingarna jag såg framför oss är ganska avlägsna nu.

Har aldrig nånsin tävlat men med korsningen hade jag tänkt ta oss ut som sagt. Nu längtar jag bara tills hon blir frisk så vi får börja träna igen, om hon nånsin blir det.

Annars åker jag runt på hennes mamma, en 22 årig varmblodstravare som inte är lätt men väldigt rolig och lär mig massor. Henne har jag haft i 14 år snart.
Sen har jag även en pensionerad kallblodstravare (som hade varit en ypperlig dressyrhäst om han inte haft massor med gamla skador från travet) samt två shettisar hemma i hagen.
 
Sv: Vilka är vi här på dressyr?

KL.
Fyllde 40 i vintras.
Uppväxt på en bondgård, fick shettis när jag var fem och sedan byttes ponnyerna ut ett par ggr av storleksskäl.
Pengar fanns egentligen inte, och inte heller rid-ambitioner så syrran och jag fick billiga hästar som vi red i skogen och på den ridbana som pappa gjort i ordning åt oss (en bit åker, några stolp och slanor).
Inte ridit på ridskola, inte tävlat (uppenbarligen).
Pengar fanns inte så vi hade inte råd med sadel. Första sadeln följde med när vi bytte från B-ponny till liten storhäst när jag var 13 år gammal. Innan dess red vi barbacka.
Sista hästen jag hade när jag bodde hemma var en vbl-travare.

Gjorde häst-uppehåll av ekonomiska skäl när jag pluggade (hade inte råd att försörja häst på studielån, föräldrarna hade heller inte råd att skicka med mig och försörja hästen).

År 2000 köpte jag en treårig vbl-travare som skulle slaktas om ingen ville ha henne, och senare en islandshäst som visade sig ha kvickdrag.

Blev frustrerad av islandshästen som förutom sina hälsoproblem var det lataste jag någonsin stött på i hästväg.

Omkring 2005 tog jag några lektioner för westerninstruktör.
-06 tog jag över en fångfjording som skulle slaktas. Med henne och vbl-travaren började jag rida westernlektioner mer regelbundet.
2006 gjorde jag tävlingsdebut i western, med fjordingen. -07 var vi med och fick silver i westernallsvenskan, 2008 var vi med och fick guld.

Dressyr har jag kompletterat med sedan -09 eller så.

Jag har fortfarande "billiga skithästar" i form av fjordingar, kbl-travare, och andra individer som jag köpt för under-pris.

Min debut i dressyrtävling gjorde jag för två år sedan, 2011, då jag testade LB och LA:1 på min kbl-travare som då var riden i knappt två år efter travkarriären. Vi fick drygt 59% vilket väl får vara godkänt.
2012 red jag ingen dressyrtävling.
2013 har jag startat i två dressyrtävlingar med kbl-travaren och då debuterat MSV C med som bäst 59.79% i den klassen.
Jag red fjorhästSM i dressyr på en sexåring som jag ridit in själv, och fick precis under 60%.
Jag har ridit ett fyraårigt fjordsto på LB, fyra starter varav tre resultat strax över 60%.

Mitt mål är att kunna rida så svår klass som möjligt med det hästmaterial jag har.
Jag inser att jag knappast med någon av hästarna kan få riktigt bra resultat eftersom de stegmässigt inte räcker till, men att så småningom kvala uppåt i klasserna är en utmaning.
För att sticka ut hakan:
jag vill så småningom kvala upp till St George med kbl-travaren men inser att det kommer att ta tid. Han är född -05 så jag tycker att han har tiden för sig.
2014 hoppas jag kunna kvala upp till MSV B vilket bör vara överkomligt med den hästen.
 
Sv: Vilka är vi här på dressyr?

Jasmine heter jag, bosatt nere på sydligaste Öland. Har eget ställe och nästan alla hästar hemma, sista kan man tolka som man vill;).
Äger sju hästar, varav 6 är gångartshästar och en är barnens ponny. Började liksom så många rida på ridskolan som liten, där red jag fram tills 12-13års ålder då vi flyttade. Red sen privat och skaffade första hästen när jag var 18.
Sen har jag hunnit få tre barn och skadat ryggen så planen som var att här nere föda upp riktigt bra hopphästar till mig själv fick bytas till dressyr istället. Tävlat har jag gjort på ponny och som barn och trots att jag vart tillfrågad att rida à, b och sen c-ponny i lag på bohuscupen så backade jag pga nerver. Nu är planen att jag som vuxen komma ut och jag hoppas jag kan hålla nerverna i schack.
Har tre riktigt bra Avelsston, ett treårssto och två ettåringar, förhoppningsvis ska iaf en av unghästarna bli kvar som rid o tävlingshäst.
 
Sv: Vilka är vi här på dressyr?

Jag är 32 år, bor mitt i Stockholm och har just nu ingen egen häst. Planen är att jag ska lära mig att rida lite bättre och sen kanske under sommaren eller nästa höst börja leta efter en ny som jag med hjälp av mina tränare kanske kan rida MsvB/MsvA på. Eller bara lunka i skogen med barbacka...

Började rida på ridskolan som 12-åring för att mina kompisar red. Jag hade fått sköta hästar ett år för att mina skilda föräldrar skulle se att det här inte var ytterligare någon av mina snabbt glömda hobbys (och därmed värt att sponsra). Jobbade i stallet och tävlade i hoppning på ridskoleponnyerna, typ LB-nivå, någon LA.. Sen hade jag ett halvårs praktik på ridskola/stuteri och tänkte att hästar, det är för jobbigt och lite enformigt att inte göra något annat alls.

Efter praktiken hade jag foder-/medryttarhästar, red på ridskola igen och funderade över hästlivet, när jag våren 2009 köpte jag min favoritponny från ridskolan, Gowa. Vi hade 3 år ihop innan hennes kropp sa ifrån. Det var en fantastisk tid och hon lärde mig supermkt. Men jag lärde mig också hur jobbigt det kan vara att ha häst utan en familj som kan något om hästar. Man blir ganska ensam ibland när allt skiter sig. Tack och lov har jag fina hästvänner runt omkring som hjälpte mig.

Nu tävlar jag en lektionshäst och min medryttarhäst på LA/MsvC-nivå och siktar på att lära mig byta galopp som en dressyrryttare och kvala till MsvB med båda under året (drömma går ju!)

Jag är nog en typisk hästtjej i Stockholm tror jag. Jobbar med kommunikation (det verkar alla göra), är just nu projektledare på en marknadsavdelning på ett av Sveriges största företag. Men för att jag ska kunna anpassa mitt jobbande till ridningen och tjäna så mkt pengar på så lite jobb som möjligt så är jag numera frilansare. Det betyder tyvärr också att jag måste jobba väldigt mycket i perioder men att jag kan styra så att när min ena dressyrtränare kommer får jag säga nej till jobb och möten den eftermiddagen.

Visst skulle det kanske vara bra med en trygg anställning men jag är inte den sorten som oroar mig över jobb. Än så länge har det gått bra och som hästtjej är jag inte rädd för att få skit under naglarna och jobba med något annat ett tag om det skulle krävas av mig.
 
Sv: Vilka är vi här på dressyr?

Jag är en inbiten dressyrryttarinna på 23 år som har dedikerat sitt liv till sporten, mer eller mindre. Jobbar heltid med hästar genom egen verksamhet. Har hållit på med hästar så länge som jag kan minnas. Har en aktiv familj med samma intresse som jag. Har tidigare tävlat ponny upp t om FEI, på storhäst har jag tävlat t om St. G. utbildat hästar t om svårklass. Nu fokuserar jag mer på yngre hästar samt utbildning, då min tävlingshäst är dräktig. Jag har två egna hästar samt mina föräldrar äger några + en dröse försäljningshästar och utbildningshästar. Hade uppehåll med hästar då jag studerade på universitet, men för några år sedan tog jag upp det igen på allvar. Utöver dressyr så är jag väldigt intresserad utav avel. Jag vill gärna avla fram riktigt bra dressyrhästar, där av några av avkommorna ska bli mina blivande tävlingshästar. Mina föräldrar hade inget hästintresse innan jag kom in i bilden, har aldrig fått kunskapen om hästar serverad på silverfat utan har fått jobba hårt med det jag har idag, dock har min familj varit väldigt generösa med att skaffa mig de bästa möjligheterna att hjälpa mig att uppnå min dröm. Jag vill gärna representera Sverige i svenska landslaget, kanske rida OS. Men är långt ifrån att uppfylla drömmen. Men man måste sträva efter något. Vem vet, någon dag kommer det kanske ske. Inte idag eller imorgon, men någon dag i framtiden..
 
Sv: Vilka är vi här på dressyr?

Jag är 27 (någon vecka till...hua!) år och bor i norra Stockholm. Började rida på typ ridlekis som 3-åring på ridskola, pappa ledde ponnyerna. När jag var 7 år flyttade vi inom kommunen men fick närmre till kommunens andra ridskola, och där blev jag kvar.
När jag var 14 fick jag börja åka ut och tävla med ridskoleponny, världens bästa! Vi kvalade till nationellt, red FEI en gång. Mängder med placeringar i LA och LA:P-programmen. Hon lärde mig så mycket! :love:
Under slutet av ponnytiden köptes en ny storhäst in till ridskolan, 6 år och mager som ett staket, rädd för allt och skav över hela kroppen. Var väldigt tveksamt om han skulle fixa att vara lektionshäst, jag red honom iaf väldigt mycket, och började så sakteliga gå på lektioner med de duktigare eleverna.
När så ponnytiden var slut så började jag tävla med storhästen. Första tävlingen var på Lidingö, LB:1 och LA:1, i LB var han tokspänd och sprang på snedden osv, tror vi fick 59%. Laddade om till andra och där gick han som tåget! Fick 71% och vann klassen! sen dess har vi gjort mååånga starter i LA och Msv C med många placeringar. Älskar denna hästen som nu blir 17 år, vi firade 10 år tillsammans i år! Hoppas vi får ha roligt några år till!
Började jobba helger på ridskolan redan på högstadiet, och sen 5 år tillbaka jobbar jag heltid som instruktör på ridskolan. Hade med mig "prinsen" till Strömsholm på RIK 0 år 2006.
 
Sv: Vilka är vi här på dressyr?

Jag är 42 år och bor så långt ner i landet man kan komma ungefär. Är född och uppvuxen i Malmö och det var där jag red på ridskola och har även jobbat på Jägersro under många år.

Flyttade till gård när jag träffade min man och vi har ett gemensamt hästintresse, dock med helt olika inriktning. Han föder upp ardennerhästar och jag rider dressyr.

Köpte en skotsk showponny som jag betäckte med angloarab (inget jag skulle gjort idag men jag hade tur fast jag avlade utifrån knasiga förutsättningar). Resultatet blev en liten häst som har riktigt dåliga förutsättningar när det gäller gångarter, dock har jag lärt mig ofantligt mycket på denna underbara häst. Med god hjälp från en riktigt duktig och framgångsrik tränare har jag tagit henne till godkända procent i LB, när jag började träna för C.A. så hävdade hon att hon hade sämre galopp än en travare direkt från travet.

Förra året köpte jag ett föl, Donnerfly-Weltbürger och ser fram emot att träna och tävla med henne så småningom. Kommer även att fortsätta träna och tävla med Misty eftersom det är otroligt lärorikt och ställer krav på att verkligen rida för att få fram någon sorts gång i henne.

Till våren kommer vi att bygga ridhus så att jag även vintertid kan satsa fullt ut på ridningen.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka är vi här på dressyr?

Intressant att läsa!

Mitt namn kanske inte såå svårt att lista ut ;) men Charlotte, 28år och bosatt söder om sthlm. Har idag 2 egna hästar och en hund.

Började så som många andra via ridskolan som 7åring. Den första ponnyn (fodervärd) kom i form av ett litet welsh mountain sto när jag var ca 10år, en äldre dam med skinn på näsan och mkt turbo! Oj som jag föll av i början! Men jag lärde mig även att rida "på riktigt" och tackar henne för det än idag. Vi vann dom flesta hopptävlingarna vi ställde upp i (lätt nivå), om det inte hade regnat på utebanan förstås och var vatten framför hindret :devil: då blev det tvärstopp :D

Sedan kom en större foderponny, ett polskt arabsto, tror jag var ca 13-14år.
En mild och otroligt trevlig häst, till en början ägnade vi oss åt hoppningen men efter att vi bytte stall och hamnade hos ett dressyrinriktat par, som även födde upp gångartshästar i mindre skala, så upptäckte jag att dressyr också är riktigt häftigt! Fick mkt hjälp där och även tillgång till bra tränare.
Jag och mitt lilla arabsto tävlade mest LB-LA ibland storhästarna, men medelsvårnivå på träning, vi debuterade msv B4 bland andra hästar av samma ras vid ett SM. Gick väl inget vidare men jag var överlycklig över att alla byten satt! tjohoo!!

Jag hade ett litet uppehåll ifrån hästarna en period, men när jag var runt 20+ började jag arbeta som stalltjej hos samma dressyrstall som jag tidigare nämnde, och då kom också min första storhäst, ett gångartssto.
Jag lånade henne ett år och sedan blev det ett köp. Efter ett par roliga år fick hon en skada, 2010 betäcktes hon med Zuidenwind och 2011 välkomnades ett hingstföl till världen, som tyvärr fick avsluta sina dagar akut för ca 5 veckor sedan, endast 2½ år gammal.
Men detta sto fick även en dotter e. Highcruiser år 2012, som nu alltå är 1½år och finns kvar i min ägo.

Under åren har jag haft förmånen att rida flertalet fina gångartstalanger hos detta stall, men på dom senaste 2-3 åren har det blivit väldigt sporadiskt med träning för min del.

Idag jobbar jag inom vården och äger alltså två hästar, mor och dotter, mammahäst är dock utlånad till avel.
Jag har lite lösa planer om att låna en ridbar häst nu, tills min 1½åring blir vuxen och redo.
Jag behöver verkligen sparkas igång på allvar igen och längtar!

Till sist vill jag önska alla en Riktigt God Jul!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka är vi här på dressyr?

Jag är 18 år och är bosatt strax norr om Stockholm. Som femåring började jag rida på ridskola och fortsatte att rida på diverse ridskolor häromkring i nio år. Paralellt med ridskoletidens sista år hittade jag Pommery, en connemaraponny född -93 som jag hade på foder ett par år. Vi genomförde en lång och lärorik resa tillsammans där vi lärde varandra oerhört mycket tillsammans. Varken han eller jag kunde särskillt mycket, men med hårt slit gick han från en stjärnkikare på pessoabett med inspänning i pessoaringarna (ja, ni läste rätt...) till att behärska alla program upptill Mästerskapsprogrammet. Dessvärre höll inte hans nerver för tävling, utan försvann genom marken varje gång visslan blåste för start. Efter många starter av hårt slit för att få fram honom in på banorna bestämde vi oss för att tacka för oss. Han fann helt enkelt ingen glädje av att tävla. På grund av både min längd och ålder var det läge att gå upp till stor häst. Han fick då vandra vidare till en yngre tjej och agera läromästare under ett års tid innan det var dock för honom att vandra vidare efter att insjukna i svår cushing. :cry:

Det gav dock möjlighet för min nya stjärna Deimion (-08 e. Don Primero - Come Back II) att komma in i bilden. Efter rekommendationer från Johan Ifverson åkte hela familjen ner till Skåne för att titta på den gängliga och taniga nyfyllda fyraåringen. Vi föll direkt för honom och redan dagen efter var vi och provred igen och två dagar senare köptes han via telefon, trots att jag bara hunnit provrida två andra. Vi hyrde en B-kortslastbil som kommit från Frankrike bara några dagar innan, så den var fortfarande franskregistrerad. Lyxigt att få ställa in sin första egna häst i en helt ny lastbil. Kommer nog aldrig att glömma känslan av att säga att han var min :love:

Den där snälla och tillbakadragna fyraåringen visade sig dock vara betydligt svårare, skarpare och hetare än vad jag någonsin trott. Redan två dagar efter att jag fått hem honom ringde ägaren upp och sa:
"Du har börjat rida honom hoppas jag"
"Nej, jag har inte hunnit fixa sadelgjord än" svarade jag.
"Okej, men då är det nog mycket bra om du får den på plats så fort som möjligt" svarade han. Han var nämligen van att gå i en timme i princip dagligen för att hålla sig i skinnet... Det var svårt att få honom att acceptera att han nu skulle halvera träningstiden.

Sedan dess har vi lärt känna varandra mycket väl och han börjar verkligen att blomma nu, trots alla svåra motgångar. Målsättningen är tävlingsdebut i MSV:C till våren, eller ja, vi debuterar det redan på en programridning nu den 19:e januari! :)
Förhoppninsgvis har vi många år kvar tillsammans, jag och min fina :love:
 
Sv: Vilka är vi här på dressyr?

Kul tråd! :)

Jag är 29 år och bor utanför Göteborg.
Började som många andra rida på ridskola som 6-7 åring, med mamma, pappa och syster jätte allergiska mot pälsdjur fick jag klara mig själv och fick åka med kompisar till ridlektionerna tills jag unde ta mig dit på egen hand. Som många andra tjejer bodde jag i princip på ridskolan. När jag var 14-15 fick jag min först häst då pappa tyckte det var bättre jag va i stallet än rände på stan. Han byggde även ett rum till mig i garanget där jag kunde byta om och sedan springa in i huset och duscha.

I samma veva som första tävlingshästen (16-17 års ålder) så började jag även jobba för min hoppträningare i Sundsvall, där jag även stod uppstallad, med att rida in unghästar, tävla, visa på 3-års, championat osv. Det föddes 7 nya varje år så det fanns endel att jobba med :) Vid 20 års ålder åkte jag utomlands och jobbade med hästar ett år, 3 månader i USA och resten av året i ett FT stall i Begien för en belgisk och en svensk landslagsryttare.

Hade ett uppehåll om ca 2 år från hästar då jag avslutade min master på Chalmers men när första jobbkontraktet var påskrivet hann jag inte jobba mer än några veckor innan häst var inköpt igen. Eftersom jag precis hade lämnat studentlivet med begränsad ekonomi men med rel god hand om unghästar så köpte jag en outbildad import från Holland 2011 som jag i dag har börjat tävla lite smått med efter endel motgångar. Det är egentligen en hoppstammad häst men vi har fastnat för dressyr och tänker fortsätta på det spåret :)
 
Sv: Vilka är vi här på dressyr?

Hej,
Jag har ny här på forumet då jag inte riktigt tyckt att jag har passat in riktigt förut. Har däremot följt många trådar här!

Jag heter Linda och är 26 år. Jag började rida när jag var 4 år och vid 8 års ålder så fick jag hem min först foderhäst, ett litet russ. När jag var nio åkte jag och kollade på en nybliven 4-åring och blev superkär direkt. Där satt jag överlycklig på en vinglande liten ponny. Men han fick följa med hem och honom hade jag kvar tills jag blev 20 år. Tävlade bara hoppning men efter en olycka ville han inte hoppa och vi började med dressyr. Efter ett år så gick hoppningen bra, men vi hade fastnat lite för dressyren helt enkelt:-)
När jag var 20 fick jag ett jobb i Spanien för en olympisk medaljör i dressyr. Där stannade jag ett år som beredare och lärde mig Massor!! Året efter jag kommit hem igen åkte jag ofta dit och följde med på tävlingar eller bara var på gården och hjälpte till.

Nu har jag haft några års uppehåll då jag varit i Thailand och jobbar och träffat min man, som jag gift mig med. Men i somras började jag hjälpa en kompis med hennes 3-åring och när hon skulle sälja honom i höstas så var jag fast. Jag köpte halva hästen och planen är att köpa resten under nästa år.
Nu är jag tillbaka i Thailand och ska ordna uppehållstillstånd till min man, så fort som möjligt så jag får komma hem och rida!:-)
 
Sv: Vilka är vi här på dressyr?

Jag är här mycket men skriver sällan, tanken är väl att min 2011a ska bli dressyrhäst på hobbynivå. Han ska få mig ut på lite tävlingar i allt möjligt

Jag är 28 år, började på ridskola vid 7års ålder och sen började jag jobba i ett travstall vid sidan av när jag var 13ca. Efter ridskoletiden blev jag medryttare, sen köpte jag egen häst när jag var 20. En travare.
Sen såldes hon tyvärr och det var en lång väg tebax till egen häst... jobbade i ett hoppstall 1½år och hade några mer medryttarhästar innan och nu köpte jag min 2011a i år i Augusti :)
 
Sv: Vilka är vi här på dressyr?

Bor i västernorrland och är född 1987, mycket intresserad av dressyr och går via den centrerade ridningens lära, har bara tävlat lite klubb genom åren då jag inte är någon inbiten tränings/tävlingsryttare mer än att jag njuter av att utöva det ute i naturen. Började såklart min "karriär" på ridskolan och blev kvar där till för något år sedan tillbaka då jag varken orkade eller hade tid pga jobb i travstall.

Men det har väl blivit några rundor på 67% som bäst på klubbtävling med en gammal ridskolehäst. Hemma har vi ridtravare som jag har utbildat, den äldsta är snart 23 år och kan väl allt förutom galopparbete då han inte har exteriör alls för att kunna utöva några konster mer än att galoppera på en volt på en ridbana :D märrn på snart 18 år som jag köpte 2006 har kommit längre men har broskbildningar mellan 2-3 ländkotor som gör att hon mest körs vintertid numera, rids mer på sommaren när temperaturen gynnar henne. Tanken var väl att hon ska få bli frisk från diverse hovbölder och lymfangiter som har förföljt henne sedan oktober så vi kan sätta igång med klassisk körning nu som träning, en riktigt trevlig körhäst.

Är numera travtränare med eget kallblod som vi påtar på med så travet dominerar mitt intresse men kärleken till dressyren som jag tycker ska finnas i en travhäst liv kommer aldrig att försvinna. Rider ibland på ridskolan för träningens skull och önskar att jag ska komma tillbaka med gammelmärrn en vacker dag i hennes gamla form, har stått på halvfart några år då jag jobbade så otroligt mycket under 2 år tyvärr :(
 
Sv: Vilka är vi här på dressyr?

Jag är 27 år, uppvuxen i Umeå. Fick första ponnyn när jag var 12 år och sedan första stora hästen vid 15 år. Gick naturbruksgymnasiet med inriktning häst och var på flera olika praktikplatser, mest på ridskolor och hoppställen. Efter gymnasiet flyttade jag till Irland och jobbade som hästskötare i några månader på ett stort hoppcenter. Efter det så flyttade jag till Västerås, sålde min stora häst och tog ett jobb som stallchef på en westernranch. Jobbade där i tre år innan jag kände att western nog inte var något för mig. Stack till Danmark och jobbade som beridare ett tag men tyckte det var ett roligt men alldeles för riskfyllt jobb. Man visste aldrig om hästarna man skulle rida ens var inridna...
Året 2007 hittade jag min stora kärlek! Ett Danskt importerat halvblod e. Olympic Ferro. Han stog i ett försäljningsstall utanför västerås, var otroligt spänd och mycket nervös. Dock så var han väldigt välutbildad i grunden och otroligt sammarbetsvillig och genomsnäll. Under de kommande två åren så red vi bara i skogen och lärde känna varandra ordentligt.
2009 flyttade jag tillbaka till Umeå och vi började då komma ut på tävlingsbanan. Första start LC. Tredje starten LA. Sex månader senare Msv B. Vi kom alltid hem med rosetter och vann Dressyrchamionatet 2012.
Våren 2013 flyttade både jag och Ferro till Skåne, jag fick chansen att starta ett sammarbete med ett rehabcenter. Tyvärr raserade det sammarbetet redan efter några månader men det redde ut sig ändå.
Nu jobbar jag som beridare på ett stuteri med PRE hästar i Skåne. Ferro är såklart med mig här. :) Förhoppningsvis kommer vi ut på dressyrbanorna här i Skåne med både PRE hästarna på gården och med Ferro. :)
 
Sv: Vilka är vi här på dressyr?

Jag heter Gabriella och är 21 år (knappt en månad till iaf), född och uppvuxen på Österlen. Vi har alltid haft hästar hemma, inte någon verksamhet eller så men ett par stycken hobbyhästar, och jag har alltid älskat hästar. Jag och mina systrar hade en "shettis" när vi var små, sedan gick jag lite grann på ridskola, hade en gammal welshponny på foder, red några terminer på en annan ridskola, hyrde en liten D-ponny från ett ridläger och fick sedan första egna ponnyn när jag var runt 11 tror jag. En ungponny från Holland som aldrig riktigt funkade som han skulle och blev utdömd efter några år. Red mammas storhäst litegrann och gjorde faktiskt min första riktiga dressyrtävling på henne även om jag egentligen helst ville rida fälttävlan.

Sedan fick vi låna och senare köpa min underbara New Forest-ponny Smokie av några i klubben. Han hade också strulat en hel del innan vi fick honom men utvecklades till en helt fantastisk ponny. Vi vann vår första start i LB dressyr och sedan vann vi i stort sett alla starter i LB och tävlade upp till nationell FEI (och LA hoppning och Lätt fälttävlan), satsade periodvis mer på dressyren och periodvis mer på fälttävlan.

Gick naturbruksgymnasium med NV/hästinriktning på Bollerup och jobbade därefter ett år hos duktig unghästutbildare främst med att rida in 3-åringar, däribland våra två egna uppfödningar (den ena barnbarn till mammas sto som jag gjorde dressyrdebut på). Började läsa till civilingenjör i Lund men bodde kvar på gården jag jobbade på och hade ett par hästar som jag red på kvällarna. Red Breeders i FT på min unghäst och fick sedan börja tävla dressyr på två hästar som stod i utbildning och innan tävlades hoppning av min chef.

Nu har jag de två hästarna, mor och son, på foder och har flyttat hem igen. 6-åringen har gått MsvC och mamman MsvB. Min unghäst har tyvärr fått konstaterat Kissing Spines. Vi har även hans mamma kvar och hennes årsföl som är min första egna uppfödning.
Förutom ridningen har jag alltid varit väldigt intresserad av avel, sitter med i ASVHs Avelsutskott och är adjungerad i styrelsen.
 
Sv: Vilka är vi här på dressyr?

Jag är en 33-årig skåning som sedan drygt fyra år bor utanför Sundsvall. Började rida på ridskola som åttaåring och blev ganska omedelbart en riktig ridskoleunge som jämt hängde i stallet. När jag var 14 fick jag min första häst. Ett fyraårigt halvblodssto. Det var inte jättelyckat att jag fick en så ung häst inte. Envisades med att tävla hoppning och vi tog väl oss runt 1.10 på tävling till slut och kunde hoppa ganska högt på träning.

Gick naturbruksgymnasie med hästinriktning och jobbade under tiden i ett travstall som även var hingststation och mottagarstation. Fick möjligheten att rida Everest 822 som stod på station där i nästan två år. Den hästen är fortfarande mitt ideal i hur ridkänslan ska vara-han var magisk! Under och efter gymnasietiden var jag även nere hos familjen Zetterman och jobbade som hästskötare. Var ute på lite större tävlingar i Europa, men det stod ganska klart att jag var en rätt shitty tävlingsgroom. Jag älskade att fixa hästarna, men hade mindre tålamod med truliga ryttarbarn och deras evil bitch mom.

Så istället för den tänkta karriären som groom tog jag ytterligare ett föl på mitt sto med tanke att behålla som tävlingshäst. Resultat blev Tetris. Men det smög sig kraftig pga en elak krossfraktur som inte ville ge med sig trots op, lång vila och diverse behandlingar med laser, stötvågor och injektioner. Vår största bedrift på en tävlingsbana under en fräsch period var 60% i L:B3. Tetris fick även en avkomma som jag nu faktiskt bittert ångrar att jag sålde, han rör sig underbart och verkar vara en jättehärlig kuse.

När jag till slut valde att ta bort Tetris bestämde jag mig för att bli ponnyryttare. Så jag satte in en sökesannons och hittade Barbie. Hon var fyra när hon kom till mig och endast sutten på. Nu efter två år har vi med min fantastiska tränares hjälp ridit runt MsvC på nästen 60% (det skulle vara 60 om jag inte gjort en övergång på fel ställe). Målet är att rida MsvB på henne. För ett år sen köpte jag hennes helbror som tänkt hingstämne. Tyvärr var han inte så mild i i psyket som hingst att kulorna rök. Han är fortfarande inte särskilt mild och ridbarheten går långsamt framåt. Bokstavligen.

Jag är inte världens bästa ryttare, men efter alla år då jag suttit på läktare och tittat på bra ridning har jag ändå utvecklat en ganska bra blick och även skaffat ett brett teoretiskt kunnande. Är väldigt roligt att jag äntligen har en häst där det går att omsätta i praktiken:).
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka är vi här på dressyr?

Skriver/läser inte så ofta längre, men kikar in här ibland och läser och har hängt här i många år nu.

Sara heter jag, 32 år gammal göteborgare som liksom många andra började på ridskola som barn och kombinerade ridskolelivet med den obligatoriska första kärleken (skötponnyn Freddy) med att galoppera runt i skogen på kusinernas islandshästar och shettisar. Var rätt feg och harig och hade ont i magen inför varje hopplektion eller uteritt på ridskolan till en början, gick så långt att jag funderade på att sluta rida när jag var tio-elva år. Men så över sommaren fick jag förtroende för en allt annat än förtroendeingivande sommarponny som en bekant hyrt (och som hon vägrade rida) och där någonstans vände det och jag blev typiskt ponnyungeorädd istället.

Kom tillbaks till ridskolan och fann Freddy, den knasiga c-ponnyn som stallpersonalen fick leda mig in i ridhuset på eftersom det inte gick att sitta upp i manegen... :rofl:

Blev ett par år som jag med kortare och kortare läder kunde klamra mig fast på c-ponny innan jag var alldeles för lång. Ungefär samtidigt snubblade jag över min blivande ponny som jag red i ngt år som min egen innan han skulle säljas och jag grät i några veckor. Mina föräldrar hade verkligen inte råd att köpa honom så jag visste att det var kört. Men, så på min födelsedag när jag fyllde 14 så överraskades jag i stallet med en namnskylt där jag stod som ägare på min första egna häst, welshen av cob-typ Mr G Lipton som jag älskade högt och heligt. Sålde honom när jag var nitton eftersom jag både var för lång och för gammal för att tävla ponny och skulle då vara utan häst länge, plugga klart o.s.v.

Blev inte riktigt så, utan istället kom den lilla treåriga, ädla halvblodsvalacken med vänliga ögon in i mitt liv för drygt tolv år sedan: Batman. Hästen som skulle bli i första hand hopphäst i andra hand ft-häst - men som pga envisa skadeproblem fått lära sin matte att försöka rida dressyr istället. Han är en fantastisk häst på många sätt, men är inte särskilt hållbar så vi har haft många avbrott på vägen och han kräver en del special treatment för att hålla. Hade som mål att ngn gång kunna starta en LA utan att skämmas ihjäl, vilket vi uppnått med råge. Hann kvala till och starta en MsvB innan en längre skadeperiod med operation osv vilket gjorde att tävlandet stannade av. Hade inte jag dessutom tagit examen i skolan och börjat jobba med en rivstart så hade vi givetvis kunnat tävla mer, men känner ingen hets.

I somras köpte jag efter några års drömmande slutligen min nya påläggskalv: Pricken. En liten ljuvlig varelse på 2,5 år som liksom Battis är hoppstammad men ska bli dressyrhäst. Mest av allt ska hon dock vara kompis. Liksom alla hästar som kommit min väg genom åren så är de i första hand familjemedlemmar, i andra hand kompisar och i tredje hand ridhästar. Kärleken till hästarna har alltid styrt mig, mer än kärleken till sporten som sådan, vilket är tur nu när jag inte har så mkt tid för ridning och tävling längre som under studieåren. :) Målet med Pricken är dock att komma längre än med gammelmannen och lära oss så mkt vi bara kan.
 

Liknande trådar

Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 317
Senast: raggsock
·
Hästmänniskan Jag har ett problem. Jag har idag två hästar, en som är min egen och en som jag har på foder. Min är en islandshäst som gått femgång och...
Svar
12
· Visningar
1 652
Senast: whattodo
·
C
Träning Hej, har nu börjat hyra en fjording på 20 år. Hon är ganska enkel att rida, har väl lite svårt för galopp men inget stort problem. När...
2
Svar
32
· Visningar
4 181
Senast: Deimion
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp