Bukefalos 28 år!

Vilka bäbisprylar behövde ni aldrig?

Sv: Vilka bäbisprylar behövde ni aldrig?

Salvor och krämer

Vi fick massor små provförpackningar av olika krämer, salvor, tvål mm.
Allt är oöppnat, det enda vi har använt är Inotylol (tror jag den heter) för röda rumpor och en bra olja till bad och torr hud.

Ingen av barnen har heller varit sa intresserade av babygymmet.
 
Sv: Vilka bäbisprylar behövde ni aldrig?

Handduk och sånt där kisskyddslakan under. La det på sängen :)
Fast det tycker jag är rätt dumt, ur ett ergonomiskt perspektiv. Sängen har för låg arbetshöjd. Ett skötbord (kan ju vara vad som helst egentligen bara det har rätt höjd) är mycket bättre för din rygg. Sen tycker jag att skötbädden lätt ska gå att rengöra ordentligt och platsen runt omkring.
 
Sv: Vilka bäbisprylar behövde ni aldrig?

Fast det tycker jag är rätt dumt, ur ett ergonomiskt perspektiv. Sängen har för låg arbetshöjd. Ett skötbord (kan ju vara vad som helst egentligen bara det har rätt höjd) är mycket bättre för din rygg. Sen tycker jag att skötbädden lätt ska gå att rengöra ordentligt och platsen runt omkring.

Minns hur vi bytte påå vår äldste son när han var bebis och han fullkomligt sprutlackerade badrummet med bajs. Bara lyfte på benen och prutt, åkte det ut. Jag lyckades stå bredvid och klarade mig och toan var så liten såå jag kubde duscha väggarna etc. Vi hade vägghängt skötbord soom var perfekt i den lilla toan. Skitkul om det hade vart i sovrummet... :crazy:
 
Sv: Vilka bäbisprylar behövde ni aldrig?

Kl

Måste ju tillägga att vi hade ett skötbord (babybjörn) som man ställer över badkaret, hade inte klarat mig utan det. Blöjhinken gick också varm, beställde billiga refill på nätet.
 
Sv: Vilka bäbisprylar behövde ni aldrig?

Har man möjlighet att ha skötbordet bredvid rinnande vatten så är det absolut det bästa.
Vi parkerade vårt skötbord bredvid handfatet i ena badrummet när äldsta dottern var nyfödd, det är bara några veckor sen det slutade användas - 11½ år senare...
 
Sv: Vilka bäbisprylar behövde ni aldrig?

Oj det är verkligen jätte olika från barn till barn inser jag när jag läser i denna tråd. Riktigt roligt att läsa andras upplevelser då vi väntar nr två nu ska det bli spännande om hen gillar samma saker som sonen.

Saker som vi aldrig eller ytterst sällan använde var:
Nappflasker (sonen skrek så fort han såg dom) la en halv förmögenhet på olika märken, nappar m.m.

Hoppgungan som vi som tur var lånade.

Babybjörn bärsele även den lånades. Fick ont i ryggen efter bara några minuter. Till nästa barn blir det en Ergo eller bärsjal.

Saker som vi använde mycket var:
Vagn

Amningskudde hade vanliga kuddar i början men då lillen var stor och åt länge så ville jag ha en kudde bakom ryggen en under varje arm och en under honom! dessutom blev det lätt fläckar på dom och då kändes det inte så fräscht att sova på dom sen. Dessutom ble det ingen över till sambon :p

Gåstolen DEnna underbara uppfinning hade jag inte överlevt utan! Sonen har från födseln varit väldigt aktivt och inte velat ligga ner om det inte har rörts sig som i tex vagn, babysitter m.m. Han älskade verkligen sin gå stol!

Spjälsängen Sonen ammade mycket hela nätterna men vi tog av långsidan på sängen och ställde jämte vår säng så han låg precis jämte mig ändå. Får tillägga att jag aldrig kunde liggamma, för dom som gör det är det kanske smidigare att ha bebis i sängen.

Vi köpte väldigt lite kläder från början vilket var bra för vi otroligt mycket kläder sen av alla människor.

Ja just det amningsinlägg! Min kompis som fick barn ett år innan mig sa att det går åt jättemycket sådana så när jag var på Gekås så köpte jag tio paket! Så nu har jag nio och ett halvt paket kvar till nästa barn :p
 
Sv: Vilka bäbisprylar behövde ni aldrig?

Blöjhink (vi kastar kissblöjor i papperskorgen och bajsblöjor i en hundbajspåse och sen direkt ut)

BabyBjörnsele (Inte bra för vare sig bärare eller barn, jag bar i sjal och ergonomisk sele istället. Första barnet bars inte mycket, men med andra barnet var det en nödvändighet att kunna ha händerna fria)

Åkpåse (när använder man egentligen en sådan?!)

Mjuklift till Phil & Ted-syskonvagnen (glad att jag köpte på loppis för 40 kr och inte original, använde den typ tre ggr)

Amningskudde (bara bökig, medan ett vanligt rejält badlakan var lättare att buffa till som man ville ha den och sedan lätt att tvätta)

Skallror (fick massvis med fina, men mina ungar har aldrig intresserat sig för någon av dem)

Hoppgunga (ingen av våra ungar har varit hoppiga av sig)

Gåstol (vi har inte plats hemma och dessutom lär det väl inte vara så bra för barnen?)

Amningströjor med omlott-V-ringning (använde bara amningströjor av märket Boob, de har en mycket bättre lösning)

Babynest (eg jättefint och jättebra, men jag somnade alltid vid nattamningen och det blev aldrig av att ungarna kom tillbaka i nestet)

Mixer till barnmat (med första barnet gjorde vi en massa mat som vi mixade till puré och frös in, men med andra barnet inspirerades vi istället av BLW-metoden och lämnade således det där ologiska med att lära sig svälja först och tugga sedan. Inte en massa mixande och hur smidigt som helst!)

Bodysar i ca stl 50-56 som inte hade omlottknäppning

Bodysar i ca stl 68-74 som hade omlottknäppning

Bodysar i ca stl 86 och uppåt

Amningspump (pumpade ut en gång då jag skulle ut på långritt och never ever again säger jag bara!)

Nappflaskor (användes den gången jag pumpade ur.. och då lyckade den kära barnvakten spilla ut hälften av de hårt ihopjobbade dropparna genom att nyfiket vrida på flaskans bottendel)

Spjälsäng de första 8 månaderna (men det tar vi igen nu, sonen på 3,5 år sover fortfarande hur bra som helst i sin!)

Välling (Har vägrat vara del av den svenska vällingkulturen! Tror inte att det är hälsosamt i större mängder, och halleluja så stora mängder väldigt många ungar konsumerar!)
 
Sv: Vilka bäbisprylar behövde ni aldrig?

Åkpåsen hade vi inte klarat oss utan! Vid promenader när det var minusgrader var det perfekt att bara ta på barnet mössa och vantar och ner i åkpåsen! Somnade han i vagnen var det bara att ta in vagnen och knäppa upp åkpåsen så sov han vidare. Samma om man kom in i en affär.

Sen hade den varit betydligt mer använd om sonen hade tyckt om att åka vagn, men det är ju en annan femma...
 
Tar och dammar av min gamla tråd nu när jag själv kan skriva i den!

Vi hade aldrig klarat oss utan varken barnvagn eller bärsele, de har kompletterat varandra jättebra. Vi skaffade två ergonomiska bärselar, en till mig och en till sambon så att vi slapp fippla med att justera remmarna. Selen varit jättebra under ledsna stunder hemma, på tågresor, och när han inte velat åka vagn, men annars under promenader och när det varit sovdags har det blivit vagnen. Att bära i timmar med selen hade inte min rygg gillat, så är glad att barnet trivs i sin vagn.

Onödigt däremot har varit:
Vaggan (sonen hatade den fast katten använde den ganska flitigt)
Hoppgungan
Alldeles för mycket kläder i de minsta storlekarna
Gåstolen
Varma vinteroveraller
Små skor

Bröstpumpen kom heller aldrig till användning, förrän jag slutat amma, då behövde jag den för att lätta på trycket.

Annars har vi haft nytta av det mesta! Spjälsängen sov han åtminstone halva nätterna i ett bra tag, men sen ett halvår tillbaka bor våra gitarrer i den (faktiskt väldigt praktiskt) och sonen sover i vår säng. Nu har han börjat sova lugnt igen så kanske gör ett nytt försök med egen säng snart.
 
Spjälsängen hade vi kunnat vara utan, även om dottern sov i den mellan 6 och 9 månaders ålder. vid 1års ålder fick hon en egen säng, men sover ändå för det mesta i våran (kommer in på natten)
 
Sv: Vilka bäbisprylar behövde ni aldrig?



Absolut värdelösaste: flask/burkvärmare som dessutom gick att koppla in i bilen. Det värdelösa med den var att den inte kände av temperatur utan värmde en viss tid. D vs antingen var maten fortfarande kall eller alldeles för varm. Totalt värdelöst. Och onödigt; det finns mikros i princip överallt.

Ganska meningslösa: bärsjalar och bärsele. Jag köpte dessutom fler varianter, även till andra barnet. (jag undrar hur jag tänkte). Bärselen har vi åtminstone haft nytta av ett par-tre gånger, men sjalarna.... krångliga att få till/knyta och inget av barnen gillade att ligga/sitta i sjal.

Jag måste bara tipsa om bland det bästa vi köpt:
En vattenkokare med temperaturval. 40 grader = perfekt vällingtemp och 60 grader var perfekt för barngröten.
Fastnade här, var hittar man en vattenkokare med temperaturval?? Har aldrig sett, det skulle ju vara super.
 
Sv: Vilka bäbisprylar behövde ni aldrig?



Minns hur vi bytte påå vår äldste son när han var bebis och han fullkomligt sprutlackerade badrummet med bajs. Bara lyfte på benen och prutt, åkte det ut. Jag lyckades stå bredvid och klarade mig och toan var så liten såå jag kubde duscha väggarna etc. Vi hade vägghängt skötbord soom var perfekt i den lilla toan. Skitkul om det hade vart i sovrummet... :crazy:

Det har jag råkat ut för! Efter det började vi med bebispottning :).

Har än sålänge inte köpt något onödigt, använder sjal sele och vagn, babysittern med fällbar rygg är guld värd när jag ska duscha, spjälsängen ska snart monteras och sättas ihop med vår säng (det är för hög risk att sambon ska rulla på henne just nu, vi har bara en 16ocm), napparna gillar hon inte men det gjorde katten och snodde allihopa, gosedjur har vi fått i gåva och dom är roliga vid skötbordet :)...

Men nu ska jag börja med tygblöjor och misstänker att det kommer ta några trial-and-errors innan jag hittar den sorten som passar oss.
 
Det där går ju inte att svara på. Hur lever ni? Hur mår kroppen på föräldrarna? Hur bor ni?

Bor ni med gott om plats för skötbord är det klart att en blöjhink och ett skötbord är super.

Har ni tänkt använda vagn? Funkar vagnen överallt eller behövs en sele?

Avvakta med sånt som är osäkert tills man vet vad det är för bebis är mitt hetaste tips.
 
Sv: Vilka bäbisprylar behövde ni aldrig?

Bodysar
i ca stl 86 och uppåt

Gaaah, det är såna som du som gör att de försvinner ur sortimentet :nailbiting: Jag älskar bodys, och har svårt att hitta större bodys än 86. Sonen på 15 månader har lidit av lös mage, och då stannar det mesta i bodyn om det skjuter över kanten. Då sonen har 98 i tröjor så förstår ni mitt bekymmer :cautious:
 
Vilka bäbisprylar behövde ni aldrig?
Babybjörn bärsele
Flaskvärmare
Hoppgunga
Diverse salvor
Diverse amningsutrustning (till mångas fasa så trivs jag inte med att amma, och gav upp/tröttnade efter 2 veckor med äldsta sonen. Sen dess blir det inte amning hos mig)

Vilka bäbissaker jag bara ska ha nästa gång
Babynest -Äldsta sonen född 2004 sov bra, men minstingen född 2013 ville ha täcke omlindat som ett bo. Så knöligt mitt i natten när man bara vill sova så ett sånt ska det bli.
Ergonomisk bärsele - köpte en "fusk dubbel" men sonen fick inte plats. Men den är sparad!
Blöjhinken - älskar den, och med luktminimerande påsar är det perfekt.
 
Babynest var ett onödigt köp för oss. Det användes första veckan ovh efter det sov hen direkt bredvid oss i sängen.

Amningskudde var så himla bökigt och obekvämt! Använde den ganska mycket sista månaden av graviditeten som stöd mellan benen när jag skulle sova.

Nappar köpte vi huuur många som helst, det var aldrig populärt hos bebis. Nu används de som leksaker.

Skötbord hade vi klarat oss utan. Byter mest i sängen, soffan eller på golvet.

Ovärdelig har gåstolen varit!
 
Min dotter föddes i maj och det vi hade klarat oss utan (hittills)
Napp
Nappflaska (har funkat att amma och dottern ratade vällingen)
Hjulskydd till vagnen ( hade visserligen besparat oss några däckmärken på dörrkarmarna men orka ta av och på när man går ut och in hela tiden...)
Fina men opraktiska kläder typ klänning till ett spädbarn, inte skönt att ligga med en klänning som åkt upp i armhålorna.
 
Sv: Vilka bäbisprylar behövde ni aldrig?



Minns hur vi bytte påå vår äldste son när han var bebis och han fullkomligt sprutlackerade badrummet med bajs. Bara lyfte på benen och prutt, åkte det ut. Jag lyckades stå bredvid och klarade mig och toan var så liten såå jag kubde duscha väggarna etc. Vi hade vägghängt skötbord soom var perfekt i den lilla toan. Skitkul om det hade vart i sovrummet... :crazy:
:D Det där känner jag igen, min äldste sprutlackerade en hel vägg en natt (gossen bajsade efter varje amning) när den arme barnafadern skulle byta. Skratta så jag nästan kissade på mig, han skulle ta en ny blöja och således lutade sig lite åt höger varpå sonen lägger av en projektil som for likt en halkmina förbi hans vänstersida och landade på väggen och rann så fint nedför. Vi hade dessutom element i badrummet och det rann förstås ner bakom. Tog en stund att skura det kan jag säga :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 028
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 649
Senast: tott
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 648
  • Artikel
Dagbok Jag försöker vara pepp och framåt. Låtsas att jag har ett bra liv att se fram emot. Men jag är så jävla misslyckad med allt. Och innerst...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 294
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp