Bukefalos 28 år!

Vilka bäbisprylar behövde ni aldrig?

hljomalind

Trådstartare
Det är ganska lätt att hitta långa listor på vad som är bra att skaffa till barnet kommer, så nu tänkte jag ta det lite från andra änden. Vilka saker skaffade ni helt i onödan, och vilka saker hade ni trott skulle vara nödvändiga men visade sig sen gå utmärkt att vara utan och kanske lösa på något annat sätt?
 
Sv: Vilka bäbisprylar behövde ni aldrig?

Barnvagn och spjälsäng användes aldrig här. Sonen vägrade ligga vagn och pga amningen och mkt vakna nätter var det smidigare att ha honom hos mig så han sov inte en enda natt i den!
 
Sv: Vilka bäbisprylar behövde ni aldrig?

Spjälsäng. Han hatade den och vi samsov istället i 2 år tills han fick en egen vanlig säng.

Åkpåse till vagnen... tror aldrig vi använde den. Kläder och täcke plus de skydd som följde med vagnen räckte gott och väl.
 
Sv: Vilka bäbisprylar behövde ni aldrig?

Det är ganska lätt att hitta långa listor på vad som är bra att skaffa till barnet kommer, så nu tänkte jag ta det lite från andra änden. Vilka saker skaffade ni helt i onödan, och vilka saker hade ni trott skulle vara nödvändiga men visade sig sen gå utmärkt att vara utan och kanske lösa på något annat sätt?

Absolut värdelösaste: flask/burkvärmare som dessutom gick att koppla in i bilen. Det värdelösa med den var att den inte kände av temperatur utan värmde en viss tid. D vs antingen var maten fortfarande kall eller alldeles för varm. Totalt värdelöst. Och onödigt; det finns mikros i princip överallt.

Ganska meningslösa: bärsjalar och bärsele. Jag köpte dessutom fler varianter, även till andra barnet. (jag undrar hur jag tänkte). Bärselen har vi åtminstone haft nytta av ett par-tre gånger, men sjalarna.... krångliga att få till/knyta och inget av barnen gillade att ligga/sitta i sjal.

Jag måste bara tipsa om bland det bästa vi köpt:
En vattenkokare med temperaturval. 40 grader = perfekt vällingtemp och 60 grader var perfekt för barngröten.
 
Sv: Vilka bäbisprylar behövde ni aldrig?

Spjälsäng. Första barnet sov aldrig i den. Andra gör det dock nu (men inte förrän han var ca 3 månader).

Bärsele. Helt oergonomisk och jag får ont i nacken av den. Jag bar mycket i sjal istället medan barnet ville bäras hela tiden.
 
Sv: Vilka bäbisprylar behövde ni aldrig?

Bärsjal och bärsele samt hoppgunga. Totalt onödigt
 
Sv: Vilka bäbisprylar behövde ni aldrig?

Spjälsäng, nappar, nappflaskor, snuttefiltar, barnvagn (används dock då och då nu vid 26mån) , Alla diverse schampon och krämer med suspekta (petrolatum, phenoxyethanol mfl) innehåll som delas ut som små prover, våtservetter, hoppgunga.. Med andra ord en halv förmögenhet som slösats i onödan, tur mycket var begagnat:)
 
Sv: Vilka bäbisprylar behövde ni aldrig?

Amningskudden. Hon hamnade helt galet fel intill bröstet med den + att det var bökigt med en stor otymplig kudde. Gick perfekt att använda en vanlig kudde/soffkudde som stöd bara.

Reagerar på hur många som inte använder/använt spjälsäng. Vi hade aldrig klarat oss utan våran då dottern började sova hela nätter så fort vi flyttade bort henne från vår säng och rum. De räckte att vi vände oss i sängen så vaknade hon.
 
Sv: Vilka bäbisprylar behövde ni aldrig?

För några månader sedan skulle jag ha sagt babysittern men nu gillar nummer två den:) Däremot så lånade jag några saker till nummer ett som inte användes då och verkligen inte kommer att lånas om till tvåan. Det jag tänker främst på är hoppgungan och bumbostolen.
 
Sv: Vilka bäbisprylar behövde ni aldrig?

Vagga, spjälsäng, bärsjal, flaskvärmare, amningskudde . Tur vi inte köpt allt själva utan att en del saker var arvegrejor :)
 
Sv: Vilka bäbisprylar behövde ni aldrig?


Åhh Bumbo! Vilken grej, dottern ÄLSKADE den! Hon har alltid velat vara med, och tog vi med bumbon kunde hon sitta själv var vi än åkte, på bröllop, middagar, kompisar och såklart satt hon alltid i den när vi var hemma. Mitt på bordet :D
 
Sv: Vilka bäbisprylar behövde ni aldrig?

Hjälmar! Sådana små som de ska ha när de lär sig stå/gå och ramlar hela tiden. Bebisar avskyr hjälm på huvudet, åtminstone mina som slet av den på direkten, och det gick utmärkt utan.

Näsfrida! (såndär som man ska suga ut snor ur näsan med) Har aldrig använts! Annars även hoppgunga, dyra matstolar... Vår hokuspokusstol kunde vi inte använda då den var klättervänlig och barnen använde den som stege... En vanlig billig ikea-matstol var den som fungerade bäst.

Nej men... spjälsängen är ju toppenbra! Vi tog bort ena sidan och ställde bredvid våran säng så var bebis med och sov tryggt bredvid hela natten, utan risk för att mamman skulle rulla över den i sömnen:) Även babysittern har använts flitigt, med det är då den enklare/billigare modellen där barnet kan gunga själv. Stora avancerade varianter med en massa funktioner tror jag är sämre...
 
Sv: Vilka bäbisprylar behövde ni aldrig?

Det är ju en lika omöjlig fråga som vad man behöver..
Det är ju otroligt individuellt och beroende på från bebis till bebis.

Till min äldsta var liggvagnen ett helt onödig, hon tvärvägrade att ligga i den. Men när jag bytte till sittdelen när hon var runt 5 mån så hade det hänt något och hon sov som en stock i vagnen.

Till min yngsta var nappflaskor, nappar, spjälsäng fullständigt bortkastat, han gjorde inget annat än ammade, något som inte fungerade alls med min äldsta, nappar total ratade han och spjälsängen sov han i sammanlagt en halv natt.

Däremot önskar jag att jag hade upptäckt bärsjalar och selar när min äldsta föddes, nu bar jag nästan sönder mig med en babybjörn. När min yngsta föddes hade jag köpt med en långsjal och det var guld värt för oss. Jag använde den nästan hela tiden och tyckte aldrig att det var krångligt.

Mitt tips till blivande föräldrar är att köpa så lite som möjligt innan bebisen föds, och fundera sen på vad du saknar när bebisen är hemma. De är få som bor så illa till att det inte går att handla på vägen hem från BB eller att någon kan sticka iväg och handla det när det behövs.
 
Sv: Vilka bäbisprylar behövde ni aldrig?

Vi hade klarar oss bra utan även om vi använde

- Babysitter
- hoppgunga
- vagn (!)
- 90 % av leksakerna
- spjälsängstäcker
- 90 % av de första kläderns
 
Sv: Vilka bäbisprylar behövde ni aldrig?

Ja, vagn hade faktiskt vi också klarat oss bra utan. Bar mest i sjal hela tiden. Nu köpte vi en begagnad vagn för 800 kr så det var ingen stor förlust.
 
Sv: Vilka bäbisprylar behövde ni aldrig?

Bra tips från Snurrfian, tycker jag!

Jag hade inte klarat mig en dag de typ första 1,5 åren utan en ergonomisk bärsele (ingen av BabyBjörns). Däremot har vi klarat oss alldeles utmärkt utan vagn (utom till storebror när han var precis nybliven storebror vid tre års ålder :p), spjälsäng, babysitter, skötbord (i bemärkelsen hel möbel, för mig heter de där vita plastbäddarna med uppblåsbara kanter också "skötbord"), nappar och välling. Första barnet var extremprematur och till honom använde vi andningslarm det första året typ, andra barnet var fullgånget och vi fick sälja larmet vi köpt oanvänt (och till typ halva nypriset :meh:).
 
Sv: Vilka bäbisprylar behövde ni aldrig?

Spjälsäng och vagn var någonting vi hade klarat oss fint utan!
 
Sv: Vilka bäbisprylar behövde ni aldrig?

Spjälsäng och vagn var någonting vi hade klarat oss fint utan!

Lustigt för just dom 2 sakerna skulle jag inte kunna vara utan. Dottern är som en tornado i vår säng. Vi måste ha spjälsäng för att få någon sömn alls. Dottern sover aldrig i barnvagnen. Men ack vad bra den är att ha när man ska gå ut på saker.

Hoppgungan, gåstolen, babysittern hatade lillan, lilleman levde i dem:D
 
Sv: Vilka bäbisprylar behövde ni aldrig?

Flaskvärmare var värdelöst.
Och vi hade alldeles för mycket kläder, massor blev aldrig använt trots kräkbebis
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 028
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 650
Senast: tott
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 648
  • Artikel
Dagbok Jag försöker vara pepp och framåt. Låtsas att jag har ett bra liv att se fram emot. Men jag är så jävla misslyckad med allt. Och innerst...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 294
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp