Vilka böcker får man inte missa?

Bukefalos 30 år!

Den hemliga historien av Donna Tartts sägs vara både kultförklarad och en modern klassiker. Det är också den enda bok som jag hitintills läst två gånger (i vuxen ålder). OTROLIG!

Det första vittnet: mannen som flydde av Jonathan Freeland är en sällsamt gripande skildring av tillvaron i tyskarnas koncentrationsläger. Bäst i klassen, helt klart.

Att läsa De kommer att drunkna i sina mödrars tårar av Johannes Anyuru var som att få en käftsmäll och spabehandling samtidigt. Otroligt vackert språk samtidigt som historien är hisnande och tempot högt.

Never Let Me Go av Kazuo Ishiguro är förmodligen den bok som jag "spontantänker" på oftast trots att det är flera år sedan jag läste den. Även den har ett behagligt språk men också en gripande och spännande historia. Plottwisten är... obehaglig så att säga.
Håller helt med om den hemliga historien och de kommer drunkna i sina mödrars tårar, två av de absolut bästa böcker jag läst!

Jag gillar Sara Bergmark Elfgrens böcker, har precis läst ut Ö som jag tyckte mycket om. Sen läste jag Skärvorna av Bret Easton Ellis förra året, den var mörk men som jag sträckläste den! Jag kan också rekommendera Ingvild Rishøys Stargate, en kort men gripande bok.

Kanske redan fått de tipsen men mina lyssnarfavoriter har varit

Karin Slaughter - Serien om Will Trent börjar med boken TripTyk

Harry Potter serien.

The Hunger Games

Sen älskar jag nästan allt med Jojo Moyes, Lucy Diamonds. Marion Keyes Chiclit även Jenny Colgan har nåra mysiga serier

Janet Evanovich skriver också otroligt roligt läste dem när jag var 20 och fnissade högt på bussen

Jonas Jonasson Det rådiga kommunalrådet,mördar Anders och hans vänner,

Mikael Bergström - Ingemar Modigs uppvaknande

Sen kan jag varmt rekommendera Shelby Van Pelt - Sällsynt kloka varelser om en vänskap mellan en bläckfisk och en gammal kvinna

kanske inte några som MÅSTE lyssnas på men jag slukade dem som hejsan.

har svårt för att läsa men lyssna gör jag jämt :D

Jag är ett stort fan av Siri Husvedt och Paul Auster. Om du gillar deckare rekommenderar jag Elizabeth George, plöjde hennes serie i min ungdom. Sen är det ju såna klassiker som Mästaren och Margarita, Doktor Glas, Dvärgen, On the road etc som man ofta läser i skolan, alla dessa är läsvärda tycker jag.

Önskar du sköna varma härlig måbra böcker som passar utmärkt till Pendling, tvätta, städa och promenader, så rekommenderar jag varmt De fenomenala fruntimren på Grand Hotel och uppföljaren Väninnorna på Nordiska Kompaniet av Ruth Kvarnström-Jones. Serien om Betty med första boken Räkna hjärtslag av Katarina Widholm är också gudomliga . Underbara storys om hur det var att vara ung kvinna vid sekelskiftet 1800 och 1900talet. Det är inte fattig och elände böcker -utan unga kvinnor som arbetar (hårt) inget glamour liv.

Haller med, jag sträckläste serien om Betty och fruntimren pa Grand hotell, och haller nu pa med Vännerna pa Nordiska kompaniet. Älskar böckena.

Lite pa samma tema om än lite senare i tiden är Denise Rudberg serie Kontrahenterna.

Som en del redan vet är jag en ganska nyfrälst bokmal. Jag läste ganska motvilligt som barn och ungdom, och i vuxenlivet har det blivit någon enstaka pocket på semestern med ojämna mellanrum. Sedan fick jag barn och började lyssna på ljudböcker under föräldraledigheten. I början enbart facklitteratur, som sedan blev skönlitteratur, och tillslut en variation mellan ljudböcker och böcker. Nu undrar jag hur jag kunnat läsa så lite i mitt tidigare liv, och vad har jag missat?

Det finns ju en tråd om vad vi läser just nu, men vad har ni läst som ni tycker att andra absolut inte får missa? Det spelar ingen roll om det är barn, ungdoms- eller vuxenlitteratur. Det kan vara fakta, biografier, psykologi eller skönlitteratur. Jag gillar allt. Det kan vara gamla klassiker, men jag läser dem ogärna enbart för sakens skull utan då vill ha ha fått dem rekommenderade :D (Minns när jag skulle se Casablanca "för sakens skull" och höll på att ruttna av tristess.."

Tänkte bunkra upp med en lista att beta av!
Tranorna flyger söderut. Den är fantastisk och skildrar ålderdomen på ett väldigt ärligt sätt

Säger också Liftarens Guide till Galaxen. Dels för att översättningen till svenska är superbra (torr brittisk humor gör sig bra på svenska), men också för att det fortfarande refereras till den konstant i populärkulturen. Den innehåller så många små berättelser och så många stora idéer.

Ett exempel på en bok som tagit stor inspiration av Liftarens är Mikael Niemi - Svålhålet.

Ágota Kristófs trilogi och krigsskildring Den stora skrivboken, Beviset och Den tredje lögnen är otroligt bra skriven. Väldigt lättläst och lite svår att greppa på samma gång. Åtminstone någon av böckerna finns som film och jag skulle absolut inte vilja se filmen men jag skulle kunna tänka mig att läsa om trilogin någon gång. En del böcker har en sorts filmisk kvalitet där det känns lite som om det lika gärna hade kunnat vara en film men det här är totala motsatsen till det för mig. Det finns liksom en dimension som ligger i själva orden och berättarrösten/rösterna och som inte bör gå förlorad i ett annat medium.

Samtidigt är trilogin besvärlig att rekommendera för att den är brutal. Inte så att författaren vältrar sig i våldet och eländet som en del verkar göra, det är snarare så att det brutala gång på gång passerar förbi som något vardagligt. Bland det bästa jag läst, men kanske inte för alla.

Senast ändrad:
Maggie O’Farrell, samtliga böcker. Hon började med vanliga samtida romaner. De senaste är historiska romaner baserade på verkligheten (men såklart en del fiktion också pga ingen vet exakt). Hon har också skrivit en bok om alla gånger hon varit nära döden, fantastiskt bra. Det är nåt med hennes språk som går under huden på mig.

Ljuset vi inte ser - Anthony Doerr. Roman om andra världskriget men med ”andra sidans” perspektiv, dvs tyskt. Inte alls så tråkigt som det låter, väldigt bra.

Som en del redan vet är jag en ganska nyfrälst bokmal. Jag läste ganska motvilligt som barn och ungdom, och i vuxenlivet har det blivit någon enstaka pocket på semestern med ojämna mellanrum. Sedan fick jag barn och började lyssna på ljudböcker under föräldraledigheten. I början enbart facklitteratur, som sedan blev skönlitteratur, och tillslut en variation mellan ljudböcker och böcker. Nu undrar jag hur jag kunnat läsa så lite i mitt tidigare liv, och vad har jag missat?

Det finns ju en tråd om vad vi läser just nu, men vad har ni läst som ni tycker att andra absolut inte får missa? Det spelar ingen roll om det är barn, ungdoms- eller vuxenlitteratur. Det kan vara fakta, biografier, psykologi eller skönlitteratur. Jag gillar allt. Det kan vara gamla klassiker, men jag läser dem ogärna enbart för sakens skull utan då vill ha ha fått dem rekommenderade :D (Minns när jag skulle se Casablanca "för sakens skull" och höll på att ruttna av tristess.."

Tänkte bunkra upp med en lista att beta av!

Stadsserien av Pär-Anders Fogelström..En romanserie i fyra delar som skildrar Stockholms framväxt under perioden 1860-1968.. Hela serien följer några olika familjer i olika generationer. Serien är en riktig klassiker och allt han skriver om ska tydligen gå att verifiera. Dessutom fantastisk skriven .

Liknande trådar

• Vad får man inte missa?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Valvaka!
  • Arbetsintervju

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat