Vilka dårar har ni mött i trafiken?

Jag med, jag har ändå min arbetsplats ute på vägarna och ser således mycket. Det är ett under att det inte händer mer. Folk som kör om innan backkrön, ligger för nära så de inte ser och när de ska ut och titta krockar de nästan med mötande trafik.
Det stämmer, som min körlärare sa när jag tog lastbilskortet, att man ska köra som om alla andra i trafiken är idioter och kommer göra det mest oväntade. Än så länge har jag klarat mig undan allvarligare incidenter och jag tänker fortsätta med det, men vi får väl se..

Ja, eller de som ligger bakom nästan hela långa raksträckan och så, simsalabim, kör om i slutet strax före skymd kurva. Varför?
 
Senast ändrad:
Igår råkade jag ut för en mindre trevlig så kallad yrkeschaufför i trafiken. Bor på landet, och sista kilometerna hem till mig är mycket smal landsväg, det är 70 men det är med knapp marginal en vanlig bil kan möta ett tyngre fordon på vägen. Jag ligger bakom bussen, längre fram på vägen har en lastbil blivit stående och kan inte ta sig bort från vägen. Lastbilen i sig är egentligen inget problem för övriga trafiken, men den är för bred och vägen för smal för att bussen ska kunna köra förbi.

Typ 20 meter innan lastbilen finns en busshållplats. Istället för att KÖRA IN där och stanna så vanliga personbilar ändå kan köra förbi kör karlskrället upp precis PÅ lastbilen. Ignorerar fullständigt att jag står bakom och inte kommer förbi. Till slut kommer en karavan av bilar från andra hållet och bussen MÅSTE helt plötsligt flytta på sig. Jag har tur och har fortfarande inte fått någon bakom mig, så jag backar så han ska kunna backa in i busshållplatsen. Då kör mötande trafik (kan kanske ge busschauffören att de kanske skulle stannat egentligen eftersom hindret var på deras sida, men det var fortfarande inte mitt fel), busschauffören tycker då att det är en briljant idé att han ska köra åt motsatt håll (efter att ha slängt av tio passagerare i elvaårsåldern mitt på vägen, flera kilometer från den hållplats de förmodligen skulle gå av på), och börjar tuta och peka och räcka fingret åt MIG för att jag inte kör (rakt in i mötande trafik som håller på att köra om lastbilen...!) Jag var skapligt förbannad när jag äntligen kom hem sen kan jag säga.
 
Av någon anledning verkar detta med att följa vägmarkeringar vara svårt. Jag har slutat att räkna de gånger jag måste sakta in eller trycka till rejält på bromsen för att undvika köra in i någon som ligger mitt i vägen, gärna vid skymd sikt.
Eller de som tycker att köa är dötrist och därav genar i rondellen. Sådär lagom kul att ha en bilist som knappt bromsat in innan rondellen som därefter, istället för att svänga vänster, genar och kör ut åt höger där man befinner sig.
 
Eller de som tycker att köa är dötrist och därav genar i rondellen. Sådär lagom kul att ha en bilist som knappt bromsat in innan rondellen som därefter, istället för att svänga vänster, genar och kör ut åt höger där man befinner sig.
Hur menar du att de kör i rondellerna? Hänger inte riktigt med, kör de mot trafiken?
 
Hur menar du att de kör i rondellerna? Hänger inte riktigt med, kör de mot trafiken?

2 filer in, högra gäller rätt fram eller höger, vänstra gäller - vänster, enligt skyltningen och vägmarkeringarna. Högerfilen har köbildning vissa tider. För de som inte orkar vänta tar de vänsterfilen och därefter rakt fram i rondellen.
 
2 filer in, högra gäller rätt fram eller höger, vänstra gäller - vänster, enligt skyltningen och vägmarkeringarna. Högerfilen har köbildning vissa tider. För de som inte orkar vänta tar de vänsterfilen och därefter rakt fram i rondellen.
Är det bara enkelfiligt ut från rondellen då också? Jag vet några rondeller där vänsterfilen, antingen är rakt fram eller svänga vänster.
 
Borås gillar rondeller. Just denna är enfilig rakt ut, andra är det inte vilket inte underlättar
Ah, jag vet att det var några av rondellerna i Borås som jag tänkte på, där man får köra rakt fram eller vänster, vilket kanske gör att många inte klarar av att köra i rondeller i Borås, då de inte vet hur de ska köra. :angel:
Dock jobbigt med folk som tränger sig oavsett.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
3 835
Senast: Vallmo
·
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 094
Senast: Iamia
·
Hästmänniskan Igår blev jag lite konfunderad i en trafiksituation. Körde bil i skymning (nästan helt mörkt) på en 70-väg. En ganska "stor" 70-väg med...
2
Svar
38
· Visningar
2 981
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
706
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp