Vilka dårar har ni mött i trafiken?

Men så läskigt! Människan måste verkligen ha fått totalt hjärnsläpp.

Köra fel i rondellen lyckades min mamma med en gång. Till hennes försvar ska sägas att det då (på 80-talet) inte fanns några rondeller i vår hemstad. När jag tog körkort fick man åka till en annan stad och träna. Hur som helst: mamma, syrran och syrrans pojkvän (de var båda ca 17 år) är på väg hem till den sistnämnde. När de kommer till infarten till hans stad (lite större än vår) upptäcker mamma att där byggts en rondell:eek:.

Mamma: Vaaad? Vad har de gjort? Hur kör jag nu????
Pojkvännen (som tror att mamma tror att de byggt om vägarna): Ingen fara, ta till vänster som vanligt bara!

Varpå mamma kör vänster - in i rondellen!

Personen som jag körde upp för på Trafikverket frontalkrockade en gång under uppkörningmed en person som kom från fel håll på motorvägsavfarten. Personen hade förmodligen misstagit avfarten för en påfart. Både den som körde upp och inspektören fick klippas loss från bilen.

Drar mig till minnes en kväll för sådär tio år sedan. Vi är på projekt i Egypten. Trötta kör vi av motorvägen mot Alexandria där vi ska övernatta. Och möts av en gubbe på åsna som i godan ro är på väg upp på motorvägen via avfarten. Det är skymning. Han har naturligtvis inga reflexer och åsnor är sällan utrustade med strålkastare. Självbevarelsedrift? Vi hade en Chevrolet Blazer men jag tror vi alla var betydligt mer omskakade än gubben som försvann in i ökennatten!
 
Jag fick tvärnita när en buss bestämde sig för att skita i väjningsplikten och körde ut precis framför mig på en 70-sträcka:meh:. Det var så märkligt, för han stannade verkligen och sen körde ändå ut precis när jag kom. Det är inte skymt eller nånting heller, ganska lång raksträcka.
 
Min egen "favorit" (alltså där jag varit förare) är också i kategorin "Självbevarelsedrift?". Gubben på åsnan utanför Alexandria har nog en släkting i Uppsala:

Jag har varit och bytt däck på företagsbilen. På den tiden jobbade jag på ett arkeologiföretag och vi hade en bil som passade verksamheten, dvs en stor, fyrhjulsdriven pick-up. Svår att inte lägga märke till kan man sammanfatta intrycket av bilen. Jag kör in i en rondell med utmärkt sikt och måttligt med trafik. Från höger ser jag en liten bil, en VW Polo närma sig, men jag kör ju i rondellen... fast gubben (keps) i Polon kör rakt in i rondellen, rätt ut framför mig! Som tur var för honom hade jag på något sätt blivit misstänksam och flyttat foten till bromsen. Varför vet jag inte.

Gubben körde glatt vidare, som om han inte sett mig!
 
Många år sedan, Europaväg som var smal med bara 2 körfält (nu är den nog ombyggd). Iaf så var det mycket tät semestertrafik när det kommer ung(?) man med backslick i porsche och gör vansinniga omkörningar på omkörningar för att ta sig framåt i samma körriktning som jag. Svär för mig själv över idioter i trafiken. Men som man säger: Synden straffar sig själv, för några km senare syns ett gigantiskt grått "rökmoln" på lång väg och där på sidan står nämnda porsche med (antar jag) skuren motor/nån slags haveri... Snacka om att man pekade långnäsa till idioten :devil:...

Sådan karma är den allrabästa! Ingen kommer till skada och det blir riktigt dyrt för idioten!
 
Igår var det stopp i Götatunneln i Göteborg och alla bilar fick ta en omväg. Såklart blev det kö, och några hundra meter innan ett rödljus låg alla bilar i vänsterfilen och högerfilen var en bussfil som man först fick byta till en liten bit innan rödljuset. Självklart kommer det en bil i bussfilen och åker förbi hela kön. Strax efter kom en polisbil som föraren uppenbarligen inte sett.
Jag skrattade gott åt idioten ☺
 
Alltså... Vad fan läser jag den här tråden för?! Skrev in mig på körskola igår och ska börja övningsköra i typ april eller när nu vintern behagar försvinna permanent. Jag kommer dö! :nailbiting:

OnT så höll jag på krocka i en rondell när jag var 17. Var första gången jag körde i trafik, var helt ensam (såhär i efterhand förstår jag inte alls hur man tänkte från skolans sida där, men ja) och sjukt osäker, men jag har fått förklarat för mig i efterhand att jag körde rätt i den där jävla rondellen iaf. Kom körande i rondellen, skulle rakt fram, bilist kommer från högersidan och är precis på väg att köra in framför mig med krocken som ett faktum. Han tvärnitade dock i tid, ville väl inte bli mos av en traktor :p Själv har jag sen dess alltid varit skeptisk till rondeller så jag ser inte fram emot att övningsköra här i en stad med fler rondeller än vägar typ.
 
Alltså... Vad fan läser jag den här tråden för?! Skrev in mig på körskola igår och ska börja övningsköra i typ april eller när nu vintern behagar försvinna permanent. Jag kommer dö! :nailbiting:

OnT så höll jag på krocka i en rondell när jag var 17. Var första gången jag körde i trafik, var helt ensam (såhär i efterhand förstår jag inte alls hur man tänkte från skolans sida där, men ja) och sjukt osäker, men jag har fått förklarat för mig i efterhand att jag körde rätt i den där jävla rondellen iaf. Kom körande i rondellen, skulle rakt fram, bilist kommer från högersidan och är precis på väg att köra in framför mig med krocken som ett faktum. Han tvärnitade dock i tid, ville väl inte bli mos av en traktor :p Själv har jag sen dess alltid varit skeptisk till rondeller så jag ser inte fram emot att övningsköra här i en stad med fler rondeller än vägar typ.
Från mitt stall och hem är det 12 rondeller. 14 km.
 
Åhhh hatobjekt:
Gamlingarna i nya fina bilar som knappt vågar vara på vägen. Kör gärna i 50 på 70-väg. De är så oberäkneliga också, bromsar lite hur som helst, sen gasar på raksträckor så man inte kan passera.

Blinkersinkompetenta. Både de som tvärbromsar framför utan förvarning för att de ska svänga och de som inte kan signalera att de ska in medan man väntar på att få köra ut.

De rädda. De som gärna ligger mitt i vägen när man möter dom så man får åka ut halvvägs i diket. Hände senast i förrgår när jag och kompisen åkte med hästtransport. Är slingrig 70-väg och kärringen som mötte oss vågade tydligen inte närma sig sin vägkant.

Rövslickarna. De som har bråttom och ligger i arslet för att de inte kommer förbi. Kommer så väl ihåg en skräckresa hem från jobbet. Typisk 90-motorväg. Ishalt för at det regnat och frysit på. Bakom mig ligger en utlandsreggad långtradare och han körde verkligen upp i röven hela vägen hem, ett par mil. Jag trodde jag skulle börja gråta till slut. Jag vågade inte bromsa där jag egentligen ville, då hade det smällt.

Sen de som kastar sig ut framför mig men sen åker snorsakta. Om man ser att det kommer en bil så väntar man till de passerat, eller om man nu prompt ska kasta sig ut så får man fasen snabbt gasa upp till tillåten hastighet. I de lägena kan jag erkänna mig vara en hemsk förare då jag glider upp skitnära bakom. Jag ska inte behöva tvärbromsa för att någon slänger sig ut framför mig.

Mest rädd har jag varit när jag blev prejad av en långtradare. Jag hade lagt mig i vänster körfält på en avfart, är en ganska lång sträcka med vänsterfil där. Jag passerar långtradaren som jag legat bakom, är nog intill mitten på lastbilen när han kommer på att han visst också skulle av motorvägen och börjar svänga utan att kolla vänster körfält. Jag tutade som en idiot och trodde jag skulle dö.

Sen har jag både mött, och legat bakom vid dumma omkörningar. Så lagom kul när bilen kastar sig in mitt framför för att han får möte.

Jag är rent generellt otålig och arg i trafiken, men jag gör inget farligt iaf. Hamnar jag i en situation där jag försatt oss i en dum situation har det varit ren olyckshändelse. Som när jag blev totalbländad av solen och höll på att krocka med en traktor.
 
Idag när jag körde så var essingeleden lugn :D Men, en bit senare i en tunnel så var det en bil som plötsligt fick för sig att han också skulle göra en omkörning (jag låg redan i vänstra filen, för alla i den högra körde så galet sakta). Visst blinkade han, men han började med det när han redan hade börjat svänga ut rakt framför mig. Det enda som hände där var att jag fick bromsa lite och som tur var fanns ingen bil allt för nära bakom.

I normala fall hade jag irriterat mig på honom, men så började jag tänka på flera av galningarna som beskrivits i den här tråden och då kändes det plötsligt som en riktig småsak som knappt var värd att notera :D
 
Kör mycket och ser så mycket dålig körning att inte mycket förvånar mig längre. Däremot är jag förvånad att det inte händer fler olyckor än det gör, helt otroligt…

Kan nämna gårdagens exemplar, tre stycken.

1: Morgon. Torr väg. Jag kör ca 95 km/h på 90-väg (ja, det är lite för fort) och knaprar under hela sträckan, ca 2 mil, sakta med säkert in på framförvarande Volvo. Jag kommer ikapp strax för staden där det är några långa fina väldoserade kurvor som de flesta i lokalbefolkningen har problem med, så också denna Volvo-förare som går ned till ca 80 km/h. Inne i staden är det 40-begränsning, vi kommer ifatt en liten bil som åker strax under 40, helt lagligt och den mest korrekta av oss tre. MEN, Volvo-föraren kör om. Inne i staden. I mörker. I morgontrafiken. Det är inte första gången jag sett detta ske…

2: Eftermiddag. Mycket trafik, men det flyter på omkring 90-95 km/h. Förare med kompis i ny stor Mercedes. Hade först gasat satan genom staden (fredag eftermiddag, mycket folk ute). Ute på landsvägen ska det tydligen impas för här bromsar Merca-föraren ned till 75 km/h och när vi alla bakom blivit tillräckligt irriterade så gasar han satan igen. Han kommer ikapp kön framför och stannar där ända till efter sista fartkameran ca 2 km från nästa tätort. Där ska det tydligen impas igen för han gasar satan, tränger sig förbi framförvarande bilar som tvingas ut på vägrenen eftersom det kommer mycket mötande trafik också (sportlov och stundande Vasaloppsvecka). Sedan svänger han lugnt genom rondellen längre fram och svänger in mot tätorten. Bra jobbat!

3: Samma eftermiddag. Samma kö, fortsätter söderut, farten är nu lite hög (ca 105 km/h) men det flyter på bra och med bra avstånd. Efter ett tag kommer en firmabil (hann tyvärr inte se namnet) och i en fart som hade fått snabbaste prio 1- ambulansen att baxna. Omkörning i kurvor med skymd sikt, även denne förare tvingar ut framförvarande bilar på vägrenen eftersom det fortfarande är mycket mötande trafik. Duktig jobbat!

Jag hoppas att samtliga kom hem levande igår…

I övrigt kan en ”normal” dag bestå av:

  • folk som pysslar med allt utom att köra vilket ger mycket vinglig och ryckig färd, ofta på fel sida om mittlinjen.
  • Medelålders män som inte klarar att bli omkörda utan gasar som galningar för att hindra dylikt ”ofog” bara för att sakta ned ordentligt när det inte längre går att köra om.
  • Körning efter någon sorts medelhastighet vilket innebär att man kör i 70 km/h på stora vägen där det är 90 och sedan fortsätter i ungefär samma fart på 40-sträckorna.
  • Omkörning trots att bakomvarande redan börjat köra om.
  • Blinkar åt alla håll och kanter vid körning i rondell, allt för att förvirra motståndaren.
  • Förare som verkar titta ungefär så långt som motorhuven räcker, detta gäller tyvärr även rally-Kalle som dock räddas av att medtrafikanterna har ögonen med sig.
  • Folk som, vintertid, endast skrapar fram ett litet titthål mitt framför näsan (hamnade bakom en sådan för några veckor sedan som kastade sig rätt ut på genomfarten och sedan körde på fel sida ända tills jag blinkade med helljuset, h*n såg uppenbarligen inte mycket alls). Medelålders kvinnliga förare med skygglappar, de gör tillvaron väldigt spännande för gående eftersom de inte alls kan vrida på ratten, snacka om att det fladdar i byxbenen när de stryker förbi alldeles tätt intill och stint stirrande rakt fram…
  • Firmabilar vars förare tror att de har fri fart, kör gärna om på ställen där det inte går och där det är maximal risk att skada eller döda medtrafikanter. Dessa förare är dock så blåsta att de inte tänker på att de, via firmabilen med dess företagsnamn, är allt annat än anonyma. De ger dessutom sämsta möjliga reklam för sin firma/arbetsgivare.
 
Jag kommer direkt att tänka på två händelser. Den ena var det en gammal kollega som var med om, så det är egentligen bara hörsägen. Den andra hörde jag på radion. Inget jag sett själv alltså, men 'kul'. Alternativt skrämmande.

Kollegan som är ute och kör kommer till en rondell. Möter där en gubbe i bil (om han hade keps förtäljer inte historien ) som inte vet var han ska. Eller, han vet väl att han ska vänster men inte hur rondellen funkar tydligen. Han börjar köra in i rondellen, stannar, backar och kör sedan åt fel håll åt vänster och ut ur rondellen.

En gång när vi var på väg hem var det mycket köer, något som är ganska vanligt där jag bor. Då hör jag på radion att någon längre fram verkar ha missat sin avfart och nu således backar tillbaka längs motorvägen mitt i köerna. Dessutom skickar han ut sin fru som liksom försöker schasa bort de bakomvarande bilarna så att de ska kunna komma fram :p
 
På tal om dårar i trafiken.

Det var en morgon när jag körde till jobbet, under hösten förra året. Jag håller på att köra genom en högerkurva, hastigheten på vägen var 90km/h, vilket jag också höll.
Det kommer en bil bakom, jag har sett den i backspegeln, då den närmade sig fort, den gör en idiotomkörning av mig mitt i kurvan.
Visst, nu var det svart i mötande fil, men vi kunde lika gärna mött någon som haft trasiga lampor eller liknade. Nåväl, bilen kör om, sen kom karman som ett brev på posten - fartkameran längre fram blixtrade till på bilen. :devil::devil:
Jag kan lova att skadeglädjen var hög i min bil.

Jag har även råkat ut för en liknande grej när jag körde lastbil, där en personbil länge legat och "tittat" för att komma om i halva mötesfilen, när det kommer möte. Jag satt och hade koll på bilen i backspegeln, den var även ute och tittade om det gick att köra om i kurvor och när det var heldragna linjer.
Till slut körde den om på en raka, det kommer möte, sen inser bilen att det kommer ju en fartkamera också, vad gör den då, jo svänger snabbt tillbaka framför mig och bromsar.
Det var tur jag var med och att det inte var is på vägen, annars hade jag tryckt in bakänden på den personbilen, så nära gick den in.
Minns jag tyckte det var synd då jag hoppades på karman, men den kommer nog ändå i ett annat tillfälle. :devil:
 
Däremot är jag förvånad att det inte händer fler olyckor än det gör, helt otroligt…
Jag med, jag har ändå min arbetsplats ute på vägarna och ser således mycket. Det är ett under att det inte händer mer. Folk som kör om innan backkrön, ligger för nära så de inte ser och när de ska ut och titta krockar de nästan med mötande trafik.
Det stämmer, som min körlärare sa när jag tog lastbilskortet, att man ska köra som om alla andra i trafiken är idioter och kommer göra det mest oväntade. Än så länge har jag klarat mig undan allvarligare incidenter och jag tänker fortsätta med det, men vi får väl se..
 
Låg på en 70-sträcka och skulle köra om en långtradare med dubbla släp. När jag var jämsides med hela ekipaget, halvvägs förbi, så började han plötsligt blinka och glida ut i min fil. Fick i princip ställa mig på bromsen för att inte bli mosad mot mitträcket. Han verken såg eller hörde ett skit.
 
När jag tog körkort läste jag att lika många taxibilar som finns i trafiken, lika många är det som kör påverkade av alkohol eller droger...
Det har etsat sig fast i min hjärna.. och gör mig livrädd att tänka på..

Fick också lära mig det (att antalet rattfyllor per dag är ungefär samma som antalet taxibilar ute i trafiken under en dag) men jag tror det kan ge en ganska överdriven bild av hur många som kör onyktra. Den vanliga rattfylleristen kör nog inte runt 8-10 timmar i tätbefolkade områden på samma sätt som taxibilar ofta gör.
 
Vad är det med människor som ska göra så korkade omkörningar?
Precis innan en kurva, eller på övergångsställe där barn precis ska gå över etc?
 
Det är också intressant med hastighet
Dvs om man kör precis på maxhastigheten för vägen så blir folk irriterade och tycker att man är i vägen..
 
En diskussion i en annan tråd fick mig att komma ihåg en sak som hände här i området för något år sedan. Jag såg det inte själv utan läste om det i tidningen och den drabbade visade sig känna en bekant till mig...

Hur som helst. Gammal man gick på trottoar med sina två hundar som han nattrastade. Bil kommer på vägen, men kör upp på trottoaren, kör på mannen och hundarna... Hundarna dog direkt, mannen skadades allvarligt. Anledningen till att bilen åkte upp på trottoaren? Jo, föraren satt och skickade ett sms under tiden han körde...
 
Det är också intressant med hastighet
Dvs om man kör precis på maxhastigheten för vägen så blir folk irriterade och tycker att man är i vägen..
Det där är standard, vissa maxhastigheter gäller inte alla, speciellt inte om de är stressade ungefär. Många gånger tror jag det beror på att folk tycker det går sakta och att de aldrig kommer fram.
T ex en 80-väg där jag som lastbil håller mina lagliga 80, personbilarna gillar inte att ligga bakom, dels ser de ofta inte vad som väntar längre fram för de brukar ligga för nära, och dels verkar lastbilar ofta vara något man måste köra om oavsett om de håller rätt hastighet eller ej.
Det bästa är dom som kör om, för att sedan köra långsammare än vad jag gjorde... kör inte om då! :banghead:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
3 837
Senast: Vallmo
·
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 094
Senast: Iamia
·
Hästmänniskan Igår blev jag lite konfunderad i en trafiksituation. Körde bil i skymning (nästan helt mörkt) på en 70-väg. En ganska "stor" 70-väg med...
2
Svar
38
· Visningar
2 996
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
706
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp