Vilka dårar har ni mött i trafiken?

Det är också intressant med hastighet
Dvs om man kör precis på maxhastigheten för vägen så blir folk irriterade och tycker att man är i vägen..
Själv har jag nästan slutat titta på hastighetsmätaren när jag kör på större vägar, jag följer trafikrytmen istället. Ibland blir det ca 90km/h på 80-väg, ibland ca 70km/h på samma väg. Känner inte direkt att det blir farligt att åka 90km/h på de vägar jag tänker på, inte när alla andra gör detsamma. Då är det värre när det på sådan väg kommer ut någon som kör 60km/h när alla andra ligger i 80-90 (vilket de som övningskör gör då och då).

Sedan finns det ju de som kör om i 120km/h på nämnda 80-väg. Ibland tar polisen dem :devil:
 
Det där är standard, vissa maxhastigheter gäller inte alla, speciellt inte om de är stressade ungefär. Många gånger tror jag det beror på att folk tycker det går sakta och att de aldrig kommer fram.
T ex en 80-väg där jag som lastbil håller mina lagliga 80, personbilarna gillar inte att ligga bakom, dels ser de ofta inte vad som väntar längre fram för de brukar ligga för nära, och dels verkar lastbilar ofta vara något man måste köra om oavsett om de håller rätt hastighet eller ej.
Det bästa är dom som kör om, för att sedan köra långsammare än vad jag gjorde... kör inte om då! :banghead:

Jag måste erkänna att jag gärna kör om lastbilar, jag tycker det är obehagligt att ligga bakom dem och inte se vad som händer framför. (Men, jag kör bara om när det är raksträckor och minst två filer i vår körriktning).
 
Jag måste erkänna att jag gärna kör om lastbilar, jag tycker det är obehagligt att ligga bakom dem och inte se vad som händer framför. (Men, jag kör bara om när det är raksträckor och minst två filer i vår körriktning).
Man kan se lite vad som händer framför om man inte ligger för nära, dock ligger majoriteten av alla som ska om för nära, dvs närmare än 3 sekunder. Såklart finns det dom som håller avståndet också, men de är tyvärr lätträknande oftast.

Jag har inget emot dom som kör om, som varken stör eller hindrar trafiken. De märker man inte av, men de som missköter sig märker man direkt.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Man kan se lite vad som händer framför om man inte ligger för nära, dock ligger majoriteten av alla som ska om för nära, dvs närmare än 3 sekunder. Såklart finns det dom som håller avståndet också, men de är tyvärr lätträknande oftast.

Jag har inget emot dom som kör om, som varken stör eller hindrar trafiken. De märker man inte av, men de som missköter sig märker man direkt.
Jag gör mitt bästa för att hålla avståndet, men ja, det syns ju ändå (förhoppningsvis :D ) en enorm lastbil framför. Värst på det temat tycker jag är de jättehöga långtradarna som ser ut som om de ska välta eller som om deras tak ska skrapa i tunnlarna, de får mitt katastroftänk att gå igång rejält :o
 
Jag gör mitt bästa för att hålla avståndet, men ja, det syns ju ändå (förhoppningsvis :D ) en enorm lastbil framför. Värst på det temat tycker jag är de jättehöga långtradarna som ser ut som om de ska välta eller som om deras tak ska skrapa i tunnlarna, de får mitt katastroftänk att gå igång rejält :o
Kanske värt att nämna att lika mycket som bilarna bakom inte ser framåt, ser vi som sitter i hytten bakåt. Så det är lite win-win att faktiskt hålla avståndet, både för lastbilen och bilen bakom.
Jag har själv vissa dagar jag inte vill ligga bakom lastbilar när jag kör personbil, då gör jag som dig, letar upp en bra säker ömkörningssträcka och kör om.

Nu blir jag nyfiken, varför är de höga lastbilarna värst? Det är säkert mellan 4,45-4,50 m höga och frihöjden i Sverige är 4,5m med lite till godo, om inte något annat sägs via skylt. :)
 
Kanske värt att nämna att lika mycket som bilarna bakom inte ser framåt, ser vi som sitter i hytten bakåt. Så det är lite win-win att faktiskt hålla avståndet, både för lastbilen och bilen bakom.
Jag har själv vissa dagar jag inte vill ligga bakom lastbilar när jag kör personbil, då gör jag som dig, letar upp en bra säker ömkörningssträcka och kör om.

Nu blir jag nyfiken, varför är de höga lastbilarna värst? Det är säkert mellan 4,45-4,50 m höga och frihöjden i Sverige är 4,5m med lite till godo, om inte något annat sägs via skylt. :)
De höga lastbilarna tycker jag ofta att ser vingliga ut (förhoppningsvis är de ju rätt lastade och välter inte, men de vinglar/gungar ju mer än en personbil). Det händer ju då och då olyckor med lastbilar iblandade och jag är rädd att själv bli inbland i en sådan. Min bil känns så liten jämfört med en enorm lastbil.

Sedan hade jag även kontakt med en lastbilschaffis ett tag för något år sedan. Han sa att det finns en del importerade lastbilar som är lite för höga och då får man bara "köra och hoppas på det bästa". Mycket möjligt att det var något försök att skrämma mig/impa på mig (han ansåg även att han skulle impa på mig genom att köra 165km/h på någon motorväg någonstans, i personbil då), men ja, när jag ser lastbilar tänker jag på allt läskigt på en gång.
 
De höga lastbilarna tycker jag ofta att ser vingliga ut (förhoppningsvis är de ju rätt lastade och välter inte, men de vinglar/gungar ju mer än en personbil). Det händer ju då och då olyckor med lastbilar iblandade och jag är rädd att själv bli inbland i en sådan. Min bil känns så liten jämfört med en enorm lastbil.

Sedan hade jag även kontakt med en lastbilschaffis ett tag för något år sedan. Han sa att det finns en del importerade lastbilar som är lite för höga och då får man bara "köra och hoppas på det bästa". Mycket möjligt att det var något försök att skrämma mig/impa på mig (han ansåg även att han skulle impa på mig genom att köra 165km/h på någon motorväg någonstans, i personbil då), men ja, när jag ser lastbilar tänker jag på allt läskigt på en gång.
Jo, lastbilar är både stora och tunga, även om de inte är lastade, mitt ekipage jag kör runt på väger ca 23 ton - olastat. De må se vingliga ut, men vi har luftfjädring som stötdämpar för att det ska kunna röra på sig och dämpa. Lastningen är A och O, lastar man fel blir det inte bra.

Hm, det där med importerade lastbil som är för höga, det undrar jag, i Europa är frihöjden typ runt 4 meter, därför trailar, inte är så höga för att de ska kunna ta sig fram i alla länder.
Det finns förstås ingen maxgräns hur höga bilarna får vara, men eftersom frihöjden i Sverige är 4,5m bygger man inte högre bilar än så här i Sverige.
Jag vet att flisbilar, lastbilar som kör spån/flis. Kan damma in i viadukter, då de ibland har den där "bullen" på taket, som gör att bilen blir högre.

Vad är det som är läskigt med lastbilar, att de är stora och vingliga eller fanns det något mer?
 
Nu har jag visserligen inte körkort själv (än), men tar mig friheten att svara ändå.

Detta var i somras, jag och mamma var på väg till stallet. Vägen dit är väldigt slingrig, kurvig och ganska smal. 70 km/h gäller. Enligt hastighetsmätaren låg mamma i 68-69 km/h, helt okej alltså. Vi var precis på det vägavsnittet (ca. 1 km) med mest kurvor och kringelikrokar. Ingen framför. Så ser vi att det kom en skåpbil i väldigt hög hastighet bakom, som verkade vilja köra om oss. Då vägen är som den är, och mamma inte vill riskera någon större olycka, gick hon in till kanten så långt hon bara kunde, och sänkte hastigheten till ca. 20 km/h. Trots det smäller idioten i backspegeln på förarsidan. Så den krossas och slits loss, samtidigt som förardörren repas rätt ordentligt. Lyckligtvis har idioten hjärnceller nog att iaf stanna en bit längre bort. Där börjar han dock skälla på mamma för att hon inte gått in tillräckligt långt till kanten (läs: hjulen typ 5 cm från en dikeskant var inte långt nog...), och hon kunde ju faktiskt stannat helt osv. Vi var ju helt klart vållande till den här olyckan och fick skylla oss helt själva. :banghead: :rage:
Men iaf. Vi fick vända hemåt, då pappa (som på den tiden jobbade deltid med försäkringar, nu på heltid, alltså rätt insatt i sånt där) ville se och dokumentera skadorna så snabbt som möjligt. Vi skrev också skadeanmälan på nätet. Hans spontana inställning var dock att vi inte var vållande, utan t.om. gjort mer än nog :grin:

Så fick vi svaret från försäkringsbolaget några veckor senare. Det var solklart att skåpbilsföraren var vållande och hans försäkringsbolag skulle bekosta varenda krona av reparationer, hyrbilar m.m. som vi behövde. Något bra i denna historia iaf! :bump: :banana:
 
Vad är det som är läskigt med lastbilar, att de är stora och vingliga eller fanns det något mer?

Att de blir helt ivägen som en kloss på motorvägen (där trafikrytmen är ca 110-120 km/h) när de kör om en kollega. Av någon anledning tycks det vara extra populärt att påbörja omkörningar strax innan ett motlut, när de trots fullt motorpådrag knappt kommer om på flera kilometer.

(Det borde vara typ förbjudet att köra om med långsamtgående ekipage på motorvägen, när framförvarande kör så fort denne får). Skulle vi ha 3-filigt så skulle det lösa sig genom att sista filen är förbjuden för lastbilar.
 
Nu har jag visserligen inte körkort själv (än), men tar mig friheten att svara ändå.

Detta var i somras, jag och mamma var på väg till stallet. Vägen dit är väldigt slingrig, kurvig och ganska smal. 70 km/h gäller. Enligt hastighetsmätaren låg mamma i 68-69 km/h, helt okej alltså. Vi var precis på det vägavsnittet (ca. 1 km) med mest kurvor och kringelikrokar. Ingen framför. Så ser vi att det kom en skåpbil i väldigt hög hastighet bakom, som verkade vilja köra om oss. Då vägen är som den är, och mamma inte vill riskera någon större olycka, gick hon in till kanten så långt hon bara kunde, och sänkte hastigheten till ca. 20 km/h. Trots det smäller idioten i backspegeln på förarsidan. Så den krossas och slits loss, samtidigt som förardörren repas rätt ordentligt. Lyckligtvis har idioten hjärnceller nog att iaf stanna en bit längre bort. Där börjar han dock skälla på mamma för att hon inte gått in tillräckligt långt till kanten (läs: hjulen typ 5 cm från en dikeskant var inte långt nog...), och hon kunde ju faktiskt stannat helt osv. Vi var ju helt klart vållande till den här olyckan och fick skylla oss helt själva. :banghead: :rage:
Men iaf. Vi fick vända hemåt, då pappa (som på den tiden jobbade deltid med försäkringar, nu på heltid, alltså rätt insatt i sånt där) ville se och dokumentera skadorna så snabbt som möjligt. Vi skrev också skadeanmälan på nätet. Hans spontana inställning var dock att vi inte var vållande, utan t.om. gjort mer än nog :grin:

Så fick vi svaret från försäkringsbolaget några veckor senare. Det var solklart att skåpbilsföraren var vållande och hans försäkringsbolag skulle bekosta varenda krona av reparationer, hyrbilar m.m. som vi behövde. Något bra i denna historia iaf! :bump: :banana:

Fast egentligen var hon en trafikfara när hon säkte hastigheten till 20km/h och gick ut i väggrenen på en sådan väg.

Tur att det inte hände er något och att ni inte dömdes som vållande.
 
Att de blir helt ivägen som en kloss på motorvägen (där trafikrytmen är ca 110-120 km/h) när de kör om en kollega. Av någon anledning tycks det vara extra populärt att påbörja omkörningar strax innan ett motlut, när de trots fullt motorpådrag knappt kommer om på flera kilometer.

(Det borde vara typ förbjudet att köra om med långsamtgående ekipage på motorvägen, när framförvarande kör så fort denne får). Skulle vi ha 3-filigt så skulle det lösa sig genom att sista filen är förbjuden för lastbilar.
Dom där omkörningarna är inte bra och många gånger grundar det sig i att vi har kör och vilotider att följa, dvs vi får bara köra en viss tid innan vi måste ha rast osv.
Många jagar minuter och kör om för att vinna den där minuten, antingen för att de är stressade eller så är det ren egoism.

Jag har själv sett många som gör dåliga omkörningar. Själv brukar jag som lastbil vänta och se till att jag förhoppningsvis hinner förbi den lastbilen jag vill köra om, utan att hindra bakomvarande trafik. Många tänker inte på att visa den hänsynen. Även den som blir omkörd kan visa hänsyn genom att underlätta för den som kör om, bromsa lite t ex.

Det viktigaste i trafiken är att visa hänsyn, det betalar sig i det långa loppet. :)
 
Jag lärde mig av min trafiklärare att förutsätta att alla i trafiken är i idioter så därför kör jag därefter och kanske lite onödigt defensivt ibland vilket dock räddat mig några gånger när folk har "trasiga" blinkers. Värsta är väl bussen som prejade ut mig i andra filen på motorvägen utan att blinka så jag hade en chans att se det komma, tur att det inte var någon i filen bakom mig ...
 
Fast egentligen var hon en trafikfara när hon säkte hastigheten till 20km/h och gick ut i väggrenen på en sådan väg.

Tur att det inte hände er något och att ni inte dömdes som vållande.

Jo, sant. Men vad vi såg (ca. 500 m i varje riktning, det är rätt platt men kurvigt) så var det inga andra förutom vi och den där galna skåpbilen där öht, i någon riktning. Och då tyckte mamma att av de dåliga alternativ som fanns var detta det minst dåliga. Ja, det var verkligen tur! :)
 
Jag kör 55-vägen mellan Enköping och Uppsala varje dag. Där finns det gott om idioter, värsta är alla dessa dårar som kör med firmabilar. Förra året var det väl två dödsolyckor vad jag vet om, trots att sträckan är bara drygt 4 mil. En av dessa var frontalkrock där det dog tre.
 
Senast ändrad:
Jag lärde mig av min trafiklärare att förutsätta att alla i trafiken är i idioter så därför kör jag därefter och kanske lite onödigt defensivt ibland vilket dock räddat mig några gånger när folk har "trasiga" blinkers.
Samma som min körskolelärare sa också, jag tycker inte att det kan bli onödigt att köra defensivt. Är det inte bättre att komma fram än att kanske inte komma fram alls? En liten tankeställare. :)
 
Jag kör 55-vägen mellan Enköping och Uppsala varje dag. Där finns det gott om idioter, värsta är alla dessa dårar som kör med firmabilar. Förra året var det väl två dödsolyckor vad jag vet om, trots att sträckan är bara drygt 4 mil. En av dessa var frontalkrock där det dog tre.

Ja, vill de ha ihjäl sig själva mha ett motorfordon får de väl göra det. Problemet är att det är sällan det drabbar bara dem... :meh:
 
Körde för någon vecka sedan in mot Kungsbacka centrum, har parkeringar på båda sidor av vägen och står stilla då bil framför släpper fram folk på övergångställe och en kvinna med barnvagn kör barnvagnen rätt in i passargerardörren på min bil.

Tappade hakan ganska bra när jag fick syn på lastbilen som kört fast sitt flak i bron vid Onsala motet.
 
Körde för någon vecka sedan in mot Kungsbacka centrum, har parkeringar på båda sidor av vägen och står stilla då bil framför släpper fram folk på övergångställe och en kvinna med barnvagn kör barnvagnen rätt in i passargerardörren på min bil.

Tappade hakan ganska bra när jag fick syn på lastbilen som kört fast sitt flak i bron vid Onsala motet.

Är från Fjärås utanför Kungsbacka och när vi åkte skolbuss på 80-talet till Aranäsgymnasiet var det en cyklist som körde rätt in i sidan på bussen, stor gul buss
verkar vara något som händer i just Kungsbacka
 
När jag var yngre, skulle min far köra om två lastbilar modell längre på en 2+1 väg med vajerräcke. Dock slutade det hela med en tvärnit då avsmalningen hann dyka upp innan vi kom förbi...
Det gick helt okej den gången. Gått över 10 år nu och jag har eget körkort sen några år tillbaka, där jag undviker omkörningar i det lägsta när jag själv kör och känner smått panik när jag sitter bredvid vid omkörningar och många fall även måste blunda till följd. Så visst satte det djupare spår än vad jag trodde det skulle göra.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
3 836
Senast: Vallmo
·
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 094
Senast: Iamia
·
Hästmänniskan Igår blev jag lite konfunderad i en trafiksituation. Körde bil i skymning (nästan helt mörkt) på en 70-väg. En ganska "stor" 70-väg med...
2
Svar
38
· Visningar
2 996
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
706
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp