Bukefalos 28 år!

Vilka helgdagar tycker ni hör till allmänbildningen att känna till?

Går man ännu längre tillbaka är väl många kristna högtider inlånade från tidigare?
Ja precis! Då kommer ju frågan hur långt bak i historien man ska gräva och vad som är ”bra” att känna till. Jag tänker att en förståelse för hur sånt här läggs som lager på lager, tro, kultur, religion genom århundraden också ger en förankring i vad som händer i nutid. Vad som kan ses som allmänbildning av sådan kunskap intresserar mig även om det såklart inte finns ett rätt svar på detta.
 
Klart det är allmänbildning. Men jag har också insett att min definition på allmänbildning är bredare än de flestas...
Jag har börjat förstå att jag nog också är sån. Ett av skälen till ämnet är att vi börjat prata om det på mitt jobb och vi är ganska långt ifrån varandra. Jag jobbar på ett behandlingshem för ungdomar. De har ganska ofta en uppväxt som varit tämligen torftig och en undermålig skolgång förutom de lidanden som de dessutom hamnat i. Det som är behandlingsmål har ju inget att göra med allmänbildning men dygnets alla timmar används inte till samtal om självskadande, missbruk eller annat lidande. Mycket handlar ju om dygnsrytm, sammanhang och förståelse för samhällets normer och oskrivna regler. Svåra saker där det inte finns ett rätt sätt.
 
Jag har börjat förstå att jag nog också är sån. Ett av skälen till ämnet är att vi börjat prata om det på mitt jobb och vi är ganska långt ifrån varandra. Jag jobbar på ett behandlingshem för ungdomar. De har ganska ofta en uppväxt som varit tämligen torftig och en undermålig skolgång förutom de lidanden som de dessutom hamnat i. Det som är behandlingsmål har ju inget att göra med allmänbildning men dygnets alla timmar används inte till samtal om självskadande, missbruk eller annat lidande. Mycket handlar ju om dygnsrytm, sammanhang och förståelse för samhällets normer och oskrivna regler. Svåra saker där det inte finns ett rätt sätt.

Jag har lite samma upplevelse. En fd kollega med strulig bakgrund och ytterst bristfällig skolgång tyckte det var jätteroligt att prata med mig om saker utanför jobbet. Hen tyckte att hen lärde sig massor av mig (och hen är smart, det mesta fastnade). För mig svider det till i hjärtat när jag får höra sådant och får mig att verkligen inse vilken privilegierad uppväxt jag haft.
 
Jag har lite samma upplevelse. En fd kollega med strulig bakgrund och ytterst bristfällig skolgång tyckte det var jätteroligt att prata med mig om saker utanför jobbet. Hen tyckte att hen lärde sig massor av mig (och hen är smart, det mesta fastnade). För mig svider det till i hjärtat när jag får höra sådant och får mig att verkligen inse vilken privilegierad uppväxt jag haft.
Ja, det finns ett svart hål att fylla med saker som många tar förgivna. Det gör ont att inse men det finns ju många möjligheter att hjälpa till på vägen för mig inom yrket. Det är många måltider vi blir sittandes och pratar om allt från Trump till varför ingen vet varför pingst firas. Jag älskar mitt jobb för det går att göra skillnad men det är ett ständigt ifrågasättande av mig själv och vad som är rimligt att föra fram. En del saker är ju personliga och har inte där att göra. Yrkesrollen kräver mycket som inte har ett dugg med samtalsteknik, metod och problemlösning att göra. Det är trots allt ungdomar med allt vad det innebär.
 
Just nationaldagen tycker jag är minst viktig, att fransmännen firar 14 juli, amerikanarna 4 juli, norrmännen 17 maj är naturligt eftersom det innebär viktiga historiska händelser, 6 juni är lite, jaha, Sverige ska ha en nationaldag så den blir bra. Däremot högtider som jag inte firar men ändå vet om är tex Diwali, Hanukah, Kwanza, Ramadan och liknande. Liksom varför man är ledig/firar jul, påsk, midsommar, alla helgons (även om det inte är en officiell högtid). Man behöver inte veta exakt varför, men att de firas tycker jag ändå är relativt viktigt.

Högtider som Yom Kippur, Pingst och liknande är mer att de finns men inte vilket datum och varför. Och ja, för att vara ett av världens mest sekulära länder så firar Sverige otroligt många religiösa högtider.
 
Just nationaldagen tycker jag är minst viktig, att fransmännen firar 14 juli, amerikanarna 4 juli, norrmännen 17 maj är naturligt eftersom det innebär viktiga historiska händelser, 6 juni är lite, jaha, Sverige ska ha en nationaldag så den blir bra.
Fast nationaldagen är ju hyfsat viktig, det är ju en väldig milstolpe i sveriges historia.
 
Nej, jag tycker inte det tillhör allmänbildningen eller är nödvändigt att känna till ursprungsanledningen till varför vi "firar" en högtid, inte när vi är så sekulära som vi är, och helt enkelt därför att vi faktiskt inte firar det längre. Alltså, våra rutiner/normativa sätt att bedriva festligheter på olika högtider är ju väldigt sällan kopplade till ursprunget längre.

Det går ju att klyva hår i oändlighet kring vad som är "nödvändig kunskap och inte" men jag ser inte hur kunskap kring detta tillför något som helst för vare sig mig eller andra.
 
Fast nationaldagen är ju hyfsat viktig, det är ju en väldig milstolpe i sveriges historia.

Att Gustav Vasa blev kung och en regeringsreform 1809 kan inte jämföras med självständighet (ja, Gustav Vasa blev kung, men Sverige hade kungar och självständighet innan dess). Plus att det inte ens är en organisk helgdag utan 6 juni bestämde Artur Hazelius som grundade Nordiska Museet och Skansen 1893 som en nationalistisk dag på Skansen, inte för Sverige. Det var dessutom inte ens nationaldagen utan svenska flaggans dag, som inte ens är en officiell flagga för Sverige och det föreslogs av en grossist, och blev en officiell helgdag först 1983 (ja saxat från wiki https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_nationaldag) så Skansens grundare, en grossist och en stiftelse för svenska flaggans dag drev fram att det blev en nationaldag. Dessutom valde man mellan olika datum, så så omvälvande var det kanske inte.

Och sedan tog man bort annandag Pingst så det inte blev fler helgdagar. Så ja det är kanske viktigt att det finns en nationaldag, men skälen till varför tror jag inte många svenskar vet om.
 
Jag skulle säga att den enda högtidsdagen det tillhör allmänbildningen i Sverige att känna till är nationaldagen. De övriga dagarna handlar om hur man personligen ställer sig till det. Jag har rätt dålig koll på de religiösa högtiderna (framförallt de som är "nyare" i Sverige, typ ramadan) bortsett från julen då men jag bryr mig inte heller. Jag är inte religiös så det har liksom inget värde för mig.
Fast just allmänbildning handlar om att känna till saker, även om de inte är relevanta just för en själv. Jag är stenhårt ateist, men viss baskunskap om religion behöver man ha för att begripa samhället i stort.
 
Fast just allmänbildning handlar om att känna till saker, även om de inte är relevanta just för en själv. Jag är stenhårt ateist, men viss baskunskap om religion behöver man ha för att begripa samhället i stort.

Fast, vad det just trådstarten, så ser jag inte att kunskap om anledningarna till vissa högtiders uppkomst gör att man begriper samhället på ett bättre sätt. Det hade ju varit annorlunda om exempelvis påskfirandet verkligen var rituellt sammankopplat med anledningen till högtidens uppkomst, men det är det ju inte. Många ritualer som finns kvar har ju fått ett egenvärde som inte har något med dess ursprung att göra.

Frågar ett barn varför man delar ut julklappar på julen är det nog få föräldrar som lyfter de vise männens gåvor till jesus (alright, jag vet att det antagligen inte ens är den traditionens korrekta ursprung, men ändå) utan snarare pratar om det fina i att både få ge och få saker man önskat sig osv.
 
<snip> Däremot högtider som jag inte firar men ändå vet om är tex Diwali, Hanukah, Kwanza, Ramadan och liknande. Liksom varför man är ledig/firar jul, påsk, midsommar, alla helgons (även om det inte är en officiell högtid). Man behöver inte veta exakt varför, men att de firas tycker jag ändå är relativt viktigt.

Högtider som Yom Kippur, Pingst och liknande är mer att de finns men inte vilket datum och varför. Och ja, för att vara ett av världens mest sekulära länder så firar Sverige otroligt många religiösa högtider.

Diwali ar ar sjalva hogtiden som firas according till en Hindu calendar, medan Lundar manaden leder till hogtiden. Precis som Eid al-Fitr ar festligheten som fastemanaden Ramadan leder till.

<snip>

Och sedan tog man bort annandag Pingst så det inte blev fler helgdagar. Så ja det är kanske viktigt att det finns en nationaldag, men skälen till varför tror jag inte många svenskar vet om.

Bara i Sverige firar man dagen fore och dagen efter sjalva festligheten ocksa. :p

Pa nittiotalet nagon gang gjorde jag en research och kunde konstatera att Sverige firade (rod dag och ledigt fran jobbet) fler Katolska hogtids dagar an i Italien. Vara Italienska vanner var mycket imponerade ... sarskilt over vara "afton" och "annandagar" runt firandet i fraga. :p De var dock nagot forvirrade da de uttryckte att de, "hade for sig att Sverige var protestantiskt":D
 
Är mest förband på den som kom på att lägga alla röda dagar på ena halvan om året och inga på andra halvan. Vist det tjuvstartar i december med jul och sedan alla lediga röda dagar fram till och med midsommar medan det mellan midsommar och jul finns en högtid som vissa arbetsplatser har som ledig dag.
 
På tal om helgdagar så har jag lite svårt att få ihop att vi fortfarande ska fira religiösa helgdagar, samtidigt som vi inte längre har någon statskyrka.
Och det är också obegripligt för mig att första maj ska vara en nationell helgdag. Den enda info om varför är att det är arbetarrörelsens dag, dvs de "röda" politiska partierna. Och då undrar jag ju varför de andra partierna inte har röda dagar till sitt förfogande?

(i min värld kunde man ta bort alla helgdagar, då jag tycker de har spelat ut sitt syfte)
 
<snip>
Och det är också obegripligt för mig att första maj ska vara en nationell helgdag. Den enda info om varför är att det är arbetarrörelsens dag, dvs de "röda" politiska partierna. Och då undrar jag ju varför de andra partierna inte har röda dagar till sitt förfogande?

(i min värld kunde man ta bort alla helgdagar, då jag tycker de har spelat ut sitt syfte)

Det hander fortfarande att jag maste stanna upp och tanka for att inte placera var "Labor Day" i Maj ... Har infaller Memorial Day sista Mondagen i Maj ... och Labor Day ar forsta Mondagen i September.
Jag "switchar" de dagarna atminstone varannan gang om jag inte stannar och tanker ordentligt. 🤔 Men visst ar det trevligt att ha en Dag ledigt och fa en langhelg :D
 
Fast, vad det just trådstarten, så ser jag inte att kunskap om anledningarna till vissa högtiders uppkomst gör att man begriper samhället på ett bättre sätt. Det hade ju varit annorlunda om exempelvis påskfirandet verkligen var rituellt sammankopplat med anledningen till högtidens uppkomst, men det är det ju inte. Många ritualer som finns kvar har ju fått ett egenvärde som inte har något med dess ursprung att göra.

Frågar ett barn varför man delar ut julklappar på julen är det nog få föräldrar som lyfter de vise männens gåvor till jesus (alright, jag vet att det antagligen inte ens är den traditionens korrekta ursprung, men ändå) utan snarare pratar om det fina i att både få ge och få saker man önskat sig osv.
Jo visst sjutton tycker jag det hör till att veta att julen mfl är kristna högtider i grunden. Inte minst för att sen sätta det i relation till andra religioners högtider.
 
På tal om helgdagar så har jag lite svårt att få ihop att vi fortfarande ska fira religiösa helgdagar, samtidigt som vi inte längre har någon statskyrka.
Och det är också obegripligt för mig att första maj ska vara en nationell helgdag. Den enda info om varför är att det är arbetarrörelsens dag, dvs de "röda" politiska partierna. Och då undrar jag ju varför de andra partierna inte har röda dagar till sitt förfogande?

(i min värld kunde man ta bort alla helgdagar, då jag tycker de har spelat ut sitt syfte)
Kanske för att dom andra partierna inte står för ett jämlikt och rättvist samhälle som arbetarpartierna gör. Samhället är ju som det är idag pga av att folket har kämpat för att få det rättvist. Det är en väldigt väldigt viktig dag att ha kvar.
 
År det? På vilket vis?
Snabb googling bara för orkar inte förklara det bättre:

"Många av oss vet kanske inte riktigt varför vi firar Nationaldagen – men de två historiska händelser som vi firar är avgörande för vårt land och oss alla:
Den 6 juni 1523 väljs Gustav Vasa till kung i Sverige. Det medförde att Sverige bröt sig ur Kalmarunionen med Danmark och Norge och åter blev ett självständigt land med en egen kung och en ny kunglig dynasti, Vasaätten.
Den 6 juni 1809 skrev riksdagen under den regeringsform som lade grunden för det moderna Sverige. Bättre skäl att fira vår Nationaldag kan knappast uppbringas."
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 074
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp