Vilka hinderstöd?

Miingla

Trådstartare
Behöver köpa nya.. Vill ha plast denna gång då de ska stå ute, men har svårt att välja mellan Safety System och Ydre. Vad är era erfarenheter av dessa?

Jag gillar att båda modeller kan användas till mer än ett hinder samtidigt (skållan kan sitta på fler sidor) och prismässigt blir de samma för mig pga frakt och hämta själv :)

Vill ha stadiga och hållbara stöd!
 
jag har bara erfarenhet av Safety System, men kan berätta hur vi har det.

Stöden är idag ca 13 år gamla. De har "alltid" stått ute. De är smidiga i och med att man vekligen kan sätta skållorna åt vilket håll som helst, de är relativt lätta så det är inte så tungt att flytta när man bygger upp/bygger bort. Skållorna kan också ibland börja kasa, men då kan man enkelt justera spänningen på dem med en skiftnyckel.

De har även hållt för att en häst trampat på en av dem.

Stora nackdelen är att "gummifötterna" ramlar av efter ett tag, vilket i sig inte är ett stort problem men de blir lite ostadiga när de bara saknar en fot, men det rättar till sig när fler ramlar av.

Och med 'efter ett tag' menar jag typ 10 år
 
Många klubbar har safety system stöd häromkring. Jag blir GALEN på skållorna som kasar. Gäller även privata anläggningar där jag tror att folk är extra rädd om grejerna. Jag skulle välja skållor som är flyttbara stegvis om det finns. Dom går att justera, ja, men det är fortfarande svårt att få det bra upplever jag.
 
Ja Safety System har jag lite erfarenhet av då många anläggningar använder dem men jag är lite tveksam... Tycker inte riktigt om hållarna, och minns att jag pratat med dem på någon mässa och de var inte så trevliga :down:

Därav började jag titta på Ydre istället, men vill veta lite vad folk tycker om dem. För mig är det ändå lite pengar...
 
Jag håller också på att försöka välja hindermaterial. Vad föredrar ni, 3 eller 3,5 meters bommar? Hur mycket längre är livslängden på plastade bommar när de ligger ute alltid?
 
Jag håller också på att försöka välja hindermaterial. Vad föredrar ni, 3 eller 3,5 meters bommar? Hur mycket längre är livslängden på plastade bommar när de ligger ute alltid?
3m är vanliga träningsbommar. 3,5m till tävling. Kan inte uttala mig om hållbarhet, jag skulle förvara på ställning under tak.
 
Jag håller också på att försöka välja hindermaterial. Vad föredrar ni, 3 eller 3,5 meters bommar? Hur mycket längre är livslängden på plastade bommar när de ligger ute alltid?

3 m kommer jag att köpa, det är standard. Kommer att måla själv. Är lite osäker på om det är värt att köpa till plast runt, så det får bli så. Jag ska ju ha dem ute men ta in under vintern tänkte jag.
 
3m är vanliga träningsbommar. 3,5m till tävling. Kan inte uttala mig om hållbarhet, jag skulle förvara på ställning under tak.
Ja, vi har 3,5 meters bommar nu och upplever dem som lagom, men alla paket från tex Ydre och Safety system verkar vara 3 meter. Har bommarna liggande på ställning, dock utan tak. De jag har nu är helt slut, men de har hållt 14 år och var vanliga obehandlade träbommar när vi köpte dem, sedan är de målade ett antal gånger.
 
3 m kommer jag att köpa, det är standard. Kommer att måla själv. Är lite osäker på om det är värt att köpa till plast runt, så det får bli så. Jag ska ju ha dem ute men ta in under vintern tänkte jag.
Här i Skåne rider vi ute året runt, inte många dagar på en vinter det är fruset eller snö, så mina får ligga ute året runt. Måste ha nya bommar och några nya stöd, det gamla är förbrukat efter 14 år....
 
Behöver köpa nya.. Vill ha plast denna gång då de ska stå ute, men har svårt att välja mellan Safety System och Ydre. Vad är era erfarenheter av dessa?

Jag gillar att båda modeller kan användas till mer än ett hinder samtidigt (skållan kan sitta på fler sidor) och prismässigt blir de samma för mig pga frakt och hämta själv :)

Vill ha stadiga och hållbara stöd!
Jag gillar safety system bäst, men med nyckelhålsskena istället för de där man har runt stöden. De har vi. Några av hållarna har gått sönder nu men då tror jag de har använts och stått ute i ca 10 år. Hållare är ju ganska lätt att kompletteringsköpa.

Ydregrindens stöd är också trevliga men där har jag upplevt att pinnarna på bomhållarna går av ganska lätt även när hindren inte är så gamla eller förvaras inomhus.
 
Någon som har de galvade stöden från Kellfri? Inte så snygga kanske, men måste väl vara väldigt tåliga och hållbara?
 
Många klubbar har safety system stöd häromkring. Jag blir GALEN på skållorna som kasar. Gäller även privata anläggningar där jag tror att folk är extra rädd om grejerna. Jag skulle välja skållor som är flyttbara stegvis om det finns. Dom går att justera, ja, men det är fortfarande svårt att få det bra upplever jag.
Kasar det är det ju bara att spänna åt muttern som sitter i spännet på skållan :)
 
Någon som har de galvade stöden från Kellfri? Inte så snygga kanske, men måste väl vara väldigt tåliga och hållbara?

De har dem på en av ridklubbarna i närheten men de har böjt sig i fötterna så de står inte så stadigt längre.. Tittade på dem också men avstod därför.

Det är ju en djungel detta :p
 
Jag har Ydres stöd. Pinnarnapå skållorna går av väldigt lätt och jag tycker att Safteys systems stöd är smidigare att höja och sänka. Kvaliten kan jag inte uttala mig mer om eftersom jag bara haft stöden i tre-fyra år än.
 
Jag har Ydres stöd. Pinnarnapå skållorna går av väldigt lätt och jag tycker att Safteys systems stöd är smidigare att höja och sänka. Kvaliten kan jag inte uttala mig mer om eftersom jag bara haft stöden i tre-fyra år än.

Aj då... Hur många har gått sönder för dig? Man kan behöva köpa lite fler skållor alltså? Jag gjorde precis en beställning på tio stöd hos dem :angel:
 
Aj då... Hur många har gått sönder för dig? Man kan behöva köpa lite fler skållor alltså? Jag gjorde precis en beställning på tio stöd hos dem :angel:
Kanske tre-fyra stycken, men mina är väldigt sparsamt använda, har mest travbommar och sockerbitshinder framme. Har man en klantig häst kan det vara en idé att köpa några extra.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 703
Senast: Juli0a
·
Kläder & Bli fin Jag köpte en underbar kavaj i vintras. Jag har en kavaj (och även en del andra plagg) från samma märke sedan tidigare, som tvättas i 30...
Svar
2
· Visningar
875
Senast: Liten
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 154
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 456
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp