Vilka jobb är det?

Killaloe

Trådstartare
En inte helt igenom seriös tråd, men jag undrar ändå.
Vilka jobb är det egentligen som Försäkringskassan tänker på när dom hänvisar till vanligt förekommande jobb med olika begränsningar?

Tex jobb som inte kräver prestation, organisationsförmåga eller sociala kontakter som dessutom inte är stressiga? Jobb där händerna inte används? Jobb som inte är så noga med närvaro/fungerar med sporadisk närvaro och går att släppa omedelbart om en inte kan fullfölja dagen? Vilka jobb går att göra hemifrån där en kan ta pauser eller avbryta när som helst utan att det innebär att arbetsuppgifterna släpar efter?

Det får vara hur långsökt som helst, typ Tomatodlare på en obebodd ö (inte så mycket prestation eller sociala kontakter där tex, men kanske lite svårare med organisationsförmågan?) :D eller väldigt realistiska jobb, men tråden handlar alltså inte om försäkringskassans bedömningar som sådana. Däremot, bidra gärna med andra motiveringar till vanligt förekommande jobb som du själv kanske grubblat på men inte kan komma på vad för jobb det skulle vara! :)
 
Jag tittade på "livet är en schlager" här om dagen och jag tänker direkt "måla prickar på dominobrickor". Borde ju gå att ta hem ett gäng brickor och sitta och måla med.....

Nej alltså, seriöst eller inte, alla jobb fyller ju en funktion och oftast har man kanske inte alla ovanstående problem utan antingen eller.

Själv är mitt drömjobb typ kyrkogårdsvaktmästare. Men det kräver ju också sin planering och förkunskaper
 
Sängtestare? Testare av diverse massagestolar/fåtöljer? Grejerna levereras hem, bärs in och packas upp och du testar sedan i lugn och ro. Grejerna har scensorer som mäter hur mycket de används, hur mycket personen ändrar ställning osv. De personliga recensionerna ges sedan muntligt, skriftligt eller på annat sätt som fungerar för individen och man har typ tre månader på sig att lämna in dessa. Dessa sammanställs sedan ihop med sensorernas information. Såklart av någon helt annan som har den förmågan.

Att odla tomater är däremot ett ganska tufft jobb även om det sker på en obebodd ö. Där behövs en frisk kropp som både kan plantera, plantera om, binda upp och ta bort tjuvskott, bära jord och gödning, vattna och ha daglig koll. Inget för den som är svårt fysiskt sjuk iallafall och kanske inte heller för den som är utbränd eller har behov av att bara kunna lägga ner när orken tar slut.
 
Själv är mitt drömjobb typ kyrkogårdsvaktmästare. Men det kräver ju också sin planering och förkunskaper
Behöver det absolut inte göra.
Jag jobbar i en församling där vi är 16 kyrkogårdsarbetare. Vi sköter flera begravningsplatser, krematorium, begravningskapell och utvändig skötsel vid t ex församlingshem, kyrkor och expeditioner. Vi har en arbetsledare som planerar och organiserar. Vi har en chef som tar beslut. (Det finns dessutom 4-5 kyrkvaktmästare som sköter arbetet inne i kyrkorna.)
Förkunskaper underlättar, ja, men du kan komma helt oerfaren och jobba med oss.
Den som vill kan gå en kurs eller två per säsong.
 
Behöver det absolut inte göra.
Jag jobbar i en församling där vi är 16 kyrkogårdsarbetare. Vi sköter flera begravningsplatser, krematorium, begravningskapell och utvändig skötsel vid t ex församlingshem, kyrkor och expeditioner. Vi har en arbetsledare som planerar och organiserar. Vi har en chef som tar beslut. (Det finns dessutom 4-5 kyrkvaktmästare som sköter arbetet inne i kyrkorna.)
Förkunskaper underlättar, ja, men du kan komma helt oerfaren och jobba med oss.
Den som vill kan gå en kurs eller två per säsong.
Till oss kan man komma utbränd och mentalt trasig. Däremot är jobbet både fysiskt tungt och kräver en del uthållighet. Vissa moment kan en med kronisk smärta vara med på, men det skulle inte vara hållbart i längden.
 
Sängtestare? Testare av diverse massagestolar/fåtöljer? Grejerna levereras hem, bärs in och packas upp och du testar sedan i lugn och ro. Grejerna har scensorer som mäter hur mycket de används, hur mycket personen ändrar ställning osv. De personliga recensionerna ges sedan muntligt, skriftligt eller på annat sätt som fungerar för individen och man har typ tre månader på sig att lämna in dessa. Dessa sammanställs sedan ihop med sensorernas information. Såklart av någon helt annan som har den förmågan.
Det låter som ett riktigt bra jobb!

Handläggare på försäkringskassan? :p
jag läste en artikel om en tjej som sölte jobb på FK med motiveringen att dwt bara var dom som tyckte hon var frisk, så då fanns det ju arbetsuppgifter hon kunde göra där. Oklart om hon fick jobbet dock! (Fast ärligt, så känns det jobbet som en mardröm
Om en ska undvika typ sociala kontakter! ) :D

Spännande - hur tänker du att det jobbet ser ut?
 
Handläggare på försäkringskassan? :p

”Min egna handläggare hos Er har hänvisat till vanligt förekommande arbeten som inte kräver större fokus, koncentration eller kognitiv förmåga. Detta var det första arbete jag har hittat som uppfyller dessa krav. Därför hoppas jag på att ni har förståelse för att jag verkligen behöver detta arbete.

Jag kommer passa er perfekt då jag har förstått att arbetet varken kräver att jag orkar läsa igenom sjukintyg från läkare, att jag inte behöver förstå vad det står på papper och mail som personer skickar in, att jag inte behöver vara trevlig när personer ringer in samt att jag kan ligga ner i mörker och tystnad för att kunna jobba vidare.”


... skrev kvinnan som sökte jobb som handläggare efter att FK hänvisat henne till jobb som hennes sjukdom inte ansågs påverka.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/n...enning-da-sokte-ida-jobb-pa-forsakringskassan
 
Men ja! Det är ju faktiskt ett vanligt förekommande jobb också. Men svårt kanske om en inte fixar sociala kontakter?

Funkar nog rätt bra om man kan vidhålla sociala kontakter på sociala media? Är inte så jättemycket som behöver ske IRL idag.
Känner många influensers som fakturerar 100 k i månaden och uppåt. Inte stenhårt jobb.
Sen gillar väl många att springa på fester/events men det är egentligen inte nödvändigt tänker jag rent krasst.
 
Ptja, jag fick frågan sist jag var sjukskriven om jag kunde klara av att sitta i ett tomt rum och typ vända på papper/trycka på en knapp/tangent, så uppenbarligen inbillar sig försäkringskassan att såna jobb existerar...

Den myndigheten måste leva i ett parallellt universum.
 
Ptja, jag fick frågan sist jag var sjukskriven om jag kunde klara av att sitta i ett tomt rum och typ vända på papper/trycka på en knapp/tangent, så uppenbarligen inbillar sig försäkringskassan att såna jobb existerar...

Den myndigheten måste leva i ett parallellt universum.
Tomt rum och vända papper, samt trycka på en knapp - strimla papper manuellt kanske? Känns dom ett vanligt jobb :D
 
När jag satt med en hand som inte läkte som den skulle efter en operation så tyckte min handläggare att jag skulle jobba som telefonist så tydligen behöver inte telefonister händer i någon större utsträckning... 🤔

Bråkade som tusan med min handläggare och efter två veckor så fick jag ett brev med ”Hej, jag är din nya handläggare” från min nya handläggare eftersom den första uppenbarligen inte klarade att bli överbevisad. :cool:
 
En inte helt igenom seriös tråd, men jag undrar ändå.
Vilka jobb är det egentligen som Försäkringskassan tänker på när dom hänvisar till vanligt förekommande jobb med olika begränsningar?

Tex jobb som inte kräver prestation, organisationsförmåga eller sociala kontakter som dessutom inte är stressiga? Jobb där händerna inte används? Jobb som inte är så noga med närvaro/fungerar med sporadisk närvaro och går att släppa omedelbart om en inte kan fullfölja dagen? Vilka jobb går att göra hemifrån där en kan ta pauser eller avbryta när som helst utan att det innebär att arbetsuppgifterna släpar efter?

Det får vara hur långsökt som helst, typ Tomatodlare på en obebodd ö (inte så mycket prestation eller sociala kontakter där tex, men kanske lite svårare med organisationsförmågan?) :D eller väldigt realistiska jobb, men tråden handlar alltså inte om försäkringskassans bedömningar som sådana. Däremot, bidra gärna med andra motiveringar till vanligt förekommande jobb som du själv kanske grubblat på men inte kan komma på vad för jobb det skulle vara! :)
I ett avsnitt av Family Guy blir the Griffins utsedda till nåt som kallas "Nielsen family" eller nåt sånt, där deras TV-vanor registreras. Det kanske vore nåt? :D
 

Liknande trådar

Tjatter Om du fick välja helt fritt utan några som helst begränsningar, varken ekonomiska eller praktiska, var i världen vill du bo då? Du har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 431
Senast: Elisha
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 326
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp