Vilka jobb är det?

När jag satt med en hand som inte läkte som den skulle efter en operation så tyckte min handläggare att jag skulle jobba som telefonist så tydligen behöver inte telefonister händer i någon större utsträckning... 🤔

Bråkade som tusan med min handläggare och efter två veckor så fick jag ett brev med ”Hej, jag är din nya handläggare” från min nya handläggare eftersom den första uppenbarligen inte klarade att bli överbevisad. :cool:
Hade de hittat ett konkret jobb som telefonist som du uppmanades söka, menade de hos din arbetsgivare eller tog de det helt ur luften?
 
Jag har en kompis som pga sjukdomstillstand inte kan ha ett vanligt 9-5 kontorsjobb.
Denne har istallet studerat lange och anvander nu sina advancerade matematiska kunskaper i kombination med kodningsformaga och jobbar som frilansande konsult for privata bolag. Riktigt vad hen gor jag forstar jag inte - det ar typ avancerad problemlosning pa en sadan niva att jag knappt forstar, men hen har full frihet att styra sina timmar sjalv, jobbar mest hemifran och rapporterar till kund nar de gjort framsteg, och kan spendera en vecka i sangen om hen mar daligt.

Nu ar det ju svart att bara ga o bli doktor i matematik, men kommer man bara over den troskeln sa ;)
 
Hade de hittat ett konkret jobb som telefonist som du uppmanades söka, menade de hos din arbetsgivare eller tog de det helt ur luften?

Han tog det helt ur luften när jag frågade efter konkreta jobb hon tyckte att jag skulle söka och när jag lite fint påpekade att telefonister sitter vid ett tangentbord och min hand inte fixade datorarbete så blev han lite upprörd. :p

Ska väl säga att jag har haft väldigt bra handläggare på FK också.
 
Han tog det helt ur luften när jag frågade efter konkreta jobb hon tyckte att jag skulle söka och när jag lite fint påpekade att telefonister sitter vid ett tangentbord och min hand inte fixade datorarbete så blev han lite upprörd. :p

Ska väl säga att jag har haft väldigt bra handläggare på FK också.
Jösses ... då är det ju bara att hitta en arbetsgivare som glatt anställer en person som varit långtidssjukskriven.

Jag har nån gång läst om en undersökning av vad arbetsgivare är mest rädda för vid rekrytering, sjukskrivningar var bland det som toppade.
 
Jösses ... då är det ju bara att hitta en arbetsgivare som glatt anställer en person som varit långtidssjukskriven.

Jag har nån gång läst om en undersökning av vad arbetsgivare är mest rädda för vid rekrytering, sjukskrivningar var bland det som toppade.
Det är ju tyvärr inte helt omotiverat heller. Min arbetsgivare har inga problem att anställa människor som tiddigare har varit långtidsarbetslösa eller sjukskrivna för att de hoppas på att de då inte söker sig till nya arbeten när löneutvecklingen uteblir och det stämmer kanske för vissa men sjukfrånvaron är enormt hög vilket gör att de som "aldrig" är sjuka ofta får en för hög arbetsbelastning och blir utbrända. Det är nog varken lätt som arbetsgivare eller personal att få bukt med utan det kräver ju i princip en arbetsplats där vissa jobb egentligen inte behöver utföras och det finns inte i ett modernt samhälle.
 
Ptja, jag fick frågan sist jag var sjukskriven om jag kunde klara av att sitta i ett tomt rum och typ vända på papper/trycka på en knapp/tangent, så uppenbarligen inbillar sig försäkringskassan att såna jobb existerar...

Den myndigheten måste leva i ett parallellt universum.

Jag hade nästan ett sånt jobb en gång. Var ekonomiassistent på ett bemanningsbolag. Uppdraget jag kom till gav mig en typ skrubb med massa osorterade fakturor. Jag skulle sortera och sätta de i pärmar. Fanns inget krav på hur fort eller så.

Jag fick panik oC slutar efter en dag som kan ha varit den tråkigaste dagen i mitt liv. Uppdraget var egentligen på 6 mån.
 
Jag hade nästan ett sånt jobb en gång. Var ekonomiassistent på ett bemanningsbolag. Uppdraget jag kom till gav mig en typ skrubb med massa osorterade fakturor. Jag skulle sortera och sätta de i pärmar. Fanns inget krav på hur fort eller så.

Jag fick panik oC slutar efter en dag som kan ha varit den tråkigaste dagen i mitt liv. Uppdraget var egentligen på 6 mån.

Då tillkommer ju sortering och att sätta in i pärmar osv, specifikt i deras fråga vara om jag enbart klarade av att vända på papper utan att involvera någon form av tankeverksamhet då det inte funkade med anledningen till att jag var sjukskriven just den perioden. Sen att jag rent fysiskt inte ens i normalfallet kan sitta rakt upp och ner eller utföra monotona rörelser timme ut och timme in pga de skador i kroppen som jag har var tydligen en bagatell i sammanhanget.
 
Det är ju tyvärr inte helt omotiverat heller. Min arbetsgivare har inga problem att anställa människor som tiddigare har varit långtidsarbetslösa eller sjukskrivna för att de hoppas på att de då inte söker sig till nya arbeten när löneutvecklingen uteblir och det stämmer kanske för vissa men sjukfrånvaron är enormt hög vilket gör att de som "aldrig" är sjuka ofta får en för hög arbetsbelastning och blir utbrända. Det är nog varken lätt som arbetsgivare eller personal att få bukt med utan det kräver ju i princip en arbetsplats där vissa jobb egentligen inte behöver utföras och det finns inte i ett modernt samhälle.
Fast jag värderar inte arbetsgivarnas inställning, däremot Försäkringskassans övertro på att sjukskrivna kan få andra jobb än det de redan har.
 
Sommarjobb på mitt jobb skulle fungera för vissa tror jag. Riva lite sekretess, mycket köra bil där man hämtar latrintunnor och även extratömmer lite soptunnor.

Det är ganska behovsstyrt så även om det är "körigt" ibland så är det de flesta dagarna ostressigt med bra tid för raster, inklusive ganska mycket bilåkande som ju blir lite som en rast i sig.

Nackdelen är väl att det blir problem om man inte kan dyka upp alls och även om jobbet inte är direkt fysiskt krävande så behöver man vara ganska stark ibland när det behövs.

Ärligt talat så tror jag jobben existerar, problemet blir ju att det blir jättesvårt att hitta en arbetsgivare som kan acceptera att allt behöver vara väldigt personligt anpassat. Det är ju svårt med en tjänst där den anställde ibland inte orkar vissa grejer, inte orkar hela dagen eller kanske inte orkar alls vissa dagar. Det blir ju ohållbart i längden. Har man arbetsuppgifter som är anpassningsbara till den graden så behöver man ju ingen anställd för dessa heller.
 
Själv är mitt drömjobb typ kyrkogårdsvaktmästare. Men det kräver ju också sin planering och förkunskaper
Menar du den typen som går ensam på en liten kyrkogård och både klipper gräs och håller själva kyrkan iordning? Eller menar du en som är mer inriktad på antingen eller? Kan ju höja dina förhoppningar med att det är inte så svårt. Jobbar inom branschen själv så har du frågor så shoot.
 
Nu ar det ju svart att bara ga o bli doktor i matematik, men kommer man bara over den troskeln sa ;)
Men ändå! Dom ska ju inte ta hänsyn till tidigare studier och sådär, så matematikdoktor låter ju som något dom flesta kan bli, framförallt om en har kognitiv svårigheter :D
Ärligt talat så tror jag jobben existerar, problemet blir ju att det blir jättesvårt att hitta en arbetsgivare som kan acceptera att allt behöver vara väldigt personligt anpassat
Nja, alltså grejen med termen ”vanligt förekommande arbeten” är att det ska vara jobb med normala krav utan anpassningar. Så visst, jag har extremt anpassade arbetsuppgifter nu och kan därför jobba - men det innebär ju inte att anpassningarna går att få någon annanstans :) Så kanske att jobben finns i vissa fall, men det handlar ju oftast om undantag och individuella anpassningar. Tror förvaltningsdomstolen slagit fast att det typ ska vara jobb där en förväntas klara normala prestationer utan anpassningar eller något sådant. :)
 
Vi kan influenca ihop?!
I ett avsnitt av Family Guy blir the Griffins utsedda till nåt som kallas "Nielsen family" eller nåt sånt, där deras TV-vanor registreras. Det kanske vore nåt? :D
Ohhhh, det hade jag kunnat fixa! Asbra jobb ju! :D
Man hänger på ett forum, svarar på det man har lust med, när man har lust. Typ!
Låter som ett perfekt jobb :up: Undrar hur en får ett sådant :D
 
En inte helt igenom seriös tråd, men jag undrar ändå.
Vilka jobb är det egentligen som Försäkringskassan tänker på när dom hänvisar till vanligt förekommande jobb med olika begränsningar?

Tex jobb som inte kräver prestation, organisationsförmåga eller sociala kontakter som dessutom inte är stressiga? Jobb där händerna inte används? Jobb som inte är så noga med närvaro/fungerar med sporadisk närvaro och går att släppa omedelbart om en inte kan fullfölja dagen? Vilka jobb går att göra hemifrån där en kan ta pauser eller avbryta när som helst utan att det innebär att arbetsuppgifterna släpar efter?

Det får vara hur långsökt som helst, typ Tomatodlare på en obebodd ö (inte så mycket prestation eller sociala kontakter där tex, men kanske lite svårare med organisationsförmågan?) :D eller väldigt realistiska jobb, men tråden handlar alltså inte om försäkringskassans bedömningar som sådana. Däremot, bidra gärna med andra motiveringar till vanligt förekommande jobb som du själv kanske grubblat på men inte kan komma på vad för jobb det skulle vara! :)

Ett seriöst svar:
Spärrvakt i tunnelbanan i Stockholm. Helt seriöst exempel från en handläggare som inte godkände vidare sjukskrivning av en bekant som inte ens kan borsta sitt eget hår vissa dagar och där svetten lackar av smärtan.

Man kan visst vara spärrvakt då!
 
Ett seriöst svar:
Spärrvakt i tunnelbanan i Stockholm. Helt seriöst exempel från en handläggare som inte godkände vidare sjukskrivning av en bekant som inte ens kan borsta sitt eget hår vissa dagar och där svetten lackar av smärtan.

Man kan visst vara spärrvakt då!
Då undrar jag vad spärrvakter gör på jobbet? (Inte borstar håret iaf!)

För det måste vara nytt även för spärrvakterna tänker jag - att deras jobb inte kräver så mycket? :D
 
Fast jag värderar inte arbetsgivarnas inställning, däremot Försäkringskassans övertro på att sjukskrivna kan få andra jobb än det de redan har.
Om man bortser från vad Försäkringskassan som myndighet har för riktlinjer så har jag (som i stort sett aldrig varit i kontakt med försäkringskassan alls och har noll erfarenhet vad dom egentligen gör..) sett till de individuella handläggarna viss förståelse om de upplevs oresonliga.
Kan bara tänka mig hur grinig jag skulle bli av att år ut och år in behöva masa mig upp varje morgon till ett jobb där jag hela dagarna behövde höra ursäkter till varför andra människor inte kan/orkar jobba och hur synd det är om dom samtidigt som ens chef är på en att man måste spara pengar.

Det är nog väldigt lätt hänt att man börjar tänka att det absolut inte kan vara värre för andra människor än det är för en själv att behöva ta sig till jobbet.

Det är förstås möjligt att det bara är jag som är fördomsfull mot myndigheter och att det är ett jättekul jobb. :o
 
Om man bortser från vad Försäkringskassan som myndighet har för riktlinjer så har jag (som i stort sett aldrig varit i kontakt med försäkringskassan alls och har noll erfarenhet vad dom egentligen gör..) sett till de individuella handläggarna viss förståelse om de upplevs oresonliga.
Kan bara tänka mig hur grinig jag skulle bli av att år ut och år in behöva masa mig upp varje morgon till ett jobb där jag hela dagarna behövde höra ursäkter till varför andra människor inte kan/orkar jobba och hur synd det är om dom samtidigt som ens chef är på en att man måste spara pengar.

Det är nog väldigt lätt hänt att man börjar tänka att det absolut inte kan vara värre för andra människor än det är för en själv att behöva ta sig till jobbet.
Låter man sådant påverka ens arbete så borde man få sparken. I väldigt många yrken ingår att lära sig hantera sina personliga känslor.
 
Låter man sådant påverka ens arbete så borde man få sparken. I väldigt många yrken ingår att lära sig hantera sina personliga känslor.
Så det är bara folk som arbetar på försäkringskassan som inte får må dåligt av sitt arbete eller gäller de alla yrken där man har människokontakt? I såna fall är det väl bara för alla som är sjukskrivna för att de mår dåligt att istället bita ihop och ignorera sina känslor att börja med ett serviceyrke så är problemet löst :up:

I Sverige är det extremt svårt att sparka någon för att de ogillar sitt jobb så att det inte sker är inget konstigt och självklart blir man påverkad av det som händer under arbetstid, även om man gör sitt bästa för att vara professionell utåt. Det jag menar är att i många fall går säkert folk själva och biter ihop med ett arbete de egentligen inte trivs med och då är det svårare att se att andra människor ska slippa, även om det i många fall är motiverat.
 
Sälja jordgubbar vid sidan av vägen. Du sitter o lyssnar på musik i sköna solen. Sen kommer någon o visar upp en Swishbetalning. Det enda jobbiga är om det kanske stormar ute..
 

Liknande trådar

Tjatter Om du fick välja helt fritt utan några som helst begränsningar, varken ekonomiska eller praktiska, var i världen vill du bo då? Du har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 430
Senast: Elisha
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 325
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • WE-tråden
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp